Ny medlem AM/trail hjälp on-one

purre

Aktiv medlem
Tjena!

Min andra tråd, men kör en liten presentation. Är 28år och bor utanför Södertälje.
Har kört MC några år nu, men nu skall den säljas och istället är det tänkt att införskaffa en AM/trail hoj.

Kör en del Enduro(MC) och landsvägscykling, så är inte helt ny på 2 hjul.

Fick tips om
http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOO45650BDEO/on-one-45650b-shimano-deore-mountain-bike vilken jag fastna för. Vad tror ni, är det en bra cykel?

Kom gärna med tips på andra liknande cyklar, eller om man bör satsa på nå helt annat.
Tanken är att leka med i skogen.

/Purre

Välkommen!

Som det skrivits på många andra ställen här så är det antagligen en utmärkt cykel, och jag funderar själv på ett köp - bra pris för vettiga komponenter, omtyckt ram (i 26"-utgåvan iaf) och trevlig geometri. Nackdelar som jag ser det är leveranstid (slutet av april uppges på hemsidan, men kan ju även bli senare om man har otur ..så då missar man en månad nu på våren), det finns inte heller några tester av 27.5"-varianten än svjv.

En annan cykel som antagligen är sjukt kul att leka med i skogen är Commencal Meta HT SX (eller kanske HT AM). ..Sen finns det nog ett stort antal till, det är ju frågor som diskuteras i stort sett varje dag här. Men detta är iaf några som jag fastnat för själv.

har en orange p7 med 26" hjul som är ganska lik. Den roligaste cykel jag ägt Stål är super på denna typ av cykel och med 27,5 ser den fantastisk ut. köp köp köp

Jag har haft föregångaren till Meta HT, som heter Ramones. Riktigt kul cykel. Den var väldigt "stum" i ramen, där kanske On-One med sin stålram är mer förlåtande.

Varken On-One eller Commencal är kända för fantastisk kundservice (det är högt och lågt).

Du kan titta på xdr:s byggtråd på en Cotic BFe för en liknande cykel. Ragley Piglet finns också en tråd på tror jag, båda är uppe och guppar på förstasidan nu. :)

Tack för tipsen

Som det ser ut nu, så står det mellan dessa två

http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOO45650BDEO/on-one-45650b-shimano-deore-mountain-bike

http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOIN29SRX5/on-one-inbred-29-sram-x5-mountain-bike

27,5 vs 29. Dämpningen fram 140 vs 100mm.
Sen om någon har andra tips på cyklar så dela gärna med er. Radon?
in
Sen gärna om nån skulle kunna länka till lite schyssta cykelkläder. Har kollat in One Industries som verkar ha en del schyssta grejer. Framförallt en länk till lite schyssta hjälmar.

/Purre

Hur lång är du? Har en Inbred 29:a i M som snart ska bytas ut mot en heldämpad.

Jag tycker Endura gör kläder i rimlig prisklass med bra kvalitet.

wobblie skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur lång är du? Har en Inbred 29:a i M som snart
> ska bytas ut mot en heldämpad.
>
> Jag tycker Endura gör kläder i rimlig prisklass
> med bra kvalitet.

Är 187cm och 90cm innerben. Så är nog i minsta laget.
Vad kan jag tänkas behöva för ramstorlek?

Deras size guide på hemsidan är rätt vettig, gissar att du ska ha en Large. Jag är 178 och hamnade lite mellan storlekarna, hade nog övervägt en snäppet mindre storlek om jag köpt idag, men det beror nog lite på tycke och smak också.

Det närmaste du kommer OnOne 45650B borde vara OnOne 456II Evo. Samma utrustning och busiga geometri men någon centimeter mindre hjul.

Radon har ingen hardtail som faller i riktigt samma kategori. Spontant känns Slide 140 närmast men den är heldämpad.

Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Det närmaste du kommer OnOne 45650B borde vara
> OnOne 456II Evo. Samma utrustning och busiga
> geometri men någon centimeter mindre hjul.
>
> Radon har ingen hardtail som faller i riktigt
> samma kategori. Spontant känns Slide 140 närmast
> men den är heldämpad.

April ser ut o bli en lååång månad. Ska kolla runt lite mer, men det lutar ändå åt en OnOne 45650B.

Om nån har en begagnad OnOne (eller likvärdig) för 187cm kan även det va av intresse.

men tack för all hjälp o tips!
postar ju självklart en bild på nya åket. Men ser som sagt ut att ta ett tag :)

/Purre

20 borde bli utmärkt. Jag har en 456a med 26 tums hjul i storlek 20 som jag trivs utmärkt på,är 183cm med aningen kortare ben än dig. Jag kan säkerligen köra på en 18 tum också, men jag föredrar nog en större ram med kortare styrstam om jag får välja. ?

En 20" med kort styrstam är nog rimligt för dig. Du kan byta till så kort som 35mm vid köp. Du kan ju alltid ringa/maila OnOne och se vad de säger också.

Tack för all hjälp. Blev en 20" OnOne 45650B.

Medans man väntar på hojen,så letar jag hybrid till sambon för motionsrundor på asfalt.

Tanken är en billig cykel att börja med, och om hon tycker det är roligt så blir det något bättre till nästa sommar. Samtidigt lessnar man ju fort på alldeles för dåliga grejer.

Jag själv hade velat gå upp lite i prisklass. Men det är ju inte jag som bestämmer :)

är denna Merida något att ha?
http://www.xxl.se/cykel/cyklar/hybr...ay-woodland-hybridcykel-dam/p/1097696_1_style

/Purre

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp