Ny HT ram

Ny HT ram
jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Hypotetiska-kunde-ha-varit-stravatider om jag får
> be.

Ja haha ja d har du rätt i. Tänkte att den delen behöver jag väll inte ens nämna att om man stannar mitt i ett segment oavsett anledning så blir d svårt att jämföra med några som kanske ligger på maxpuls hela sträckan om det är en fysisk sträcka tex.

Hur som är det alltid underhållande när argumenten går över i "min pappa är starkare än din" art.

Ny HT ram
456an må ha en geometri någorlunda anpassad för T-rex liknande människor, den har fortfarande en hög BB vilket gör visst att man slår väldigt lite i pedalerna men också ger en känsla av otrygghet till ovana cyklister.

Ny HT ram
Magnus Harling skrev:
> Jag cyklar på en Cotic BFe 275 med 140 mm gaffel,
> den är väldigt skoj. Jag har en large och är
> 189 cm lång.
>
> http://www.cotic.co.uk/product/BFe275
>
> Kan verkligen rekommendera den!

Såg den tidigare idag, och den verkar absolut intressant. Tyvärr landar ramen på nästan 5K, vilket är mer än jag vill lägga på en ram.

Ny HT ram
Har aldrig riktigt funderat på vad som egentligen står i geometri tabellen för olika mtb, men verkar ju vara viktigt för att få en bättre uppfattning om vilken cykel man ska välja.

Köpte en cube Ltd race, cross country geometri, (arg) agile ride geometry. En 29a,. Storlek small.
Är 171cm lång. Valde en 29 för att det var "tha Shit" enligt nätet.

Har mest cyklat racer men tycker mtb är jäkla skoj, men kommer inte överens med cube 'n. Första jag gjorde var att plocka bort alla spacer under styrtappen för tyckte styret satt på tok för högt och långt bak i förhållande till sadeln.
Köpte en längre styrtapp med -13 grader lutning för att få ner styret ytterligare men det gjorde inte saken bättre.

Upplever cykeln för stor och sävlig i stökig terräng, vill ha en mer "snärtig" rapp känsla i cykeln.
Tror rätt väg att gå är att få ner framändan på cykeln, en kortare styrtapp och gärna lite kortare hjulbas. Tänker jag rätt här? Lägre vikt och styvare ram gör säkert sitt till för att få en kvickare cykel

Hjulbasen är väl inte mycket att göra åt? Sitter en rock shox solo air med 100mm slag på cykeln så ännu mindre slag kanske inte är så lätt att ordna.

Är van racer hojar så att sitta för upprätt känns tokigt, men kanske är något man får fundera på?

Kör mest långlopp på mtb'n så cykeln måste fungera att nöta mil med grusväg på men samtidigt vara mer rapp och alert för att fungera bra på single track, halv stök också.

Någon som har lust att förklara hur alla olika mått spelar in på cykelns uppförande?

*kortare hjulbas. Kvickare, nervösare cykel.
*brantare styrhuvudvinkel. Samma som ovan.
*kortare försprång på gaffeln. Samma som ovan.
*kortare styrtapp. Samma som ovan.

Så bör det väl vara?

Hur påverkar BB drop, vinkeln på sadelröret mm cykelns uppförande i allmänhet?

Ny HT ram
happymtb.fr skrev:
> finns det nån sida där man kan se hur avvikande
> ens kroppsproportioner är?
> och jag menar förstås längd, inseam, span,
> axelbredd, och sånt! :)

Da Vinci hade väl koll på det där.

Edit: Det mesta man googlar fram verkar handla om ifall man är tjock eller ej, varför man nu ska behöva ett måttband för att veta det...

Men wiki säger annars "männens genomsnittliga benlängd var 47,2 % av kroppslängden, och att kvinnornas var 46,5 %"

Ap-index är väl annars ens längd +- fingertipp till fingertipp.

Senast ändrad:
Ny HT ram
Tjena!

Drar mig ut.. Klart att Jofahjalm som kört på så ofantligt många hojar vet precis hur en cykel ska designas det är ju helt klart..

Vad strava anbelangar så var det bara ett sätt att visa att en "dåligt designad" hoj också kan vara snabb.. Precis som en sönderkörd hyrhoj med climbläge på bakdämparen, i snö, bara presterar mediokra 4.45 på hjulingen.. Skulle vara intressant att se Jofahjalms resultat just där.. Men jag stannade ju då också så det går ju inte att jämföra.. Eller ja, 4.45 var ju inklusive stopp denna gången..
Så nu har jag mätt kuken ytterligare en gång..

