Ny kedja äldre kassett - någon som lyckats?

• Trådstartare Trådstartare CJ
  • Start datum Start datum

CJ

Aktiv medlem
Kan ny kedja slitas in på äldre kassett efter ett tag? Finns det n som provat och lyckats? Hur lång tid tar det? Berör kasettens kugg 3 och 4 från den minsta.

Söker inte info från de som givit upp eller aldrig provat eller ska berätta att när man byter kedja för sällan får man också byta kassett.
Möjligen intressersd av info varför det aldrig kommer funka, men helst inte. Vill höra från lyckosamma pionjärer inom ny kedja ditsatt och rappa in den.

Senast ändrad:

låter bättre än att rappla runt

Tycker det går fort , typ en halv runda sen är oljan o fettet i nya kedjan lite uttryckt . Men beror ju såklart på hur pass illa det är med kassetten ibland krävs det några drag med rundfilen på kuggarna.

Ja gjorde tidigare så på min bikepacking cykel. Från början kedjan hoppar mycket på de kuggar som är mest slitna. Undvik använda de från början och absolut inte stå då kan Du göra dig illa. Efter ett tag ner kedjan bli längre kommer det fungera, men det är svart at säga hur länge. För mig tog det säkert några månader, men min kassett hade då plus 1000 mil. Jag skulle inte göra det igen iaf. Efter jag har lärt mig det nu har jag altid minst 2 kedjor och byter dem varannan månad under säsongen.

Beror väl på hur sliten kedjan/kassetten är? Byta kedja ”i tid” och kassetten överlever två-tre kedjor. I min lilla värld.

Jag byter kedja flera gånger innan jag byter kassett. En sliten kedja är töjd, den har alltså lite längre delning än en ny. En sliten kassett är just bara sliten, och kan funka ett antal kedjor.

Om man kör 11- eller 12-delat så fördelar man slitaget på mång kuggar, och en kassett håller då ganska länge.

Jag byter kedja flera gånger innan jag byter kassett. En sliten kedja är töjd, den har alltså lite längre delning än en ny. En sliten kassett är just bara sliten, och kan funka ett antal kedjor.

Om man kör 11- eller 12-delat så fördelar man slitaget på mång kuggar, och en kassett håller då ganska länge.
Old news. Se trådstart.

För att du har slitit ut den nya kedjan när den funkar lika bra som den gamla. Byt tillbaka och kör drivlinan som den är tills den rasar. Det funkar förvånansvärt bra och länge att aldrig byta någon del faktiskt.
Som sagt om jag hade haft kvar kedjan hade jag bett personen att byta tillbaks. Frågan handlar inte om att byta tillbaks.

om de drev som kuggar över är lösa och du hittar dem till salu för ett rimligt pris kanske du kan komma undan med att byta enbart de strulande kuggen. jag tror att jag har nästan dubblat min drivlinas livstid genom att byta kedja och de två minsta dreven (som är de som jag sliter ut). om det är så har jag tjänat några kronor på det, men det är svårt att veta säkert.

när jag senast tvärtom hade problemet att mitt största kassettdrev (som är i aluminium) kuggade över efter att ha bytt smådreven för andra gången tog det säkert 200 mil innan kedjan "slitit in sig" och började fungera med stordrevet. i efterhand var det inte värt lidandet och lårkakorna när benet dundrade i styret när kedjan rappade över i de brantaste backarna. sen gick väl drivlinan smärtfritt i 100-200 mil till sisådär, men inte utan oro för att det skulle rappa över precis när jag tog i som mest.

men jag ångrar genast att jag svarade eftersom du har så kass attityd. halva grejen med ett öppet forum är att det inte är din personliga lilla filterbubbla där alla säger det du vill höra.

Är bara intresserad av att höra om någon lyckats. Information som förkastar att det inte går.

Att kedja slits in på kassett och att man byter kedja oftare än kassett är känd information.

Det rappar ett tag och sedan brukar det fungera.
Vintertid på det glada åttiotalet så gällde 42/14-19.
Den frikransen är rätt slut numera.

Är bara intresserad av att höra om någon lyckats. Information som förkastar att det inte går.

Att kedja slits in på kassett och att man byter kedja oftare än kassett är känd information.

Vad är det då egentligen du frågar efter?

Kan ny kedja slitas in på äldre kassett efter ett tag? Finns det n som provat och lyckats? Hur lång tid tar det? Berör kasettens kugg 3 och 4 från den minsta.

”Söker inte info från de som givit upp eller aldrig provat eller ska berätta att när man byter kedja för sällan får man också byta kassett.
Möjligen intressersd av info varför det aldrig kommer funka, men helst inte. Vill höra från lyckosamma pionjärer inom ny kedja ditsatt och rappa in den.”

antingen får du förtydliga så frågan blir begriplig - kan man sätta en ny kedja på en äldre kassett - ja, det kan man. Eller, kan man sätta en ny kedja på en sliten kassett - nej det är bara dumt. Det finns säkert de som försökt, varför är det intressant om svaret redan är känt av dig?
Så, där har du fått svar.
Och att arbeta lite med din attityd skulle säkert ge trevligare svar.

