Ny kinaram, frågor och snart en byggtråd.

landen

Aktiv medlem
Har haft min FM036-ram i snart 5 år och tänkte uppgradera till något modernare.
Vill ha en lätt trail/XC-hoj som inte gör bort sig på långlopp, men ändå fixar att köras i Göteborgsterrängen.
Planen är att köra 120mm gaffel fram, men via airshaft kunna byta till 100mm när det vankas långlopp. (kommer säkert aldrig orka göra detta)

Efter att ha testat nästan alla tänkbara cyklar i GBG (främst Skatås/Delsjö-terrängen) så landar jag i att min XC-hoj alltid är roligast.
Har nu hittat en ram jag tror kommer funka, har såklart kollat på nytt typ Spark etc, men hittar verkligen inget under 45k om jag inte ska behöva byta precis varenda komponent. Vill ändå köpa nya hjul så boost är inget problem och allt annat flyttas med från tidigare cykel.

Detta är ramen:
http://www.pro-mance.com/product-390-46558.html
En som byggt en liknande hoj: http://chinertown.com/index.php/topic,1474.0.html

Väljer mellan
19” (reach 456,8)
21” (reach 488.2)

Lutar åt 19”. Är 185cm sitter på 79cm.

Se Geo nedan. Vad tror ni, kommer det bli bra?

19.png

21.png

Nu vet jag inte vilken geo dom har kopierat men 455 i reach är samma som jag har på min nuvarande. Inge längre! Sitter redan raceigt. Samma mått som dig längd / sitthöjd.

Kul o följa fulkinestrådar :)

NickPick sa:
Nu vet jag inte vilken geo dom har kopierat men 455 i reach är samma som jag har på min nuvarande. Inge längre! Sitter redan raceigt. Samma mått som dig längd / sitthöjd.

Kul o följa fulkinestrådar :)

Då Spark har exakt samma mått (456.8mm) så misstänker jag att det kan vara den :)
Min nuvarande XC kör jag 430mm reach + 110mm stam = 540 mm
Ramen ovan skulle då blir ungefär samma med 456.8mm + 80mm = 536,8 mm

Vill jag ha den som mer trailfokuserad så kan jag köra 50 stam då det blir samma som jag har på min Enduro och trivs bra med idag.

Inte för 29" och kort slaglängd. Snarare tvärt om i detta fall, rätt högt vevlager om vi jämför mot en modern 160mm.

landen sa:
Amazonic sa:
Väldigt lik geo som min dengfu fm026

Har kikat lite på den med, gillar att dämparen sitter där uppe. Mindre utsatt för skit osv, men tyvärr väger den aning mycket.
Samma BB-drop dock, hur upplever du det?

Det tar i en del det gör det,men inte så jag direkt stör mig på det.

Nu vägde inte jag min ram innan jag byggde ihop den,men ramen du tittar på verkar endå väga strax över 2000g i 19" så kanske inte så stor skillnad endå...

Amazonic sa:
landen sa:
Amazonic sa:
Väldigt lik geo som min dengfu fm026

Har kikat lite på den med, gillar att dämparen sitter där uppe. Mindre utsatt för skit osv, men tyvärr väger den aning mycket.
Samma BB-drop dock, hur upplever du det?

Det tar i en del det gör det,men inte så jag direkt stör mig på det.

Nu vägde inte jag min ram innan jag byggde ihop den,men ramen du tittar på verkar endå väga strax över 2000g i 19" så kanske inte så stor skillnad endå...

Planen va att betala för den lätta ramen, de bygger den i två olika utföranden/kolfiber, den va då specad till 1829g (17,5)
Då skulle den gå under 10kg med nuvarande prylar rakt av, vilket alltid är kul :) Funderar på om jag missar någon annan bra ram, har ändå kollat de flesta stora nu. Boost är absolut inget krav.