Ny HT ram
Vad babblar alla om? Köp en hoj du själv tror på. Min Ht är bara lite långsammare än min Banshee å jag har fortfarande nån kom på min gamla White å den cykeln var svinkass om man jämför med de andra. Det är som med Commencal älskat hur de ser ut å deras filosofi men gillar tyvärr inte hur de känns sen vet jag inte varför för jag orkar inte läsa tabeller. Msn ska köpa det som ser bra ut å känns bra då blir det bra, om man inte har pissig smak som feta kvinnor i för små kjolar tex.

Ny HT ram
happymtb.fr skrev:
> finns det nån sida där man kan se hur avvikande
> ens kroppsproportioner är?
> och jag menar förstås längd, inseam, span,
> axelbredd, och sånt! :)

Det finns hur mycket som helst att hitta om detta spännande ämne:
https://www.google.se/search?q=inse...ved=0ahUKEwiTybfe8I_KAhVmo3IKHbgTCP4Q_AUIBigB

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Drar mig ut.. Klart att Jofahjalm som kört på
> så ofantligt många hojar vet precis hur en cykel
> ska designas det är ju helt klart..
>
> Vad strava anbelangar så var det bara ett sätt
> att visa att en "dåligt designad" hoj också kan
> vara snabb.. Precis som en sönderkörd hyrhoj med
> climbläge på bakdämparen, i snö, bara
> presterar mediokra 4.45 på hjulingen.. Skulle
> vara intressant att se Jofahjalms resultat just
> där.. Men jag stannade ju då också så det går
> ju inte att jämföra.. Eller ja, 4.45 var ju
> inklusive stopp denna gången..
> Så nu har jag mätt kuken ytterligare en gång..

Det är ju helt absurt. Jag har gång på gång fösökt vara tydlig med att cykeln inte avögr hur fort man kan cykla. Jag presterar ungefär samma sak på min HT när jag racar SBR som jag kör på en jättebra deldämpad cykel. Tycker du verkligen att personliga tider på hjulingen är ett bra sätt att avhandla sakfrågan? Hur väl jag cyklar cyklar borde vara rätt känt för många här och i mina ord skulle det vara vara "inte så bra". Om sedan "inte så bra" motsvarar 4.45 på hjulingen med ett stopp, det har jag ingen jävla aning om.

Ny HT ram
jofahjalm skrev:
> Det är ju helt absurt. Jag har gång på gång
> fösökt vara tydlig med att cykeln inte avögr
> hur fort man kan cykla. Jag presterar ungefär
> samma sak på min HT när jag racar SBR som jag
> kör på en jättebra deldämpad cykel. Tycker du
> verkligen att personliga tider på hjulingen är
> ett bra sätt att avhandla sakfrågan? Hur väl
> jag cyklar cyklar borde vara rätt känt för
> många här och i mina ord skulle det vara vara
> "inte så bra". Om sedan "inte så bra" motsvarar
> 4.45 på hjulingen med ett stopp, det har jag
> ingen jävla aning om.

Jag känner att din trovärdighet i cykelvalsfrågor är väldigt svag tills du bevisar att du kan köra hjulingen på 4:45 inklusive okänd stopptid.

Ny HT ram
Det är så lång tid tills jag får en chans till upprättelse också! Först hela ut på ängen segmentet på strava och nu detta. Fy fan! Det känns lite som när folk kastade snöboll på mig och sedan sprang in och gömde sig hos läraren i lågstadiet.

Ny HT ram
jofahjalm skrev:
>
> Det är ju helt absurt. Jag har gång på gång
> fösökt vara tydlig med att cykeln inte avögr
> hur fort man kan cykla. Jag presterar ungefär
> samma sak på min HT när jag racar SBR som jag
> kör på en jättebra deldämpad cykel. Tycker du
> verkligen att personliga tider på hjulingen är
> ett bra sätt att avhandla sakfrågan? Hur väl
> jag cyklar cyklar borde vara rätt känt för
> många här och i mina ord skulle det vara vara
> "inte så bra". Om sedan "inte så bra" motsvarar
> 4.45 på hjulingen med ett stopp, det har jag
> ingen jävla aning om.

Tjena!

Inte så bra motsvarar alltså 5.47 utan stopp.. Är dock säker på att du kapar en hel del på det resultatet idag.. Förövrigt är jag sjukt sugen på att dra upp till stockholm och köra lite stravapenismätning i hellas..

