Frågan är om inte den hört typen av diskussioner är det bästa med hela forumet. För någon utomstående måste detaljrikedomen gränsa till det sinnessjuka (”Bara olja kedjan för fan!”) medan jag hänger vid tråden som en hungrig hund (”Har det kommit några nya inlägg?!”).
'bara olja kedjan' fungerar för mig närmast utmärkt på mtb. använder helsyntet motorolja, alltså relativt lättflytande olja. det blir en balans mellan nedsmutsning, smörjning och sas automatisk rengörning som funkar bra.
kedjan håller sig alltså tillfredsställande inte helt ren men får smörjas nästan varje tur typ 3-5h, och även i samband med tvätt av cykeln. behövs ingen rengöring förutom det. går alltid lätt även i stark kyla, och kedjan håller ett drygt år gissningsvis 400 mil. inte direkt jättebra, men ändå acceptabelt med minimala insatser.
ska jag längre tur särskilt i väta åker det på mer tjockflytande finish line, men den är inte lysande att använda kontinuerligt, då bygger det upp svart guck.
det gör det i viss mån också vid lvg och pendling med syntetmotorolja, är väl för snällt mot smörjmedlet på något vis, eller om dammet och smutsen är annorlunda.
hursomhelst orsaken till att jag där prövat vaxbaserat sedan ett par år. som bengt skriver dröjer det några kedjor innan man vet vad som funkar även slitagemässigt. det finns tyvärr produkter där ute som sliter ner drivlinan på nolltid, på typ 100 mil. ja, jag pratar t ex om er, muc-off.
hunnit utvärdera att absolute black graphen wax inte fungerar bra på egen hand, utan måste kompletteras med flytande vaxprodukt faktiskt redan från start. att squirt low temp är värdelöst trögt på kedjan men duger till annan smörjning, och att banana slip all weather lube med och utan 'tungsten' är riktigt lovande produkter, och rena som även är bra i kyla, men måste som sagt ibland påföras närmast akut efter säg 20-30 mil. (de finns att köpa på brittiska amazon, utan extra avgifter.)
men finns det bättre:)?
i garaget finns ännu inte prövat molten speed wax new tungsten formula, och ceramic speed ufo 2,0. får se om eller när dessa kommer till användning.