Ny kedja, ta bort deafultsmörja?

Tack Kaj för att du ställer den frågan jag aldrig vågat fråga. Jag står just nu (nä, sitter ner och vrider på huvudet) och beundrar ett drivpaket som är skinande blankt och nytt och lovar mig för jag vet inte vilken gång i rdningen att hålla det snyggt.
Så, ska originalkletet bort eller ska det sitta kvar?

Har läst någonstans (tror jag) att det tydligen ska bort just för att det e kletigt och drar till sig smuts, men jag vet inte, men kladdigt e det så det låter ju inte helt orimligt.

Det skall bort.

Markus: Jag kan visa dig min specialkur för nya kedjor. Efter det kommer du aldrig acceptera ett oljebrunt drivpaket igen =).

/rikard

OK, när blir det lektion? Det vore ju kul att få det avklarat innan jag flyttar ut från garaget.
rikard Skrev:
-------------------------------------------------------
> Det skall bort.
>
> Markus: Jag kan visa dig min specialkur för nya
> kedjor. Efter det kommer du aldrig acceptera ett
> oljebrunt drivpaket igen =).
>
> /rikard

Markus F Skrev:
> OK, när blir det lektion? Det vore ju kul att få
> det avklarat innan jag flyttar ut från garaget.

Så fort snön smält undan blir det stor vårservice på tandemen, då skall det på en hel del nya kedjor. Det borde inte vara längre bort än ett par veckor. Men för din skull kan jag ha en session tidigare än så. =)

/rikard

Låt det sitta på tills det är dags för en vanlig rengöring. Varför ta bort "smörjan" bara för att sätta dit den igen? Lite slöseri på "smörja" tycker jag. Original-smörjan är likvärdig med FinishLine grön. Dvs rätt kletig, men sitter kvar bra om det är blött. Och det är det ju nu :-(

Nackdelen med originalsmörjan är att den sitter på utsidan av kedjan, där drar den bara åt sig smuts som mal ner drivlinan.

Smörja skall man ha inne i kedjan. Utsidan skall vara ren och blank. Då sliter man mindre på grejjerna och drivlinan blir inte svart och äcklig. Personligen tycker jag inte att varken olja eller fett hör hemma på en kedja.

/rikard

rikard Skrev:
> Personligen tycker jag inte att varken
> olja eller fett hör hemma på en kedja.

Med andra ord kör du med vax?

/J

Dewe Skrev:
> rikard Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Personligen tycker jag inte att varken
> > olja eller fett hör hemma på en kedja.
>
> Med andra ord kör du med vax?

White lightning, race day. Funkar finfint och är lika vattentåligt som vilken normal olja som helst. Om man applicerar det rätt villsäga. Det blir en liten ritual varje gång för man kan inte bara spruta på lite vax på kedjan och hojja iväg =).

Det är trevligt att ha en silverfärgad drvilina året runt. =)

Nej, diesel klarar jag av att applicera. Det jag ville ha var rikards specialkur för nya kedjor;-)
Rippa Skrev:
> Markus, inte behöver du en lektion i hur man
> avfettar en kedja? :)

detta är vad du ska ha för att rengöra en kedja:
*ett stycke kedja (naturligtvis)helst med kedjelås för lättare borttagning oc montering
*fotogen (tex statoil Blå lysfotogen)
*en hink som du kan avvara
*en tandborste eller vanlig diskborste som du kan undvara

häll en mängd fotogen i hinken. lägg ner kedjan. se till att det är såpass mkt fotogen så det täcker hela kedjan. låt ligga några minuter. borsta sen kedjan ren med borsten. ta upp kedjan, spola med varmt vatten och borsta rent helst med lite tvål (om du har möjlighet dvs, funkar bra annars också), torka kedjan noga, har du luftkompressor tillgänglig är det en fördel annars skakar du kedjan och blåser lite mot länkarna och torkar sedan med en handduk eller liknande. låt ligga ett tag så det verkligen är torrt, montera kedjan igen och applicera smörjmedel, helst white lighning eller något annat bra waxbaserat medel (har testat ungefär samtliga enda som fungerar hyffsat är white lightning).
Simple as that. allt går på max 10 min och det blir 100% RENT. allt vad automatiska kedjerengörare som olika företag försöker pracka på en och som kostar en förmögenhet går bort direkt. en 1 liters flaska fotogen på statoil kostar 30-40 kr nånting och det är allt som behövs. fungerar bra till annan rengöring också, för ramen eller kassetten tex, fungerar minst lika bra som samtliga rengöringsmedel som finns på marknaden.(eftersom de flesta rengöringsmedlen bygger på samma grund, nämligen fotogen eller petroleum som det också kallas.) Varför betala 120 kr för en rengöringsflaska på 300 ml när man kan köpa en liter för 40 som gör exakt samma sak.
Hoppas många läser detta och följer mitt råd, eftersom det är så man bäst rengör en kedja.