Grondahl.. Du kopplade rätt.. 4.45 var ju dessutom med en drös handikapp, vet inte hur fort jag har kört hjulingen, men med tanke på att den ingick när jag körde Kabin Berg - Kabin Dal på dryga 11 så är jag ganska säker på att jag kört den bra mycket fortare.
Visst nu är detta ett jävla penismäteri. Men att som mtb-cyklist som firar 20 år i sadeln i år, som har jobbat med cyklar till och från sedan 18 år (totalt tio år i butik), har kört x antal tävlingar, har ett sm-guld (även om det är på det mest inofficiella sm som finns) m.m. bli så ifrågasatt av nån som inte kommer i närhet av den erfarenheten känns ju lite absurt.. Jag skulle t.ex. aldrig ifrågasätta Martin Söderström hur man kittar en slopestylehoj.. Det finns vissa poänger i resonemanget vilket jag har erkänt, men att totalt vägra inse vad någon annan skriver är ju fantastiskt. T.ex. undrar jag en del om varför min setup skulle innebära massa OTB.. Det har aldrig hänt på den hojen jag kör sedan tre år.

Ny HT ram
mikipedia_ skrev:
> Men läggner nu båda två! Ut å cykla lr gör
> nå annat produktivt för själen än å spy
> åsikter på varandra, blir bara tråkig
> stämning.

Tjena!

Hade gärna gjort det men ligger i influensa.. Samt att någon har fel på internet!

Kan lägga in ett litet plus till Jofa.. Han kan jämföra våra tider på bräcke.. Då jag stannade så har jag ingen aning, men rent krasst borde slutreslutatet bli ganska jämt, antagligen med någon sekund till hans fördel..

Ny HT ram
Purre -> var bor du? Jag ska ev sälja min 456 evo 2, du kan testa den om du bor i lund/malmö-trakten istället för att förlita dig på internetcyklande.

Ny HT ram
Nu när min strava tid på hjulingen från 2014 har läckt och det kommer fram att Kneecap har ett inofficielt smguld känner jag att det är dags för mig att göra avbön och pudel.

Jag inser nu att högt bb gör det roligt att cykla, lång front center ska undvikas eftersom man kan få ont i händerna. Brant är ett geni när det kommer till mtbgeometri.

TRolOLolOL.jpg

Ny HT ram
jofahjalm skrev:
> Jag har en att sälja!

Den borde geometriskt passa mig utmärkt, tror jag......

Ny HT ram
jofahjalm skrev:
> Jag har en att sälja!

Haha, jag tror din blir lite kort till mina 194cm, men kort är ju bra :)

Ny HT ram
Äsch, det är nästan ändå nästa ingen skillnad i reach på storlekarna och du kan slänga på en riktigt jävla långt uppåtvinklad styrstam så är det biff. Styrningen blir inte lika nervös så.

Ny HT ram
Jag måste ändå säga att jag respekterar att Jofa sablar ner 456an trots att han har en till salu. Tyder på att han är uppriktig och tror på sin tes.

Ny HT ram
jofahjalm skrev:
> Äsch, det är nästan ändå nästa ingen
> skillnad i reach på storlekarna och du kan
> slänga på en riktigt jävla långt uppåtvinklad
> styrstam så är det biff. Styrningen blir inte
> lika nervös så.

Mitt problem är faktiskt mest för korta sadelrör, 51 cm är på gränsen att det räcker med en 400mm sadelstolpe för att komma till 86 cm sadelhöjd. Det där problemet att en dropperstolpe inte går att trycka ner tillräckligt långt lär jag aldrig uppleva. Det är rätt många cyklar som går bort för mig pga av korta sadelrör, tur att det finns olika designer hos olika märken.

Ny HT ram
DanielW skrev:
> Purre -> var bor du? Jag ska ev sälja min 456 evo
> 2, du kan testa den om du bor i
> lund/malmö-trakten istället för att förlita
> dig på internetcyklande.

08 land. Men tack ändå :)

Ny HT ram
Hoppas du hittar en. Jag tycker den är riktigt rolig att cykla med med stel gaffel eller med rejält slag. Har testat med 120mm reba men det fungerade inte alls tycker jag. Mtp pris är det mycket rolighet/krona tycker jag.

Ny HT ram
EST skrev:
> Big wig jag är sjukt nöjd å den är snabbare
> än Jofa?

Tjena!

Så får man inte jämföra!!

Ny HT ram
10 mm skillnad i slag på gaffeln gör inte speciellt stor skillnad. Kankse 0,5 grader statisk HA och lite högre BB. Båda ramarna har jättemycket BBdrop, så det är nog bra i detta fallet.

Tillbaka
Topp