Ny kedja kuggar över

turbo100

Medlem
Ny kedja kuggar över
Hej,
Har Acera 8-delad bakväxel med ganska ny kasett: Acera - Altus HG31 8 sp
Hade tidigare en kedja: Shimano Alivio kedja HG40 7-8 växlar
Detta funkade bra så när som kedjelåset.
Tyvärr hittade jag inget nytt lås utan köpte ny kedja: Shimano CN-HG40 8s (Biltema: Art. 27-0073 )
När jag monterat på den nya kedjan kuggade hög växel över konstant och det gick knappast att cykla, den verkade inte passa...
Jag fick ta låset från Biltema och montera på den gamla kedjan, då blev det bra...
MEN: varför passade inte biltemakedjan? kan man vända dom fel?

Ny kedja kuggar över
Vad innebär ganska ny kasset?
Hg40 kedjorna Slits rätt fort om kassetten har gått in med annan kedja så rappar det.
Nej du kan inte vända dom fel.

Ny kedja kuggar över
Låter som ny kedja och ny kassett. Klassiska tecknet på sliten kassett är ju att den rappar på smådreven när man sätter dit ny kedja.

Ny kedja kuggar över
Den har kanske rullat 50-60 mil.. borde väl ändå hålla mer än så..

Jo men det är billiga komponenter som tyvärr inte håller längre. Tur det är billigt iaf :)

brukar få ut 100-150 mil på min pendlare av den kedjan och billig kasset, håller endå hyfsat rent.
Att byta kedja i tid att spara kasset är bara glömma på dessa.

Ny kedja kuggar över
Kassetten bör hålla mycket mer än 50-60 mil. Men om du Exvis kört den med den gamla kedjan kan man ha sönder den i förtid.
Nästan hur grisiga förhållanden du än kör den i borde den inte vara slut om den körts ihop med nya andra delar. Kan dreven i fram vara sopslut och ha sönder kedjan som i sin tur har sönder kasett?

Tillbaka
Topp