Ny kedja fastnar/låter? CN-HG601/701

ulen

Aktiv medlem
Efter byte till ny kedja på min Specialized diverge, 11-delat, låter kedjan, den fastnar och bakre växelföraren vibrerar.
Den nya är CN-HG601, den gamla samma längd fast CN-HG701.
Testa att byta tillbaka till den gamla, slitna och då fungerar det som det ska.
Ny kassett och klinga relativt ny.
Är det nya kedjan i kombo med klingan som är fel? "chainsuck" kommer upp som tanke.

Svårt att se på den skumpiga videon vad som kan vara fel. Men drog du den nya kedjan rätt i bakväxeln?

Här är ett exempel på hur den inte skall löpa:
1746001108092.webp

1746001167361.webp

Kedjan skall alltså löpa under bygeln, inte på den.

Är du säker på att du gjorde rätt med den nya kedjan?

Det är Shimanos ytbehandling på den nya kedjan som är orsaken. Rengör kedjan ordentligt. Själv kokar jag alltid kedjan ett par minuter i vatten med en diskmaskinstablett och diskmedel, sen smörj.

Det är Shimanos ytbehandling på den nya kedjan som är orsaken. Rengör kedjan ordentligt. Själv kokar jag alltid kedjan ett par minuter i vatten med en diskmaskinstablett och diskmedel, sen smörj.
Va? Nog för att det är en kladdig smörja på nya shimanokedjor men så har jag aldrig någonsin sett att en ny shimanokedja bete sig.

Test att sätta på kedjan igen och se till att den är korrekt dragen. Om det trots allt krånglar, häng upp cykeln i ett mekställ eller liknande, trampa runt och se om du kan hitta orsaken till problemet.

Senast ändrad:
Ta gärna en bild som visar bakväxel och kassett eller filma i ett mekställ så det är lättare att se. Du kan ha vänt kedjan fel, vet inte om det ger problemen du upplever men de flesta shimanokedjkor är riktningskänsliga så vitt jag vet. Texten på kedjan skall vara utåt (dvs du skall kunna läsa texten på kedjan när du kollar på drivsidan)

Va? Nog för att det är en kladdig smörja på nya shimanokedjor men så har jag aldrig någonsin sett att en ny shimanokedja bete sig.
Jag missade att TS lagt in en video, det var fan vad kedjan hoppar och far.

Att trä den nya kedjan fel för att sen trä den gamla kedjan rätt låter väl inte omöjligt. Är kedjan osedvanligt kontaminerad med shimanos klibbiga ytbehandling så kanske det ändå är förklaringen, TS själv är inne på chainsuck och den bakväxeln saknar väl clutch. Sen, om kedjan är vänd med texten inåt så relaterar det väl mer till hur smidigt växlingen sker.

För mig verkar det som att det är främre klingan som är sliten och att kedjan fastnar i den. Är det samma hoppande på den stora klingan fram? Byt framklinga.

Bra ideer, tack!
Kedjan är trädd rätt i bakväxeln.
Vänd med texten utåt, men stod inget om det i kedjemanualen.
Hoppar & låter endast vid belastning, så svårt att filma i mekstället. Har försökt belasta med skivbroms & handske på däck, men svårt...
Hoppar oxo på stora framklingan.
Ska testa en ordentlig avfettning, bra teori!

Bra ideer, tack!
Kedjan är trädd rätt i bakväxeln.
Vänd med texten utåt, men stod inget om det i kedjemanualen.
Hoppar & låter endast vid belastning, så svårt att filma i mekstället. Har försökt belasta med skivbroms & handske på däck, men svårt...
Hoppar oxo på stora framklingan.
Ska testa en ordentlig avfettning, bra teori!
Där föll min teori platt. Synd, det hade ju varit den enklaste och billigaste lösningen.

Lycka till och skriv gärna vad lösningen var när du hittar den!

ser onekligen ut som chain suck.

vanlig orsak till det är hajfenor på framklingorna, så att kedjan fastnar.

sen förekommer det fejkade shimanokedjor. kan det vara en ingång?

ser onekligen ut som chain suck.

vanlig orsak till det är hajfenor på framklingorna, så att kedjan fastnar.

sen förekommer det fejkade shimanokedjor. kan det vara en ingång?
Kanske bara är önsketittande, men baserat på skärmdumpen ovan så tycker jag att lilla klingan har tydliga hajfenor medan stora ser OK ut.

Den filmen funkar inte för att diagnosticera.
Kolla så kedjan är lika lång som den gamla!
Ställ cykeln i ett ställ så bakhjulet inte har kontakt med marken. Lossa sedan växelvajern bak helt. För växelpaketet manuellt för att se om det finns problemfria växlar. "Trampa" då med handen, men akta så du inte klämmer dig eller nåt.

För sent nu kanske, men ha är är ett bra sätt att hålla koll, + veta vad man behöver beställa när man väl kollar :)

How to measure chain stretch using vernier calipers (preferably digital for more accuracy).

1) Open the caliper to 5.6 inches/142.24mm.
2) Insert the inside caliper between the chain rollers.
3) Extend the calipers and record the measurements:

New chain= 5.715 inches/145.161mm
1/2% stretched (consider looking for a replacement)= 5.745 inches/145.923mm
3/4% stretched (replace)= 5.760 inches/146.304mm
1% stretched (replace immediately along with new drivetrain)= 5.775 inches/146.685mm

Kedjemätning var anledningen till kedjebyte. =0,75% & 1 % ramlade igenom (den kedjan går ju fortfarande tyst)
Fettade av shimanos leveransgucka. Testade sedan med vax.
Bra fångat på videon @velman
Samma oväsen/chainsuck.
På lilla klingan vid belastning, är väl kombon och lite sliten klinga och ny kedja som gör det.
Men jag tycker inte det är så j-la slitet?
Får väl testa att cykla ett tag för att se om det ev sliter in sig. Ska oxo avfetta ett varv till, shimano-guckan är ju seg.

Bilagor

• IMG_3025.webp
    IMG_3025.webp
    484.3 KB · Besök: 68
Udda grej, men har du köpt kedjan från en känd återförsäljare? Piratkopior på Shimanos kedjor finns tyvärr.

Kedjemätning var anledningen till kedjebyte. =0,75% & 1 % ramlade igenom (den kedjan går ju fortfarande tyst)
Fettade av shimanos leveransgucka. Testade sedan med vax.
Bra fångat på videon @velman
Samma oväsen/chainsuck.
På lilla klingan vid belastning, är väl kombon och lite sliten klinga och ny kedja som gör det.
Men jag tycker inte det är så j-la slitet?
Får väl testa att cykla ett tag för att se om det ev sliter in sig. Ska oxo avfetta ett varv till, shimano-guckan är ju seg.

Lilla klingan är mycket sliten. Man kan ser att rundningarna mellan tänderna är mycket asymmetriska. Mer än 1% slitage är för mycket.

ja, det är väl så att lillklingan är hyfsat sliten.
Kedjan är köpt på Cykelkraft som förhoppningsvis har ok grejor.

Tillbaka
Topp