Ny kedja rostig efter 3 veckor, hur rengöra bäst?

karkka

Medlem
Hej.

Delade meningar, vissa säger på med ny olja direkt när man byter kedja, andra att det som kommer från fabriken är det bästa.

Nu har det börjat komma lite rost. ska man ta av kedjan och rengöra med degreser. Att bara torka av med trasa som alla säger funkar skitdåligt. trasan klibbar alltid fast.

Det finns inga genvägar - skall det bli bra måste du jobba lite (tyvärr). Jag kokar nya kedjor med diskmaskinstablett, kokar i rent vatten, spritbadar och efter torkning smörjer in med min föredragna kedjesmörja. Därefter är det enklare underhåll, sommartid med drylube jätteenkelt till och med.

vet inte om jag behöver vara så seriös. pendel cykel. jag skulle kunna bada den i muc off degreaser vilket jag har hemma och sen skölja av allt med vatten och sen torka torr och på med olja. skulle det vara en mellanväg?

vet inte om jag behöver vara så seriös. pendel cykel. jag skulle kunna bada den i muc off degreaser vilket jag har hemma och sen skölja av allt med vatten och sen torka torr och på med olja. skulle det vara en mellanväg?
Absolut. Jag har torkat av ytan med tunn sprayolja och sedan bara smort med wetlube. Fungerar helt okej det också

Dock måste klisterytan bort från nya kedjan - fastnar massor junk i fluggpappret och dessutom kan det med lite otur leda till chainsuck.

Känns som att ju mera jag rengör detso mera olja kommer ur kedjan. kör med

Och sen gnuggar kedjan med fingrar sen spolar av i handfaten, torkar med trasa. är det nå extra fin olja i länkarna som man driver ut med avfettningen?

Känns som att ju mera jag rengör detso mera olja kommer ur kedjan. kör med

Och sen gnuggar kedjan med fingrar sen spolar av i handfaten, torkar med trasa. är det nå extra fin olja i länkarna som man driver ut med avfettningen?

Varför kör du avfettning?
Gör som föreslagits ovan, rikligt med 5-56 på en trasa och torka av kedjan ordentligt på utsidan, håll därefter efter med nån kedjesmörj.
Vilken av alla tiotusen märken och sorters ger jag mig inte in på.

Tänkte att jag ska ta bort all olja, sen på med nytt, eftersom hela kedjan klibbar. sen att jag har grejjerna hemma så passa det bra. eller förstör jag kedjan med avfettningen?

Tänkte att jag ska ta bort all olja, sen på med nytt, eftersom hela kedjan klibbar. sen att jag har grejjerna hemma så passa det bra. eller förstör jag kedjan med avfettningen?
Avfettning är lite lurigt att få bort allt och då kommer nya smörjan att fungera sämre. Det finns ett flertal metoder som jag anser fungerar bättre än just kallavfettning. Olja löser olja så att ha ett oljebad där du tvättar ut kletoljan med och ersätter den med motoroljan istället fungerar. Jag körde så en perdiod och oljade om kedjan i samma oljebad - blev en bottensats av smuts i kärlet jag hade oljan i. Problemet med metoden är att man måste hitta en lämplig olja för jobbet - modern motorolja innehåller för mycket otrevligheter för att man skall vilja riska att slabba det på händerna. Gräsklipparoljan är enklare och inte lika allergiframkallande.

Dock har jag övergett den metoden numera, men den fungerade.

Då är det konstigt att dom har en sån kedje rengöring om det inte funkar så enkelt.
Gör som du vill. Det är religon i kedjevård och jag tänker inte säga att någons gud är falsk....

Pris på kedja, mängd jobb, utseende, livslängd, funktion kommer att variera med metodval.

Jag kör fina kedjor, får lång livslängd, får god funktion, får ren/fin kedja, men får betala med ganska mycket jobb.