Om du hade chillat lite hade du noterat att du redan fått svar. Ja, det går. Hur lång tid det tar beror på hur sliten drivlinan är, från ett par turer till ett par hundra kilometer.

Möjligen intressersd av info varför det aldrig kommer funka, men helst inte. Vill höra från lyckosamma pionjärer inom ny kedja ditsatt och rappa in den.
Det kommer inte att fungera! Anledning 1: Avståndet mellan kuggarna på en sliten kassett är det samma som på en ny kassett. Anledning 2: Avståndet mellan varannan länk på en sliten kedja är större än på en ny!
Varför vill Du tvinga Dig att uthärda inperfektionen hos en ny kedja, på en gammal kassett, tills kedjan blivit förstörd!?
Är Du ett troll?

Senast ändrad:
Stor humor på Happy. Fått några bra svar och sen grejor utanför det specifika problemet - ny kedja sitter på en äldre kassett som rappade.

Blev av med det på 70km och lite backintervaller sittande.

Icke tillämpliga lösningar: byt tillbaks till gamla kedjan, byt kassett samtidigt som kedja, byt kedja oftare, köp ny kassett.

men jag ångrar genast att jag svarade eftersom du har så kass attityd. halva grejen med ett öppet forum är att det inte är din personliga lilla filterbubbla där alla säger det du vill höra.
Om jag är i en filterbubbla och du inte är väldigt specifik i dina definitioner så sätter jag en röding på att du själv befinner dig i en sk bubbla? Bara jäkligt trött på att man ställer en fråga om ett speciellt problem och man får hundra förslag som inte är tillämpliga. Byta kedjan oftare eller skaffa ny kassett var ju väntat och därför skrev jag att jag inte behövde de svaren. Räckte med att köra 70km och lite backintervaller så vart det bra.

med envishet och i det här fallet (tyvärr) mer än en aning dryg attityd kan man komma långt. klart man kan slita in kedjan, men det ger nackdelar bland annat i form av en sedan ständigt närvarande friktion.

en disharmonisk nödåtgärd.

en tillämplig lösning som du nogsamt undviker att nämna kom i inlägg nr2

med envishet och i det här fallet (tyvärr) mer än en aning dryg attityd kan man komma långt. klart man kan slita in kedjan, men det ger nackdelar bland annat i form av en sedan ständigt närvarande friktion.

Inlägg två handlar om att metallbearbeta kassetten, vilket är ett av två svar jag hade glädje av. Har även ”gillat” det inlägget då det skrevs.

Så kanske gör om din nogsamt formulerade värdering av situationen?

Nackdelen med mer friktion som du nämner skulle givetvis vara ett problem om det var en långsiktig/permanent lösning. Befinner mig på landet och rapplade runt lite med kedjan igår istället för att köra 25mil till cybutik för ny kassett som dessutom inte hade tid i verkstaden nästa vecka.

Det lustigt är att man inte får ge några förutsättningar i TS som man har (men inte alla alla detaljer). Vissa klarar av att läsa frågan och har redan fått bra svar i denna tråd.

Nästa tråd att lägga upp blir klassiskern ”ska jag köpa en Epic Carbon eller Epic Expert” och få 34 svar som innehåller länkar till Canyon, Radon, Orbea och Trekcyklar.

upplägget nödåtgärd framgick inte riktigt av frågeställningen skulle jag säga. det blev iaf sedan ett antal råd här som då inte passade in i världsbilden.

att man diskuterar alternativa ingångar hör liksom till förutsättningarna på ett forum, och särskilt gäller det nog happy:)

när du sedan är hemma kan du ju gå över kassetten, och återfå den där härliga känslan av att allt lirar?

En ny kassett får du hem på en dag eller två från Tyskland eller England. Då slipper du köra sönder en ny kedja, genom att använda den på en sliten kassett. Vad var problemet?

En ny kassett får du hem på en dag eller två från Tyskland eller England. Då slipper du köra sönder en ny kedja, genom att använda den på en sliten kassett. Vad var problemet?
Fan vet om kassetten var så sliten för det verkar ok nu, men kör lite lagom hårt.

Men för all del, berätta mer om kassettspecar och kassettbyten Lägg gärna upp en video på en kille med tummen mitt handen som byter kassett? That will not happen.

Jag sitter i samma sits sen ikväll, men näst största kuggen. Alu-kugg på shimanos 11-46
Är det nån idé att hoppas på att aluminium går att slita in? Eller lika bra att slänga på gamla kedjan igen och köra tills allt är skrot?

Har personligen inga tekniska problem med att byta kassett, men det känns lite trist på under 200 mil.

titta i länken inlägg nr 2. det där fixar du lätt med en rundfil.

och har du möjligen för stor framklinga eftersom du sliter på största bak?

Möjligtvis för svaga ben.
Jag har den klinga som länkaget är designat runt, det är allt jag vet, och där slutar man kunskap om heldämpade konstruktioner :p

Men största är fine, det är näst största som slits. Och den är väl ändå rimlig att belasta?
Det är inte den som används mest, men som sagt, den är i alu och dom mindre i stål.

Får nog plocka fram filen och testa, man borde reparera mer och konsumera mindre. Men det är lite trist att behöva låsa in sig i verkstan i det här cykelvädret!

Tillbaka
Topp