Ny Giant XtC JR 20" - Stenhård framgaffel - justera?

Jojon

Medlem
Hej!

Jag lyckades få tag på en MTB till dottern 6år som kom hem med posten idag. Dock är framgaffeln helt stenhård/trög. Jag har aldrig justerat en framgaffel, är inte så mekig ännu, men går detta att justera efter hennes vikt eller behöver det ett specialverktyg eller vad göras? (Den är trög även för oss vuxna)
IMG_0918.jpeg

Jag gissar att den gaffel har en stålfjäder och den är för hård. Då är det ingenting man kan göra åt det. Tyvärr är mer än hälften av "dämpade" gaffel på barncyklar så.

om du tänker dej att skruva isär den så använd skyddsglasögon. Det räddade min syn när jag tog isär en liknande gaffel som hade fastnat i bottenläge. Fjädern for upp som en projektil och träffade glasögonen jag bar då. Sämre syn några dagar men det klarade sej vid det

om du tänker dej att skruva isär den så använd skyddsglasögon. Det räddade min syn när jag tog isär en liknande gaffel som hade fastnat i bottenläge. Fjädern for upp som en projektil och träffade glasögonen jag bar då. Sämre syn några dagar men det klarade sej vid det

Aj!

Men tittade då från ovanpå på benen när lösnade vredet?

Enda riktiga lösning är att byta till en mjukare fjäder, om man hittar nåt som passar.

Biltema har en fjädersats som jag köpte till dotterns (6 år) gaffel. Största fjädern var rätt lagom, gav ca 30% sag. Och kombinerat med lite supergliss 100k i ytterbenen blev gaffeln väldigt plush. Men detta rekommenderas väl egentligen bara till den händige för man kan ev behöva modifiera saker och ting om den inte passar rakt av.

Ett annat sätt kan ju vara att ta ur en av två (?) fjädrar så kanske den kommer närmare "lagom". Fast vet ej om den där gaffeln är gjord för att klara att köras så, den där bryggan ser inte så stark ut.

Så här gjorde jag i alla fall:
IMG_20210508_140526575.jpg

Vad dåligt i så fall, köper vad man tror är en framhjulsdämpad cykel men kunde lika gärna köpt en enklare odämpad mao... :(

Vad dåligt i så fall, köper vad man tror är en framhjulsdämpad cykel men kunde lika gärna köpt en enklare odämpad mao... :(
Det är tyvärr så med billiga gafflar för barncyklar. De är nästan alltid stenhårda. Det är som att man stoppat i fjädrar lämpade för vuxna.

Troligtvis. Om man har tur är den förspännad och kan man får den lite mjukare.
Ok, låter ju liite hoppfullt... är väldigt ny på att meka med cyklar, något jag ofrivilligt känner att jag behöver börja axla bättre då jag älskar att cykla, på en fungerande cykel, men mixtra med fjäder låter kanske inte som steg 1. Är det bara att vrida på "rattarna" då? Har försökt hitta någon manual eller beskrivning men inte lyckats ännu...

Ok, låter ju liite hoppfullt... är väldigt ny på att meka med cyklar, något jag ofrivilligt känner att jag behöver börja axla bättre då jag älskar att cykla, på en fungerande cykel, men mixtra med fjäder låter kanske inte som steg 1. Är det bara att vrida på "rattarna" då? Har försökt hitta någon manual eller beskrivning men inte lyckats ännu...

Ja, det är bara att vrida. Men lösa inte vriderna, så blir det farligt, som pedalisten skrev. Gissar dock att dom inte är förspänt (mycket).

Ett annat sätt kan ju vara att ta ur en av två (?) fjädrar så kanske den kommer närmare "lagom". Fast vet ej om den där gaffeln är gjord för att klara att köras så, den där bryggan ser inte så stark ut.

Det är relativt enkelt. Tunga barnfälgar lär väl inte går sönder, men kanske blir friktionen så hög att den fungerar dåligt.

Jo, det är ju så det är. Hade du frågat här innan hade du fått just det rådet, helstelt. Inte nog med att ”dämparna” på enklare barncyklar inte fungerar, de lägger till minst ett kilo vikt också... :-(

Vilket jäkla lurendrejeri att sälja en dämpad barncykel som inte ens är lagom mjuk för en vuxen.

Låter som att man kan få mer action när man skruvar på cykeln än när man kör i skogen... får se om jag vågar vrida på något, hämtar precis mig efter rejälare hjärnskakning från en krash :D

Vilket jäkla lurendrejeri att sälja en dämpad barncykel som inte ens är lagom mjuk för en vuxen.

Barn verkar dock ofta vara nöjd med en kul "dämpad" cykel :)

När jag började leta efter barncyklar provade jag att komprimera några gafflar på barncyklar jag hittade parkerade på gatorna. Jag fick max 1 cm kompression med min hela vikten på alla cyklar. Så då visste jag.

Tillbaka
Topp