Ny GPS eller mobil?

• Trådstartare Trådstartare __a
  • Start datum Start datum

__a

Medlem
Ny GPS eller mobil?
Hej! Jag har precis flyttat till Oslo och vill så klart ut och cykla! För att hitta runt har jag tänkt skaffa antingen en GPS eller en stöt- och vattentålig mobil. Har i vanliga fall ingen cykeldator eftersom jag hittade överallt där jag bodde förut; min senaste cykeldator var en Sigma BC1200 så jag ligger lite efter! Frågan är nu vad Happy:s samlade erfarenheter säger?

En snabb sökning ger mig dessa alternativ (finns så klart andra, men som exempel):
CAT Phones B15Q (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2695506)
Garmin Edge (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2607642)

Som jag ser det är GPS:en så klart det bästa för själva navigeringen; bättre skärm mm, rätt verktyg för jobbet helt enkelt. Verkar också vara det vanligaste när jag sökt här på forumet. Men sen vill jag ju också kunna ringa om det händer nått, kanske använda appar som Endomondo eller Strava, lyssna på musik etc, så "risken" med att köpa en GPS är att jag ändå kommer ta med telefonen också. Numera finns det ju sensorer som fungerar till mobilen så man kan se fart, puls etc. Skillnaden är ju egentligen att mobilen kör Android, vilket jag alltså ser som ett plus, men har sämre batteritid och sämre skärm. Det finns ju hållare för mobiler och batteriproblemet kan man lösa ganska enkelt med extra batteripack och några buntband tänker jag mig..

Vad säger ni? Är det någon som kör med mobil?

Ny GPS eller mobil?
Gps på styret. Mobil i vattentät påse i ficka. Är man helt lost och kartan inte stämmer så kan man ta fram mobilen för att reda ut navigeringen.

Planera turer i förväg och lägga in dem som banor i gps är smidigt. Man måste ju inte följa, men kan ge en bra hint i okända områden.

Ny GPS eller mobil?
Kör edge 1000 på styret och mobilen tryggt och skyddad i väskan. Känner att jag skulle bli rätt ledsen om jag vurpar långt ute i obyggden och pajar telefonen i samma veva. En cykel-gps känns mer gjord för att klara lite tuffare tag.

Ny GPS eller mobil?
Tyvärr har dagens mobiler alldeles för dålig batteritid om du vill använda dem som gps och sen eventuellt köra ett pulsband till eller annat tillbehör. Enligt min mening är tyvärr det enda hållbara för längre turer en separat gps och sen som många andra påpekat mobilen i vattentät påse/ficka.

Ny GPS eller mobil?
Du använder ordet "GPS" på ett roligt sätt. Du inser att både telefonen och cykeldatorn måste ha en GPS(mottagare) inbyggd för att kunna bestämma din position? Så köp INTE en GPS för då lär du ha en för många när du väl fixat antingen telefon eller cykeldator.

Ny GPS eller mobil?
Jag tycker man klarar sig bra med telefonen. Men det beror ju på hur man använder den också. Jag brukar köra strava + nån kartapp/-site när jag är ute på nya vägar/stigar. Fast jag har den inte igång hela tiden, utan kollar bara på kartan vid behov. Då räcker batteriet hela dagen.
Telefoner har betydligt bättre skärmar än garmins gps:er.
Skulle kolla på Sony Xperia Z1 eller Z Ultra om du vill ha en billig vattentät telefon.

Ny GPS eller mobil?
Väljer man Android så är det custom maps som gäller, kör man WindowsPhone så är mapsnap gps som är motsvarande app som gäller.
Grymma appar bägge 2 där man kan ta en kartbild och synka mot karttjänsterna på nätet väldigt lätt, körde bla efter ett spår som vårgårda ck hade på sin sida och den fina rundan i skogen hade jag aldrig hittat utan custom maps.

Mikael

Ny GPS eller mobil?
Lingon skrev:
-------------------------------------------------------
> Telefoner har betydligt bättre skärmar än garmins gps:er.

De egenskaper jag prioriterar är att skärmen skall fungera med handskar på i väta och vara läsbar i starkt solljus utan bakgrundsbelysning som drar 2A. På just de punkterna är en mobiltelefons skärm totalt värdelös i jämförelse med en Garmin Edge.

Ny GPS eller mobil?
s skrev:
> Lingon skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Telefoner har betydligt bättre skärmar än
> garmins gps:er.
>
> De egenskaper jag prioriterar är att skärmen
> skall fungera med handskar på i väta och vara
> läsbar i starkt solljus utan bakgrundsbelysning
> som drar 2A. På just de punkterna är en
> mobiltelefons skärm totalt värdelös i
> jämförelse med en Garmin Edge.

