Ny Hellastraktor

Buddha

Aktiv medlem
Ny Hellastraktor
Tjäna!
Efter en helg i Järvsös blå backar kom suget efter en MTB tillbaka. Jag har inte hängt här de senaste +10 åren, men när det begav sig som bäst, runt ’05, så byggde jag ihop en Turner 5-Spot som det trampades runt i Hellas på. Det är något liknande som lockar nu men det har ju hänt en del i branschen sedan dess och jag känner mig nu lika vilsen som en vegan i en köttbod.

Så, vad gäller 2023 om man vill trampa runt på lite knöligare stigar i Hellas (får man fortfarande det?) och Fornstigen, rulla lite blå/röd i backarna och liknande cykling. På min tid kallades det All Mountain och jag gissar att det idag motsvarar trail, strax under enduro? Upp till 150 mm, yes?
Trek Fuel EX eller något annat? Ska man passa på nu i slutet av året att köpa något på rea kanske? Jag är inte främmande för att sätta ihop ett eget bygge så även lösa ramar funkar. Budget tänker jag mig kanske upp till 50k. Så i verkligheten blir det väl då 60-70k om jag börjar bygga själv.. Jag får sälja något i så fall. En artrosmarinerad knäled kanske.

Är det fortfarande XT som ger mest pang för pengen på komponentsidan? Vad är motsvarigheten hos SRAM? Coildämpare är väl snäppet vassare än luft men den sistnämnda kanske är enklare att anpassa och smartare för en jojobantande 50-taggare?

Vad hade ni satsat på?

IMG_8290.jpeg

Ny Hellastraktor
Buddha! :-) Jag tog steget från 5-spot till YT Izzo för ett par år sedan, mycket nöjd. Är väldigt prisvärd... Har även testat förra versionen av Fuel EX några gånger i Hellas och hade säkert varit nöjd med den också.
Med den budgeten finns ett gäng andra alternativ. Kommer iofs inte på något just nu....

Edit: SRAM AXS är det som gäller numera :-)

Ny Hellastraktor
Det låter som att du ska ha en helt vanlig Trail-cykel. För 50k bör du få kolfiberram med riktigt bra dämpare och grupp. Kanske till och med nya Sram Transmission om du letar lite.

Denna tycker jag personligen ser otroligt bra ut för pengarna:
Observera dock att ägaren till Vitus och Bikester kanske kommer gå i konkurs inom snar framtid så det kan vara en stor nackdel.

Ny Hellastraktor
Det är fortfarande Shimano XT som gäller ? Även om det verkar finnas folk som står ut med Sram av olika skäl.

Segmentet 130-150 har exploderat och det kryllar av kompetenta hojar. Bara att välja efter vad som är snyggt.

Det borde bli bra realäge i vinter om fler handlare tagit in för mycket efter senaste säsongernas enorma hets. Jag köpte precis en Yeti som var nedsatt 40 % från listpris. Fortfarande dyrt men plötsligt inte så man behövde sälja organ.

Ny Hellastraktor
Tjäna!
Efter en helg i Järvsös blå backar kom suget efter en MTB tillbaka. Jag har inte hängt här de senaste +10 åren, men när det begav sig som bäst, runt ’05, så byggde jag ihop en Turner 5-Spot som det trampades runt i Hellas på. Det är något liknande som lockar nu men det har ju hänt en del i branschen sedan dess och jag känner mig nu lika vilsen som en vegan i en köttbod.

Så, vad gäller 2023 om man vill trampa runt på lite knöligare stigar i Hellas (får man fortfarande det?) och Fornstigen, rulla lite blå/röd i backarna och liknande cykling. På min tid kallades det All Mountain och jag gissar att det idag motsvarar trail, strax under enduro? Upp till 150 mm, yes?
Trek Fuel EX eller något annat? Ska man passa på nu i slutet av året att köpa något på rea kanske? Jag är inte främmande för att sätta ihop ett eget bygge så även lösa ramar funkar. Budget tänker jag mig kanske upp till 50k. Så i verkligheten blir det väl då 60-70k om jag börjar bygga själv.. Jag får sälja något i så fall. En artrosmarinerad knäled kanske.

