Ny kedja rostig efter 3 veckor, hur rengöra bäst?

Jo i att muc off är dåligt håller de flesta med om efter att ha testat ett tag. Vad som är bra är däremot mer tveksamt och föremål för fler diskutioner.

Ett tag var jag inne på smörj-räset, hade ångest och sov dåligt om nätterna. Har en hel driva av häftiga smörjmedel på hyllan - och har ärligt talat inte känt nån större skillnad på någon. Utom möjligen de klistrigaste. Så nu kör jag enbart MO helt enkelt för att den finns där på hyllan - och har fått tillbaka den goda nattsömnen samt en fungerande matsmältning. Till och med banken beviljar mig lån numera.

Ett tag var jag inne på smörj-räset, hade ångest och sov dåligt om nätterna. Har en hel driva av häftiga smörjmedel på hyllan - och har ärligt talat inte känt nån större skillnad på någon. Utom möjligen de klistrigaste. Så nu kör jag enbart MO helt enkelt för att den finns där på hyllan - och har fått tillbaka den goda nattsömnen samt en fungerande matsmältning. Till och med banken beviljar mig lån numera.
Det där är lika provocerande som att vara nykter på en nyårsfest.

Jag testade en vinter att bara fylla på muc off wet lube. Kedjan såg ut som kuggrem..... jämn, slät och kolsvart.....

Jag testade en vinter att bara fylla på muc off wet lube. Kedjan såg ut som kuggrem..... jämn, slät och kolsvart.....
Men är det inte så att mucoff har en plan med det där...? Först smörja med eländig olja som fastnar överallt. Sen dränka i avfettning för att få bort skiten. Sen börjar man om igen. Som bonus finns säkert fina rosa vakuumförpackade svampar, skydd till bromsskivorna så de inte får någon form av specialmedel på sig osv osv. Alla produkter förpackade i färgglada paket och med diverse dofter som bonus.

Om man går in i en cykelaffär och ser en två meter hög pelare med en miljard förpackningar i glada färger så är det bara en mucoff-hylla med det enkla sortiment som krävs för att cykla en sväng på sin cykel.

Muc-Off Wet verkar alla vara rörande överens om att det är klistrig skit, men Muc-Off Dry tycker jag funkar bra. Har bytt från gul till grön nu när det är lite grisigare ute. Dock inte speciellt prisvärd. Inte alls faktiskt.

Jag spolar av med trädgårdsslang efter varje tur, torkar av drivlinan och lägger på en droppe på varje länk. När det var minus och massa snö borstade jag av och så fick den självtorka, men då blev det lite antydan till rost på kedjan. Cykeln inköpt i september och flitigt använd, kedjeslitaget mäter nu ca 0.5.

IMG_4437.jpeg
IMG_4438.jpeg

Jag drar ofta sista varvet avtorkning efter smörj med en babywipe. Smörjet får hålla sig på insidan av kedjan. Undantaget i vinterslask då kedjan behöver ett lager för att inte bli fläckig.

Muc-Off Wet verkar alla vara rörande överens om att det är klistrig skit, men Muc-Off Dry tycker jag funkar bra. Har bytt från gul till grön nu när det är lite grisigare ute. Dock inte speciellt prisvärd. Inte alls faktiskt.

Jag spolar av med trädgårdsslang efter varje tur, torkar av drivlinan och lägger på en droppe på varje länk. När det var minus och massa snö borstade jag av och så fick den självtorka, men då blev det lite antydan till rost på kedjan. Cykeln inköpt i september och flitigt använd, kedjeslitaget mäter nu ca 0.5.

Visa bilaga 531269Visa bilaga 531267
Beror nog på hur och vad man kör. Min upplevelse av Muc off dry (gul) är att den vid landsväg/gravel varar typ 50km i torrt väder, sen börjar det låta om drivlinan. Tycker det är lite väl kort för att stanna och lägga på nytt. Använder den på trainern tills den är slut sen kommer jag inte köpa den igen.

Senast ändrad:
Mina erfarenheter och åsikter om Muc-Off gul/grön gäller endast mtb. Några 50 km kommer jag aldrig ens i närheten av på en dag i skogen.

Men om man gillar den rena kedjan man får med deras dry lube men inte prislappen eller den tveksamma hållbarheten, speciellt i blött väder, vad ska man köra då? Jag hade Finish Line tidigare men den var väldigt lättflytande och tyckte jag inte stannade kvar.

