Ny hoj n+1

Ny hoj n+1
Varning för geo nörderi.

AS1.JPG

Verkar inte få det helt rätt, får återkomma men Jag är på väg!
Tack för tipset!

Ny hoj n+1
konstruktören sa:
Kid varför gillar du inte att plasta in aluminium? Tycker det funkar fint med både aluminium och rostfritt alltid kul att höra andras erfarenheter

Aluminium. Speciellt oanodiserat ska man inte plasta in för tillsammans med fukt blir det korrosion och då med tiden omvandlas aluminium till ett vitt pulver. Då börjar saker glappa o gå sönder.

Anodiserad alu har mycket låg vidhäftningsförmåga således ett olämpligt val. Bästa är titan men då blir bearbetning och kostnaden ett problem.

Ny hoj n+1
Hmm anade att det var risk för korrosion. Har det varit risk för korrosion har vi använt rostfritt. Har hört talas om att aluminiumen kan reagera med kemikalier i plasten.

Tack för infon kör på rostfritt framöver

Ny hoj n+1
EPZeppelinLINKAGE2.JPG

Ungefär så ser det ut, har labbat vidare, stötdämparinfästningen inte helt spikad än så den lämnar jag så länge.
Nån som har en skojigare dämpare än jag har till salu?

Ny hoj n+1
konstruktören sa:
Hmm anade att det var risk för korrosion. Har det varit risk för korrosion har vi använt rostfritt. Har hört talas om att aluminiumen kan reagera med kemikalier i plasten.

Aluminium ska reagera med kolfiber! Du kan eliminera det med att lägga ett lager glasfiber imellan

Ny hoj n+1
DSC_06921.JPG

Bluto RCT3 har kommit, fick ett bra pris på den av Robert på R2-bike.de så man slog till, fördelen är att det är 120mm slaglängd, nackdelen är att kronan slår i downtube och då är omdesign av downtube på sin plats.

DSC_06941.JPG

Svingen är typ färdigkapad, fler lager väv tillkommer och andra detaljer.

Ny hoj n+1
AS2.JPG

Detta ser rätt OK ut, jämför med en Banshee Spitfire, tror jag har gjort ett hyfsat jobb här.

PK1.JPG

Mindre kickback är bra, men vi får se vad man kör för kugg bak när man kör som mest.

Ny hoj n+1
Ser kalas ut! Sjukt imponerande projekt!

Men nu när du ändå laborerar, ska du inte försöka få till mer anti squat vid 20-40mm där du behöver det som mest?

Edit: råkade skriva % istället för mm.

Senast ändrad:
Ny hoj n+1
Imponerande bygge/projekt som sagt, men vill du verkligen ha AS-kurvan så där?

Jag hade nog siktat på en kurva som omvänd mot den där (alltså som om kurvan var uppochner)?

Ny hoj n+1
konstruktören sa:

"Rostfritt" korroderar också i kontakt med kol. Dock inte lika aggressivt som alu.
I princip borde det räcka med att prima aludelarna med epoxy, som sagt är de i kontakt med kolet så blir de korrosion.
Kid gör nog helt rätt i att undvika att blanda metaller var det går.

Intressant bygge!!

Ny hoj n+1
Alla tips och ideer om AS kurvor tas emot, jag har redan tillverkat delarna och modifiering av AS till det bättre tas emot tacksamt.
Som ni säkert ser så är jag mindre bra på sånt.

Ny hoj n+1
Är inte helt säker, men jag tror korrosionen som uppstår i samband med karbång-prylar har att göra med att kolfiber leder ström. Så om man har olika ädla metalldelar på cykeln (aluminium är oädelt) så kommer den ena att agera offeranod trots att den inte är i fysisk kontakt med den andra. Har läst om en del problem med svingskruvar i alu på Santa Cruz-hojar till exempel, där gängorna etsas ihop över tid. Så mycket fett, loctite eller antiseize-gucka är nog att rekommendera på såna ställen.

Nu har ju aluminium en skyddande yta av aluminiumoxid, som dels är aphård och dels leder ström dåligt. Så jag gissar att problem uppstår i första hand hos prylar som kan röra sig en liten smula, och där oxidskiktet därmed kanske gnussas bort.

Edit: https://www.corrosionpedia.com/2/15...connected-to-carbon-fiber-reinforced-polymers

Edit 2: Det verkar faktiskt som att det är själva kolfibern som orsakar korrosionen, inte den elektriska ledningsförmågan i kombination med olika ädelhet på metallerna.

Senast ändrad:
Ny hoj n+1
Makten sa:
Är inte helt säker, men jag tror korrosionen som uppstår i samband med karbång-prylar har att göra med att kolfiber leder ström. Så om man har olika ädla metalldelar på cykeln (aluminium är oädelt) så kommer den ena att agera offeranod trots att den inte är i fysisk kontakt med den andra. Har läst om en del problem med svingskruvar i alu på Santa Cruz-hojar till exempel, där gängorna etsas ihop över tid. Så mycket fett, loctite eller antiseize-gucka är nog att rekommendera på såna ställen.

