Ny HT ram

purre

Aktiv medlem
Ny HT ram
Funderar på att köpa ny ram i mindre storlek och flytta över allt. Kör idag på en On-One 45650B i storlek 20.
http://www.on-one.co.uk/c/q/bikes/mountain-bikes/45650b
Problemet är att jag tycker den känns för stor. Tanken är att köpa ny ram och flytta över allt från nuvarande.

Det jag är ute efter är en lekfulf ram.
Har bara haft min 45650B, så har inte så mycket att jämföra med och vet inte riktigt vad jag ska leta efter. Fortsätta med stål, eller skaffa aluram? Gissar på korta kedjestag? stack, reach?
Vad är det svåra med att flytta över komponenter till ny ram?

Är 186cm med ett innerbensmått på 89cm. Är en mindre ram rätt väg o gå?

Ny HT ram
Överröret är ett problem. Kan precis gränsla hojen. Sen vad som känns stort vet jag inte riktigt. Klumpig kanske är ett bättre ord. Och att den är extremt kort för mig, kan jag mycket väl köpa.
Något med ramen känns iaf helt off, varav anledningen till att jag söker ny ram.

Problemet är som sagt att jag inte riktigt vet vad jag ska leta efter.

Ny HT ram
Det är helt enkelt en dåligt designad ram. Om du kan sänka din gaffel kanske det kan vara en start utan att spendera en massa pengar. Vad har du för gaffel nu och hur mycket slag? Om du ska leta upp en ny ram skulle jag titta efter längre bb, mycket längre reach och lägre överrör. Jag är inte heller övertygad om att jättemycket slaglängd fram på en ht är bra.

Ny HT ram
Du kan du sänka gaffeln utan att lägga ut en massa pengar. Om du får brantare gaffelvinkel och samtidigt får ner bb lite tror jag att cykeln kommer kännas mindre klumpig. Det är garanterat inte att kedjestagen är för långa eller reachen för lång på den ramen till dig.

Annars kan du också påverka hur cykeln känns med cockpiten. Vad har du för styrstam och styre nu?

Värdet av din cykel sitter inte i ramen, så om du hittar en bättre ram som alla din grejer passar på till ett bra pris kanske det är en prisvärd lösning. Jag har däremot börjat med att sänka gaffeln innan jag hade öppnat plånboken.

Ny HT ram
Ragley har precis släppt sina nya ramar. Hur fina som helst?
Kör vidare på stål mycket skönare.

Senast ändrad:
Ny HT ram
Då On-One generellt är billiga men bra låter det som en mindre storlek av samma ram är det du ska prova. Först då vet du om det bara är storleken du inte uppskattar. Finns ju en svensk återförsäljare som verkar vettig att ha med att göra.

Ny HT ram
Njutförsåkare skrev:
-------------------------------------------------------
> Då On-One generellt är billiga men bra låter
> det som en mindre storlek av samma ram är det du
> ska prova. Först då vet du om det bara är
> storleken du inte uppskattar. Finns ju en svensk
> återförsäljare som verkar vettig att ha med att
> göra.

Bra eller dåliga ramar, låter jag vara osagt. Har haft cykeln 2 säsonger nu, och är ganska säker på att ramen inte är för mig.
Har funderat på att bara byta till en mindre storlek som du föreslår. Men jag byter då hellre till något helt annat för att samtidigt få prova något nytt.

Jag tror Jofa är inne på rätt spår. Jag vill garanterat ha ett lägre överrör och jag tror även på mer reach.

Ny HT ram
EST skrev:
> Ragleys ser riktigt najs ut med olika dropouts &
> lite flackare å lite kortare kedjestag osv. Men
> jag kör på med min Big Wig även om det skulle
> vara kul att köpa den nya :)
> Kolla denna
> http://ragleybikes.com/products/bluepig-27-5-frame
> /

Har kollat mycke på Ragley. Är lite sugen på Mmmbop http://ragleybikes.com/products/mmmbop-27-5-frame/

Kan en Marley kanske vara något, om man skulle sänka gaffeln?http://ragleybikes.com/products/marley-27-5-frame/

Ny HT ram
Båda ramarna ger jättemycket mer BB-dropp, men båda kommer vara korta i förhållande till din längd. Vilken som tycker jag är ett bättre köp jämfört med en mindre 45650b evo i mindre storlek, men det måste finnas något ännu bättre?

