Ny kedja och trissor är inte kompisar… vad är fel?

Linusp3

Aktiv medlem
Glas Påsk

Jag är i färd att ge vintercykeln lite kärlek innan den ska ställas av för säsongen. Jag har köpt en ny kedja och nya pulleys men jag får dem inte att lira, kedjan passar inte på trissorna riktigt (den går inte ner mellan tänderna/ bottnar inte) så det blir ett hiskeligt hackande. Jag har inte stött på detta problem tidigare så jag vänder mig till forumets expertis! Systemet är Shimano 11-delat 105.

?

Bilagor

• 625454B6-5D74-4E36-9878-2D4ACE67A327.jpeg
    625454B6-5D74-4E36-9878-2D4ACE67A327.jpeg
    491.9 KB · Besök: 462
  • 3F2E6228-DA64-49A2-87A5-969A29FBFACE.jpeg
    3F2E6228-DA64-49A2-87A5-969A29FBFACE.jpeg
    496 KB · Besök: 483
Glas Påsk

Jag är i färd att ge vintercykeln lite kärlek innan den ska ställas av för säsongen. Jag har köpt en ny kedja och nya pulleys men jag får dem inte att lira, kedjan passar inte på trissorna riktigt (den går inte ner mellan tänderna/ bottnar inte) så det blir ett hiskeligt hackande. Jag har inte stött på detta problem tidigare så jag vänder mig till forumets expertis! Systemet är Shimano 11-delat 105.

?
En för bred kedja som inte går ner mellan skyddsbågarna, cagen på klingande svengelska, runt trissorna så kedjan rider lite ovanför? Är det rätt kedja för 11-delat?

Köpt rätt rulltrissor? Exakt vilka köpte du? Lirar de med 11d eller är de för något system med bredare kedja?

Kolla länkarna i mitt inlägg så ser du vad jag försöker kombinera.
Aha det var länkar där.

Men vad jag kan se har du satt dem tvärt om. Den med långa tänder ska vara överst (edit: fast när jag kollar igen ser det ut som att du bytt plats på dem mellan de tvåbilderna..?) Känns väl osannolikt att det skulle ha någon betydelse, men vem vet..

Aha det var länkar där.

Men vad jag kan se har du satt dem tvärt om. Den med långa tänder ska vara överst (edit: fast när jag kollar igen ser det ut som att du bytt plats på dem mellan de tvåbilderna..?) Känns väl osannolikt att det skulle ha någon betydelse, men vem vet..
Ja, jag bytte plats på dem för att se om det gjorde skillnad (fast jag vet att tension pulleyn ska vara ”längst ner”). Det var lika illa på båda sätten.

Har du satt trissorna med rätt rotationsriktning? Jag hade liknande symptom en gång, och då hade jag råkat sätta en av trissorna bak fram. Vände på den, och allt lirade galant.

Vet ej, går det att mäta sig till? Hur skulle det påverka?
En stansad märkning brukar sitta på alla Shimanos komponenter typ RD-5700-GS. Det faktum att Shimano säljer olika trissor till SS och GS tyder väl på någon skillnad? Du har länkat till trissor för GS (lång).

Jag har provat trissor för en växel med större växelomfång på en äldre SS. Fick den effekt du beskriver.

Ser ut som kjedjan är smalare än trisor hjul eller inte lingerar rätt är kjedjan tolerans rätt mellan rullarna eller är trisor bredare än de borde?

En stansad märkning brukar sitta på alla Shimanos komponenter typ RD-5700-GS. Det faktum att Shimano säljer olika trissor till SS och GS tyder väl på någon skillnad? Du har länkat till trissor för GS (lång).

Jag har provat trissor för en växel med större växelomfång på en äldre SS. Fick den effekt du beskriver.
Så kan det faktiskt vara! Bra ledtråd!!

Det ser litet ut som om kedjan går utanför haken(?) kedjestyraren(?) som sitter längst ner på parallellogrammet, nedanför nedersta trissan.
Annars misstänker jag nog också kedjan. Somliga ska - likt trissor - ha en viss sida utåt.

Det ser litet ut som om kedjan går utanför haken(?) kedjestyraren(?) som sitter längst ner på parallellogrammet, nedanför nedersta trissan.
Kedjan sitter på rätt sida, det är att den inte går ner på trissan ordentligt som gör att det ser ut som den går utanför haken.

Som övriga redan skrivit se till att kedjan går rätt i bakväxeln och att trissorna sitter rätt. Sen skulle jag byta tillbaka till gamla trissorna för att se att det lirar, då har du isolerat felet till trissorna. Det brukar gå fint att köra med väldigt slitna trissor…

Om det inte funkar så är väl kedjan boven på något sätt. Du har verkligen valt att köpa det billigaste som finns, en kedja från ZSC = Lanxi Ruixiang Chain Co., där Bikester lagt den i en kartong för sitt eget märke och satt ett högt pris för vad man får. Jag skulle gissa Bikester köper de där kedjorna för ca $3 styck. Kolla t.ex. det ”X” som finns på kedjelänkarna och som ser väldigt likt KMC’s X-bridge vid en första anblick. Bara här är det enbart ett stansat mönster istället för en liten upphöjning som hjälper växlingen. Det sagt borde kedjan ändå passa trissorna…

Några mer frågor:
- Har du tagit loss bakväxeln nu när du höll på att fixa och den sitter inte rätt? T.ex. vilar B-skruven på rätt ställe av växelörat och är bakväxeln iskruvad hela vägen?
- Har du kortat kedjan till rätt längd?

En av recensenterna på Bikester är litet besviken på att kedjan kommer osmord. Kan det vara så enkelt som för stela länkar i kedjan?

Nästan så man undrar om den är felmärkt. Om du håller den bredvid shimanokedjan, är de lika breda / med motsvarande avstånd mellan rullarna?

av erfarenhet på 11 delat så den billiga kedjan han länkar till har plana stansade innerlänkar medans de dyrare sram shimano etc har något fasade innerlänkar som matchar växeltrissornas form

edit ska man köra snik kedja/kassett så använd bbb:s universal trissor dom e smalare i formen

Ska man köpa snik (och troligtvis kortare livslängd) så finns SRAM PC-1110, funkar perfekt på min SunRace 11s-kassett och SLX bakväxel, och kostar €12 inkl svensk moms från Tyskland, eller aningen mer på t.ex. XXL.

Jag tycker det är sjukt att Shimano tillsynes har olika trissor beroende på om man har en short cage eller medium cage. Hur fan kan det spela någon roll?

Tillbaka
Topp