Ny kedja när jag byter till spd?

Pluko

Ny medlem
Hejsan, jag har en gammal crescent från 1965 - 1975 och tänkte byta till spd pedaler på den. Frågan är om man ska byta kedja på den när jag monterar spd pedaler på den, så att kadjan inte går av när jag tar i? :) Det kanske inte är ett problem men jag undrar bara. Kedjan är MINST 8 år gammal.

/Loke

Du kommer nog inte belasta kedjan mer med SPD-pedaler.
Däremot kan det ju alltid vara trevligt att byta kedja ...

Antar att du har en kedjeväxlad (5 kransar bak osv) cykel - inte navväxlad (Torpedo 3v-nav) eftersom de flesta gamla navväxlade cyklar hade endelade vevar och därmed mindre pedalgänga som inte SPD passar på (undantag finns).

Hur länge har du kört den? Har det hänt att den hoppar? Då ska du definitivt byta. Kan behöva byta drev också, vilket kanske är lättare sagt än gjort på gamla cyklar ... Vill du vara säker kan du mäta slitaget, se http://sheldonbrown.com/chains

Nej den har aldrig hoppat. Frikransen är i fint skick så den behöver inte bytas.
Tacksam för det snabba svaret! Man vill inte att kedjan ska gå av när man tar i :)

Jag har själv en Crescent från slutet av 60-talet.
På den sitter Stronglight-vevar och kilbultsvevlager. Den verkar ha någon fransk gänga på pedalerna så "vanliga" pedaler passar inte.

Annars är en kedja till en 5-delad krans billig.

Nä, den hoppar inte med nuvarande kedja som är "innött" med dreven men när det blir ny kedja kan det börja hoppa.
Om det drivlinan ej är bytt under åtta år så skulla jag tro att kassett och drev är rejält nötta.

Föredetting skrev:
-------------------------------------------------------

> Om det drivlinan ej är bytt under åtta år så
> skulla jag tro att kassett och drev är rejält
> nötta.

Det bveror så mycket på hur långt cyckeln gått på de åtta åren, tio mil? hundra mil? tvåhundra? åttahundra?

Det är inte åren som sliter på kedjan...

Kan ju också bero på hur cykeln förvarats...en kedja som varit utomhus året runt de sista 8 åren är nog bara att kassera, iaf om man bor i Gbg...kedjor är billigt!

Nja cykeln har väll inte gått så långt, cirkus 40 mil medans jag har haft den. Sen vet man ju inte hur långt ägaren innan har cyklat. Aja nu har man iallafall köpt en kedja som jag ska prova med, den verkar passa men vi får se!

Tillbaka
Topp