Ny kedja med problem på köpet

moffel

Ny medlem
Hej detta är mitt första inlägg på happy och trist nog handlar det om ett problem.
Jag har en kona blast drygt ett halvår gammal och för ett tag sedan köpte jag en ny kedja till den.
Valet föll på en wipperman connex 9*1 i rostfritt stål som ska vara kompatibel med shimano 9 delat.
När jag fick kedjan så mätte jag och kapade den till samma längd som den gammla kedjan som jag visste funkade perfekt, allt gick som smort och alla växlar funkade som dom skulle tills jag tog hojen på en provrunda.
nu kom problemen! med jämna mellanrum knakade det till så jag höll på att slå i genitalierna i ramen, problemen blev värst när kedjan låG runt de minsta bakre dreven och jag beslöt mig för att undersöka det närmare.
Jag kom snabbt fram till att det är nåt med kedjelåset som ställer till det, detta pga att varje gång låset passerat genom bakväxeln och ska upp på drevet så knäpper kedjan till.
Jag har ingen aning om vad som kan vara felet och varför kedjan gör som den gör, det ska tilläggas att jag är nybörjare på det här med mtb och kan ingen annat än att vända mig till er på happy för hjälp.

Jag kan inte hjälpa direkt med problemet då jag är nybörjade på att mekka, men kan säga att whipperman kejdor är dåliga för att de går sönder lätt (har hört från en pålitlig källa) och du måste byta helst kasett samtidigt du byter kedja för att annars kan den nya kedjan gå sönder lika lätt.

Vänd på kedjelåset!
Wippermanns lås är assymetriska och "bukar" ut på ena sidan. Se till att denna sida rundar dreven på utsidan.

Hej igen nu har jag följt rådet att vända på låset och det verkar som om problemet försvann, jag trodde att det inte hade nån betydelse vilket håll låset var monterat åt när jag monterade det första gången men nu har jag lärt mig något nytt. Vill passa på och tacka så mycket för hjälpen!

Jag tänkte väl!! Min Wippermann Connexkedja/lås är det enda jag litar på nuförtiden! Nej, jag bara skojade men nu har jag kört med denna kedja (eller rättare sagt två likadana kedjor som jag växlat mellan) i över ett år utan problem. Det verkar helt outslitiligt i nuläget, speciellt i kombination med XT-kassett!

Risk för lite trådkapning här, men finns det någon rekommendation på efter hur måna mil man bör byta kedja? Har för mig att en av mina hojar har rullat typ 60 mil. Är det bara att gilla läget och trampa tills kassett och kedja är slut, eller skall man byta?

/Ekis

Har tidigare skrivit 30 mils mellanrum, men eftersom jag inte ens själv följer det då jag kör utan cykeldator så säger jag istället: rotera(byt) kedjorna med 10 turers mellanrum, det blir ungefär 20-30 mil då för min del. Fungerar fint, kört så sedan -99 med dubbla SRAM PC59 kedjor på flera olika cyklar, både mtb och racer.

/Leo

ps. rådet gäller om man kör med två kedjor och växlar mellan dom under 1-2 år alltså. Kör man slut på en kedja och byter sedan så är det ofta för sent, då åker man på att byta kassetten också. Roterar man två med 10 turers/30 mils mellanrum så håller allt längre. Två år får jag utan problem ut av en kassett och två kedjor.

Senast redigerad av en moderator:
Ok, tack för rådet!

Skulle du säga att jag är rökt som har kört minst det dubbla nu? Bara att köra tills kassett och kedja är slut?

Funderar på om man skall inhandla lite reservdelar att ha med sig på tex långlopp. I dagsläget kör jag egentligen bara med extraslang, men funderar på om man även skall ha med sig extrakedja och extra växelöra om oturen är framme...

/ekis

60 mil är inte så långt det heller, du kan ju se om kassetten ser sliten ut. Ser allt bra ut, köp en kedja till och byt mellan kedjorna. Kedjorna ska göras rent mellan bytena, då håller de länge. Läs mer här: Konst(ig)? - kedjerengöring.

/Leo

Khayman skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmm kassetten??? kan ni förklara vad som ingår i
> kassetten som ni pratar om? nybörjare seru :)

Kassetten är detsamma som den kransarna på bakhjulet.

Senast redigerad av en moderator:
Även detta tips halkar ju ur ämnet, tyvärr:

Jag brukar efter en lerig tur numera göra en snabbtvätt av kedja/kassett så här: Jag åker in på OK och spolar med högtryckssprutan. Man sätter munstycket mot kassetten så att det sprutar bakåt. (Varning för att råka rikta sprutet mot själva navet!). Då trycket är högt börjar kassetten att snurra baklänges och kedjan blir tvättad samtidigt. Ofta är det så effektivt att kedjan börjar gnissla när man är halvvägs hemma. Det är bara att åka hem och olja in på nytt! Inte lika bra som Leos tvätt men en snabbvariant när man inte hinner vara så noga.

Tillbaka
Topp