Nu har ju aluminium en skyddande yta av aluminiumoxid, som dels är aphård och dels leder ström dåligt. Så jag gissar att problem uppstår i första hand hos prylar som kan röra sig en liten smula, och där oxidskiktet därmed kanske gnussas bort.

Edit: https://www.corrosionpedia.com/2/15...connected-to-carbon-fiber-reinforced-polymers

Edit 2: Det verkar faktiskt som att det är själva kolfibern som orsakar korrosionen, inte den elektriska ledningsförmågan i kombination med olika ädelhet på metallerna.

Man kan säga att det är kolfiber (grafit) som är boven eftersom grafit är i sammanhanget "ädlast" av alla material, medan aluminium hamnar långt ner på skalan över galvaniska material. Alumunium och stål är också en bra bit ifrån varandra.
Det uppstår en potentiell skillnad mellan metallerna. Ju längre ifrån varandra på denna skala detsto större potentiell skillnad, och galvansik effekt ilag med fukt och vatten, speciellt då saltvatten.
Grafit är ädlast, och fungerar därmed som katod, medan aluminium blir anod och kokar sönder över tid.

Detta är sannolikt orsaken när kolfiberstolpe sitter fast i aluram eller vice versa.
Det hjälper massor att fetta in när man monterar sina prylar.

Edit, material inte metall.

Senast ändrad:
Ny hoj n+1
Kid1000 sa:
Alla tips och ideer om AS kurvor tas emot, jag har redan tillverkat delarna och modifiering av AS till det bättre tas emot tacksamt.
Som ni säkert ser så är jag mindre bra på sånt.

Det beror ju lite på vilken känsla du vill ha i länkaget. Men iom att den ska ha feta däck så känns det inte som om klättergrepp kommer vara något problem, så du kan nog klämma på med ganska mycket AS runt sagpunkten. Den stora nackdelen med en massa AS är ju att det också genererar pedalkickback. Därför är det bra om man kan dra ner på AS i början och slutet av slaget (där är man ju ändå inte när man trampar).

(Om du tittar på dina kurvor så ser du att lutningen på kurvan för pedalkickback minskar där du har relativt lite AS.)

Ny hoj n+1
+1 på att AS-kurvan ser lite skum ut. Att gå från flera hundra procent till 50% i den första tredjedelen av slaget känns inte optimalt.

Pedal kickback skulle jag tro är ett mindre problem när man bara har 120mm slag, så länge man håller AS på rimliga nivåer, dvs runt 100%
Tänk på att klämmer du i 2-300% betyder det inte nödvändigtvis att cykeln blir mer trampeffektiv, utan snarare att man får pedalgunget "åt andra hållet", dvs att bb stiger varje gång man trycker på pedalen. De som kört i 22t-framklingan på singlepivot med hög infästningspunkt vet vad jag menar, det blir en lätt "bouncy castle"-effekt över det hela.

Om det var jag som byggde så skulle jag satsa på att försöka få fina släta kurvor utan tvära kast både vad det gäller AS och LR om jag inte hade ytterst specifika anledningar att försöka få något annat. AS runt 100 tror jag är bra att sikta på, igen om du inte har väldigt bra förståelse för exakt hur parametern påverkar cykelupplevelsen i praktiken. Då får du mest sannolikt en cykel som fungerar på stigen och faktiskt känns som en cykel utan att göra en massa knasiga grejer.

Ny hoj n+1
Tack för all input. Jag är dock tveksam om den kurva jag har speglar verkligheten. Mitt länksystem är mer eller mindre en kopia av en ibis ripley. En sådan har ju fått fina omdömen lite varstans.. Problemet är ju att det finns inte några ritningar öht så man har fått höfta lite och gissa. Antar att jag eventuellt får göra en tredje variant av länkaget. Som tur är bara framtriangeln spikad så här långt. Baktriangeln är flexibel till länksystemändring.

Ny hoj n+1
Kid1000 sa:
Tack för all input. Jag är dock tveksam om den kurva jag har speglar verkligheten. Mitt länksystem är mer eller mindre en kopia av en ibis ripley. En sådan har ju fått fina omdömen lite varstans.. Problemet är ju att det finns inte några ritningar öht så man har fått höfta lite och gissa. Antar att jag eventuellt får göra en tredje variant av länkaget. Som tur är bara framtriangeln spikad så här långt. Baktriangeln är flexibel till länksystemändring.

Det är väldigt känsligt vart man placerar länkagepunkterna och vilken utgångspunkt du har på rotationen. Det finns ju flera "kopior" på DW-länken, men ingen är jättelika de cyklar DW varit med och designat. Och det är väl det som är grejen med DW, man köper inte licensen att få bygga en "DW-länk" man köper Dave Weagle som konsult när man konstruerar cykeln, sen får man skriva DW på den.

Angående ditt länkage så ser det ut som om du har en annan utgångspunkt på länkarna än vad Ripley har, testa att rotera båda länkarna motsols lite. En annan sak som spelar in i jämförelsen med ripley är att du har betydligt längre kedjestag. Har du kollat längden på dina länkar jämför med Ripley?

