Ny gaffel till Chisel FS?

Primera

Aktiv medlem
Hej,

Har köpt en sån här https://henrikssonscykel.se/butik/chisel/ och tanken är att uppgradera lite vart eftersom, helst utan kolfiber och i ordningsföljd:
- gaffel
- drivlina (kanske lite uppdelat, ev vevparti först)
- hjul

Kikar alltså efter en lättare/bättre gaffel, gärna RockShox Sid, Reba eller Pike med 120 i slag, 42-44 offset, kompatibelt med Specialized torque caps ( men det kanske alla är) och till sist vill jag inte ha nån remote lockout på styret - särskilt sistnämnda tycker jag är svårt att få klarhet i på olika hemsidor. Pris? Ja, gärna under 6-7000 kr.

Tack på förhand för tips (och gärna länkar).

Hej,

Har köpt en sån här https://henrikssonscykel.se/butik/chisel/ och tanken är att uppgradera lite vart eftersom, helst utan kolfiber och i ordningsföljd:
- gaffel
- drivlina (kanske lite uppdelat, ev vevparti först)
- hjul

Kikar alltså efter en lättare/bättre gaffel, gärna RockShox Sid, Reba eller Pike med 120 i slag, 42-44 offset, kompatibelt med Specialized torque caps ( men det kanske alla är) och till sist vill jag inte ha nån remote lockout på styret - särskilt sistnämnda tycker jag är svårt att få klarhet i på olika hemsidor. Pris? Ja, gärna under 6-7000 kr.

Tack på förhand för tips (och gärna länkar).

Tjena!

Brukar ju flockas en del beggad Sid på KoS om inte annat.
Chisel trivs väldigt bra med 130 i fronten, om man inte vill gödsla med pengarna så är Reba ett bra alternativ då. Sid finns bara upp till 120
Pike finns ju bättre varianter av, men väger mer, så om du vill hålla ner vikten så är det Reba eller Sid som gäller.

Hjul skulle jag uppgradera före växlar, det var det första jag bytte på min Chisel.

Varför inte kolfiber förresten?

Tjena!

Brukar ju flockas en del beggad Sid på KoS om inte annat.
Chisel trivs väldigt bra med 130 i fronten, om man inte vill gödsla med pengarna så är Reba ett bra alternativ då. Sid finns bara upp till 120
Pike finns ju bättre varianter av, men väger mer, så om du vill hålla ner vikten så är det Reba eller Sid som gäller.

Hjul skulle jag uppgradera före växlar, det var det första jag bytte på min Chisel.

Varför inte kolfiber förresten?
Hej,

Tack för svar. Kikar absolut efter nåt på K&S men än så länge inte hittat nåt. Är dessutom XL så gaffeln får inte vara nedkapad för mycket.

Att inte köpa kolfiber är mest en kul grej. Har haft lite olika cyklar genom åren och uppgraderat lite olika varje gång så denna gång blir det ”utan kolfiber” som blir temat.

Den kanske kan vara ett alternativ. Annars finns psylo billigt men jag är lite osäker på om den går att köra med 120 eller 130 mm slag:
Hej,

Tack för tipsen. Vet inte hur mycket uppgradering Psylo är jämfört med Recon som jag har idag? Reba är absolut ett alternativ men krävs det inte en remote till den länkade? Hittade denna på Bike24 som verkar vara crown lockout. https://www.bike24.com/p2934477.html

Å igen, tusen tack för hjälpen.

Jag skulle välja denna:
Sen skulle jag beställa den här dämparenheten och byta.

Det eller den gaffel Chj tipsade om är rejält mycket mer för pengarna än den Sid eller Reba som du länkar till.
För mellanskillnaden till Sid'en så får du en bättre dämpare också, X-fusiondämparna brukar vara rätt kritiserad av de som köpt MB31 Discovery med den dämparen.

Ska du serva gaffeln själv och att det är därför du blundar för Fox?

Recon inte gold väger nog ännu mycket mer om jag minns rätt. Visst, 2000g på 120mm gaffel är inte kul men vill man ha möjlighet för 130+ så hamnar man ändå på 1800g+

Recon inte gold väger nog ännu mycket mer om jag minns rätt. Visst, 2000g på 120mm gaffel är inte kul men vill man ha möjlighet för 130+ så hamnar man ändå på 1800g+

Aj, både Psylo och Recon Silver väger lite mer än 2300 gram. Fox med 130 mm länkad ovan är kring 1700 gram, klart bästa valet för den pris. Om man vill har Rockshox, som passar med Torque caps, finns den här Pike som är kring 1800 gram för 557 euro:

Jag skulle välja denna:
Sen skulle jag beställa den här dämparenheten och byta.

Det eller den gaffel Chj tipsade om är rejält mycket mer för pengarna än den Sid eller Reba som du länkar till.
För mellanskillnaden till Sid'en så får du en bättre dämpare också, X-fusiondämparna brukar vara rätt kritiserad av de som köpt MB31 Discovery med den dämparen.