Man kan ta orginalkedja och torka av den med tunnare kedjeolja och sedan bara fylla på med ny olja var 20e mil till dess kedjan är slut. Det är mindre jobb, ganska bra livslängd, men kladdigt och fult och även lite sämre funktion.

Vad som är rätt får du själv komma fram till. Att just kallavfettning är ganska dåligt håller dock de flesta med om.

OKej, då vet jag det att jag inte ska kör med det där medlet. men då är frågan hur jag best får rent kedjan nu. läste varmt vatten och diskmedel funkar. Får jag inte bort avfettningen och kör på med olja eller 5-56 så blir det väl bara kladd.

Trodde själv klart när man står i butiken och pratar med dom att denna degreaser funkar jätte bra att rengöra., visst gör den det men sen att det är ett helvete att få bort allt är det ingen som nämnde.

Jag har försökt rengjort kedjor förr och det slutar alltid med att det blir kladdigt och oljigt efter nån vecka. Tänkte att nu ska jag köra seriöst, men det verkar ju gå fel det med.

Skölj ordentligt med svag diskmedelslösning och sen igen med rent vatten. Svinga kedjan som en lasso eller blås med en hårtork för att torka den. Olja sen in direkt och torka av. Om du har en våt kedja utan olja som ligger och självtorkar långsamt så är det stor risk att den rostar inuti.

Skölj ordentligt med svag diskmedelslösning och sen igen med rent vatten. Svinga kedjan som en lasso eller blås med en hårtork för att torka den. Olja sen in direkt och torka av. Om du har en våt kedja utan olja som ligger och självtorkar långsamt så är det stor risk att den rostar inuti.
Det är där spritbadet kommer in i vissa rengöringsprocedurer. Den avdunstar lättare än vattnet.

Jag lägger mina kedjor i mineralolja (lacknafta), det gäller både nya och använda kedjor. Efter det sköljer jag ordentligt med varmt vatten (brukar lägga kedjorna i spänner med vatten, tömma, på med nytt vatten o s v.). Efter det blåser jag den torr med tryckluft och oljar den med smörjolja (typ Statoils/Circle K:s ickesyntetiska Classic Way eller liknande).

Har alltid funkat bra för mig.

Jag använder också lacknafta (mineralterpentin, kristallolja) för rengöringen, eller använde snarare för jag testar nu med paraffinvaxade kedjor.. Körde med mineralolja innan som smörjmedel men med all smuts som fastnade blev det nog mer slippasta än smörjning. Min förhoppning är i alla fall att livslängden på kedja och drev skall bli bättre med paraffinvax.

Grönsåpa verkar vara lösningen på mitt problem iaf.

Jag la kedjan i grönsåpa vatten bad nån timme, sen gnuggade av med tvättsvamp, sen sköljde med vatten, torkade av med trasa, blåste med hårtork, så nu hänger den och självtorkar det sista. eller menar du att det är bättre att olja in nu direkt. alltså på med olja hela kedjan låta det dra nån timme, sen torka av kedjan med trasa. Den lilla oljemängd som då finns kvar på länkrullarna ska alltså räcka, och jag förhoppningsvis slipper en alltför kladdig kedja tills nästa kedjetvätt?

Förut när jag oljat kedja, så tar jag olje tubpipen och drar med den längs kedjan, vevar några varv. kanske blir för mkt olja eftersom jag inte har torkat av kedjan då, därför den dra till sig allt skit.

Har både muc of dry och wet lube, tänkte köra wet nu i vinter.

la kedjan på raklång på och la en oljedutt på varje länkrulle som nu får dra en stund nån timme, sen torkar av. Tänkte om jag skulle vända kedjan och göra lika på andra sidan, men det kanske inte behövs om oljan nu tränger in.

Är det såhär det duger att rengöra och olja kedjan så är det ändå rätt enkelt och inte alltför tidskrävande. sen gäller det bara att göra det innan den blir alltför skitig.

Har KMC X8 med snabblås, hur mga gånger ca kan man återanvända detta lås.

