Ny hjälm, Giro Ionos vs. Giro Prolight

niklaws

Aktiv medlem
Tjenare!

Som rubriken säger.. Min hjälm har börjat se sina sista stunder och ett nyköp hägrar. Har spanat in Giros hjälmar Ionos och den lite billigare Prolight. Som jag har fattat det så är Prolight betydligt lättare på endast 170g medans Ionos väger ca 280g. Det är spännet som sitter bakom huvudet som jag är mest intresserad av. Prolight ska ett nytt system som heter "Minimal Roc Loc SL" medans Ionos har "Roc Loc® 5".

Är nu ute efter bra och dåliga grejer med dom olika "justeringssystemen" samt skillnaderna? Någon som provat eller liknande?

MVH Niklas

du har inte kollat på giro aeon? ska ligga runt 220 gram i medium, alltså mitt imellan prolight o ionos. ska ha ionos större lufthål (prolight har ju mindre hål pga. att den inte har nått "skelett" om jag förstått det rätt) och nästan prolights lätta vikt.

Roc Loc SL på Prolight består av ett gummiband, har tre lägen. Roc Loc 5 har en massa lägen och mer ställbart men gummibandet på Prolight är riktigt skönt, önskar min Atmos hade de. De har lite olika passform tycker jag. På mitt huvud passar Ionos och Atmos men inte Prolight.

Tillbaka
Topp