[ny idiotfråga] sprickor i nya däck

• Trådstartare Trådstartare skr
  • Start datum Start datum

skr

Ny medlem
Hej Happy,
Ämnet har möjligen varit uppe tidigare eller också är svaret så självklart för alla att ingen ens har kommit på tanken att fråga. I vart fall gav mina sökningar inget resultat, så här kommer en alldeles ärligt menad puckofråga:
Upptäckte i dag att de endast några månader gamla däck som följde med min Kona i höstas (Continental "Country Ride") var fulla med sprickor på sidorna. Det ser riktigt fult ut på det ena däcket, djupa sprickor som följer text och siffror m.m.
Min enkla fråga är om detta är något att oroa sig för? Dvs. finns det risk att framdäcket exploderar i en nedförsbacke eller dylikt? Eller håller däcket ihop lika bra vare sig det är sprickor i gummit eller inte. Däcken är som sagt nästan nya. Bör jag genast kassera och köpa nytt eller kan jag lugnt trampa vidare?

Tja, det kan jag väl iofs. men det kommer ju bara att synas några svarta streck på däcksidorna. Om ni envisas så lägger jag upp en bild i morgon ;-).

Äh, här kommer en halvkass bild på en del av sprickorna.

Bilagor

• 14april 026.jpg
    14april 026.jpg
    124.8 KB · Besök: 831
Kontakta butiken och skicka dem en bild. Jag såg däck som hade spruckit på nya cyklar i en cykelbutik för några år sedan i Sverige. Det verkar vara något som är fel på däcken så det är bara att klaga.

/Stellan

OK, jag skall maila wiggle, men jag skulle uppskatta ett svar på ursprungsfrågan också - dvs. kommer däcken att spricka helt och hållet eller hålls de ihop lika bra av väven även om gummit är sprucket?

Jag har fått lära mig att sprickor på den ledden är riskfria. Om det är rätt vet jag inte.

EDIT: sprickorna går på tvärs mot corden. Det är gummilagret utanför corden som spruckit. Jag har för mig att det är torrsprickor. Jag har kört runt med däck som har såna där sprickor, det funkar. Jag hade kört på dem, om det varit för jobbigt med reklamation.

Senast redigerad av en moderator:
Såna sprickor har jag, och har haft, på flera däck. Verkar inte vara nåt problem i praktiken. Jag hade nog inte brytt mig.

det brukar inte vara nån fara på taket med såna sprickor då dom "bara" ligger i yttre lagret börjar de dock sticka ut fransar ur sprickorna så skulle ja nog byta rätt kvickt..
är tyvärr ett vanligt fenomen på flertalet däck idag.... inte som på mina gamla goda trelleborgs däck på "kärringhondan" dom är knappt spruckna än i dag trots dom e helt blanknötta o 30 år gamla ;)

På en no-nonsens pendlarhoj hade jag inte brytt mig alls. I praktiken brukar den typen av sprickor inte ha någon betydelse. Mina tre år gamla Continental budget/pendlardäck har fler sprickor än så, och vägrar fortfarande att punktera eller explodera.

Hade jag däremot betalat dryga 500spänn/styck för racingdäck som sett ut sådär så hade jag av princip lackat ur och reklamerat.

Tack för snabba svar snälla Happy! Själv är jag inte särskilt snabb, så jag fick fiska upp tråden från s. 3.
Jag kör på och ser glad ut, men det skadar ju inte att få ett nytt däck gratis från Wiggle så jag gnäller lite där också.

Så här säger wiggle:

I've just received the picture now. I think looking at the cracks it's something that I see with tyres used over winter. Moisture can get into the tyre and with changes in temperature from cold to warm this can expand and contract causing those splits to appear in the rubber of the sidewalls. Unfortunately it's not something that's likely to be covered under the warranty in this case. Sorry about that.