Jag kör med ungefär samma procedur som "skralte" fast använder Castrol Chain wax istället för white lightning (för att det fungerar både på KTM'n och MTB'n)men det jag inte riktigt blir klok på är om man ska spreja på när kedjan är monterad som på mc'n och sen låta det vara eller om man ska spreja på omonterad kedja och sen göra en lättare avtorkning av överflöd, vad har ni för erfarenhet?

En ny kedja gör man rent med varmt vatten och diskmedel. fotogen kan man ha om man fått asfalt på kedjan men helst inte ens då. Det som gör kedjan ren i processen ovan är borstningen, värmen och tvålen.

Som miljövän blir jag lika upprörd varje gång jag hör någon hälla fotogen/diesel på kedjan och sedan sköljer med vatten. :/

rikard skrev:

> Som miljövän blir jag lika upprörd varje gång jag
> hör någon hälla fotogen/diesel på kedjan och sedan
> sköljer med vatten. :/

Då är vi två i alla fall.

Lite tvål, skurborste och hett vatten funkar prima! Så nu är vi uppe i tre! Mitt drivpaket är skinande blankt när det är rengjort. Oftast behöver jag inte mer än torka av kedjan med en trasa med lite silikonspray på för att få den blank. Lite wax på det. Låt torka och sedan sticker jag ut och cyklar.

/Erik

och för att återknyta till min fråga så kan jag bara skrika: Ta bort defaultsmörjan!

Den suger upp smuts som en skenande industridammsugare och kedjan blir alltså ännu smutsigare vilket naturligtvis leder till ännu mer onödigt jobb att få kedjan ren.

Som jag sa. en ny kedja gör man rent med varmvatten och lite diskmedel/tvål.

Värmen gör defaultsmörjan lite mer lättflytande. Tvålen får den att släppa från kedjan och borsten drar bort klägget från kedjan.

När man har tänkt till lite så borstar man en kedja helt ren på ett par minuter. =)

Jag brukar montera som den är, ta en trasa och veva runt kedjan några varv i trasan så att det inte är för klabbigt på utsidan. Känns väldigt mysko att avfetta och spola med varmt vatten på en kedja som inte fått in damm/småpartiklar/gegga inuti sej utan bara innehåller smörja/fett.

JPL skrev:
> Jag brukar montera som den är, ta en trasa och
> veva runt kedjan några varv i trasan så att det
> inte är för klabbigt på utsidan. Känns
> väldigt mysko att avfetta och spola med varmt
> vatten på en kedja som inte fått in
> damm/småpartiklar/gegga inuti sej utan bara
> innehåller smörja/fett.

Det låter som en klok ide. Och orsaken till att vissa hävdar att man rengöra nya kedjor i getblod vid fullmåne och allt vad det nu är är en psykologisk sak och har inte det minska med teknik förnuft eller livslängd att göra. Torka av och olja in. Byt när det är slitet....

KMC's kedjor är så himla kladdiga nya att det inte gör någonting att köra dem igenom en trasa, så de brukar jag fetta av direkt. Det bästa är såklart att försöka begränsa den processen till utsidan så det fina fabriksfettet fortfarande ligger kvar och gör vad det ska inuti.

Bengt-re skrev:
> Torka av och olja in. Byt när det är slitet....

Varför ska man olja in något som är infettat?

Under resan gång. Brukar smörja varannan tur ungefär med lite vanlig mineraloljebaserad kedjeolja. Om man aldrig smörjer blir livslängden väl kort... och fult med rostiga kedjor åsså

helt onödigt att avfetta något som ändå ska vara fett i slutändan.
häll på olja och torka av istället.
jag lät det där gegget vara kvar på en kmc-kedja , det fastnade lite grus , sen trillade det bort , det verkar som att det stelnar över tid och är placerat där och tänkt att vara där.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp