ny, gammal, cykel?

kaj a

Aktiv medlem
ny, gammal, cykel?
fan vad jag tycker illa om alla "ny cykel-trådar" men vad gör man.

Nästa år är det tänkt att jag ska cykla vätternrundan, känns riktigt kul. Men jag tänker inte göra det på min mtb, så vad ska jag då åka på? Det finns två-tre grundalternativ inför köp av ny cykel, antingen gammalt begagnat, nytt begagnat eller nytt.

Gammalt skulle kunna vara nån 80-90 talsracer med inställningen att "kommer jag runt så gör jag". Så fina cyklar som man ser här emellanåt så borde det gå att få till en lagom cykelbar cykel.

nytt begagnat är alltså sådana cyklar med hyffsat moderna växel/broms grupper.

Ska jag välja nytt, begagnat eller gammalt?

Nu till nivån på utrustningen. Som ni förstår är jag inte så insatt i landsvägscyklar, även om jag håller på att lära mig (precis som jag gör med mtb) .
Ska man sikta på en lagom (ny) billig & bra med typ sora/tiagra, eller gör det sådan skillnad för mig som total nybörjare att gå upp till 105. Campagnolo kan jag inget om ännu, men dom har säkert en instegsnivå dom också. Om jag ska titta på en gammal cykel, vad ska jag titta efter då (förutom det som står i http://happymtb.org/forum/read.php/1/111192 )

Sedan till märken. Willier har jag sett nämnas tidigare, vilka fler gör bra nybörjarhojar?

Nu börjar jag ju i god tid, men jag har just blivit arbetslös och behöver nått vinterprojekt förutom att leta jobb.

Tack på förhand
//kaj

ny, gammal, cykel?
attans, det var ju nått jag glömde!
Får jag spara ett tag så kan jag väl lägga ut 8-10 papp på en ny cykel, men jag lägger hellre en massa pengar på ny mtb i vår (eller nått annat viktigt). Så säg hälften av det, 4-5 000 kanske, om det inte kommer argument som helt får mig att ändra mig.

Ska vi prata gammal cykel så är väl priset 500-1500 beroende på hur den ser ut. Hur ska den se ut? ;-)

ny, gammal, cykel?
Jag har just beställt en ny canyon roadlite 4.0 som har en lackskada för 6500 (inkl frakt). Jag kan heller inget om racerhojjar, men lackskador låter för mig som student bättre än både slitna slitdelar och stort hål i plånboken.

ny, gammal, cykel?
kaj a skrev:
-------------------------------------------------------

> Gammalt skulle kunna vara nån 80-90 talsracer...

Se: Gammal hoj: Champion

file=34893

file=34894

file=34896

ny, gammal, cykel?
Jag har kört rätt många timmar landsväg (40 timmar i veckan i två säsonger när det var som intensivast...) och gått efter devisen att jag köper en billig instegscykel (7.000 kr klassen) och efterhand det trillar in mer pengar uppgraderar jag hjulen. Sadel och styrlinda byter jag i princip från dag 1 då jag tycker man mest får skit i den klassen och sadeln är såpass individuell... Har kört Campa Xenon och Shimano Sora till största delen och måste säga att jag tycker Sora är betydligt bättre än Campa i fråga om växlingar och kvalitetsintryck. Men som nybörjare lägger jag störst vikt vid valet mellan Campa och Shimano på hur reglagen ligger i handen, då det känns som en individuell fråga... Campa verkar passa mindre händer bättre och Shimano lite större händer, personligen tycker jag Campa skär in i handen mellan tummen och pekfingret. Så ett hett tips är att prova båda ordentligt... Sen tycker jag att nya hjul (har uppgraderat en hoj med Ksyrium SSC-SL och en med Cosmic Elite) gör större skillnad än bytet till kolfibergaffel och kolfibersadelstolpe...

Så konkret och kort då, från en instegscykel-cyklist till en annan, satsa på att testa ordentligt vilka reglage (Campa lr Shimano) du trivs bäst med, och uppgradera hjulen i första hand...

Mina cyklar har i kronologisk ordning varit Columbus Pinta 1492, Felt F100 och den billigaste Bianchi Via Nironen...

ny, gammal, cykel?
Jag har inte alls gjort som Niko/Frost, men jag tror han har rätt. Se till att få en hoj i perfekt storlek med reglage som du trivs med.

ny, gammal, cykel?
JTH, din champion är ruskigt snygg, det är bland annat den jag tänkte på i inlägget ovan. Dock är jag kanske inte den "entusiast (som tar väl hand om cykeln; orginalskick)" som du så rätt tycker borde ha en sån cykel. Annars, hur stor är den, och vad tycker du den är värd? PM kan ju vara intressant här..