Däcken har förvarats utomhus över vintern, och man skall tydligen inte tro att cykeldäck tål kyla nuförtiden. Är det bara att acceptera?

skr skrev:
-------------------------------------------------------
> Så här säger wiggle:
>
> I've just received the picture now. I think
> looking at the cracks it's something that I see
> with tyres used over winter. Moisture can get
> into the tyre and with changes in temperature from
> cold to warm this can expand and contract causing
> those splits to appear in the rubber of the
> sidewalls. Unfortunately it's not something that's
> likely to be covered under the warranty in this
> case. Sorry about that.
>
> Däcken har förvarats utomhus över vintern, och
> man skall tydligen inte tro att cykeldäck tål
> kyla nuförtiden. Är det bara att acceptera?

Varför blir man inte förvånad? Det är väldigt ofta som garantin inte funkar när man får problem. Om man klagar lite extra mycket och även högt så kan det mycket väl vara så att garantin funkar igen...
Hade ett baknav som med två års garanti och det gick sönder efter 3 månader. Min kompis hade köpt ett liknande och det rasade veckan innan. Även i detta fall gällde inte garantin för enligt tillverkaren var deras nav väldigt bra och skulle inte gå sönder. Att våra nav hade gått sönder berodde bara på att vi hade använt dem fel och därför gällde inte garantin. Cykelbutiken som sålde naven blev lite sur på tillverkaren och jag fick ett tillgodokvitto på navets värde som jag kunde använda nästa gång jag handlade där.

/Stellan

Varför inte kolla med Continental? Vittoria hade liknande problem för några år sedan, och dom ersatte alla spruckna däck med nya och inte så sprickbenägna däck...

Jag har mailat continental och lite syrligt framfört att det vore bra om de specificerade vilka av deras däck som inte tål att vara utomhus i kallt väder. Vi får väl se om de svarar.

Rippa skrev:
> På en no-nonsens pendlarhoj hade jag inte brytt
> mig alls. I praktiken brukar den typen av sprickor
> inte ha någon betydelse. Mina tre år gamla
> Continental budget/pendlardäck har fler sprickor
> än så, och vägrar fortfarande att punktera
> eller explodera.
>
> Hade jag däremot betalat dryga 500spänn/styck
> för racingdäck som sett ut sådär så hade jag
> av princip lackat ur och reklamerat.

+1. Köp nya på B-tema om du är orolig.

Upup skrev:
> sådär ser det väl ut när man cyklar med (för)
> lite luft?

Nej, då ser det annorlunda ut. Ska se om jag hittar en bild på mina förra Minions, dom var "spruckna" på lågt lufttryckssättet.

Edit: Ett par M/T ET dragracingdäck får visa på hur slitningen kommer att se ut när man kör med lågt tryck.

0810chp_02_z+mickey_thompson_drag_tires_tips+hard_vs_soft.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Skittrist, men jag har haft det på flera Continental Contact.
Dessbättre verkar det inte spela någon större roll för punkteringsskyddet,

Bäst är nog ändå att använda rena vinterdäck, dubbade eller ej, på vinterhalvåret.

billiga däck är mer plast än gummi och då blir de sådär. Däremot brukar de vara svåra att slita ner genom cykling eftersom de är rätt hårda.

Har samma problem med S chwalbe däck kom efter 1 är
Mkt lite använd några ggr på vintern
Dock mindre sprickor men fler
Aldrig haft tidigare men tror beror på länge inblandade av naturgummi och mer syntetiska gummiblandning (utbildning polymer tekniker)

Efter era problem med reklamation ev ej någon idé eftersom 1 år väl gått ut
Kan ev vara orsakat av omfattande saltning nu av cykelbanan

Bilagor

• IMG_20190406_121556.jpg
    IMG_20190406_121556.jpg
    142.1 KB · Besök: 345
har uppfattat dylika sprickor som orsakade av uv-ljus eller ozon. alltså inte typiskt för vinter.

de är extra vanliga i däcksidor i naturgummi, och undviker därför gärna dessa.

