Ny kedja, skumt ljud och känsla

Bytte kedja idag. Man har ju hört att om kedja och drev är för slitna så kommer inte en ny kedja att funka med de gamla dreven. Är det detta jag råkat ut för?

Jag har en singlespeed, med ett 42T (normalt racerdrev el likn) fram och 16T bak (bmx-drev). Det var cirka två och ett halvt år sedan jag satte på de klingorna. Kedja minns jag inte att jag bytt sedan dess.

Ljudet jag hör känns när jag trampar, "grooonk" liksom. Kommer och går i vågor per helt kedjevarv.

En annan idé är att jag har fel kedja, typ att jag råkat få en som inte är kompatibel måttmässigt med mina drev. Kan det bli så?

På kartongen står det "For 8 speed". Nu har ju jag inga speed alls, eller en, max. Det står även "IG51" och "112 links".

Kommer kedjan att justera in sig? Måste jag köpa nya drev (inte så farligt eftersom jag bara har två)? Kan cykelgubben hjälpa mig? Kommer han att fatta? Kan han fixa?

Vad tycker ni att jag skall göra?

Och jag som trodde jag skulle ha en tyst och mysig cykel... :(

hitta den felande länken och böj sida till sida några gånger. Den har nog bara blivit lite stel när den sattes ihop.

brakjoller skrev:
-------------------------------------------------------
> Det var cirka två och ett halvt år sedan jag satte
> på de klingorna. Kedja minns jag inte att jag bytt
> sedan dess.

— man brukar säga att en kedja håller 200 mil, man kan köra dem mkt längre men till priset av att bli tvungen att byta drev o klingor.

> Ljudet jag hör känns när jag trampar, "grooonk"
> liksom. Kommer och går i vågor per helt

Har du satt ihop kedjan rätt? Tryckt in niten exakt så långt som den ska in? Om inte kan det hända att du har en stel länk. Fixas genom att få niten rätt. Om den bara är lite fel kan det bli ok spontant men jag skulle inte lita på det.

> — man brukar säga att en kedja håller
> 200 mil, man kan köra dem mkt längre men till
> priset av att bli tvungen att byta drev o klingor.

Då kan det vara så i mitt fall mao... Cyklar kanske 200 mil om året, bara till jobbet.

> Har du satt ihop kedjan rätt? Tryckt in niten
> exakt så långt som den ska in? Om inte kan det
> hända att du har en stel länk. Fixas genom att
> få niten rätt. Om den bara är lite fel kan det
> bli ok spontant men jag skulle inte lita på det.

Jag tror det. Länken där kedjan sattes ihop känns helt okej. Vevar jag runt och tittar på kedjan vid drevet bak kan jag se en pytteliten "knöl" en gång per varv, men jag tror att det där släpper efter ett tag. Symptomet är inte alls så att man skulle misstänka det dock, det kan kännas skumt ett halvt trampvarv liksom och en stel länk märks ju bara under en kort del av den tiden. Typ.

Fick ett tips i ett annat möte att det faktiskt kan vara fel kedja. Får väl gå bort till cykelgubben och fråga.

Singlespeed med rak kedjelinje, och lite service, kan hålla mycket längre än 200 mil. Förmodligen är din kedjespänning lite för tajt bara så du får för spänd kedja vid din "tightt spot".

En tight spot får man eftersom det är i princip helt omöjligt att få både bakaxeln och vevaxeln helt parallella samtidigt som dreven sitter koncentriskt på axlarna. Resultatet blir att kedjespäningen varierar något under varvet. Lösningen är att antingen svära och köpa dyrare grejjer eller släppa lite lite lite på kedjespänningen.

Lycka till

Bra tips! Jag vet att jag hade liknande symptom när jag konverterade till SS om jag hade spänt spännaren för mycket. Har dock för mig att jag spände den rätt löst denna gång, men jag skall dubbelkolla. Snopet att gå till cykelhandlaren annars... :)

Tack!

är inte IG kedjan smalare än vad du bör ha på ett bmx drev?

ditt drev är troligen för 1/2" x 3/32" och du bör därför använda en HG kedja för att få det att löpa bra. IG kedjan är inte konstruerad på samma sätt och kommer att följa med kedjehjulet lite längre, on du hade haft växlar hade det blivit chainsuck.

