Ny framklinga till SS-bygge. Värt?

rampjesus

Ny medlem
Värt att köpa ny? Cykelaffären (Cykel City i Sthlm) sa att det ska funka med den gamla klingan men jag testade lite och det var jävligt hackigt. Men jag har dock inte spännt min singleator än så min kedja är slaaaaapp, kanske den som gör att det hackar. Hursomhelst är det jävligt jobbigt (och dyrt) att behöva byta en massa delar när allt jag vill ha är en underhållsfri cykel :)

Men hur är det här med att använda originalklingan egentligen? Den är ju gjord för att kedjan ska kunna glida lätt vid växling, borde inte det öka risken att det hoppar?

Måste fixa en 18mm konnyckel för att kunna spänna kedjan med singleatorn, ska köpa den efter skolan idag. Hoppas jag slipper att köpa ny framklinga, har redan spenderat för mycket pengar.

Senast redigerad av en moderator:
Någon här som har åsikter om vilka klingor man ska ha fram och bak? Tänkte prova 16 bak, 32 fram eftersom jag läst om folk som använt det. Pendlar mest med cykeln mellan kompisar (mest asfalt) men cyklar för nöjes skull också (såklart). Tankar om detta?

Senast redigerad av en moderator:
rampjesus skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon här som har åsikter om vilka klingor man
> ska ha fram och bak? Tänkte prova 16 bak, 32 fram
> eftersom jag läst om folk som använt det.
> Pendlar mest med cykeln mellan kompisar (mest
> asfalt) men cyklar för nöjes skull också
> (såklart). Tankar om detta?

32/16 brukar var det man utgår ifrån vid ss cykling i skog. Det är nog i lättaste laget om du mest tutar omkring mellan kompisar. Å andra sidan kräver det rätt mkt mos i låren oxå om du med "leka" menar kuperad skogsterräng.

På min skogs-SS kör jag gamla nötta originalgrejor (sjudelat från ca -96). Bra kedjelinje och en bra spännare och har inte haft ett enda hopp eller överkugg trots riktig stökkörning.

SS-drivlina.JPG ht=725

/Johan

Jag kör 38/16 på min SS nu. Det är lite för lätt för det jag använder den till. Typ mest asfalt till/från jobbet/skolan. Jag tror det brukar vara lite tyngre på dom gamla stridsvagnarna från mitten på 1900-talet. Nu har jag glömt men det är bara ut på stan och räkna tänder på nån och räkna om för hjuldiametern osv.. Eller antagligen enklast, testkör på en växlad vilken kvot som känns bäst mellan klinga och "cog"

Kör för tillfället 44/16 på min SS (tidigare 46/16, men bytte vevparti för några dagar sedan), som jag nästan uteslutande använder som pendlarhoj. Den utväxlingen är lagom i stadstrafik, och gör det lätt att ligga i gröna vågen. Men det är i lättaste laget ute på platten, då skulle jag vilja ha några tänder till på framklingan.

Tillbaka
Topp