Är det fortfarande XT som ger mest pang för pengen på komponentsidan? Vad är motsvarigheten hos SRAM? Coildämpare är väl snäppet vassare än luft men den sistnämnda kanske är enklare att anpassa och smartare för en jojobantande 50-taggare?

Vad hade ni satsat på?

Visa bilaga 662569

Ny Hellastraktor
iMats! Kul att se att en del gamla nicks hänger här fortfarande, 20 år senare!?

Tack för allas input. Jag suger i mig och googlar.
YT Izzon var snygg, den ligger på listan över hojar att fördjupa mig i. Lingons är dessvärre för stor för mina 180 cm.
AXS, det är svindyra elektroniska växlar va? Som att klicka på en musknapp eller? Är det något att ha?

Även om Vitusen såg trevlig ut så undviker jag nog det potentiella strulet med att handla av någon på den ekonomiska ruinens brant.

Kolfiberramar har onekligen brett ut sig mer än sist när jag letade cykel. Är det såpass mycket bättre än alu på en MTB att det är värt att lägga krutet där istället för på t.ex. framgaffeln? Och apropå gaffel och dämpare, hur står sig Öhlins mot Fox? Cane Creek vill jag minnas var lite heta förr, är det fortfarande bra grejer?

Jag tittade lite på Banshee och såg att deras Spitfire bara görs i 27,5". Vad cyklar man helst stig på? Jag har inte trampat något större än 26" i skogen förr.

Vad är de nya stigarna på Lovön för typ av terräng? Stök eller mer XC? Det är numer runt hörnet för mig.

Ny Hellastraktor
AXS, det är svindyra elektroniska växlar va? Som att klicka på en musknapp eller? Är det något att ha?
Det är det du vill ha. Finns även en ny drivlina som kallas transmission där du kan växla samtidigt som du lägger kraft på pedalerna.
Kolfiberramar har onekligen brett ut sig mer än sist när jag letade cykel. Är det såpass mycket bättre än alu på en MTB att det är värt att lägga krutet där istället för på t.ex. framgaffeln? Och apropå gaffel och dämpare, hur står sig Öhlins mot Fox? Cane Creek vill jag minnas var lite heta förr, är det fortfarande bra grejer?
Det är nog ingen större skillnad på kolfiber och alu för de flesta modellerna förutom att de är lite lättare. Kan vara lite förvaring och sånt dock på kol som oftast inte finns på alu. Annars är det ju utseendet också, själv tycker jag kolfiberramarna oftast är ganska mycket snyggare.

När det gäller dämpare så är det väldigt mycket personlig preferens om du jämför toppmodellerna från Fox, Öhlins och Rockshox. Alla är svinbra. Det finns även lite roliga gafflar från Manitou där du kan justera slaglängden enkelt som ska vara riktigt bra. Dem hade jag kollat närmare på.
Jag tittade lite på Banshee och såg att deras Spitfire bara görs i 27,5". Vad cyklar man helst stig på? Jag har inte trampat något större än 26" i skogen förr.
Idag är det 29" som gäller för stig och xc. 27,5" är nästan bara för utförsorienterade cyklar nu för tiden.

Ny Hellastraktor
iMats! Kul att se att en del gamla nicks hänger här fortfarande, 20 år senare!?

Tack för allas input. Jag suger i mig och googlar.
YT Izzon var snygg, den ligger på listan över hojar att fördjupa mig i. Lingons är dessvärre för stor för mina 180 cm.
Kul att du dök upp igen! ? Finns ett gäng här fortfarande som hängt med sen då.

Som sagt så är izzon mycket prisvärd. Till exempel denna med AXS: https://www.yt-industries.com/products/bikes/izzo/core-3/613/izzo-29-core-3/

Men som sagt finns ju fler. Transition, Norco, Trek (fast jag tycker nya Ex är rätt ful) osv…

AXS är riktigt bra tycker jag. Men har man inte provat så duger givetvis även vajer. Både Shimano och SRAM är bra så det är vilket som, om du nu inte vill ha elektriskt. Men det ryms ju i budgeten så why not…

Ny Hellastraktor
Vad är de nya stigarna på Lovön för typ av terräng? Stök eller mer XC? Det är numer runt hörnet för mig.
Jag vet inte riktigt var gränsen mellan XC och stök går.. Lila spåret har i medel lite mer stök än fornstigen skulle nog jag säga. Vill man ha lite mer stök kan man ju köra "Lovön runt". Finns ju en hel del andra stigar också förutom de markerade lederna. Delvis ganska likt nick-spåret i ursvik tycker jag... Kan inte riktigt jämföra med Hellas då jag cyklat för lite där.

