Ny knaktråd

jorgen902

Medlem
Ny knaktråd
Läste lite i knak trådarna och konstaterade att man inte är ensam om att irriteras på missljud när man cyklar. Har skaffat en förmån cykel som var en dröm att cykla på dom första veckorna,lärde mig att justera dom elektriska växlarna osv. Men helt plötsligt från ingenstans började cykel att låta vid belastning vid pedalerna/ram både ståendes och sittandes och även under tryck på pedalerna stilla ståendes. Har lämnat in cykel på verkstad men jag misstänker att det är sprickor i ramen. Har ej varit vurpa eller oaktsam körning bara vanlig cykling. Alltså känns för jävligt att sådant ska hända med en ny cykel som dessutom kostar strax under 50000. Vart är kvaliteten på väg med nya grejer 😥 Trek Checkpoint sl 5 gen 3

Bilagor

• PXL_20250422_080504119.RAW-01.COVER.webp
    PXL_20250422_080504119.RAW-01.COVER.webp
    494.8 KB · Besök: 1,574
Ny knaktråd
på min checkpoint är det sadeln och sadelstolpen oftast. Spraya lite 5.56 (inte AK-varianten utan den på burk) där railsen går in i sadeln. Sen kanske fetta in sadelstolpen om det är den som låter.

Nästa sak som kommer att knaka är växeln när det skakat loss lite. Vevarmarna när de har skakat loss lite. Sen kommer hjulen att sitta för löst och knaka. När det är fixat så kommer du att behöva dra åt din topcap för att styrlagret har börjat knaka.

Du har köpt en cykel, den kommer att börja låta ibland och då får man fixa det. Det är normalt och inget att hänga läpp över.

Ny knaktråd
Nä inte 5.56, på en modern cykel. Ram o sadelstolpe är i kolfiber, så då ska den monteras med kolfiberpasta.
Montering av sadelstolpe för att undvika knak:
- Markera med tejp var stolpen ska va
- Ta av sadelstolpe
- Smörj rikligt med pasta
- Sätt tillbaka sadelstolpen på rätt plats
- Dra åt mycket lätt 1/4 av moment, och sedan "ruckla" runt med stolpen i ramen
- Dra åt ½ av moment, och sedan "ruckla" runt med stolpen i ramen
- Dra åt enligt angivet moment, eller på känn

Det viktiga är att inte dra åt med fullt moment direkt, utan att få ut pastan i alla tomrum.

PS: Gäller även railsen, även fast de kanske inte är i kolfiber, använd kolfiberpasta, och dra åt i omgångar.

Ny knaktråd
Nä inte 5.56, på en modern cykel. Ram o sadelstolpe är i kolfiber, så då ska den monteras med kolfiberpasta.
Montering av sadelstolpe för att undvika knak:
- Markera med tejp var stolpen ska va
- Ta av sadelstolpe
- Smörj rikligt med pasta
- Sätt tillbaka sadelstolpen på rätt plats
- Dra åt mycket lätt 1/4 av moment, och sedan "ruckla" runt med stolpen i ramen
- Dra åt ½ av moment, och sedan "ruckla" runt med stolpen i ramen
- Dra åt enligt angivet moment, eller på känn

Det viktiga är att inte dra åt med fullt moment direkt, utan att få ut pastan i alla tomrum.

PS: Gäller även railsen, även fast de kanske inte är i kolfiber, använd kolfiberpasta, och dra åt i omgångar.
Min sadel knakar där railsen går in i sadeln, fram och bak. Inte där railsen sitter fast i sadelstolpen. Det gäller att få in smörj inne i de där plasthylsorna så det är svårt med något som inte är rätt lättflytande.

Ny knaktråd
Missljud, som fortplantar sig, genom att ramen får fungera som resonanslådan i ett musikinstrument. Kan vara mycket knepiga att komma åt att rätta till. Det har genom åren skrivits spaltmetrar om detta fenomen!