Ska du serva gaffeln själv och att det är därför du blundar för Fox?
Hej,

Nej, servar inte själv och vet att min LBS får skicka iväg Fox medan han servar RS själv. Tycker X-fusion dämparen har funkat fint det lilla jag hunnit cykla hittills så inget som är på ”byta-listan” nu. Sen var det där med torque-caps, tänkte vänta med hjulbyte så det kanske straffar ut Fox då?

Aj, både Psylo och Recon Silver väger lite mer än 2300 gram. Fox med 130 mm länkad ovan är kring 1700 gram, klart bästa valet för den pris. Om man vill har Rockshox, som passar med Torque caps, finns den här Pike som är kring 1800 gram för 557 euro:

Hej,

Läste på mtbr (tror jag det var) att nån vägt en Recon Silver från just en Chisel FS och kom fram till 2600 gr - har inte vägt själv men cykeln känns ganska tung i fronten.

Hej,

Nej, servar inte själv och vet att min LBS får skicka iväg Fox medan han servar RS själv. Tycker X-fusion dämparen har funkat fint det lilla jag hunnit cykla hittills så inget som är på ”byta-listan” nu. Sen var det där med torque-caps, tänkte vänta med hjulbyte så det kanske straffar ut Fox då?

Kanske har du tur att det finns torque-cap "ringarna" på navet som man kan tar av. Så är det på min frus Specialized hjul, men de är av en lite dyrare modell. Och till manga nav finns det vanliga caps att köpa som man kan byta ut utan verktyg.

Vikterna som ges för gafflar (och annat…) avviker ju ofta en del från verkligheten. På min reafyndade Epic 7 Evo bytte jag ut en REBA mot en 120mm Pike (Charger 2.1) jag hade över, och tänkte det skulle bli en hel del tyngre, men med bromsadapter till 180mm skiva vägde REBAn 1820g (i st f det jag tror var specat: 1680g+adapter) och jag ökade vikten med totalt 20g med Pike:n.

1773861917902.webp

Vikterna som ges för gafflar (och annat…) avviker ju ofta en del från verkligheten. På min reafyndade Epic 7 Evo bytte jag ut en REBA mot en 120mm Pike (Charger 2.1) jag hade över, och tänkte det skulle bli en hel del tyngre, men med bromsadapter till 180mm skiva vägde REBAn 1820g (i st f det jag tror var specat: 1680g+adapter) och jag ökade vikten med totalt 20g med Pike:n.

Det är konstigt. Du bor dock drar av vikten av axeln. Alla RS gafflar jag har vägt har varit mycket nära specade vikten. Samma på R2-bike.

Det är konstigt. Du bor dock drar av vikten av axeln. Alla RS gafflar jag har vägt har varit mycket nära specade vikten. Samma på R2-bike.
OK, men jag tror att verkliga vikten med axel på Pike:n med 1840g var nära spec. Fast det är sant, specen var väl för originalets 150mm slag, inte 120mm. Hursomhelst kostade bytet från Reba till Pike bara 20g 😄

OK, men jag tror att verkliga vikten med axel på Pike:n med 1840g var nära spec. Fast det är sant, specen var väl för originalets 150mm slag, inte 120mm. Hursomhelst kostade bytet från Reba till Pike bara 20g 😄

Kan vara axel + adapter + skruv. Då är skillnaden inte 20g. Pike:n väger mer om du tar med axeln ock skruv.

150 eller 120 slag ger nästan ingen skillnad, det är 3 cm smal alurör.

Kan vara axel + adapter + skruv. Då är skillnaden inte 20g. Pike:n väger mer om du tar med axeln ock skruv.

150 eller 120 slag ger nästan ingen skillnad, det är 3 cm smal alurör.
Fantastisk koll du har! Hittade bildbeviset, som säger att jag fuskade med skruvarna och dessutom skarvade på vikten, 1850g med axel, men utan skruvar 🤣
IMG_5393.webp

Då måste du har fuskat på nåt annat sätt ...

Eller är det en ny Reba? Nya versionen är betydligt tyngre.
Epic Evon var, om jag minns rätt, årsmodell 2023, så inte någon ny Reba 🤔
Edit: och 1850g var alltså en Pike Ultimate Charger 2.1, som har 180mm post-mount så ingen adapter…

Tjena!

Jag slog till på en 130 Pike Select+ på HiBike och ett Sram X1 Carbon vevparti i 170, för jag slår i så förbannat med original 175. Så med en cm till i fronten och lite kortare vevparti så borde risen minska en del. Annars får jag fasiken vända på flipchipet.
När jag ändå var i köplagen så köpte jag ett PNW Loam styre för att få lite bättre vinkel för händerna. Gjorde dock missen att beställa ett i 35mm, men såg sen att 31,8 är slut överallt dvs ingen idé att skicka tillbaka, nya handtag i varukorgen också.
Så fick köpa en styrstam också men den var billig på bike-discount. Hittade även en sjukt billig dropper där till grabbens cykel, som byggs ihop av alla delar jag byter på min Chisel.
Bara växlar och bromsar kvar att uppgradera sen. Då har jag alltså bytt allt förutom ram, bakdämparen, vev/styrlager och gaffel. 😬

Tillbaka
Topp