Normalt sett behöver du inte ta av kedjan för rengöring och smörjning, så länge du håller dig borta från avfettningsmedel. Torka av smuts, lägg på smörja på varje länk, veva runt, låt dra in, torka bort allt som går. Klart.

Någon som provat ren bensin bara? Testa lite idag. Skaka i en burk 30 sek, sen ner i t sprit. T spriten dunstar och tror inte det rostar efter...

Normalt sett behöver du inte ta av kedjan för rengöring och smörjning, så länge du håller dig borta från avfettningsmedel. Torka av smuts, lägg på smörja på varje länk, veva runt, låt dra in, torka bort allt som går. Klart.
Ska göra det nästa gång, men nu började den rosta lite, och jag skulle även ta bort oljan från fabriken. men jag tror det blev bra nu tillslut. kedjan på plats. torkat av den efter inoljning. dock blev det rostfärgat på trasan men inte när man drar med fingrarna. men jag testar kör såhär så får vi se.

Jag torkar ur burkarna innan syltsäsongen, lugnt!
Tänkte mest på ångorna. Bensin luktar ju rätt starkt och är ju inte hälsokost kanske.

SmartSelect_20220101-165955_Drive.jpg
SmartSelect_20220101-170035_Drive.jpg

Ska göra det nästa gång, men nu började den rosta lite, och jag skulle även ta bort oljan från fabriken. men jag tror det blev bra nu tillslut. kedjan på plats. torkat av den efter inoljning. dock blev det rostfärgat på trasan men inte när man drar med fingrarna. men jag testar kör såhär så får vi se.

Varför är det så viktigt att ta bort fabrikssmörjan inuti kedjan? Där smörjer den lika bra som nån annan olja.

Har KMC X8 med snabblås, hur mga gånger ca kan man återanvända detta lås.
Snabblåset slits lika mkt som resten av kedjan, dvs byt den när du byter kedjan. Men som andra redan har skrivit behöver du (oftast) inte ta av kedjan för att torka ren den och smörja den.
Är du nöjd med KMC-kedjan så finns det även "rostfria" (snarare rosttröga) KMC-kedjor, tex
KMC Z8 EPT.

Snabblåset slits lika mkt som resten av kedjan, dvs byt den när du byter kedjan. Men som andra redan har skrivit behöver du (oftast) inte ta av kedjan för att torka ren den och smörja den.
Är du nöjd med KMC-kedjan så finns det även "rostfria" (snarare rosttröga) KMC-kedjor, tex
KMC Z8 EPT.
Jag har kört EPT kedjorna på pendlarcyklar. Vet inte om de är bäst, men bra är de iaf. Om de är värda pristillägget? Tja... körde vanliga X10 senast.

Om det är riktigt grisigt brukar jag bada grejorna i diesel. Körde lacknafta och avfettning förut, men diesel funkar bäst. För en pendlarcykel kör jag bara på med rejält med WD40 eller 5-56 och torkar av, ev. flera omgångar.

jag tar loss kedjan, lägger kedjan i en burk, häller på lacknafta eller avfettning på med lock och skakar den rejält och låter det stå så en stund. Tar sedan ur kedjan och tvättar rent med varmvatten och torkar den, blåser rent den. Därefter monterar jag den och använder wetlube på den, då Sverige är ett mycket blött land året runt =).

'Tänkte på rubriken och det allra första inlägget. Jag har litet svårt att tro att rost visar sig efter bara tre veckor. Kan det vara något som klibbat fast vid det skyddsvax tillverkarna lägger på? Flitig användning, avtorkning och åter inoljning brukar hålla rosten borta.

+1
Torka av en blöt kedja är förstås det allra viktigaste mot rost.
Sedan är allt annat hokus pokus en bonus.

Hej.

Delade meningar, vissa säger på med ny olja direkt när man byter kedja, andra att det som kommer från fabriken är det bästa.