+1

Ny GPS eller mobil?
Hm, svårt detta! Men det lutar väl åt att det blir en dedikerad GPS (eller cykeldator som någon påpekade) ändå då.. Ju mer man läser på så verkar ju det mesta gå att göra med de nya modellerna, trodde de skulle vara mer begränsande. Är sugen på Garmin Edge 810 eller 1000 kanske, får ner på stan i veckan och se om det finns någon butik där man kan testa lite!

Ny GPS eller mobil?
Om du ska testa en edge 1000, försök kolla så att den har senaste fw. Den fick rätt mycket kritik för en massa buggar. Jag har inte upplevt någon av dessa på min, men så har jag under hela min användningstid haft den nya fw.

Ny GPS eller mobil?
gsb skrev:
> FW är ju plättlätt att uppdatera.
>
> Edge 1000 är riktigt smutt,är helnöjd med min.

Ja, samma här, menade bara att om han ska testa den i butik kan han kanske få ett rätt risigt intryck med gammal fw.

Ny GPS eller mobil?
En spännande sak med de flesta pekskärmar (alltså mobiler) är att de inte fungerar när de är blöta. Det har jag fått erfara ett antal gånger då det blivit både omöjligt att ringa, svara eller över huvud taget göra ett skit med telefonen bara för att det regnar.

Ny GPS eller mobil?
Lingon skrev:
> Jag tycker man klarar sig bra med telefonen. Men
> det beror ju på hur man använder den också. Jag
> brukar köra strava + nån kartapp/-site när jag
> är ute på nya vägar/stigar. Fast jag har den
> inte igång hela tiden, utan kollar bara på
> kartan vid behov. Då räcker batteriet hela
> dagen.
> Telefoner har betydligt bättre skärmar än
> garmins gps:er.
> Skulle kolla på Sony Xperia Z1 eller Z Ultra om
> du vill ha en billig vattentät telefon.

Jag förstår att du klarar dig bra med telefonen, men en riktig cykelgps har en i samtliga avseenden bättre skärm att användas i solsken. Vidare har de överlägsen batteritid när man har skärmen igång hela tiden.

Ny GPS eller mobil?
Garmin Edge 800: skärmen funkar i dagsljus även med helt avstängd bakgrunsbelysning; den har en pekskärm som läser av fysiskt tryck och funkar alltså även med grova handskar eller en kvist om man så vill; den har en batteritid på 8-10 timmar med bakgrundsbelysningen på halv styrka; den är regnskyddad och stöttålig. Förmodligen gäller allt ovanstående även för Edge 810 och Edge 1000.

Mobilen och plånboken har jag inlindade i först en rejäl fryspåse, sen en apotekspåse (bra att kunna hänga på t ex styret eller dörrhandtaget i bäröglorna). Min mobil har ungefär två timmar batteritid med skärm på halv styrka, är inte regnskyddad, har en ömtålig glasskärm, dess pekskärm kan inte användas ens med tunna handskar och skärmen är mycket svår att se ens med full ljusstyrka när det är solbelyst.

Jag begriper inte hur man ens kan överväga att använda mobilen som cykeldator. För mig är det lika begåvat som att försöka äta soppa med en virknål.

Ny GPS eller mobil?
Jag håller helt med dig. Det finns dock många som alltid måste motivera sitt eget val över allt annat. Sen att det faktiskt finns bättre saker på marknaden för det tänkta användningsområdet blundar man för.
Oftast är det ägare till telefoner av ett visst fabrikat som alltid, överallt måste påvisa dess förträfflighet.

Ny GPS eller mobil?
Citat "Jag begriper inte hur man ens kan överväga att använda mobilen som cykeldator. För mig är det lika begåvat som att försöka äta soppa med en virknål."

Kanske har och göra med att man redan har en mobil och inte vill/kan investera i en cykeldator. Förstår själv inte med vad det har med begåvning att göra? Tycker uttalande i sig talar för sig själv...

Ny GPS eller mobil?
Men trådskaparen överväger ju att köpa en cykeldator. Då är det relevant.

Om man inte har råd att köpa en separat cykeldator har man troligtvis inte heller råd att köpa en ny mobil när den dött regndöden eller kraschats mot asfalten.

Ny GPS eller mobil?
Att en cykeldator är bättre stämmer, men att man är idiot som överväger att använda mobilen som cykeldator? Inget som jag anser i alla fall, finns säkert många på forumet som använder mobilen som inte heller tycker så.

