Ny medlem med medfödd funktionsvariation

Hej

Jag är ny medlem med en ovanlig medfödd funktionsvariation som inte upptäcktes förrän efter 35 år senare och jag behöver en trehjulig lådcykel att cykla på, jag har läkarintyg för detta och även sökt handikappbidrag. I dagsläget har jag rollator och gå med men behöver även kunna frakta den i lådcykeln. Två-hjuliga cyklar och longtail cyklar med 2 hjul går bort, lite synd tycker jag för jag skulle gärna skaffat en longtail cykel om jag bara hade haft bättre balans. En longtail är ju också lite billigare än en 3-hjuling. Jag har tittat runt på Nätet och pratat med en del företag och sett en Bimas och provcyklat 2 modeller, en Cargobike Delight samt en Ecoride Loader AXS M-5 jag har bifogat bilder på dessa som jag finner mest intressanta för mig. Jag har en del krav som lådcykeln ska ha:

Krav 1 Mittmotor, har hört att Bafang är större märke än Ananda och har också fler delar.
Krav 2: Många växlar minst 7 växlar men gärna fler. SeaSide har en modell med 9 växlar!
Krav 3: Starkt batteri med lång räckvidd på 1 laddning minst 60 km.
Krav 4: Lådan framtill ska vara tillräckligt stor för att frakta en stor rollator i.

Bimas Premium dog, SeaSide General Lite och EcoRide Loader AXS M-5 som jag provcyklat på elcykelpunkten är dom lådcyklar som i dagsläget är intressanta för mig. Bilder på dessa finns bifogat nedan. Livelo se bild 4 har en något annorlunda men väldigt fräck modell men den kostar som en begagnad bil och det ser inte ut som lådan framtill är tillräckligt stor heller för att få plats med en rollator.

Bilagor

• bimas-premium-dog-1024x735.webp
    bimas-premium-dog-1024x735.webp
    78.5 KB · Besök: 414
  • loader-dalig.webp
    loader-dalig.webp
    67.7 KB · Besök: 73
  • seaside-general-lite-marinbla.webp
    seaside-general-lite-marinbla.webp
    73.9 KB · Besök: 77
  • livelo1.webp
    livelo1.webp
    71.8 KB · Besök: 90
Senast ändrad:
personliga åsikt så hade jag valt seaside eller bimas varför? jo helt enkelt bredden båda är strax över 80 cm totalbredd vilket gör båda enkare att få in genom dörrar ecoriden e nästan 90cm dessutom med hjulmuttrar som sticker ut o kan av erfarenhet säga den e förj*vlig att få ut o in genom normala 90cm dörrar i övrigt är dom ganska likvärdiga men som sagt bredden är de som är mest avgörande för min del

livelon e fräck men själv har jag svårt för den jag tycker den e ostabil att cykla på samt dålig att packa annat än barn i

Hej och välkommen hit.
Har eg ingen input gällande modellerna du listar mer än att jag tycker Livelon är lite snyggare/sportigare dock kanske inte lika praktisk när det gäller fraktande av din rollator.
Har tidigare jobbat med utveckling av ett drivsystem för elcyklar. Jag ser det som för och nackdelar oavsett om man väljer nav eller mittmotor. Mittmotor har väl blivit den mest poppis vägen att gå, dock skall all kraft gå via kedjan. Navmotor skall teoretiskt inte påverka kedja och drev's livslängd på samma vis.
Om man får punka eller behöver byta bakhjul av någon anledning så är detta enklare hanterat med mittmotor då det oftast är ett vanligt basic bakhjul.
Gällande val av drivsystem så hade jag personligen siktat på ett fordon med Shimano eller Boschmotor då min känsla är att dessa är större spelare som du borde kunna lita på gällande service och reservdelar (behöver inte vara så dock).
Antal växlar är inte så viktigt på en elcykel imho, på min pendlarelcykel använder jag bara de tre tyngsta...
Jag kan tycka att lådcyklar är lite tunga och tråkiga att cykla på mycket pga att hela flaket skall vridas. Nihola tycker jag blir något smidigare då dessa svänger på hjulen och inte hela lådan. Dock blir ofta lådan mindre pga detta.
Butchers and Bicycles ( https://www.butchersandbicycles.com/ ) är nog alternativet som ger den bästa cykelkänslan då de ha "Built-to-tilt- technology". Kostar dock en del.... ;) Kan du köpa begagnat vid nyttjande av handikappbidraget?

Jag har ägt en vanlig klassis Cargobike utan assistans och provcyklat Ecoride Loader. Ecoriden upplevdes som väldigt mycket större.

Båda är typiska trehjulingar som svänger med lådan och har de nackdelar som kommer med det, dvs de är ganska vältbenägna utåt i kurvor om man håller lite fart. Men det är en teknik som går att lära sig och har egentligen inget med balans att göra - tänk på att flytta kroppsvikt inåt i kurvor och om inre framhjulet börjar lätta så bromsa bak så pressas det ner.