Gummit på däckets sidovägg har bara en kosmetisk funktion och påverkar inte däckets hållfasthet eller prestanda i övrigt.

Lingon sa:
Gummit på däckets sidovägg har bara en kosmetisk funktion och påverkar inte däckets hållfasthet eller prestanda i övrigt.
Någon funktion måste det ju ha utöver kosmetiskt? Annars hade man ju tagit bort det helt på prestandadäck där man kunnat skryta i marknadsföringen om världens lättaste däck

JesperA sa:
Lingon sa:
Någon funktion måste det ju ha utöver kosmetiskt? Annars hade man ju tagit bort det helt på prestandadäck där man kunnat skryta i marknadsföringen om världens lättaste däck

Bilagor

• SchwalbeProOneSkinwall2017-3.jpg
    SchwalbeProOneSkinwall2017-3.jpg
    219 KB · Besök: 154
bellasoda sa:
JesperA sa:
Lingon sa:
Nja, räknas det? Skinwall är väl bara färgat gummi istället för svart gummi. Däcket har ju precis samma vikt som helsvarta versionen så inget material är ju borttaget vilket var det vi snackade om :D

JesperA sa:
Skinwall är väl bara färgat gummi istället för svart gummi.

Inte nödvändigtvis tror jag. Jag har egentligen ingen aning om vilket material olika delar av däcket är gjorda av. Men däcket på bilden nedan ser helt klart ut att ha gummit enbart nedåt, eller?

Bilagor

• D5D6D0ED-5BC2-4A01-BF42-90D4462373CF.jpeg
    D5D6D0ED-5BC2-4A01-BF42-90D4462373CF.jpeg
    39.3 KB · Besök: 134
skinvall är inte färgat gummi, det är ofärgat gummi.

svart gummi innehåller vanligtvis kimrök, dvs kolpulver. bland andra effekter hindrar det uv-ljus att ta sig in och i förtid åldra gummit.

Okej, jag har kanske tagit bilder på några dåliga exempel. Många däck verkar ha naturgummi på sidorna, som någon slags skydd kanske.

A Dugast Paris Roubaix har t ex ”The sidewall of the tyre is protected with a tiny layer of latex.”

Men ett A Dugast Piste Diamond Cotton däremot har ”To reduce rolling resistance, the sidewalls do not have a protective layer (we recommend using wheel bags during transport to protect the sidewalls).”

Det går alltså att cykla runt utan gummi på sidorna av däcket, så länge däcket inte blir blött (antar jag). Det enda jag minns är att de däck som jag haft med skinwall känts mer som bomull än gummi, men de har definitivt varit för utomhusbruk.

Bilagor

• DFEB8BA0-76C7-490B-AF59-B47192520E8E.jpeg
    DFEB8BA0-76C7-490B-AF59-B47192520E8E.jpeg
    80.2 KB · Besök: 68
skr sa:
Så här säger wiggle:

I've just received the picture now. I think looking at the cracks it's something that I see with tyres used over winter. Moisture can get into the tyre and with changes in temperature from cold to warm this can expand and contract causing those splits to appear in the rubber of the sidewalls. Unfortunately it's not something that's likely to be covered under the warranty in this case. Sorry about that.

Däcken har förvarats utomhus över vintern, och man skall tydligen inte tro att cykeldäck tål kyla nuförtiden. Är det bara att acceptera?

Står det någonstans i informationen om cykeln om temperaturintervall för användning och förvaring? En cykel ska väl tåla att både användas och förvaras utomhus året runt!

Reklamation Godkänd av XXL på Schwalbe däck nu Continental Contact city kvalitet okänt men luktar i alla fall gummi
Mycket enklare att få rätt i butiken än via Webben
Ring till webbplatser om du är bra på språken så blir det nog lättare än att bara via mail klaga på produkten
Ta det lugnt vid bemötande och låt de se på däcken först ochh tala med den som själv har beslutet

Tillbaka
Topp