Niko, tack för ett bra inlägg, de sista modellerna är bra att ha som jämförelse

//kaj

ny, gammal, cykel?
Vare sig du väljer Campa eller det japanska alternativet så blir man nog nöjdare om man undviker dom två billigaste grupperna.

ny, gammal, cykel?
kaj a, ett hett tips är att undvika Felt, då den kändes ungefär som att cykla på ram utskuren ur ett husfundament... Stel, okomfortabel och allmänt död. Åtminstone i jämförelse med de italienska alternativen. Columbus'en var en fröjd, även om ramen hade en tendens att spökväxla när man kommer ut ur en kurva som leder in i en uppförsbacke och står på ordentligt... Flexigt runt vevhuset, milt uttryckt... Bianchin tycker jag var klart finare ram och totalupplevelse, än vad prislappen skvallrar om. Var tvungen att sälja den p.g.a flytt till hus på landet där det inte finns asfalt, men jag skulle nog inte tveka att köpa en till...

Bifogar en bild, total kontrast mot JTH's dundervackra klassiker ;-)

Bilagor

• Bianchi1.jpg
    Bianchi1.jpg
    159.4 KB · Besök: 49
ny, gammal, cykel?
Det mest prisvärda instegsalternativet tycker jag är nytt beggat, dvs en sora/tiagra-cykel med några mil på nacken. De kan man få hyffsat billigt (~4k) i mycket gott skick av folk som fått i present, eller börjat cykla och skadat sig, eller aldrig fastnat.

gammalt beggat är farligt, dels för att det kan vara [dolda]fel som är svåra/dyra (kassettbyte på peugeot betyder nytt bakhjul) eller omöjliga att åtgärda (vevlager med konstiga dimensioner), dels för att tekniken gått framåt med stormsted det senaste deceniet, framförallt med STI-reglagen.

Nytt är naturligtvis också bra, framförallt pga utbudet och att du inte behöver kompromissa med din storlek eller liknande. Du har också andra möjligheter att provcykla och anpassa komponenter. Dock blir cykeln en del dyrare, om du inte hittar nåt på rea nu till hösten, tex.

Sora fungerar bra, och många sora-cyklar har kolfibergaffel och vettiga komponenter i övrigt. Tiagra är inte fullt lika plastiga, och har 2 ytterligare växlar, samt (om det sitter på) ett mycket bättre vevparti. Från 105 har du "riktiga" komponenter funktionsmässigt. Det är framförallt vikt (och lite styvhet) som skiljer när du går upp i pris.

Oavsett vilken cykel du köper så brukar hjulen vara en svag länk. Kanske inte så att de behöver bytas direkt, men att det kanske kan vara intressant att titta på billig cykel + riktiga hjul istället för dyrare cykel. Det är också lite glammigt att ha ett par tränings-/vinter-/reservhjul liggande. ;-)

Lycka till!
/Ville

ny, gammal, cykel?
Gamla 70-80-tals cyklar är väll inte längre lika enkla att hitta för struntsummor. Dumma fixitrend. Annars är de grymma. Snygga och väl fungerande. Men man ska nog se något egenvärde i att ha en gammal stålracer. Annars är det nog bättre att satsa på något nyare. Speciellt om man inte hittar någon för riktigt lågt pris, då renoveringskostnaderna i vissa fall kan skjuta iväg.

ny, gammal, cykel?
Om man ska köpa en racer från 80-90 talet så ska man köpa en cykel med en Shimano grupp. Det är nämligen lättast att få tag i nya slitdelar till Shimano. Det går offtast att kombinera med nyare Shimanodelar.

En lätt begagnad racer med Tiagra eller Campa Mirage är inte dumt heller. På billigare cykel så är offtast hjul, vevparti och vevlager det man spar in på. Men det viktigaste är en ram i rätt storlek som känns bra att cykla på. Vill man sedan förbättra cykeln så är ett par bättre hjul det som kommer först.