Grimsta är det många som kör i också men där är det ju egentligen cykelförbud.

Ny Hellastraktor
Det är det du vill ha. Finns även en ny drivlina som kallas transmission där du kan växla samtidigt som du lägger kraft på pedalerna.

Det är nog ingen större skillnad på kolfiber och alu för de flesta modellerna förutom att de är lite lättare. Kan vara lite förvaring och sånt dock på kol som oftast inte finns på alu. Annars är det ju utseendet också, själv tycker jag kolfiberramarna oftast är ganska mycket snyggare.

När det gäller dämpare så är det väldigt mycket personlig preferens om du jämför toppmodellerna från Fox, Öhlins och Rockshox. Alla är svinbra. Det finns även lite roliga gafflar från Manitou där du kan justera slaglängden enkelt som ska vara riktigt bra. Dem hade jag kollat närmare på.

Idag är det 29" som gäller för stig och xc. 27,5" är nästan bara för utförsorienterade cyklar nu för tiden.
Växla med kraft har ju funkat på Shimano sen evigheters evigheter så kul att Sram kommer ikapp :)
Men i slutänden är det väl en fråga om prioriteringar. Man ser många cyklar specade med AXS men inte så kul dämpare t ex. Då anar man att "coolt eletroniskt" säljer bättre än faktisk prestanda. Izzon ser rätt vettig ut dock.

I övrigt håller jag i stort med.
Utom att jag skulle tillägga att 27,5 finns kvar även för stig/AM men det är en nisch med lekfulla cyklar och absolut inte mainstream och kanske framförallt ett rimligt val om du vet att du föredrar det. Även utför har 29 " fått brett fäste numera, ffa fram.

Ny Hellastraktor
Välkommen tillbaks. Stigcyklar har blivit väldigt mycket bättre under dessa år. Tänk "mer förlåtande" för att få en uppfattning om vad jag menar. Nyblivna stigcyklister vet inte ens vad en OTB är.

Det var länge sedan jag rullade en dyr cykel som var dålig. Skillnaden på olika cyklar inom din budget ligger framförallt i karaktär, vill du ha något poppigt som enkelt lyfts över varenda småsak, något som sväljer allt, ett långloppsspjut - eller något annat. Det är där man imho bör fundera mest. Och såklart vilken du tycker är snyggast. En snygg cykel kommer att rulla mer.

Den som inte är jätteintresserad av olika länkagekonstruktioner behöver i min mening inte oroa sig för mycket. Konstruktörerna har ju plöjt ned tusentals timmar i ämnet. Köper du en huckcykel kommer längagekurvorna vara anpassade därefter - och vise versa om du köper en stigraket.

Vid din budget är i stort sett alla cyklar "bra", de kan dock vara mer eller mindre prisvärda, vad det innebär avgör du själv.

Dagens luftdämpare är såpass bra att coil har blivit rätt irrelevant inom trailsegmentet.

Efter ett så långt uppehåll kan det nog vara värt att titta på cyklar med geometri mitt på normalfördelningskurvan. De mest progressiva riskerar nog att kännas lite aviga, som att muskelminnet inte riktigt hänger med. De mest konservativa håller inte måttet idag.

AM pratas det inte om längre, (men min spaning är att det inte dröjer många år innan tillverkarna återupptäcker begreppet). Mitt tips är att primärt kolla på cyklar inom trail- och downcountrysegmentet: 120-130 mm slag bak, 130-150 i nosen och en gaffelvinkel på 66-65 grader är en god startpunkt.

Ny Hellastraktor
Jag provade en Allebike Alpha Polestar, med Öhlins, dtswiss hjul och XT. Den säljs ny för 50’ vilket jag tyckte var prisvärt.
Annars är ju Lingons erbjudande här ovanför väldigt bra!

Ny Hellastraktor
AM pratas det inte om längre, (men min spaning är att det inte dröjer många år innan tillverkarna återupptäcker begreppet).