Så mitt tipps är att byta kedja till en HG50/70 eller en spam pc-58/68 så att du får kompatibla grejer.

Har inte IG och HG exakt samma innermått (för samma antal växlar) men olika ytterlänkar? Ett BMXdrev emd fel tjocklek tar varken eller. Ett BMXdrev med rätt tjocklek tar väl allt upp till 9-delat?

Om det vore kedjan borde det vara ett konstant jämmer, inte en gång per varv.

/rikard

en ig och en hg kedja är inte likadana, då hade man ju tagit bort den ena varianten. Länkarna är utformade på olika sätt. IG kedjor skall bara användas när man har ett IG vevparti annars är det fy fy fy.

Jag var dum nog att slänga min gamla kedja men hittade ett gammalt foto (bra att dokumentera sina projekt!) där jag kan se att det är en SRAM, PC48 (SRAM står på varannan länk och PC48 på varannan). IG eller HG vet jag inte. Den nya är som sagt en IG51 "for 8 speed", 112L.

Laddade precis upp lite bilder på mina drevs slitage på Flickr:

http://www.flickr.com/photos/klibb/sets/72057594059556336/

Man kan där jämföra hur dreven såg ut nya med hur de ser ut idag. Personligen tycker jag inte att de ser jätteslitna ut; visst vissa har fått den där karakteristiska böjda-vågen-formen, men inte så extremt som jag sett innan.

Kedjan är min hetaste teori just nu, skall försöka få tag i en exakt likadan.

Kan nämna att jag även kopplade loss kedjespännaren förut, för att utesluta att den utövade för stort spänn, men symptomen var de samma. Det "groinkar" rejält om jag sätter lite press (typ bromsare lite samt står upp och trampar på platten, testar detta i källargången).

Fler teorier? Happymtb verkar ha ett trevligt forum och jag uppskattar all input jag kan få!

Rikard,

> Om det vore kedjan borde det vara ett konstant
> jämmer, inte en gång per varv.

Jag var kanske otydlig, men ljudet/känslan/groinket är i princip hela varvet, fast i vågor. Det verkar beror på hur mycket jag tar i och lite "var på varvet" man är, men i princip känns/låter det något hela tiden.

/Mathias

Rock skrev:
> en ig och en hg kedja är inte likadana,

nej, men de har väl samma innermått? Ytterlänkarna kan aldrig fastna i dreven.

Fastnar gör det definitivt inte, men det "groinkar". Är enda skillnade mellan IG och HG att IG är smalare? Isåfall känns det inte riktigt relevant i sammanhanget, eller? Jag har ju trots allt en IG just nu.

ig har en annan form på länkarna som gör att man måste ha ett IG kedjehjul för att det skall fungera klockrent. Måttet är de samma för en HG50/70 som för en IG31/51/71.

Jag tar med ett citat från Fredrik fd. service ansvarig för shimano nordic.

"Jag hade tänkt förklara vad som är kompatibelt med vad bland alla kedjor, kassetter och kedjehjul som finns hos Shimano. Någon gång före Hedenhös kom Shimano med sina HG (Hyper Glide) kedjor och kassetter. Runt 1995 lanserade de IG (interactive Glide) systemet som ett alternativ till HG. Vad passar med vad egentligen? Jag tänkte inte gå in så mycket på vad som skiljer dessa system åt rent tekniskt utan mest ägna mig åt kompatibiliteten. HG fram: Om du använder en HG-kedja på en cykel med IG-kedjedrev fram så finns det stor risk för att kedjan hoppar av vid belastning. HG bak: Om du använder en HG-kedja på en IG-kassett så blir det svårt att justera bakväxeln så den går tyst och fint. IG fram: IG-vevpartier fungerar enbart ihop med IG-kedjor. IG vevpartier är oftast märkta med en dekal. se bild 1 //bild på IG-only dekalen// IG bak: Alla 8 delade kassetter från shimano är numer kompatibla med de flesta IG kedjor. Det gäller inte CN-IG50/30 som inte fungerar alls bra ihop med HG-komponenter. Om cykeln har ett 7 delat växelsystem så är detta av HG standard så du måste använda en HG-kedja. På de nya Mega-9 dreven används en smalare kedja så IG kedjor och HG kedjor för 7 eller 8 delat fungerar inte alls. //ev. bild på Mega 9 kedja och vanlig HG kedja som jämförelse// OBS! Om du använder fel Shimano komponenter eller blandar med delar av annat fabrikat så kan funktionen på växlarna verka bra i verkstaden men när cykeln används och kedjan belastas så kan problem uppstå med växlingen. Om du istället monterar rätt prylar direkt så slipper du problem."