Nu har det börjat komma lite rost. ska man ta av kedjan och rengöra med degreser. Att bara torka av med trasa som alla säger funkar skitdåligt. trasan klibbar alltid fast.
Man kan tro att det är en bra olja som kedjor kommer med men inte sällan är det bara rostskyddsolja för transport och förvaring. Rostskyddsolja är ofta ganska tunn och duger inte för drift då den försvinner fort.
Man kan tro att den är bra då den klibbar men det brukar vara en tillsats för att oljan ska stanna kvar när kedjan glider runt i sin förpackning.

Gäller såklart inte alla kedjor i världen men skulle kunna förklara det du upplevt.

Jag använder också lacknafta (mineralterpentin, kristallolja) för rengöringen, eller använde snarare för jag testar nu med paraffinvaxade kedjor.. Körde med mineralolja innan som smörjmedel men med all smuts som fastnade blev det nog mer slippasta än smörjning. Min förhoppning är i alla fall att livslängden på kedja och drev skall bli bättre med paraffinvax.
Menade givetvis kristallolja. Inte mineralolja. Det smörjer jag ju med. ??‍♂️

En kompis till mig trodde att det var kanon att smörja kedjan med WD-40/5-56. ”Nu är Jacks kedja helt röd” berättade hon förvånad när hon inspekterat sonens mtb. Och visst är det en smula smörjning i produkterna, men de är nog främst rostlösare och allmän ”uppmjukare”. Helt klart är att de inte duger som enda produkt på cykelkedjor som används dagligen.

Senast redigerad av en moderator:
En kompis till mig trodde att det var kanon att smörja kedjan med WD-40/5-56. ”Nu är Jacks kedja helt röd” berättade hon förvånad när hon inspekterat sonens mb. Och visst är det en smula smörjning i produkterna, men de är nog främst rostlösare och allmän ”uppmjukare”. Helt klart är att de inte duger som enda produkt på cykelkedjor som används dagligen.
Jag testade en gång för väldigt länge sedan att smörja med matolja, det var inte så kul när oljan började oxidera.

men tunnflytande produkter som wd40 kan vara ett alternativt sätt att tvätta ur t ex fabrikssmörja och annat. men sedan måste det till något varaktigt smörjande.

om man stannar vid wd40 bör detta vara oljebaserat. ju mer trögflytade desto mindre dos krävs, och ju längre håller det mellan påfyllningarna, men tyvärr; ju hårdare fastnar slipande smuts inne i och utanpå kedjan.

på med något renande igen...

vill du gå all-in gör det i stegvisa bad i flaska eller ultraljudsbad.

om kedjan görs ordentligt ren kan man gå över till vaxbaserat smörj, och sedan går det bra att bara koka ur det efterhand smutsiga vaxet med vatten.

en egenhet hos vax är att smörjet efter ett antal timmars åkning tar tvärslut, jättesnabbt. på några minuter kan det gå från mmm till högfrekvent bromsande gnissel. man bör därför ha ned sig en liten flaska att fylla på med.

vax fungerar tyvärr mestadels trögt i vintertemperaturer. särskilt kan man varna för squirt low temp:)) ett undantag är banana slip all weather lube. finns med och utan tungsten sulphide, dvs wolframsulfid, den senaste slicka tillsatsen till diverse highend smörjmedel. det lär vara mindre farlig att sprida längs vägarna än namnet antyder, men jag har funnit nu att varianten utan denna tillsats fungerar väl så bra.

i vintersaltet blir det ändå viss smuts, men den är inte direkt svart, och man kan utan oljekladd hantera kedjan t ex med fingrarna.

men tunnflytande produkter som wd40 kan vara ett alternativt sätt att tvätta ur t ex fabrikssmörja och annat. men sedan måste det till något varaktigt smörjande.

om man stannar vid wd40 bör detta vara oljebaserat. ju mer trögflytade desto mindre dos krävs, och ju längre håller det mellan påfyllningarna, men tyvärr; ju hårdare fastnar slipande smuts inne i och utanpå kedjan.

på med något renande igen...