Blev inte så mycket XC-race detta året heller, men varje vinter blir jag sugen igen! Planen är nog att beställa ovan nu, en sak jag inte får ordning på är hur jag ska dra lock-out till bakdämparen på denna ramen. Hittar ingen som gjort det och får inga bra svar på om det ens går.

Frågan kvarstår även om jag missat någon vettig ram som kommit ut senaste året med.

Gillar att jag isåfall skulle ha flackare gaffel på min XC-hoj än den jag tar med till Åre ;) (YT Jeffsyn).
Är den inte lite väl extrem? 500mm reach i L? Eller är det det nya?

Eller tänker jag fel nu, hur vet man hur en cykel med så brant sadelrör känns att cykla på med en viss styrstam. Går man på reach-måttet så blir det otroligt lång på pappret, men är väl egentligen bara relevant då jag står upp? För i och med sadelrörets vinkel hamnar jag längre fram när jag sitter ner?

Du har reach + stam = 540 mm idag? Sitter du lite längre fram pga. längre cykel (hjulbas) och brantare sadelrör och kan du kanske lägga till 10-30 mm? Räkna lite själv på rimlig stamlängd beroende av ramstorlek och gaffel. XL blir kanske för lång :)

Bilagor

• FM-936_fix.png
    FM-936_fix.png
    12.6 KB · Besök: 118
Ja, tänk efter lite. Jag bytte till en cykel med 32mm längre reach, nojade lite över det. Men den hade också typ 1,5grad brantare Sta och flackare Hta. Så när jag satte mig på hojen var den kortare än min gamla. Genom att ta bort ett spacertorn under stammen fick jag dock plats, plus att jag fick trycket på framhjulet igen. Jag behöver använda droppern oftare än på gamla hojen, eftersom sadeln är ivägen mer än tidigare. Jag bytte också till en smalare sadel (i nosen) för att minska det fenomenet.

Jag kör en Tune Komm-Vor, inte lika kort, men långsmal. Som flickan sa. Det var ju min favoritsadel sedan tidigare, så ingen fara för mig.

Om det lät ovan som jag var negativ till justeringar av cykel eller teknik så är det fel. När jag nu hamnat rätt på hojen har jag roligare än jag haft sedan min S-Works M4:a med 80mm Manitou i fronten. Men som sagt tänk efter ett varv vid val av storlek. Dessa cyklar kräfva ett rejält reach-mått (och rätt stack) för att få plats med moderna vinklar och breda styren.

Freddie L sa:
Jag kör en Tune Komm-Vor, inte lika kort, men långsmal. Som flickan sa. Det var ju min favoritsadel sedan tidigare, så ingen fara för mig.

Om det lät ovan som jag var negativ till justeringar av cykel eller teknik så är det fel. När jag nu hamnat rätt på hojen har jag roligare än jag haft sedan min S-Works M4:a med 80mm Manitou i fronten. Men som sagt tänk efter ett varv vid val av storlek. Dessa cyklar kräfva ett rejält reach-mått (och rätt stack) för att få plats med moderna vinklar och breda styren.

Behöver man ha mycket reach för att få plats med ett brett styre?
Jag har för mig att referensen mini kör typ 690mm brett styre för övrigt.

Styrbredd är ju såklart individuellt men i Sverige verkar 720-740mm vara vanligt för xco.

NickPick sa:
Freddie L sa:

Styrbredd är ju såklart individuellt men i Sverige verkar 720-740mm vara vanligt för xco.
Fel av mig! Borde skrivit breda styren med backsweep tillsammans med korta stammar.

Och visst, även med den formuleringen så är det ju en generalisering. Om allt annat är lika så krävs det kortare reach för att kompensera ett bredare styre.

NickPick sa:
Freddie L sa:

Om du syftar på Nino så är han ju just mini och kör 680. Men även läst att han vill ha ett smalare styre för inte bli hindrad när det är trångt i en spurt, vilket säkert är en bra trade-off i hans fall.

