Ny geometritabell på Top Fuel trots samma ram? 2017 vs 2018

castrello

Aktiv medlem
Jag sålde min 2017 Top Fuel 9.8 Project One för en vecka sen. Trots 62.5 cm topprör upplevde jag den alltid som för liten. Trodde det berodde på låg stack men...

https://www.trekbikes.com/us/en_US/...ain-bikes/top-fuel/top-fuel-9/p/2138600-2017/

När jag kollade in geometritabellern för nästa års cykel (jag beställde en 2018 9.8 i strl 21.5 istället) så upptäckte jag att geometritabellen var helt oförändrad FÖRUTOM att alla topprörsmått var 1-1.5 cm kortare för varje storlek. T.ex. 2017 19.5 hade 62.5 cm vs 2018 61.1.

Ramen är oförändrad...kan det vara så enkelt att Trek under två år med Top Fuel angett fel topprörsmått? Jag har hört många säga att Top Fuel känns liten.

Någon som hört något om detta? Verkar helt bisarrt.

Jag mätte min 2016 i 18,5 till 68 cm horisontelt c-c mellan sadelstolpe och styre med 60 mm stam, med tanke på att jag inte hade vattenpass så kan man tolka det som att felmarginalen i min risiga mätmetod antyder att geo tabellen stämmer rätt väl för min hoj.

Trek kör ju med sin konstiga storlekshänvisning med virtual resp actual size och det verkar förvirra en del. Kan ju vara så att man tror att man har en virtual 18.5 när man egentligen har en virtual 17.5 eller nåt...Då känns nog hojen liten.

Min hoj känns (för) lång där av 60 mm styrstam, 51 mm offseten ställer till det så att jag inte kan trivas med ett smalare styre heller.

Något som gör mig riktigt förbannad är den felaktiga viktangivelsen i specifikationen, cykeln väger betydligt mycket mer än vad det står där. Visst, det brukar vara hittepå men någonstans måste gränsen gå för hur mycket man kan mygla med siffrorna utan konsekvens (jag köper inte Trek nästa gång).

Senast ändrad:
Bara det faktumet att Trek fortfarande använder sadelrörets längd i tum som någon sorts mått på hur stor cykeln är säger väl egentligen allt?

MatteXC sa:
Jag mätte min 2016 i 18,5 till 68 cm horisontelt c-c mellan sadelstolpe och styre med 60 mm stam, med tanke på att jag inte hade vattenpass så kan man tolka det som att felmarginalen i min risiga mätmetod antyder att geo tabellen stämmer rätt väl för min hoj.

Trek kör ju med sin konstiga storlekshänvisning med virtual resp actual size och det verkar förvirra en del. Kan ju vara så att man tror att man har en virtual 18.5 när man egentligen har en virtual 17.5 eller nåt...Då känns nog hojen liten.

Min hoj känns (för) lång där av 60 mm styrstam, 51 mm offseten ställer till det så att jag inte kan trivas med ett smalare styre heller.

Något som gör mig riktigt förbannad är den felaktiga viktangivelsen i specifikationen, cykeln väger betydligt mycket mer än vad det står där. Visst, det brukar vara hittepå men någonstans måste gränsen gå för hur mycket man kan mygla med siffrorna utan konsekvens (jag köper inte Trek nästa gång).

? Tycker vikterna är helt ok. Tex top fuel 9.8 2018 anges som 10.9 eller nåt sånt. Vägde en sån till 11.02 hos min lbs i veckan.

Sen det där med storleksangivelser...på vilket sätt säger s m l xl mer än 17.5 18.5 19.5 och 21.5? Man måste ju ändå kolla tt stack reach osv. "Storleksangivelsen" säger ju ändå rätt lite.

Storlek borde anges som tänkt storlek på cyklisten, typ 160-170, 170-185, 185-195 eller vad man nu tycker passar.

/T

castrello sa:
MatteXC sa:

? Tycker vikterna är helt ok. Tex top fuel 9.8 2018 anges som 10.9 eller nåt sånt. Vägde en sån till 11.02 hos min lbs i veckan.

Sen det där med storleksangivelser...på vilket sätt säger s m l xl mer än 17.5 18.5 19.5 och 21.5? Man måste ju ändå kolla tt stack reach osv. "Storleksangivelsen" säger ju ändå rätt lite.

Jag har en TF8, den anges till 12.56kg men min ligger på 12.97 utan pedaler trots 1x konvertering. Tycker det är lite väl stor avvikelse för en hoj som trots allt ligger i klassen 30 000 kr. Att banta 0.5 kg på en hoj i den klassen kostar en slant, så hade fått rätt data så hade jag lätt lagt till mer pengar för en lättare från början...

Det hade varit enklast om storlekarna hette: Jättefel, Fel, Rätt och Superfel. Då är det ju bara att ta Rätt.

Tillbaka
Topp