I tysktalande delen av Europa är begreppet AM fortfarande lika populär som tidigare. Här en test från sista Bike Magazin:

PXL_20231029_072528439~2.jpg

Mitt tips är att primärt kolla på cyklar inom trail- och downcountrysegmentet: 120-130 mm slag bak, 130-150 i nosen och en gaffelvinkel på 66-65 grader är en god startpunkt.

Downcountry halt dock helt försvunnet som begreppet sedan XC cyklar fick 120 mm slag och flackare gaffelrörsvinkel. Trail är väl namnet för vad du föreslår. Håller dock med din tips.

Ny Hellastraktor
Kan man anta att senaste Izzon fortfarande har pressfit vevlager när nya Jeffsyn har det? Har själv ägt en Jeffsy och det känns som att deras ramar är hållbara. Vill man ha kolfiberfälgar i Hellas, det är väl mycket stenhällar och rötter där man vill ha lite alu-flex?

Ny Hellastraktor
Du har redan fått många bra svar men något som inte kommit upp är att en del av dagens stigcyklar är så pass bra att de även håller för en helg i Järvsö/Åre då och då. Om detta känns intressant så kolla t ex på Canyon Spectral eller Specialized Stumpjumper Evo. Dessa har lite styvare gafflar (Fox 36/Rockshox Lyric) men är tillräckligt trampeffektiva för att ha skoj i Hellas.

Förra året var det sjuka reor på Tcm och Canyon vid Black friday så håll utkik nu i veckan som kommer. Kolla redan nu vad du vill ha för det tar snabbt slut när det väl är rea. Särskilt på Canyon som har samma e-handel för hela EU.

Det kommer kännas konstigt med 29 hjul från början men man vänjer sig och sen är det mycket roligare då det rullar så bra över rötter och sten.

Vi är fortfarande många som kör växlar med vajer. Bra dämpare och bromsar är i min mening viktigare ?.

Ny Hellastraktor
Grym cred för Turner 5spot. Verkligen en cool boutiquehoj ifrån mitten av 00 talet, med coil dessutom.

Jag har själv gått ifrån en Santa Cruz Blur LT (2007) till en Canyon Spectral 125 CF9 för några veckor sedan (köpt på rean då..). Känns efter ett par rundor som en rolig hoj med flacka vinklar (passar bra in på Arons beskrivning ovan) och den är också "godkänd" för bike parks (nivå 4 på Canyons lista) så funkar i Järvsö. Väger inte heller ett ton... Lycka till med att hitta något kul. /Daniel

Ny Hellastraktor
Kul comeback ?

+1 på tipset om Transition (Spur eller Smuggler) på Velotek ovan.

Enligt Transitions storleksrekommendationer ska L funka fint till 180 cm.

Verkar även finnas Transition att kolla på här

/Johan

Senast ändrad:
Ny Hellastraktor
Tack för alla svar! Jag läser och mosar YT-videos, så bilden klarnar alltmer. Det förnuftiga och lite osexiga vore såklart att klippa en fabrikshoj nu på rea och jag har hittat en Stumpy till bra pris som nog skulle kunna passa mig.
Men sen är det ju jäkligt roligt att plocka ihop en hoj av lösa delar såsom jag gjorde med Turnern, fast då drar det lätt iväg och landar på nivåer som kanske gör att jag får sälja av min andra tvåhjuling för att ha råd (speciellt med dagens sugiga växelkurs).

Ny Hellastraktor
Tack för alla svar! Jag läser och mosar YT-videos, så bilden klarnar alltmer. Det förnuftiga och lite osexiga vore såklart att klippa en fabrikshoj nu på rea och jag har hittat en Stumpy till bra pris som nog skulle kunna passa mig.
Men sen är det ju jäkligt roligt att plocka ihop en hoj av lösa delar såsom jag gjorde med Turnern, fast då drar det lätt iväg och landar på nivåer som kanske gör att jag får sälja av min andra tvåhjuling för att ha råd (speciellt med dagens sugiga växelkurs).
Köp en basmodell av tex en Stumpy. Sälj drivlinan och bromsarna som sitter på, ev Droppern mm också. Ta dom pengarna och köp en bra Shimano grupp och typ magura bromsar och en BikeYoke stolpe.

Totalkostnaden är så lägre än om du köpt den ny i det skicket, och du gjort någon happyit glad med nya saker till bra pris. Win win

Tillbaka
Topp