Jag gör inte kedjevård till någon vetenskap och klarar mig väldigt bra - cyklar ganska mycket och jag har uppfattningen av att mina cyklar gör ett gott intryck, men igår när jag snyggade till en av fin-cyklarna funderade jag lite över att prova ny kedjesmörja. Jag kör idag Rohloffs kedjeolja och torkar av kedjan, smörjer, sen torkar igen. Får ut bra livslängd (förutom den nya lågspecade mtb-kedjan för 12-delat som är ett skämt och slut efter 70 mil/39 h), har aldrig några missljud etc. Däremot har jag efter ett tag inte de allra renaste drivlinorna.
Själva kedjan är inga problem då man bara torkar av den så ser den ok ut, men det blir efter ett tag en svart beläggning på kassetten som ser fult ut. Det saknar förmodligen helt betydelse för funktionen, men inte för putsintrycket.
När man ser @weldions och @kais01s drivlinor börjar jag fundera på om det är lite för mycket klister i min egen olja. Vad exakt använder ni för olja?
@weldion, hur ser din kassett ut?
@kais01, hur mycket gnubbar du på kedjan när du lägger på olja? Eftersom jag själv har gjort ett ganska gediget utprovande och testande och har väl utarbetade, nästan sjukliga, rutiner kring min cykelvård hade jag uppskattat om era bilder är på faktiskt välanvända grejer och inte bilder på nyligen avfettade grejer och dylikt..
Jag upplever själv att kedjevårdens utseendemässiga aspekter fungerar bättre om man smörjer lite lite oftare och samtidigt utför sedvanlig avtorkning, men tror inte det har något betydelse för livslängden. Mitt problem med smutsig kassett tror jag kommer från att oljan inuti kedjan, som inte försvinner vid torkning men däremot späds ut vid smörjning, sakta kryper utåt vid användning och till slut kastas av på kassetten. Oljan jag använder kan nog inte ses som klibbig egentligen, men i jämförelse med motorolja är den en aning klibbigare tror jag.
Jag gissar på att jag smörjer kedjan någon gång var 10-20:e mil. Senaste turen på 45 mil, delvis i regn, la jag på en ny omgång olja efter ca 30 mil och det var först då kedjan visade antydning på att behöva smörjas. Det hade gått fint att cykla hela vägen men jag hade tid och olja så det var ju lätt gjort. Hur beter sig motorolja i det scenariot
@kais01?