ny, gammal, cykel?
Först och främst skall du ha en cyckel som passar dig i storleken.Sedan kan du börja kolla på växlar. Jag tycker minimums nivån är Shimano 105 / Campagnolo Veloce.
Mindre går alldeles utmärkt! Men jag tycker i längden är glädjen vid kvalitén på denna nivå avgörande, det skall inte justeras lika ofta som de billigare grupperna och håller bättre.
Nytt eller begagnat spelar ingen roll. Många köper ny cykel i vår så det finns goda möjligheter att hitta en bra begagnad cykel. Jag vet exempelvis redan nu att jag säljer min fullt Dura Ace 10 utrustade cykel till våren med (inte att du skall ha den). Hittar du en bra beg cykel kan du ju sälja den direkt efter vättern och få de mesta av pengarna igen. Vissa (exempelvis undertecknade) säljer sin gamla cykel med nya slitdelar, dels för at man alltid sköter sin cyl oc dels för att det äar ett aldeles utmärks sälgargument. Med en ny cykel skal du nog räkna med en förlust på minst 40% av butikspriset. Med din budget på 8-10 papp borde du kunna hitta en bra begcykel dessutom har flera nätbutiker fina reor just nu där du kan få en fin ny cykel för de pengarna. Exempelvis denna: https://www.bikebuster.se/detaljer/120713.html eller denna:
http://www.canyon.com/rennraeder/ausstattung.html?b=20#ausstattung

Senast redigerad av en moderator:
ny, gammal, cykel?
Om du skall köra VR 2009 istället så ställ dig efter målet 2008 med kontanter och lägg skambud till de som ser mest slitna ut.
Annaras är Medevi ett säkert ställe med samma taktik!

ny, gammal, cykel?
Miss Lycka skrev:
> Annaras är Medevi ett säkert ställe med samma taktik!

Om du dessutom bjuder på öl och sjkuts in till Motala får du den gratis!

ny, gammal, cykel?
Tack för alla bra och uttömmande svar! Som det ser ut är alltså en begagnad sora/tiagra-utrustad cykel eller bättre smartast (för en riktig nybörjarcyklist som en själv..) Då gäller det alltså att hålla ögonen öppna efter rätt storlekar i vinter.
Miss Lycka & Putchi, haha, bra tips, ska komma ihåg det.

Återigen, tack för all hjälp!

ny, gammal, cykel?
hade en hyffsat beg. merida 901 med sora... har den inte kvar längre men tror den gjort 6-700 mil aldrig justerat växlar eller smort vajrar, i ohc för sig ej gått så många gånger i regn. kedja och övrigt ej bytt. fungerar i stora drag jäkla bra, lite skorr på minsta bakdreve annars klockrena växlingar..... fast det är ju 0 ballfaktor, men lär fungera i ur och skur oc det är väl det viktigaste

ny, gammal, cykel?
Cykla INTE med växelreglage på ramen, det är svårt nog ändå att ligga i klunga runt Vättern utan att behöva släppa styret och växla. Gamla cyklar är gryma med kompisrundorna men ska man tävla växlar man med händerna på syret.

ny, gammal, cykel?
CR1Falun skrev:
> Cykla INTE med växelreglage på ramen, det är
> svårt nog ändå att ligga i klunga runt Vättern
> utan att behöva släppa styret och växla. Gamla
> cyklar är gryma med kompisrundorna men ska man
> tävla växlar man med händerna på syret.

Eddy Merckx klarade av att tävla med ramväxel och Vättern är inte en tävling utan ett motionslopp.

ny, gammal, cykel?
Friktionsreglage och andra reglage monterade nere på ramen är inte att rekomendera om man är ovan vid klungkörning. STI reglage är att föredra då du onte behöver släppa fukus framåt och är nära bromsgreppen helatiden.

ny, gammal, cykel?
Men det är väldigt många i Vätternrundan som tävlar! Mot sig själv, andra och klockan.
Väldigt få i Vätternrundan är i närheten av Merxx vad det gäller skicklighet.
STI-reglage är därför ett mycket bra tips om man har någon tanke på att ligga i klunga.

F ö anser jag att en relativt ny, men begagnad, cykel av god kvalitet är rätt enkelt att
hitta i annonserna. Rätt storlek och att ramen är oskadd är väl det viktigaste att kolla.
En bucklad aluminiumram har tappat all hållfasthet.
Och att orginalkvittot finns med.....

Senast redigerad av en moderator:
ny, gammal, cykel?
Hallå! Kanske, kanske har jag en columbus pinta till salu. Den är en 05:a med campa mirage grupp på.
Har bara cykla 90 mil på den. Först tog mtb över helt och nu verkar min höft sätta stopp för cykling. Det gör ont i hjärtegropen...
Ett litet, litet märke på överröret är allt i skavankväg. Köpte den för 9000 på cykelcityrea (ord. 12000?). Hälften (knappt) av mitt inköpspris borde den väl vara värd? Du kan ju pm:a om du vill, så skall jag börja att försöka vänja mig vid tanken på en eventuell försäljning ;) Mvh Carl

Tillbaka
Topp