Ny HT ram
Tjena!

Jofahjalm kan inte du ge dig med ditt "dåligt designad ram"?? Alla har inte samma kroppsproportioner eller har samma åkstil m.m. därav är det ganska hyggligt att olika tillverkare erbjuder olika geo.
Visst i detta fallet så är nog inte ramen rätt för Purre, men det betyder inte att den är dåligt designad.

Ny HT ram
Om vi förutsätter att den är designad med avsikten att längre åkare ska ha en preferens för en, proportionerligt mot sin egen längd, mycket kortare cykel så är den bra designad. Annars är den dåligt designad.

Ny HT ram
Tjena!

Eller så kan det ju vara så att man har jäkligt långa ben i förhållande till överkropp eller korta armar. Eller gillar att sitta mer upprätt eller.. Vi är olika helt enkelt.
Jag är taxbent med korta armar och lång torso. Det i kombination med min åkstil gör att på riktigt stökiga stigar så trivs jag riktigt bra på en ram med rätt xc-rejsig geo, dock med korta kedjestag samt kort styrstam. Jag har ganska länge kört med hojar som folk tyckt varit helt fel men som jag trivts riktigt bra på.
Började tidigt (2001) med brett styre och kort stam. Folk tyckte man var helt galen, idag är det styret (72,5cm) nästan smalt.
Jag körde länge skogsrundor på en dirthoj för det funkade perfekt för mig.
Just nu har jag en hoj som bevisligen är kortare än din. Klart lägre i fronten också. Då är jag 14 cm längre än dig.

Ny HT ram
Du får självklart ha avvikande åsikter och helt andra preferenser. Jag kan däremot gissa på att dina preferenser har formats av att det inte fanns något vettiga cyklar när du började cykla och att du gillar det du är van vid. Inte för att det faktiskt är bra med en cykel vars ram är utformad efter traditioner och estetiska ideal som kommer från landsvägscykling. Jag har om inte annat försökt förklara varför jag har dessa åsikter och vilken effekt geometrierna får när man cyklar.

Ny HT ram
Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Eller så kan det ju vara så att man har jäkligt
> långa ben i förhållande till överkropp eller
> korta armar. Eller gillar att sitta mer upprätt
> eller.. Vi är olika helt enkelt.
> Jag är taxbent med korta armar och lång torso.
> Det i kombination med min åkstil gör att på
> riktigt stökiga stigar så trivs jag riktigt bra
> på en ram med rätt xc-rejsig geo, dock med korta
> kedjestag samt kort styrstam. Jag har ganska
> länge kört med hojar som folk tyckt varit helt
> fel men som jag trivts riktigt bra på.
> Började tidigt (2001) med brett styre och kort
> stam. Folk tyckte man var helt galen, idag är det
> styret (72,5cm) nästan smalt.
> Jag körde länge skogsrundor på en dirthoj för
> det funkade perfekt för mig.
> Just nu har jag en hoj som bevisligen är kortare
> än din. Klart lägre i fronten också. Då är
> jag 14 cm längre än dig.

+1

Samma här, lång överkropp och korta ben, "rejsig" sittställning och kort styrstam gäller för mig med.

Ny HT ram
Det känns som jag sparkar på någon som redan ligger, vilket känns ganska bra...

Men om ni väljer jättekorta ramar och sätter korta styrstammar på dessa. Hur blir det då "rejsigt"? Det blir väl så upprätt gubbcykling det kan bli? Med adderad bonus att man antingen hänger bakom cykeln och inte kan styra, eller ligger ovanför framhjulsaxeln och flyger över styret när cykeln träffar något?

Ny HT ram
jofahjalm skrev:
> Du får självklart ha avvikande åsikter och helt
> andra preferenser. Jag kan däremot gissa på att
> dina preferenser har formats av att det inte fanns
> något vettiga cyklar när du började cykla och
> att du gillar det du är van vid. Inte för att
> det faktiskt är bra med en cykel vars ram är
> utformad efter traditioner och estetiska ideal som
> kommer från landsvägscykling. Jag har om inte
> annat försökt förklara varför jag har dessa
> åsikter och vilken effekt geometrierna får när
> man cyklar.

