Ny hoj efter 13 år?

krill

Ny medlem
Ny hoj efter 13 år?
Hej!
Jag är helt ny medlem i forumet, men har läst här till och från ett par gånger.

Jag har okynnescyklat skogsstigar i Nacka utanför stockholm, mest på egen hand, sedan -98 tror jag då jag köpte min första vettiga hoj. Det blev en Gary Fisher Hoo Koo E Koo med gripshift, Shimanoväxlar av något slag, RockShocks dämpning fram och v-broms.

Nu är jag tillbaka i Stockholm igen efter studier i norrköping och tänkte ta upp cyklandet igen.

Jag har aldrig brytt mig så mycket om hur allt funkar med själva cykeln utan mest älskat att den funkat bra hela tiden. Nu däremot har jag börjat fundera på vad som kan ha hänt de på cykelfronten de senaste tolv åren. Jag tänkte först byta från clips till clipless, men funderar även på om det kan vara värt att låta yngre syskon ärva cykeln och köpa mig en ny.

Då tänkte jag alltså fråga:
Hur skiljer sig åkupplevelsen på cyklar idag från den på cyklar från slutet på 1900-talet? Hur mycket roligare är det och varför? :)
Vad jag förstått är det cross country jag kör, eller är jag ute och cy...

Ny hoj efter 13 år?
Kan tänka mig att eventuell dämpning i gafflar och dämpare skiljer sig rätt mycket, annars vete tusan.. Nu för tiden är ju ofta hjulen större med :o)

Fast å andra sidan kör ju en del helstelt...

Ny hoj efter 13 år?
Framförallt dämparna har utvecklats enormt, de är både styva, lätta och bra nuförtiden! =)

Skivbromsar är snudd på standard på nya cyklar, fungerar kalas.

Sedan ska man inte glömma däck, de gör stor skillnad på komfort, grepp och rullmotstånd.

För ~10000:- får du en riktigt fin cykel idag.

Ny hoj efter 13 år?
Det största som hänt på okynnescyklingsfronten är utan tvekan det snabbt växande trail/lätt-AM segmentet, vilket innebär heldämpade hojar med runt 140mm fram och bak som ändå är smidiga och trampvänliga. Mycket gärna med justerbar sadelstolpe typ Gravity Dropper som grädde på moset.

Om du prioriterar skojiga skogsäventyr högre än racing-egenskaper så är saken biff, roligare än så blir det inte! Som vanligt är tyskarna sjukt prisvärda, kolla tex Canyon Nerve AM eller Radon Slide AM 140.

Nya Giant Reign ser förbannat trevlig ut, men det är ju en lite annan prisdivision, om än hyffsat prisvärd ändå.

Ny hoj efter 13 år?
+1 på däck.

Ett brett riserstyre och kanske en kortare styrstam ger en något "modernare" körställning med bättre kontroll och lite mindre OTB-tendens i stöket.

Jag har roligt på min helstela cykel från 96 (med ovan nämnda uppdateringar) men har iofs inte provat något toppmodernt :)

/Johan

Ny hoj efter 13 år?
JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett brett riserstyre och kanske en kortare
> styrstam ger en något "modernare" körställning
> med bättre kontroll och lite mindre OTB-tendens i
> stöket.
>

Jag blev helt galen på styret när jag bytte ut min 10+år gamla stål Kona till en Cube 125 ams 2010. Kände mig som någon jäkla Hells Angel på sin chopper ute i skogen. Nu är styret kapat och styrstammen ska nog vändas också (men jag har inte riktigt bestämt mig för det än...).

Men att cykla fullgung känns riktigt, riktigt bra :-)

Ny hoj efter 13 år?
Arkis skrev:
-------------------------------------------------------
> Det största som hänt på okynnescyklingsfronten
> är utan tvekan det snabbt växande trail/lätt-AM
> segmentet, vilket innebär heldämpade hojar med
> runt 140mm fram och bak som ändå är smidiga och
> trampvänliga. Mycket gärna med justerbar
> sadelstolpe typ Gravity Dropper som grädde på
> moset.
>
> Om du prioriterar skojiga skogsäventyr högre än
> racing-egenskaper så är saken biff, roligare än
> så blir det inte! Som vanligt är tyskarna sjukt
> prisvärda, kolla tex Canyon Nerve AM eller Radon
> Slide AM 140.
>
> Nya Giant Reign ser förbannat trevlig ut, men det
> är ju en lite annan prisdivision, om än hyffsat
> prisvärd ändå.

+1

Ny hoj efter 13 år?
Hej!
Som någon påpekade är jag mer ute efter skojjiga skogsäventyr hellre än racing, även om det är kul med fart ibland, så en AM-cykel kanske kan vara något?

Ett par frågor som dykt upp:
Någon nämnde "modernare körställning". Hur skiljer sig den från förr? Jag sitter rätt så framåtlutad på min cykel nu. Hur bör man sitta idag?
Vad betyder "OTB-tendens i stöket?". Off-The-Bike? :)

Har ni tips på bra butiker i stockholm, gärna på söder eller centrala stockholm?

Tack för svaren hittills!

Senast redigerad av en moderator:
Ny hoj efter 13 år?
Over the bar - Över styret.

Klart du ska ha en AM-hojpa! :)

Man sitter mer upprätt på cykeln helt enkelt. Skönt för ryggen och ökar förtroendet över stök.

Ny hoj efter 13 år?
Haha, då fattar jag...

Vad är skillnaden mellan Trail- och All-Mountain-cyklar då? Kollade lite på Scott (Genius) och de verkar skilja på Trail och AM, medan andra buntar ihop ihop dem som samma grej. Vad gäller?

Ny hoj efter 13 år?
All Mountain är tyngre än Trail och är i princip det grövsta som finns efter rena Down Hill-cyklar. Trail är det jag tror skulle passa dig bäst, då de är bekvämare att cykla med om man ska både upp och ner, och förmågan i terrängen är klart tillräcklig för stockholmsterräng.

Tillbaka
Topp