P.S.
Så gott som alla DW-hojjar har nedre länken placerad ca: en timme före klockan 9 (närmare klockan 9 ju högre upp nedre länken är placerad)

Ny hoj n+1
Här har du analys för ripleyn
http://linkagedesign.blogspot.se/2011/10/ibis-ripley-29-2012.html?m=1
Den borde finnas i databasen för Linkage programmet där du skulle kanske kunna hitta mer info om placering och dimension av pivotpunkterna. Observera att jag har själv inte rotat i databas så att jag vet inte vad som finns där.

Angående AS, den ska helst va mellan 100 och 150% från en bit under sag-punkten till ungefär 60% av slaglängden, dvs på den delen av fjädringsvägen som används mest när man trampar.
Lycka till med en intressant projekt! ??

Senast ändrad:
Ny hoj n+1
Är det en vpp så är det nog Hyffsat kinkigt ja iom att man kan flytta pivotpunkten ganska långt med liten flytt av länkarna, speciellt om de sitter nära varandra.

/T

Ny hoj n+1
AS3.JPG

Nu ser det mer vettigt ut.

PK2.JPG

Nu gäller det att överföra dessa modifierade mått till min 3D modell och se om det krävs omdesign av BB/länkhuset.
Jag vet att det inte är helt rätt arbetsordning men detta gör jag på min fritid så då kan man göra det man gillar.
Faktiskt var det inga större förändringar, största skillnaden var att övre länken har jag flyttat upp till ovanpå pivotpunkten istället för bakom.

Har i varje fall lärt mig massor om teorin bakom länkagesystem och dess fördelar.

Tack ska ni på Happy ha!

Ny hoj n+1
Från början var tanken att bygga denna hoj med utgångspunkten befintliga delar jag har på hojarna som kan offras bland annat en moddad lefty och en äldre bakdämpare med okänd schimsning.

Men idag får hojen en DBinline bakdämpare o Bluto RCT3. Gissar att det inte stannar där. Bromsar blir Hope modell någonting som jag har liggande.
XX1 bakväxel o XTR kassett. Resten vet ni redan kanske. Så jag tror det blir en trevlig hoj när man fått era synpunkter på länkaget vilket jag är mycket tacksam för. Tro inget annat!

Ändamålet blir nog trots allt aggressiv trail och enduroåkning, kapaciteten finns i dämparsystemen. Gäller bara att pilot och ramen pallar trycket.

Ny hoj n+1
Kid1000 sa:
Tack!

Självklart, får jag ett vettigt bud på hojen så får den en ny ägare. Inget jag har problem med.

Jag bjuder en Happykorrekt låda öl och en vinare.
Är det någon som bjudit mer?

Första...

Andra...

Tredje...

Nähä!
Skicka cykeln till mig när den är klar.

Ny hoj n+1
Lite uppdatering från senaste uppdateringen.

Jag förde över de modifierade länkagepunkterna från Linkage till Solidworks och gjorde fixturer.
Efter en koll så visar det sig att det passar in i huset med liten modifiering, 3D utskriften räddad!
Fick hem en Canecreek DBAir idag, den var fet!, ser dock att jag kanske skulle köpt en med climb switch.
Donatorhjulen rivna och skall byggas om med DT Bigride 190 baknav och Novatec 150mm framnav.
Med ramen har jag inte gjort så mycket mer än renkapat rör och tillpassat dom. Verkar passa.
Ritning och teori är en sak, att bygga en annan, att bygga effektivt och hållbart, en helt annan sak.

Vill nån ha bilder så håll till godo!

DSC_07161.JPG

DSC_07151.JPG

Ny hoj n+1
Mellan tentaplugg, tenta och magsjuka barn och fegande på lokala dirttracken så hann jag göra ett ryck här.

DSC_07261.JPG

Ihoplimmad, verifiering av alla mått kommer under morgondagen.

Planen är att göra framtriangeln klar under kommande vecka och sedan koncentrera sig på baksvingen, hjulen skall ju också byggas om.

Hoppas det är något att läsa om.
Den riktiga utmaningen kommer senare när allt skall vara rakt och vinkelrätt o så vidare.

Ny hoj n+1
Kid1000 sa:
Mellan tentaplugg, tenta och magsjuka barn och fegande på lokala dirttracken så hann jag göra ett ryck här.

Ihoplimmad, verifiering av alla mått kommer under morgondagen.

Planen är att göra framtriangeln klar under kommande vecka och sedan koncentrera sig på baksvingen, hjulen skall ju också byggas om.

Hoppas det är något att läsa om.
Den riktiga utmaningen kommer senare när allt skall vara rakt och vinkelrätt o så vidare.

Jodå du behöver inte oroa dig. Det är grymt intressant. Du använder alltså prefabrör på en del ställen? Verkar smart både ur hållfasthetssynpunkt och för att minimera tidsåtgången för att få ihop mer än en ram.

Tillbaka
Topp