Tjena!

Vad jag är van vid?? Jag har provat/ägt så förbannat många cyklar genom åren så det finns ingen vana kvar från det jag började cykla på.
Effekten beror ju fortfarande på åkstil. Sen är ju sittgeometri fortfarande nått av det viktigaste på en cykel. Men det har du ju ingen aning om såg vi ju i Maktens tråd, då du påpekade sadelrörslängden som inte har ett skit med det att göra.

Ny HT ram
jofahjalm skrev:
> Det känns som jag sparkar på någon som redan
> ligger, vilket känns ganska bra...
>
> Men om ni väljer jättekorta ramar och sätter
> korta styrstammar på dessa. Hur blir det då
> "rejsigt"? Det blir väl så upprätt gubbcykling
> det kan bli? Med adderad bonus att man antingen
> hänger bakom cykeln och inte kan styra, eller
> ligger ovanför framhjulsaxeln och flyger över
> styret när cykeln träffar något?

Tjena!

Du förstår verkligen inte alls.. Om jag skulle köra på en ram som är rätt i storlek för min längd så hamnar styret för högt i förhållande till sadeln. Det blir upprätt om något. Med korta armar, samt långa lår jmf med underben (vilket gör att sadeln hamnar långt bak) så kan jag heller inte ha en lång ram för då når jag fan inte styret!

Ny HT ram
jofahjalm skrev:
> På mina ramar använder jag en sadelstolpe som
> förlänger sadelröret till korrekt längd. Det
> är funkis (så länge sadelröret inte är för
> långt).

Tjena!

Säger som du, det känns som att jag sparkar på någon som redan ligger.

Ny HT ram
Bygger detta resonemang på att du förutsätter att cyklar är klassiska diamantramar med horisontellt överrör, där sadelrörets längd är direkt kopplat till styrhuvudets höjd?

Om man är byggd som en t-Rex är klassisk geometri mindre dåligt eftersom storlekarna skalades som om alla var byggda så.

Ny HT ram
jofahjalm skrev:
> Bygger detta resonemang på att du förutsätter
> att cyklar är klassiska diamantramar med
> horisontellt överrör, där sadelrörets längd
> är direkt kopplat till styrhuvudets höjd?
>

Tjena!

Men va fan? Ta bort sadelröret ur diskussionen.. Jag kör bara cyklar med slopat överrör
Du däremot, i Maktens tråd, tyckte ju att det var idiotiskt att bara förlänga ramen nån cm, när man förlängde sadelröret 15cm. Kollade man däremot i tabellen så ändrade dom ju stack ganska proportionerligt mot reach.

Du borde verkligen funderar på hur stack och reach fungerar. Annars kommer du aldrig förstå mitt resonemang.

> Om man är byggd som en t-Rex är klassisk
> geometri mindre dåligt eftersom storlekarna
> skalades som om alla var byggda så.

Personligt påhopp.. Moget.. Jävla idiot..

Ny HT ram
T-Rex är ju ett etablerat begrepp för kroppsbyggnad med långa ben och korta armar. Jag är hemskt ledsen om du blev sårad. Jag förstår hur stack och reach fungerar. Däremot förstår jag inte hur man kan tycka det är bra att man ska förlänga cykeln genom att ha ett flack sadelrör som man gör längre samtidigt som man höjer stacken. Då hamnar man bara längre bak på cykeln ju längre man blir. Förlänger man överöret och har en brant sadelrörsvinkel kommer cyklarna vara mer lila varandra i uppförandet över olika storlekar.

Ny HT ram
purre skrev:
> Njutförsåkare skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Då On-One generellt är billiga men bra låter
> > det som en mindre storlek av samma ram är det
> du
> > ska prova. Först då vet du om det bara är
> > storleken du inte uppskattar. Finns ju en
> svensk
> > återförsäljare som verkar vettig att ha med
> att
> > göra.
>
>
> Bra eller dåliga ramar, låter jag vara osagt.
> Har haft cykeln 2 säsonger nu, och är ganska
> säker på att ramen inte är för mig.
> Har funderat på att bara byta till en mindre
> storlek som du föreslår. Men jag byter då
> hellre till något helt annat för att samtidigt
> få prova något nytt.
>
> Jag tror Jofa är inne på rätt spår. Jag vill
> garanterat ha ett lägre överrör och jag tror
> även på mer reach.

