Ny gaffel passar inte mina hjul?

Tobbe03

Medlem
Hej! Jag har införskaffat en manitou mezzer gaffel till min stumpjumper 2019 (29 tum). Men jag funderar på om mitt framhjul inte passar den nya gaffeln. Hjulnavet har nåt slags lager på axeln som är större än ursparningen i gaffeln. Så man måste pressa in hjulet för att få dit det, detta är orsaken till avskavd färg gaffeln som syns på bilden.
20210220_153108.jpg
Min gamla Rockshox recon har större ursparning.
Jag har försökt googla men hittar inget. Vad tror ni, behöver jag skaffa nytt hjul?

Du har Torque Caps på ditt hjul. Kan du dra bort den yttre ringen från navaxeln?
Tack! Ska forska i hur jag får bort dom. Sånt här borde väl en cykelverkstad kunna? Jag lät ett proffs installera gaffeln och är rätt besviken att dom bara våldade in hjulet fast det inte passar, hoppas inte gaffeln tagit mer skada än bara färgen...

Det ser ut som att du har torque caps för Rockshox gaffel på ditt hjul. Är det ett Roval nav så kan du ta bort dem med handkraft, är det ett DT nav så lär du behöva nya end caps.

Jag skulle byta LBS om de inte har koll på sånt här.

Det ser ut som att du har torque caps för Rockshox gaffel på ditt hjul. Är det ett Roval nav så kan du ta bort dem med handkraft, är det ett DT nav så lär du behöva nya end caps.

Jag skulle byta LBS om de inte har koll på sånt här.

Det ser ut som Roval nav. Försök att dra bort dom.

Sånt här borde väl en cykelverkstad kunna? Jag lät ett proffs installera gaffeln och är rätt besviken att dom bara våldade in hjulet fast det inte passar, hoppas inte gaffeln tagit mer skada än bara färgen...
Som andra redan har skrivit
Byt cykelverkstad!
Och, om det inte är för besvärligt för dig, berätta gärna för 1a verkstaden varför de inte kommer att tjäna några pengar framöver på dig.

LBS kan ibland vara en förkortning av: Lögnare, Bedragare, Skojare. Tur att Happy finns som kan hjälpa till då!

Du behöver nog inte oroa dig för att gaffeln tagit skada förutom färgskavet, däremot kan ju lager fått sig lite oöm massage i värsta fall. Gå tillbaka till LBS (Lögnaren, Bedragaren, Skojaren) och be om pengarna tillbaka och en ursäkt.
Behöver du hjälp finns det säkert någon Happyit i närheten eller som kan hjälpa till via videolänk!

Tack för grymt bra stöd på detta eminenta forum! Jag gillar min LBS men detta skadar ju förtroendet rätt ordentligt. Som tur är så har jag inte cyklat på den i skogen ännu. Bara rullat några meter och gungat lite lätt.
Det som oroar lite är att gaffelbenen bänts utåt några millimeter, ifall detta orsakat någon deformering eller intern skada. Men det kanske inte är så känsligt...

Tack för grymt bra stöd på detta eminenta forum! Jag gillar min LBS men detta skadar ju förtroendet rätt ordentligt. Som tur är så har jag inte cyklat på den i skogen ännu. Bara rullat några meter och gungat lite lätt.
Det som oroar lite är att gaffelbenen bänts utåt några millimeter, ifall detta orsakat någon deformering eller intern skada. Men det kanske inte är så känsligt...

Wow! Så LBS har monterat den hjulet med fel end-caps??

Jag är nästan säkert på att det är en Roval nav där man kan dra bort dom med lite handkraft. Man ser axeln med rätt diameter med Torque-caps ovanpå.

Wow! Så LBS har monterat den hjulet med fel end-caps??

Jag är nästan säkert på att det är en Roval nav där man kan dra bort dom med lite handkraft. Man ser axeln med rätt diameter med Torque-caps ovanpå.
Ja tyvärr... Jag märkte att det var fel när jag fick dra ut hjulet tills det släppte från spänningen av gaffelbenen.
Har prövat att dra i capsen men får väl ta på handskar och ta i lite mer då :)

Ja tyvärr... Jag märkte att det var fel när jag fick dra ut hjulet tills det släppte från spänningen av gaffelbenen.
Har prövat att dra i capsen men får väl ta på handskar och ta i lite mer då :)

Det tar lite kraft. Minns inte om jag lyckades med bara handkraft eller om jag använde en tång med en duk emellan.

Bara att peta loss end-capsen, jag använde en skruvmejsel att bända/pilla med. En o-ring gör att de sitter fast om jag minns rätt.

Jag har oxå dragit loss såna från specialized originalhjul (nån billig variant med novatec-nav). Som andra sagt, de sitter rätt hårt, jag satte fast endcapen i skruvstädet (med gummibackar) och ryckte lös dem.

Tack! Ska forska i hur jag får bort dom. Sånt här borde väl en cykelverkstad kunna? Jag lät ett proffs installera gaffeln och är rätt besviken att dom bara våldade in hjulet fast det inte passar, hoppas inte gaffeln tagit mer skada än bara färgen...

Ja, en cykelverkstad skall kunna en sådan sak. Och känner de inte till Torque Caps så borde de identifierat missmatchningen åtminstone.

Troligen är inget skadat bortom skav men ta en ordentlig titt på gaffelbågen (arch, den som förbinder benen som hjulet sitter fast i) så det inte är några konstiga färgsläpp/sprickor där.

Tillbaka
Topp