Ny gaffel till Kross Level 5, offset-hjälp

• Trådstartare Trådstartare gny
  • Start datum Start datum

gny

Medlem
Har en Kross Level 5 Som jag har som lånehoj när jag släpar med ont anande kompisar ut i skogen och när jag vinterpendlar.
https://www.cykelkraft.se/kross-level-5-0-29-gra-rod

Lite less på framgaffeln som är en XCR32 2018, DS-RL 29 TS 191/0 100

Det jag kommit fram till att den är 1 1/8", 100mm med 160 direct mount för bromsarna. Problemet är att jag inte vet vad det är för offset. Tror att det är 51mm, men det är så jävla svårt att mäta.

Skulle den här passa?
https://www.bike-components.de/en/R...te-51-Off-Set-29-Suspension-Fork-2019-p63628/

Eller är det lite overkill för cykeln?

Senast ändrad:
Det är nog 46mm på den befintliga, jag hade inte brytt mig utan kört på en ny 51.

Men axeln hade jag tittat på, verkar som det finns en del gafflar där ute som levereras OEM med adapter från 15mm till 9mm qr.
Ta och kolla navet på framhjulet om det inte är för 15mm genomgående.

Raggamuffin sa:
Det är nog 46mm på den befintliga, jag hade inte brytt mig utan kört på en ny 51.

Men axeln hade jag tittat på, verkar som det finns en del gafflar där ute som levereras OEM med adapter från 15mm till 9mm qr.
Ta och kolla navet på framhjulet om det inte är för 15mm genomgående.
Fick svar från Suntour, det var 46. Varför skulle du köra på 51 istället?
Bra tips på axeln, dumt att köpa en 9mm om hjulet ändå är 15. :)

Det var mest om det inte gick att hitta en billig rea-gaffel med rätt offset hade jag inte brytt mig om den är 46 eller 51.

Jag är ytterst tveksam till att lånehojspolaren på en instegshardtail märker någon skillnad.

Raggamuffin sa:
Det var mest om det inte gick att hitta en billig rea-gaffel med rätt offset hade jag inte brytt mig om den är 46 eller 51.
Vilket känns lite konstigt så anala som många är med gaffelvinkel nu fört tiden. Skillnaden är ju 10% och större offret betyder ju "vingligare" styrning.
Ungefär (med betoning på ungefär) som att sätta på ett angelset och ställa in en grad brantare gaffel.
Och sådant har ju folk nästan kissat ner sig av lycka över i många trådar när de ställt det flackare.
Att ställa det brantare kan ju göra att man kissar ner sig av helt andra saker :-)

emmer sa:
Raggamuffin sa:
Vilket känns lite konstigt så anala som många är med gaffelvinkel nu fört tiden. Skillnaden är ju 10% och större offret betyder ju "vingligare" styrning.
Ungefär (med betoning på ungefär) som att sätta på ett angelset och ställa in en grad brantare gaffel.
Och sådant har ju folk nästan kissat ner sig av lycka över i många trådar när de ställt det flackare.
Att ställa det brantare kan ju göra att man kissar ner sig av helt andra saker :-)
Precis. Jag tycker att det är en jättestor skillnad i hur dom uppför sej. Mer offset betyder inte bara att styrningen blir rappare, framhjulet kommer dessutom längre fram och det brukar ju anses vara positivt. Förövrigt så skulle jag ha valt en gaffel med 55mm offset.

Tillbaka
Topp