Orsakerna kan vara många. Skall inte gå in närmare på detta nu. Men det skall bli mycket intressant att följa den här tråden!

Ny knaktråd
Missljud, som fortplantar sig, genom att ramen får fungera som resonanslådan i ett musikinstrument. Kan vara mycket knepiga att komma åt att rätta till. Det har genom åren skrivits spaltmetrar om detta fenomen!

Orsakerna kan vara många. Skall inte gå in närmare på detta nu. Men det skall bli mycket intressant att följa den här tråden!
Det är rätt vanligt att det uppstår diverse ljud snabbt även på nya cyklar. Allt från dåligt justerade växlar, icke momentdragna och ofettade skruvar. Det första jag gör med en ny cykel är att gå igenom rubbet, visst man ska egentligen inte behöva det och i den bästa av alla världar ska butiken som säljer cykeln redan gått igenom det. Detta är dock rätt långt ifrån verkligheten tyvärr.

Ny knaktråd
Tyvärr har du fel här!

Kan garantera att vevlagret kan skapa högst irriterande resonans som fortplantar sig i ramen.
Har under min "cykelkarriär" råkat ut för detta vid flera tillfällen!

Problemlösningen har då bestått i att dra loss vevar och vevlager. Sedan smörja och återmontera.
Vips har problemet försvunnit!

Ny knaktråd
Tyvärr har du fel här!

Kan garantera att vevlagret kan skapa högst irriterande resonans som fortplantar sig i ramen.
Har under min "cykelkarriär" råkat ut för detta vid flera tillfällen!

Problemlösningen har då bestått i att dra loss vevar och vevlager. Sedan smörja och återmontera.
Vips har problemet försvunnit!

Tjena!

1bks4v.webp

Ny knaktråd
Missljud är jag van vid. Månsan är helt döv, men om hon är panikhungrig eller är orolig för att jag är borta ropar hon så högt att hon hör det själv: Alltså HÖGT! Värst var det när jag tittade på Girot för några somrar sedan, och jag hörde ett vrål utanför dörren: "Va i ... var det!"

Senast ändrad:
Ny knaktråd
Läste lite i knak trådarna och konstaterade att man inte är ensam om att irriteras på missljud när man cyklar. Har skaffat en förmån cykel som var en dröm att cykla på dom första veckorna,lärde mig att justera dom elektriska växlarna osv. Men helt plötsligt från ingenstans började cykel att låta vid belastning vid pedalerna/ram både ståendes och sittandes och även under tryck på pedalerna stilla ståendes. Har lämnat in cykel på verkstad men jag misstänker att det är sprickor i ramen. Har ej varit vurpa eller oaktsam körning bara vanlig cykling. Alltså känns för jävligt att sådant ska hända med en ny cykel som dessutom kostar strax under 50000. Vart är kvaliteten på väg med nya grejer 😥 Trek Checkpoint sl 5 gen 3
Med tanke på din beskrivning verkar det helt klart vara vevlagerrelaterat. Har verkstaden brotschat anligningsytorna för vevlagret? Har dom använt monteringspasta/fett på gängor och anliggningsytor?

Ny knaktråd
Jag hade liknande ljud verkar det som.
Dom bytte navet bak, fabrikationsfel.

Ny knaktråd
Bra! 👍

Och som sagt bryt inte ihop när (jag skriver inte om) det börjar knaka eller knäppa igen. Det blir liksom så på cyklar man använder. Förr eller senare, på ett sätt eller ett annat. Bara felsök och lös problemet eller lev med det.

Ny knaktråd
Felet låg i att dom inte använt monterings pasta i själva hjul axel. Hörde något ljud igen så det blir nog att köpa sådant smörja o dra åt med rätt moment. Skaffar en moment verktyg också. Tack alla för tips.
Det där är tyvärr jätte vanligt att det slarvas med, alltså torra skruvar/axlar/bultar generellt på nya cyklar där det ska vara fett.

Tillbaka
Topp