Det tog sin stund, men nu är det nytt bygge på gång!

Typ en Scott Spark geo! Kommer försöka få på alla mina gamla prylar, sen har jag ett par 280g Light Bicycles-fälgar som blir bra till denna, ska bara bygga dem med!

Vill få tag i en vettig dropper som gärna får väga runt 450g eller mindre för att få ner vikten, har en RS Reverb nu som funkar fint, men lite väl tung, speciellt med 1x-reglaget som bara det väger typ 100g.

Lite orolig för hur bra remote-kabeln kommer funka i längden till bakdämparen, i och med att den pekar uppåt så kommer all skit o vatten ner där, får väl fylla med fett från början!

20200416_092654.jpg

Tackar, lite osäker. Köpte beggad. Gissar Trifox, tydligen samma som Eagle Bikes använder. Men som sagt lite osäker där. Väger marginellt mindre än min förra, men har ju verkligen uppdaterad modern geo och hoppas styvare. Bara infästningen på baktriangeln vittnar ju om det. Alltid kännt att min flexat lite där, vet inte vad det innebär i praktiken men, förmodligen inget.

20200414_091117.jpg

Tackar, lite osäker. Köpte beggad. Gissar Trifox, tydligen samma som Eagle Bikes använder. Men som sagt lite osäker där. Väger marginellt mindre än min förra, men har ju verkligen uppdaterad modern geo och hoppas styvare. Bara infästningen på baktriangeln vittnar ju om det. Alltid kännt att min flexat lite där, vet inte vad det innebär i praktiken men, förmodligen inget.

Visa bilaga 411167
Hur har det gått med ny bygget? Kör själv på en FM036 nyfiken på om det var värt det att byta ram.

Hur har det gått med ny bygget? Kör själv på en FM036 nyfiken på om det var värt det att byta ram.
Beror på vad du cyklar och hur skulle jag säga. Jag uppgradera till en 120mm gaffel i samma veva och fick en väldigt kompetent cykel för Göteborgterrängen (Skatås) Downcountry?

Blev en SID 120 Select +. Tror den blir någonstans kring 66-67 grader. För den terrängen jag kör är det natt och dag, mycket stabilare utför och otroligt mycket mer känsla av kontroll. För Cykelvasan eller random långlopp är skillnaden minimal skulle jag säga. Denna ramen är styvare och svarar lite bättre möjligen. Väger du mindre och inte trycker 1000w+ i en spurt tror jag inte man märker av det.

mtb.png

Beror på vad du cyklar och hur skulle jag säga. Jag uppgradera till en 120mm gaffel i samma veva och fick en väldigt kompetent cykel för Göteborgterrängen (Skatås) Downcountry?

Blev en SID 120 Select +. Tror den blir någonstans kring 66-67 grader. För den terrängen jag kör är det natt och dag, mycket stabilare utför och otroligt mycket mer känsla av kontroll. För Cykelvasan eller random långlopp är skillnaden minimal skulle jag säga. Denna ramen är styvare och svarar lite bättre möjligen. Väger du mindre och inte trycker 1000w+ i en spurt tror jag inte man märker av det.

Visa bilaga 506804
Bygget blev ju superbra snyggt är det en boost ram tro. Det som jag saknar är stabiliteten när det går nedför på FM036:an. Annars är den helt ok. Har kollat på FM026 vill gärna ha en ram med dämparen högre upp. Alltid alltid kul med lite förnyelse

Bygget blev ju superbra snyggt är det en boost ram tro. Det som jag saknar är stabiliteten när det går nedför på FM036:an. Annars är den helt ok. Har kollat på FM026 vill gärna ha en ram med dämparen högre upp. Alltid alltid kul med lite förnyelse
Tackar, yes den är boost. Ganska tight om utrymme där bak dock, för däck. Kör 2,4" fram men 2,25" bak.

Tillbaka
Topp