Då missade jag en detalj i ditt inledande inlägg. Om du inte tror på geometrin så ska du självklart titta efter alternativ.

Ny HT ram
jofahjalm skrev:
> T-Rex är ju ett etablerat begrepp för
> kroppsbyggnad med långa ben och korta armar. Jag
> är hemskt ledsen om du blev sårad.

Tjena!

Ursäkt godtagen.

> Jag förstår hur stack och reach fungerar. Däremot
> förstår jag inte hur man kan tycka det är bra
> att man ska förlänga cykeln genom att ha ett
> flack sadelrör som man gör längre samtidigt som
> man höjer stacken. Då hamnar man bara längre
> bak på cykeln ju längre man blir. Förlänger
> man överöret och har en brant sadelrörsvinkel
> kommer cyklarna vara mer lila varandra i
> uppförandet över olika storlekar.

Det är rätt enkelt. Om man skulle sätta ett flackare sadelrör och längre överrör ju större storlek på ramen så får man en väldigt olustig viktfördelning.
Hyfsat optimalt är att i sittande position, med vevarna i horisontellt läge, ha framsida knä rakt över pedalaxeln, finns lite olika teorier om detta iofs. Men om vi ritar en riktigt stor cykel, enligt hur du tycker att en cykel ska byggas, så skulle ju den få ett extremt brant sadelrör, då hamnar knät jättelångt framför pedalaxeln. Det skulle innebära att man får all vikt på styret istället för på sadeln. Du skulle få kramp i händerna ganska fort och inte få ner någon kraft i backen då det knappt finns nån vikt på bakhjulet.
Det finns ett sätt du kan prova detta själv på. Ställ dig mot en vägg med hälarna hela vägen in. Luta överkroppen framåt och se hur långt du kommer utan att falla över, prova nu att flytta ut fötterna två decimeter, men behåll arslet mot väggen, och luta dig igen. Nu kan du luta dig klart mer då du har förskjutit kroppens tyngdpunkt.
Dessutom med din teori så växer hjulbasen riktigt mycket vilket gör en rejäl skillnad i uppförande.

Edit: Men som jag sagt innan, vi är formade olika och har olika preferenser/åkstil. Därav är det bra med olika geometrier hos olika tillverkare

Senast ändrad:
Ny HT ram
Godmorgon, jag såg också T-rex som en slags komplimang. Nån som är riktigt lämpad att cykla istället för att bädda sängen. Nu när du godtog ursäkten kanske du kan editera ditt omdöme om jofa ett par inlägg upp. Det är lite väl hårt och inte så snyggt. Meningsskiljaktigheter kan leda till ökad kunskap utan att man spränger ett ett blodkärl i pannan.

Edit: Tror jag varit med och skapat T-Rex liknelsen efter att ha blivit omkörd av en hårt forcerande Thor Hushovd på GC.

Edit igen: Han forcerade sin träning uppför, att köra om mig var nog lätt som en enkel.

Senast ändrad:
Ny HT ram
Kneecap skrev:
> Det är rätt enkelt. Om man skulle sätta ett
> flackare sadelrör och längre överrör ju
> större storlek på ramen så får man en väldigt
> olustig viktfördelning.
> Hyfsat optimalt är att i sittande position, med
> vevarna i horisontellt läge, ha framsida knä
> rakt över pedalaxeln, finns lite olika teorier om
> detta iofs. Men om vi ritar en riktigt stor cykel,
> enligt hur du tycker att en cykel ska byggas, så
> skulle ju den få ett extremt brant sadelrör, då
> hamnar knät jättelångt framför pedalaxeln. Det
> skulle innebära att man får all vikt på styret
> istället för på sadeln. Du skulle få kramp i
> händerna ganska fort och inte få ner någon
> kraft i backen då det knappt finns nån vikt på
> bakhjulet.
> Det finns ett sätt du kan prova detta själv på.
> Ställ dig mot en vägg med hälarna hela vägen
> in. Luta överkroppen framåt och se hur långt du
> kommer utan att falla över, prova nu att flytta
> ut fötterna två decimeter, men behåll arslet
> mot väggen, och luta dig igen. Nu kan du luta dig
> klart mer då du har förskjutit kroppens
> tyngdpunkt.
> Dessutom med din teori så växer hjulbasen
> riktigt mycket vilket gör en rejäl skillnad i
> uppförande.
>
> Edit: Men som jag sagt innan, vi är formade olika
> och har olika preferenser/åkstil. Därav är det
> bra med olika geometrier hos olika tillverkare

Det har aldrig slagit dig att man kanske inte ska optimera en hardtail med 140 mm gaffel och 66 graders gaffelvinkel för att sitta och trampa?