Kommer du kunna få hjälp av Elcykelpunkten? Det är viktigare med lådcyklar och elcyklar att ha en bra verkstad, många tar inte in lådcyklar alls pga storleken och att de är bökiga att jobba. Och är det udda drivsystem är det också många som nekar.

Ecoride har ju en del egna verkstäder i alla fall.

Den typ som de fraktar paket med, skulle det vara något? Pony 4 ed. De tycker jag känns roligare och de har ju ett hjul i vart hörn så de borde vara att föredra på vintern eller på sämre underlag. Sen borde du kunna få en roligare last-lösning än en stor låda på den Vad mer ska du frakta? Det är ju trevligt om det inte blir onödigt klumpigt gissar jag. Hoppas du hittar något som passar dig! Kul att du vill cykla!

personliga åsikt så hade jag valt seaside eller bimas varför? jo helt enkelt bredden båda är strax över 80 cm totalbredd vilket gör båda enkare att få in genom dörrar ecoriden e nästan 90cm dessutom med hjulmuttrar som sticker ut o kan av erfarenhet säga den e förj*vlig att få ut o in genom normala 90cm dörrar i övrigt är dom ganska likvärdiga men som sagt bredden är de som är mest avgörande för min del

livelon e fräck men själv har jag svårt för den jag tycker den e ostabil att cykla på samt dålig att packa annat än barn i
Bimas eller Seaside är dom som jag väljer mellan. Jag kontaktade ett företag som säljer Bimas och tyvärr har dom ingen butik i Göteborg än så jag kan inte provcykla den men Bimas är ett holländskt märke och väldigt lik SeaSide och företaget som sålde SeaSide hade tydligen kursat men märket köptes upp av elcykelpunkten i Göteborg. Butiken jag pratade med låg uppe i Falun.

Hej och välkommen hit.
Har eg ingen input gällande modellerna du listar mer än att jag tycker Livelon är lite snyggare/sportigare dock kanske inte lika praktisk när det gäller fraktande av din rollator.
Har tidigare jobbat med utveckling av ett drivsystem för elcyklar. Jag ser det som för och nackdelar oavsett om man väljer nav eller mittmotor. Mittmotor har väl blivit den mest poppis vägen att gå, dock skall all kraft gå via kedjan. Navmotor skall teoretiskt inte påverka kedja och drev's livslängd på samma vis.
Om man får punka eller behöver byta bakhjul av någon anledning så är detta enklare hanterat med mittmotor då det oftast är ett vanligt basic bakhjul.
Gällande val av drivsystem så hade jag personligen siktat på ett fordon med Shimano eller Boschmotor då min känsla är att dessa är större spelare som du borde kunna lita på gällande service och reservdelar (behöver inte vara så dock).
Antal växlar är inte så viktigt på en elcykel imho, på min pendlarelcykel använder jag bara de tre tyngsta...
Jag kan tycka att lådcyklar är lite tunga och tråkiga att cykla på mycket pga att hela flaket skall vridas. Nihola tycker jag blir något smidigare då dessa svänger på hjulen och inte hela lådan. Dock blir ofta lådan mindre pga detta.
Butchers and Bicycles ( https://www.butchersandbicycles.com/ ) är nog alternativet som ger den bästa cykelkänslan då de ha "Built-to-tilt- technology". Kostar dock en del.... ;) Kan du köpa begagnat vid nyttjande av handikappbidraget?
Handikappbidraget gäller nog bara vid köp av helt ny handikappcykel och vad jag har hört av dom cykelföretag jag pratat med så är Bafang ett mycket stort välkänt märke som har mer reservdelar att tillgå än Ananda motorn men Anandas mittmotor har trycksensorer i sig som känner av hur hårt eller fort man trampar runt och levererar kraft utifrån "trampet".

Jag har ägt en vanlig klassis Cargobike utan assistans och provcyklat Ecoride Loader. Ecoriden upplevdes som väldigt mycket större.

Båda är typiska trehjulingar som svänger med lådan och har de nackdelar som kommer med det, dvs de är ganska vältbenägna utåt i kurvor om man håller lite fart. Men det är en teknik som går att lära sig och har egentligen inget med balans att göra - tänk på att flytta kroppsvikt inåt i kurvor och om inre framhjulet börjar lätta så bromsa bak så pressas det ner.

Kommer du kunna få hjälp av Elcykelpunkten? Det är viktigare med lådcyklar och elcyklar att ha en bra verkstad, många tar inte in lådcyklar alls pga storleken och att de är bökiga att jobba. Och är det udda drivsystem är det också många som nekar.

Ecoride har ju en del egna verkstäder i alla fall.
Hej och tack för svar. Cargobike har en cykelskola för lastcyklar och där säger en säljare att man ska luta överkroppen lite inåt kurvan dvs samma håll du svänger åt och lutar man sig åt motsatt håll det är DÅ som lastcykeln kan välta. Man ska också börja svänga lite innan kurvan eftersom lådcyklar är dubbelt så stora som en vanlig tvåhjuling och man måste sänka farten i kurvorna, det går inte ha samma höga fart i kurvor som man kan ha med en mountainbike eller trialcykel. Jag har tittat flertalet gånger på denna videoskola och när jag provcyklade EcoRide Loadern på elcykelpunkten i Bäckebol cyklade en säljare efter och sa "detta går ju skitbra ju". Detta tack vare att jag kollat på videon innan. Elcykelpunkten Bäckebol har inte SeaSide hemma pga att lådcyklar tar mycket plats men dom kan beställa hem den till kunden. Jag inväntar svar från stiftelsen där jag sökt bidraget.