vill du gå all-in gör det i stegvisa bad i flaska eller ultraljudsbad.

om kedjan görs ordentligt ren kan man gå över till vaxbaserat smörj, och sedan går det bra att bara koka ur det efterhand smutsiga vaxet med vatten.

en egenhet hos vax är att smörjet efter ett antal timmars åkning tar tvärslut, jättesnabbt. på några minuter kan det gå från mmm till högfrekvent bromsande gnissel. man bör därför ha ned sig en liten flaska att fylla på med.

vax fungerar tyvärr mestadels trögt i vintertemperaturer. särskilt kan man varna för squirt low temp:)) ett undantag är banana slip all weather lube. finns med och utan tungsten sulphide, dvs wolframsulfid, den senaste slicka tillsatsen till diverse highend smörjmedel. det lär vara mindre farlig att sprida längs vägarna än namnet antyder, men jag har funnit nu att varianten utan denna tillsats fungerar väl så bra.

i vintersaltet blir det ändå viss smuts, men den är inte direkt svart, och man kan utan oljekladd hantera kedjan t ex med fingrarna.
Jag cyklar för tillfället för lite för att komma med säkra slutsater, men jag delar din uppfattning i detta. Meeen jag behöver slita ut lite fler drivlinor innan jag känner mig helt övertygad. Det är wn långsamm process att utvärdera kedjevård..

Frågan är om inte den hört typen av diskussioner är det bästa med hela forumet. För någon utomstående måste detaljrikedomen gränsa till det sinnessjuka (”Bara olja kedjan för fan!”) medan jag hänger vid tråden som en hungrig hund (”Har det kommit några nya inlägg?!”).

❤️

Frågan är om inte den hört typen av diskussioner är det bästa med hela forumet. För någon utomstående måste detaljrikedomen gränsa till det sinnessjuka (”Bara olja kedjan för fan!”) medan jag hänger vid tråden som en hungrig hund (”Har det kommit några nya inlägg?!”).

❤️
'bara olja kedjan' fungerar för mig närmast utmärkt på mtb. använder helsyntet motorolja, alltså relativt lättflytande olja. det blir en balans mellan nedsmutsning, smörjning och sas automatisk rengörning som funkar bra.

kedjan håller sig alltså tillfredsställande inte helt ren men får smörjas nästan varje tur typ 3-5h, och även i samband med tvätt av cykeln. behövs ingen rengöring förutom det. går alltid lätt även i stark kyla, och kedjan håller ett drygt år gissningsvis 400 mil. inte direkt jättebra, men ändå acceptabelt med minimala insatser.

ska jag längre tur särskilt i väta åker det på mer tjockflytande finish line, men den är inte lysande att använda kontinuerligt, då bygger det upp svart guck.

det gör det i viss mån också vid lvg och pendling med syntetmotorolja, är väl för snällt mot smörjmedlet på något vis, eller om dammet och smutsen är annorlunda.

hursomhelst orsaken till att jag där prövat vaxbaserat sedan ett par år. som bengt skriver dröjer det några kedjor innan man vet vad som funkar även slitagemässigt. det finns tyvärr produkter där ute som sliter ner drivlinan på nolltid, på typ 100 mil. ja, jag pratar t ex om er, muc-off.

hunnit utvärdera att absolute black graphen wax inte fungerar bra på egen hand, utan måste kompletteras med flytande vaxprodukt faktiskt redan från start. att squirt low temp är värdelöst trögt på kedjan men duger till annan smörjning, och att banana slip all weather lube med och utan 'tungsten' är riktigt lovande produkter, och rena som även är bra i kyla, men måste som sagt ibland påföras närmast akut efter säg 20-30 mil. (de finns att köpa på brittiska amazon, utan extra avgifter.)

men finns det bättre:)?

i garaget finns ännu inte prövat molten speed wax new tungsten formula, och ceramic speed ufo 2,0. får se om eller när dessa kommer till användning.

Tillbaka
Topp