Även det där fokuset på att man ska passa på cykeln genom att rikta en lodlinje från knäets framtsidan genom pedalaxeln känns aningen föråldrat och ffa inte så relevant vid den här typen av cykling. Det kan säkert vara en bra verktyg i många fall och vissa människor passar det väldigt bra. Den skolan har väl däremot haft en generell nedgång och använd inom landsvägscykling har det blivit populärt att fokusera på att försöka få fram tyngtpunkten mer över vevpartiet?

Här är geometrin för en 456 evo med 140 mm gaffel:
456evo.jpg

Här är geometrin för två cyklar som ser bra ut. BTR Ranger och Kona Explosif:
ranger_2015_geometry_diagram.png

BTR-Ranger-2015-Geometries-10062015-2.png

explosif.png

Det finns naturligtvis en gräns för här långt vad vill ta det. Men generellt är ju att göra hjulbasen längre och lägga mer vikt på framhjulet exakt det man vill uppnå. Om man tycker det är jobbigt med vikt på händerna och vill gå tillbaka till komfortlandsvägcykling ano 1969 så är det helt okej. Men man kanske inte ska designa långslagiga hardtails med den utgångspunkten?

Ny HT ram
jofahjalm skrev:
--------------------------------------------------
>
> Det finns naturligtvis en gräns för här långt
> vad vill ta det. Men generellt är ju att göra
> hjulbasen längre och lägga mer vikt på
> framhjulet exakt det man vill uppnå. Om man
> tycker det är jobbigt med vikt på händerna och
> vill gå tillbaka till komfortlandsvägcykling ano
> 1969 så är det helt okej. Men man kanske inte
> ska designa långslagiga hardtails med den
> utgångspunkten?

Tjena!

Jag tycker kebabpizza med sallad och pommes är en riktigt vidrig kombo. Men det är en pizza som säljer riktigt bra, är det fortfarande en vidrig pizza då?
Jag vet flera som tycker att On-ones ramar är riktigt trevliga att cykla på. Det är inte dåligt designad produkter, det är produkter designade för någon annan än dig.

Enligt dig så ska det ju inte gå att cykla med min cykel för den är jättefel i designen. Jag kollade min tid på ett riktigt stökigt nedförssegment på strava. I listan ligget jag långt ner då jag stannade och hjälpte en polare som vurpade. Men tar man bort stopptiden så tvålar jag dit de flesta, ligger på runt tionde plats. Med vetskapen om vad i princip hela topp femton cyklar på så är det rätt roligt. Större delen kör på modernt designade endurohojar..
Men nej, jag kör en dåligt designad cykel, så Fredrik Ericsson med flera är nog bara jävligt slöa..

Ny HT ram
Nu har jag varit och cyklat.

Jag tycker jag har varit rätt tydlig med att det funka helt ok att cykla på en 456 evo, men den är fortfarande sopigt designad. Kneecap, kan du inte uttrycka dig sakligt om ämnet istället för att referera till hypotetiska prestationer på strava?

Jag har ju sakligt och pedagogiskt försökt förklara varför vad jag tycker är fel på ramen. TS själv verkar ju köpt mitt argument om att cykeln i en storlek mindre inte plötsligt kommer kännas helt annorlunda.

Ny HT ram
Tjena!

Dåligt designad ram för dig ja.. Men det betyder inte att det är en dålig designad ram för alla, vilket jag sakligt försökt förklara. Precis som i Maktens tråd.
Jag håller med dig om att ramen är fel för TS vilket jag skrev i mitt första inlägg. Men jag håller inte med om att den är dålig designad för det.

Tillbaka
Topp