Mina erfarenheter och åsikter om Muc-Off gul/grön gäller endast mtb. Några 50 km kommer jag aldrig ens i närheten av på en dag i skogen.

Men om man gillar den rena kedjan man får med deras dry lube men inte prislappen eller den tveksamma hållbarheten, speciellt i blött väder, vad ska man köra då? Jag hade Finish Line tidigare men den var väldigt lättflytande och tyckte jag inte stannade kvar.

Skitenkelt.
Svaret kom som på beställning

Fast processen måste upprepas efter varje våt runda, förstås

Nej, inte intresserad av att vaxa. Jag kör mtb i Sverige året runt, och skulle jag rengöra och vaxa om kedjan efter varje våt runda skulle det innebära att jag lägger mer tid på rengöring än att faktiskt cykla.

Nej, inte intresserad av att vaxa. Jag kör mtb i Sverige året runt, och skulle jag rengöra och vaxa om kedjan efter varje våt runda skulle det innebära att jag lägger mer tid på rengöring än att faktiskt cykla.

Jag förstod det. När det blir för äckligt använder jag den blåa. Lever än.

Jag gör inte kedjevård till någon vetenskap och klarar mig väldigt bra - cyklar ganska mycket och jag har uppfattningen av att mina cyklar gör ett gott intryck, men igår när jag snyggade till en av fin-cyklarna funderade jag lite över att prova ny kedjesmörja. Jag kör idag Rohloffs kedjeolja och torkar av kedjan, smörjer, sen torkar igen. Får ut bra livslängd (förutom den nya lågspecade mtb-kedjan för 12-delat som är ett skämt och slut efter 70 mil/39 h), har aldrig några missljud etc. Däremot har jag efter ett tag inte de allra renaste drivlinorna.

Själva kedjan är inga problem då man bara torkar av den så ser den ok ut, men det blir efter ett tag en svart beläggning på kassetten som ser fult ut. Det saknar förmodligen helt betydelse för funktionen, men inte för putsintrycket.

När man ser @weldions och @kais01s drivlinor börjar jag fundera på om det är lite för mycket klister i min egen olja. Vad exakt använder ni för olja? @weldion, hur ser din kassett ut? @kais01, hur mycket gnubbar du på kedjan när du lägger på olja? Eftersom jag själv har gjort ett ganska gediget utprovande och testande och har väl utarbetade, nästan sjukliga, rutiner kring min cykelvård hade jag uppskattat om era bilder är på faktiskt välanvända grejer och inte bilder på nyligen avfettade grejer och dylikt..

Jag upplever själv att kedjevårdens utseendemässiga aspekter fungerar bättre om man smörjer lite lite oftare och samtidigt utför sedvanlig avtorkning, men tror inte det har något betydelse för livslängden. Mitt problem med smutsig kassett tror jag kommer från att oljan inuti kedjan, som inte försvinner vid torkning men däremot späds ut vid smörjning, sakta kryper utåt vid användning och till slut kastas av på kassetten. Oljan jag använder kan nog inte ses som klibbig egentligen, men i jämförelse med motorolja är den en aning klibbigare tror jag.

Jag gissar på att jag smörjer kedjan någon gång var 10-20:e mil. Senaste turen på 45 mil, delvis i regn, la jag på en ny omgång olja efter ca 30 mil och det var först då kedjan visade antydning på att behöva smörjas. Det hade gått fint att cykla hela vägen men jag hade tid och olja så det var ju lätt gjort. Hur beter sig motorolja i det scenariot @kais01?
På begäran, en bild på min kassett. En XT som gått runt 500 mil.
0CEB59CF-FF78-40F4-A2A3-A65C62871F42.jpeg

Och vilka rutiner har du kring kedjevård och tvätt? Vilket skede är kassetten i här gällande tvätt? Vilken olja?

Kan man få det sådär med minimalt underhåll hade man inte haft många bekymmer i livet.
Torkar av kedjan med jämna mellanrum, oljar när det känns som det behövs. Tvättar kassetten ordentligt 2-3 ggr per år kanske. Skrubbar av den med en diskborste.
Tvättade kassetten senast någon gång i höstas när jag bytte till vinterhjulen.
Kör med den här oljan och tycker att den fungerar bra.