Finns sätt att skydda mobilen mot smällar, verkar fungera bra för många.

Ny GPS eller mobil?
geologen skrev:
> Jag begriper inte hur man ens kan överväga att
> använda mobilen som cykeldator. För mig är det
> lika begåvat som att försöka äta soppa med en
> virknål.

Haha! Som jag skrev i första inlägget så är det ju verkligen inte rätt verktyg för jobbet, däremot undrade jag ifall det fanns folk som skulle argumentera för motsatsen (vilket det gjort, till viss del). Fram tills idag har jag alltid navigerat med karta och/eller mobil och ja, jag sitter ju här nu så så farligt har det inte varit =) Håller absolut med om problemet med ljusstyrkan på mobilskärmar i solljus samt det relaterade problemet med batteritiden.

Jag är i en lite speciell situation nu eftersom jag är i ett nytt okänt område med massor av stigar. Var även här sommaren 2012 och då tyckte jag det var bökigt att plocka upp karta/telefon hela tiden så nu tänkte jag att det var dags att välja en bättre lösning nu när jag börjat jobba och snart får min första lön :)

..summa summarum så tolkar jag er feedback som att det är värt investeringen att köpa en ordentlig cykeldator och elektroniknörd som man är vill man ju så klart ha det värsta. Så det blev en Garmin Edge 1000. Beställde i förrgår kväll, hoppas den kommer innan helgen! :D

Ny GPS eller mobil?
Osmand + Galaxy Note 3 i +20h utan laddning, släckt skärm förutom vid vägval. Garmin 810 som navigator <14h innan den dör. Garmin har väl 2000hAh batteri, Noten drygt 3000.

Ny GPS eller mobil?
Men hallå! Har ni helt missat CycleWiz cykelhållare?! http://www.cyclewiz.co.uk/Bike-Mounts/

De är både regn- och stöttåliga med ett inre lager silikon som tar upp det mesta av smällarna, hål för hörlurar och batteripack som man kan köpa till. Till de flesta av deras modellspecifika hållare finns även ett batteripack inbyggt i hållaren. Hade själv en hållare till min gamla Galaxy S2 och var imponerad av både vattentätheten och hållbarheten. Rekommenderas varmt!

Och har du problem med skärmen i dagsljus är det telefonen det är fel på, inget annat.

Ny GPS eller mobil?
nieves skrev:
>. Garmin har väl
> 2000hAh batteri, Noten drygt 3000.

Källa på det förra (om man antar att du med hAh menar mAh? Vad jag har sett är 810:ans batteri på 1100 mAh och mtp hur stort ett 3 Ah 3.7V batteri är så vill jag inte ens tänka på vilken klump man skulle ha på styret med ett inbyggt 20 Ah-batteri.

Men ja, är det bara kartläsning man är ute efter och det när man står still är väl en mobilur ett funktionellt alternativ mot en riktig cykel-GPS, men vill man också kunna se (medel-) fart/tid/distans/puls/kadens +ANNAT under färden tycker jag mobilpillandet är tämligen värdelöst. Om det är lilla värdelöst som är äta soppa med en virknål vet jag dock inget om.

Ny GPS eller mobil?
Så är det ju, tråkigast i hela historien är att det ledande märket inte riktigt når upp till mina förväntningar trots många års erfarenhet. Konkurrenterna verkar inte vara mycket bättre och det skulle vara intressant att se en utmaning från nån av mobil/elektronik-jättarna med en riktig produkt för cyklister.

Inget lullull bara navigation, kommunikation och fotografikation (läs kamera). Maxat batteri, bra fästen (olika) till cykeln. Okrossbar & monsuntålig med en hög tillbehör som hr, fart/kadens och extra batteri med überkontakter (glappfria) anpassad för laddning med navdynamo d.v.s 1A. Lampa är också bra i enheten så man ser var nyckeln ska in i låset eller vid nattlig mek. Kommer det nånsin att komma, kanske när happy startar lobbyverksamhet i Bryssel. Tills det får man ta det som finns och vara missnöjd lite till mans.

edith: glömde citera någon, skitsamma alla har rätt ändå. Vissa saker går, lösningar finns fler än problem.

Senast ändrad:
Ny GPS eller mobil?
__a skrev:

> blev en Garmin Edge 1000. Beställde i förrgår
> kväll, hoppas den kommer innan helgen! :D

Bra där! Du kommer att bli nöjd.

Tillbaka
Topp