Nu har ju inte du växlar men du upplever samma problem. Kedjan som du hade innan sram pc-48 är kompatibel med shimanos HG system men inte med IG systemet.

Uj uj, komplicerat detta! :) Jag får nog inte ihop varför en IG-kedja inte skulle fungera på min konfiguration. Jag har vad jag vet inget IG-drev fram (märket är inte Shimano) och bak ett Shimano BMX-drev.

Men, jag undrar om det inte är en god idé att försöka få tag på en sån kedja jag hade innan. Funkar den så är allt frid och fröjd, funkar den inte så är troligen dreven för slitna.

Verkar som en plan va? :)

Nu vet jag, jippie! Efter att idag ha fått tag på en likadan kedja som jag hade innan så vet jag nu att felet inte ligger hos kedjan utan hos dreven.

Jag provade ett tips jag fick här på forumet och vände på bakre drevet. Tystnad. Mjukhet. Förutom "knölen" på kedjan som blev efter att ha brutit upp och satt ihop den då förstås... :)

Bara att beställa nytt drev bak med andra ord. Men jag skall ta med framdrevet till cykelnisse och be honom ha en åsikt om den också, för säkerhets skull.

Tack för all hjälp!

Du kan vända på framdrevet också, då har du en livslängd till även där. En fördel med singlespeed! Varför köpa nytt nu när du fått ordning på det?

> Du kan vända på framdrevet också, då har du en
> livslängd till även där. En fördel med singlespeed!
> Varför köpa nytt nu när du fått ordning på det?

Argh! Inled mig icke i frestelse! :) Det känns inte helt bra att ha drev som är "slitna åt ena hållet". Jag vill ju inte riskera att sabba kedjan med slitna drev. Å andra sidan har jag en extra kedja liggandes nu, hmm...

Kedjor kostar bara två-tre tior på Biltema eller Clas Ohlson. T.ex. Biltemas åttadelade är en KMC-kedja inklusive snabblås och kostar 35 kr!

Fixie, oooo, läskigt. Rent nyfikenhetsmässigt skulle jag gärna prova, men jag tror att det är lite för radikalt och konstigt, till och med för mig...

Okej, vi har två grabbar på forumet som hejar på och tycker att jag skall vända dreven, vad väntar jag på? :)

Förresten, det sitter en liten iskruvad skruvplupp på framdrevet som man lajnar upp i linje med ena vevarmen. Den kommer att vändas inåt om jag vänder på drevet, men jag antar att jag egentligen kan ta bort den, gissar att den inte har någon egentlig funktion i mitt fall. Väl?

Kul att höra att här finns lite ss-folk i forumet! Är här bara MTB-ss-folk eller även stadscyklister som jag?

Den pluppen är bara till för att kedjan inte ska trilla mellan klingan och vevarmen om den trillar av, går att leva utan.

Jag körde med mitt framdrev bakåfram när jag körde SS på stan, fungerade strålande och jag slapp fippla med brickor som du gjort under klingbultarna.

Har ingen SS som rullar just nu men körde dylik på stan över sommaren. Jag är väl hemma för lite så den användes inte mycket tyvärr. Just nu är det en SSkogshoj som projekteras, vi får väl se när den blir av.

> Kedjor kostar bara två-tre tior på Biltema eller Clas Ohlson.
> T.ex. Biltemas åttadelade är en KMC-kedja inklusive snabblås
> och kostar 35 kr!

Och här går jag och köper kedjor för runt hundringen, vilken looser... :)

Tack för tipset!

brakjoller skrev:

> Och här går jag och köper kedjor för runt
> hundringen, vilken looser... :)

Jag lämnar inga garantier vad gäller biltemakedjans kvalite! Å andra sidan kan man byta rätt ofta.

> Jag lämnar inga garantier vad gäller biltemakedjans
> kvalite! Å andra sidan kan man byta rätt ofta.

Försök inte smita undan nu! Jag kommer att hålla dig Personligen Ansvarig om det händer något med min cykel! Basta!

:)

Tillbaka
Topp