Ny hybrid, i valet och kvalet

Weiman

Aktiv medlem
Hej! Jag har en ~10 år gammal Crescent Kebne som jag börjar bli sugen på att uppgradera till något lite mer modernt och sportigt. Den ska användas till pendling 12km någon gång i veckan och lite längre turer ibland på helgerna. Jag har hittat följande alternativ:

Trek Zektor 4
http://www.trekbikes.com/se/sv/bikes/town/city_sport/zektor/zektor_4_dk/#

Specialized Sirrus Elite Disc
http://www.cykloteket.se/specialized-sirrus-elite-disc-urban/17864/produkt.html

Nishiki Pro SLD eller Pro Air
http://www.nishiki.se/Hybrid/Pro_SLD
http://www.nishiki.se/Hybrid/Pro_Air

Jag har provcyklat alla (utom Pro Air) och de känns ganska likvärdiga. Nishikin hade lite mer aggresiv sittställning vilket jag gillade men det går nog att få till motsvarande på de andra med rätt storlek och inställningar.
Så jag är ute efter lite subjektiva åsikter från experterna här, vilken skulle ni välja?

/Johannes

Behåll Kebnen och komplettera med en cross. Upplev en ny dimension av cykling. Bockstyre är ofta inte svårare eller fel. Snarare tvärtom.

Citat från Nishiki:

"Hybrid - Pro SLD

Det känns nästan som att cykla i konstant medvind. Inför 2012 har vi uppgraderat till 9-delad drivlina."

"konstant medvind"?!
Då får de nog fasen bifoga några linor av annat slag också. Såna man blir vit om nosen av...

Hasse#7 skrev:
-------------------------------------------------------
> Behåll Kebnen och komplettera med en cross.

Tack men nej tack. Rakt styre och under 10kkr är mina krav, och där passar cx inte in :)

Weiman skrev:
> Hasse#7 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Behåll Kebnen och komplettera med en cross.
>
> Tack men nej tack. Rakt styre och under 10kkr är
> mina krav, och där passar cx inte in :)

Helt ok! Dina kriterier, dina pengar. Bra att vara säker på hur man vill ha det, minskar ju utbudet så att det rätta kan hittas.

Utan att ha tittat på dina förslag så; Det kan vara bra att kolla upp så att gaffeln rymmer ett dubbdäck till vintern. Skivbromsar är också att rekommendera.

Crossar finns under 10 000, tiagracrossar finnes för 8k exempelvis.

En hybrid är som att ta nackdelarna från en MTB (det raka styret, möjlighet till varierad sittställning, aerodynamiken) men att inte få eller behöva några av fördelarna. (Bra kontroll, möjlighet till hydraulkiska skivbromsar, möjlighet till dämpning)

Sen jag köpte crossen har jag faktiskt som föregående talare sagt, upplevt en helt ny dimension av cykling. Crossen är prcis som hybriken en cykel som inte är bra på något alls egentligen. Men crossen är accelerationsvillig, aerodynamisk, lätt (jämfört med motsvarande hybrid) och helt fantastisk kul.

Man kan köra på happykorrekta svårt tekniska stigar, man kan montera extra hjul och hänga på asfaltsklubbens träning, man kan ta den till jobbet. Plus att man faktiskt kan använda den som cross också och köra blodsmaksintervaller på den lokala gräsmattan runt lekparken.

Vad är grejen med att folk vill ha hybrider egentligen?

Utrustningsmässigt verkar de ju hyfsat likartade (säger jag utan att ha detaljgranskat det).

Sittkomfort och utseende känns mest avgörande. På det sistnämnda håller jag med om att Trek vinner med god marginal!

Utrymme för fetare däck och skärmar är ju också värt att kolla upp.

Finns det inga hybrider med navdynamo? Det är en av punkterna som fick mig att välja bort dem när jag skulle köpa vardagscykel för ett par år sen, men jag letade inte ihjäl mig den gången.

Frolicc skrev:
> Vad är grejen med att folk vill ha hybrider egentligen?

Vad är grejen med att folk måste pådyvla andra sina åsikter? Var jag inte tydlig nog?

Såklart kan man ha navdynamo på en hybrid, och självklart på en cross också =) Bara att beställa billigast möjliga framhjul byggt på ett navdynamonav.

Navdynamo kan däremot bli trixigt om du vill ha skivbromsar, eller? (Kan ha fel...)

Pro SLD:n fungerar fint med skärmar och dubbdäck i alla fall, och jag trivs väldigt bra på min. Mycket kompetent cykel som passar perfekt när man, som jag, cyklar mest i stan och inte utanför. Det går att cykla snabbt på den samtidigt som den erbjuder god kontroll och bromsförmåga med rakt styre och hydraulisk skivbroms.

Pro Air ska, så vitt jag har förstått, vara i princip samma cykel som Pro SLD fast med lite andra komponenter, ffa vevparti. Jag valde bort den för att den endast fanns i vitt när jag köpte cykel och det kändes inte helt praktiskt på en pendlarhoj.

Jo, att man kan eftermontera det har jag kommit fram till, men det känns lite för dyrt och meckigt. Framnav med både dynamo och skivfästen finns också (Shimano har till exempel ett billigt som verkar vettigt).

Tyckte mest att det borde finnas färdiga, vore ju kalas som pendlare.

Frolicc: Är det verkligen så att man inte får några av fördelarna? Hydrauliska skivbromsar är ju vanligt på hybrider (t.ex. de som länkas till). Bättre kontroll än på en cross skulle jag gissa att man får också, med lite bredare styre och lättåtkomliga bromshandtag. Känns som att aerodynamiken och den monotona sittställningen är det som återstår av de nackdelar du radar upp. Om man inte nöter landsväg framstår det som måttliga problem.

Haha, ja din ridgeback är fin =) Men inte lika bekväm, snabb eller praktisk som en cross. =)

Skulle den berikas med ett bockstyre så kanske..

Jo hydrauliska skivor är ju faktiskt helt klart relevant, det var orsaken till att vi körde en del hybrider på cykelbudsfirman. (Även om vi även hade skivbromsade crossar, fast med mekaniska skivor)

Ger ett rakt styre verkligen bättre kontroll? Klart det är riktigt meckigt när man kör happystigar på crossen men det beror ju snarare på de smala däcken, obefintligt fäste, värdelösa fälgbromsar, för högt däcktryck, avsaknad av lämpliga växlar och ingen dämpning snarare än ett bockstyre.

Men men, det är trådskaparens pengar och vill han ha en hybrid skall han såklart köpa en hybrid. Även fast det inte är rätt =)

Håller med om att den är snygg, lite väl vit kanske :)
Men det känns som man får lika bra utrustning på dom andra för ~2k mindre.

Tillbaka
Topp