Ny gaffel till downcountry/enduro

Robin123

Medlem
Hej, jag fick så bra hjälp sist med mina växlar som krånglade vilka nu är helt perfekt!

Jag har en merida one twenty 600 med 120mm slag bak som kom levererad med en rockshox sektor gaffel 130mm, 32mm innerben!

Jag skulle vilja uppgradera framgaffeln så jag kan köra 130mm för xc, och byta dämpare till 150mm då jag har tänkt köra nån enduro tävling i motionsklassen!

Vad finns det för styv gaffel med typ 35mm innerben som är lätt att ändra slaglängden på? Pike o SID har jag kikat lite på!

Ett alternativ, ta på och av en sådan: https://reverse-components.com/en/products/05°-angle-spacer-tapered-forks

Dvo Sapphire?

Pike hade jag tyckt var för drygt att byta fram och tillbaka i längden.

Kolla geon om den funkar STA-mässigt att alltid köra 140 så räcker det.

Heads up ang att rätta geo med angle set, IS-styrlager på Merida One Twenty så endast 9point8’s slack-r passar.

Vet inte om det är en så bra idé att tävla i enduro med en one-twenty oavsett gaffel?

Hur som helst har detta med gafflar avhandlats i andra trådar. Pike är det korta svaret, SID är skitfina o lätta men de har haft problem med spel i bussningarna. Fox 36 är styvt o fint o håller för enduro-åka, den känns riktigt solid.

Tror frågan är fel ställd, det blir lite som att sminka en gris att sätta på en enduro-gaffel på en i det närmaste XC-hoj. Det är 2 cyklar som behövs.

Får tacka för alla förslag, det verkar inte bli riktigt bra, Lättare SID gaffeln går alltså bara köra 120mm slag med och de andra blir lite för tunga för xc. Jag skulle ju kunna ha en begagnad 150mm gaffel att bara skifta till om jag vill testa cykla lite enduro men jag hade inte riktigt tänkt igenom vad längre slaglängd gör med vinkel på sadelröret och geon i allmänhet. Jag vill ju att cykeln ska gå att klättra med.

Vet inte om det är en så bra idé att tävla i enduro med en one-twenty oavsett gaffel?

Hur som helst har detta med gafflar avhandlats i andra trådar. Pike är det korta svaret, SID är skitfina o lätta men de har haft problem med spel i bussningarna. Fox 36 är styvt o fint o håller för enduro-åka, den känns riktigt solid.
Nej kanske inte, Jag har varit sugen på att köra EWS i motionsklass men sedan blev min Meta AM stulen och sedan kom pandemin, då köpte jag one-twentyn vilken är perfekt hemmavid och nu hade jag tänkt att testa enduro när tävlingen går i Falun då det inte är så långt borta. Kanske går att bromsa sig ner med en one-twenty? Kan bli spännande ?

Tror frågan är fel ställd, det blir lite som att sminka en gris att sätta på en enduro-gaffel på en i det närmaste XC-hoj. Det är 2 cyklar som behövs.

Det bästa vore om jag kunde ha 2 eller helst 3 st cyklar men det går inte för tillfället! Däremot har jag lite delar, ett Roval traverse 27,5" hjulset, ett NX eagle gruppset samt bromsar som kanske skulle kunna bli en 27,5" enduro om jag får tag i ett begagnat ramset och gaffel. Jag får nog satsa på det spåret istället. Får hålla utkik på K&S!

Får tacka för hjälpen iallafall!

Får tacka för alla förslag, det verkar inte bli riktigt bra, Lättare SID gaffeln går alltså bara köra 120mm slag med och de andra blir lite för tunga för xc. Jag skulle ju kunna ha en begagnad 150mm gaffel att bara skifta till om jag vill testa cykla lite enduro men jag hade inte riktigt tänkt igenom vad längre slaglängd gör med vinkel på sadelröret och geon i allmänhet. Jag vill ju att cykeln ska gå att klättra med.

Nej kanske inte, Jag har varit sugen på att köra EWS i motionsklass men sedan blev min Meta AM stulen och sedan kom pandemin, då köpte jag one-twentyn vilken är perfekt hemmavid och nu hade jag tänkt att testa enduro när tävlingen går i Falun då det inte är så långt borta. Kanske går att bromsa sig ner med en one-twenty? Kan bli spännande ?

Det bästa vore om jag kunde ha 2 eller helst 3 st cyklar men det går inte för tillfället! Däremot har jag lite delar, ett Roval traverse 27,5" hjulset, ett NX eagle gruppset samt bromsar som kanske skulle kunna bli en 27,5" enduro om jag får tag i ett begagnat ramset och gaffel. Jag får nog satsa på det spåret istället. Får hålla utkik på K&S!

Får tacka för hjälpen iallafall!
Jag halkade ner för en röd sträcka under helgens träning i Gbg med en dirtjumper så allt går ju. Gjorde det mest bara för att se om det gick och om det var kul men det var allt annat än kul, höll på att åka över styret ett antal ggr men klarade mig. Har även åkt nerför röda tävlings-backar med en Spesh Epic Evo, inte kul det heller men med andra däck kanske det skulle funka bättre.

Om man tar det lugnt så är det väl klart att man kan ta sig ner med en kortslagig hoj men så fort det blir lite fart så slår det ju så in i h-e och de brantaste o stenigaste partierna blir alltför otäcka (i varje fall för mig).

Kort sagt så kan jag konstatera att med rätt hoj blir det SÅ mkt roligare!

Alltså köra falunendurot är väl inga problem på cykeln. Du lär väl inte vinna men ner kommer du garanterat. Jag körde med en äldre Stumpjumper utan problem för två år sedan. Visst hade jag lite mer slag fram än du men i övrigt i princip samma geometri på cyklarna, sladdade in precis under pallen i motion. Bara att köra!

Jag har kört de flesta röda och några av de svarta spåren som ingått i de senaste årens Göteborgsenduron med min One-Twenty, dock med Revelation RC-dämpare, och det har funkat fint. Det har inte alltid gått snabbt men ner kommer man ?

Det sitter nog mkt i föraren, det går säkert att ta sig ner med vad som helst om man bara är tillräckligt duktig.

För egen del så har jag så oändligt mkt roligare på en riktig enduro nerför otäcka partier o går gladeligen förbi samma partier med en mindre kapabel hoj då jag är rädd om mina lårbenshalsar.

Don efter person, som dom säger. :unsure:

Manitougafflarna är enkla att byta slaglängd på och det kräver inga extre grejer. Jag är tveksam till om jag hade orkat mecka för en sådan sak däremot. Bättre att bara trycka i lite luft och hålla hårt i styret.

Tillbaka
Topp