Torkar av kedjan med jämna mellanrum, oljar när det känns som det behövs. Tvättar kassetten ordentligt 2-3 ggr per år kanske. Skrubbar av den med en diskborste.
Ah, drylube, det förklarar lite. Ser cykeln regn ibland? Vintercykling?

Vad använder du när du tvättar kassetten?

På god väg till 0.6 t o m och för 12-växlat är tydligen gränsen > 0.5 för när man ska byta kedja? Tycker iaf kedjetillverkarna...

Fabrikskletet på nya kedjan kedjan borttaget med lacknafta och isopropanol så nu ska jag testa Squirt.
Visa bilaga 532707
Noterar att vi lägger på oljan på olika sätt. Hur kommer oljan ut mellan yttre och inre plattan när den bara ligger på rullen? Jag lägger alltid en pytteliten sträng rakt över plattorna och rullen, aldrig längs kedjan.

lade smörj på kanterna förr i tiden, för få det till även mellan ytterplåtarna.

men gör det inte längre. det tycks leta sig dit i alla fall

när det gäller squirt är det ett exempel på smörj att klara en lång etapp. men kommer det in smuts saknas självrenande förmåga, det lönar sig alltså inte dutta på mer, slitaget fortsätter oavsett. man kokar då lämpligen kedjan ren, och börjar om..

och det som heter squirt low temp är trögt som fan, och känns klart bromsande. undvik den. om vanliga squirt är bättre därvidlag vet jag inte.

Kedjesmörjning är i grund och botten bara ett nödvändigt ont, så det gäller att hitta metoden som är minst fel till en rimlig kostnad och arbetsinsats. Processen blir inte lättare av att många recensioner (och forumkommentarer :) utgår från vägcykling och inte mtb.

Smoove verkar tyvärr svårt att få tag på och ganska dyrt. När man läser recensionerna så verkar den vara rätt lik Squirt i prestanda och hantering. Squirt finns i halvlitersflaska för drygt tre hundra så den vinner ju om inte annat på det.

när det gäller squirt är det ett exempel på smörj att klara en lång etapp. men kommer det in smuts saknas självrenande förmåga, det lönar sig alltså inte dutta på mer, slitaget fortsätter oavsett. man kokar då lämpligen kedjan ren, och börjar om..
Det är här jag är mest skeptisk. Enligt Squirt ska man borsta kedjan ren, men det tycker jag låter optimistiskt. Det är en ansenlig mängd gegga och barr på drivlinan när jag kommer hem från ett pass så här års.

och det som heter squirt low temp är trögt som fan, och känns klart bromsande. undvik den. om vanliga squirt är bättre därvidlag vet jag inte.
Det blir sällan mer än ett par minusgrader här i Göteborgstrakten så jag satsade på vanliga Squirt.

IMG_4480.jpeg

Så här ser det ut efter två appliceringar och tork över natten. Gissar att vaxet trillar av när man kör, det verkar rätt smuligt och inte så klibbigt. Ser ut som det letat sig in mellan plattorna också.

Nu ska jag bara bli av med den här förbannade förkylningen också så man får ut och testköra.

Visa bilaga 532752
Så här ser det ut efter två appliceringar och tork över natten. Gissar att vaxet trillar av när man kör, det verkar rätt smuligt och inte så klibbigt. Ser ut som det letat sig in mellan plattorna också.

Nu ska jag bara bli av med den här förbannade förkylningen också så man får ut och testköra.
Squirt är som jag förstår motsvarigheten till hemmagjord paraffin och något lösningsmedel? Skall bli intressant att följa hur det funkar i skogen.

det kommer att fungera optimalt med squirt bara så länge du kokar rent kedjan efter varje smutsig tur.

du får facit när kedjan är utsliten. 3-600 mil är rimligt bra, 100-150 är det inte.

exempel på droppvaxprodukter med självrenande förmåga är banana slip tru tension och ceramic speed ufo 2.0. men de håller inte lika länge mellan applikationerna.

exempel som närmast saknar detta är smoove, squirt och absolute black graphen drip. står du ut med att koka rent kedjan efter smutsturer är de förstås i kraft av sin långa hållbarhet per omgång 'bäst'.

kör man med fast vax tvättar man ur kedjan sas automatiskt varje omvaxning typ var 300km. men koket bli allt smutsigare. man kan lösa detta med en inledande vattenkoning och/eller att då och då bända ur den stelnade vaxkakan ur kastrullen, och skrapa bort smutsen som sedimenterat dit innan vaxet stelnade.

Pratar du landsväg nu? Icke-smutsig tur är liksom inte ett koncept på mtb.

Och någon kokning kommer inte på tal, det blir trädgårdsslang och lite borstning.

nej mtb. kör själv sedan några år vax på lvg och pendling, men inte hittills på mtb. kompisar som testat det har slutat pga valet mellan mycket jobb eller kort hållbarhet på kedjan.

men din rutin kanske ger ren kedja varje gång ponerat att smörjmedlet är lättpåverkat av vatten? mucoff dry lube som du visade fina kedjebilder av längre upp är känt för att försvinna snabbare än en avlöning vid regn. 0,5 procent kedjeslitage på några månader känns dock inte så himla optimerat, även om drivlinan såg mer än snygg ut.

squirt är mera åt motsatsen. får det torka in ordentligt före tur lär det inte dra ur den slipande smutsen när du tvättar med slang, och risken då att hållbarheten på kedjan blir kortare. du och vi får se; återkoppla gärna framöver.

weldions upplägg verkar intressant, men ptfe ät ju inte så kul att sprida runt

men din rutin kanske ger ren kedja varje gång ponerat att smörjmedlet är lättpåverkat av vatten? mucoff dry lube som du visade fina kedjebilder av längre upp är känt för att försvinna snabbare än en avlöning vid regn.
Så är det helt klart. Efter en enkel avspolning och avtorkning med trasa finns varken skit eller smörjmedel kvar på kedjan.

0,5 procent kedjeslitage på några månader känns dock inte så himla optimerat, även om drivlinan såg mer än snygg ut.
Håller med, det var mer slitage än jag väntat mig. Sen är iofs cykeln köpt i september och har körts flera gånger i veckan uteslutande i grisiga förhållanden, så det känns inte helt lätt att jämföra.

det kommer att fungera optimalt med squirt bara så länge du kokar rent kedjan efter varje smutsig tur.
På den nivån har jag aldrig skött min cykel, allra minst kedjan. Det är nog förklaringen till varför mina kedjor slits ut på, tycker jag, nolltid: för dåligt underhåll.

Senast ändrad:
Själv har jag cyklat mtb i mååånga år och hatar krångel.... jag kör 5-56 borstar och torkar av med trasa sen på med nån lättflytande olja... klart ?

Olika kedjor verkar ju hålla olika länge med, så att bara jämföra olika personers kedjors livslängd utan att specificera en mängd parametrar är lite vanskligt. Vad jag minns var SRAM x01 och Shimano XTR (inte helt oväntat) bäst bland deras egna kedjor. Det intressanta var dock att X01-kedjan var mycket mer tålig än XTR kedjan om man jämför hela system mot varandra (dock hade XTR kedjan mindre motstånd).

Se https://cyclingtips.com/2019/12/the-best-bicycle-chain-durability-and-efficiency-tested/

Sant. Min kedja med > 0.5 var en SLX, och ersättaren jag just vaxade med Squirt är en XT. Passade på att köpa en X01 till den heldämpade också men den kommer nog inte ut och rastas förrän framåt vårkanten.

lade smörj på kanterna förr i tiden, för få det till även mellan ytterplåtarna.

men gör det inte längre. det tycks leta sig dit i alla fall

Från https://www.squirtlube.ca/pages/questions-answers
"Temperature extremes might affect the emulsion though - if it freezes or is exposed to temperatures well over 35°C for extended periods it tends to thicken. This can be rectified by adding a little water and shaking it up - the wax does not lose it’s lubricating properties."

Jag hade redan hunnit slänga min Low Temp, och var på väg att slänga den vanliga flaskan som också börjat tjockna. Läste detta ovan, spädde stora flaskan med vatten och skakade. Problemet löst.

Nu har jag fått hem nästa produkt att testa, först på pendlaren:

bq-and-rene-herse_1872_s_wm_j.jpg

Tyvärr fick jag en smärre chock när jag vände på flaskan. Med alla varningstexterna/bilderna på baksidan, är jag ganska säker på att dessa innehåller värre grejjer än PTFE. :sick:

Tillbaka
Topp