Jag tänker att lådan ska inte styra köpet. Det går alltid att bygga om, till eller byta ut helt så att det passar rollator och annat. Det är viktigare att själva cykeln passar.
Rollatorn är hopfällbar och kan packas ner i en större resväska och dom båda bänkarna eller iallafall den ena bänken i lådan kan tas bort sa säljaren till mig.

Tänkte frakta min rollator och matkassar med den, en lastcykel kan man frakta mycket mer än barn med. Hade jag haft bättre balans och kunnat cyckla på en 2-hjuling hade jag ju skaffat en Yuba long-tail eller nåt liknande men 2-hjuliga cyklar går bort för mig pga min dåliga balans.

Bilagor

• biyubkom24-94-07_01.webp
    biyubkom24-94-07_01.webp
    75.5 KB · Besök: 57
Den typ som de fraktar paket med, skulle det vara något? Pony 4 ed. De tycker jag känns roligare och de har ju ett hjul i vart hörn så de borde vara att föredra på vintern eller på sämre underlag. Sen borde du kunna få en roligare last-lösning än en stor låda på den Vad mer ska du frakta? Det är ju trevligt om det inte blir onödigt klumpigt gissar jag. Hoppas du hittar något som passar dig! Kul att du vill cykla!
Tänkte frakta min rollator och matkassar med den, en lastcykel kan man frakta mycket mer än barn med. Hade jag haft bättre balans och kunnat cyckla på en 2-hjuling hade jag ju skaffat en Yuba long-tail eller nåt liknande se bild men 2-hjuliga cyklar går bort för mig pga min dåliga balans.

Bilagor

biyubkom24-94-07_01.webp
    75.5 KB · Besök: 42
Tänkte frakta min rollator och matkassar med den, en lastcykel kan man frakta mycket mer än barn med. Hade jag haft bättre balans och kunnat cykla på en 2-hjuling hade jag ju skaffat en Yuba long-tail eller nåt liknande se bild men 2-hjuliga cyklar går bort för mig pga min dåliga balans. Blir svårt frakta en stor rollator med en Yuba longtail. Såg nåt liknande som Pony 4 ed liggcykel men den kostade en bra slant över 100 000 kronor och en stor rollator blir nog svårt få med på en sån.

Bilagor

biyubkom24-94-07_01.webp
    75.5 KB · Besök: 48
Senast ändrad:
Finns det någon med en Bimas som kan bjuda på en provtur i trakten av Göteborg? Nog borde du testa innan du slår till! Har vi någon med en sådan här i tråden?

Finns det någon med en Bimas som kan bjuda på en provtur i trakten av Göteborg? Nog borde du testa innan du slår till! Har vi någon med en sådan här i tråden?
Jag känner inte till någon i Göteborg som äger en Bimas och eftersom Bimas inte har någon butik i Göteborg är det kanske därför det finns så få Bimas-ägare. Men jag har ju provcyklat både Cargobike Delight och Ecoride Loader så Bimas lådcyklar är nog ganska lika i cykelkänsla, Bimas är ju ett holländskt kvalitetsmärke.Men om någon har en Bimas lådcykel så givetvis vill jag gärna provcykla då.

Om vi pratar köregenskaper, kan 3-hjulingar där man styr genom att svänga hela lådan vara mer svårhanterade, särskilt om du har lite fart. Ett praktiskt exempel är att om du kör på något hinder med något av hjulen får du också ett styrutslag åt det hållet. Cyklar som i stället svänger på bara framhjulen, särskilt om de har Ackermann-geometri på styrningen som de flesta 4-hjuliga motorfordon, är vanligen mer förutsägbara och stabila i alla hastigheter. Exempel på cyklar som har det är danska Nihola - kan vara värd kolla upp.

Sen kan absolut en cykel som svenska Velove Armadillo (kanske en sådan du tänkte på?) så klart vara ett alternativ, om man har råd. Fin förarergonomi med liggcykelposition, och 4-hjulig innebär att den bara lämnar två körspår i stället för tre, något som kan vara bra på till exempel grusväg eller i snö. De kan lasta upp till 200 kg, så tror definitivt det finns lastkapacitet nog.

Den typ som de fraktar paket med, skulle det vara något? Pony 4 ed. De tycker jag känns roligare och de har ju ett hjul i vart hörn så de borde vara att föredra på vintern eller på sämre underlag.
Såg nåt liknande som Pony 4 ed liggcykel men den kostade en bra slant över 100 000 kronor
I Facebook gruppen Cykla med lastcykel KÖP/SÄLJ finns det ett inlägg där det säljs en begagnad PONY4. Borde vara möjligt att bygga ett flak på den till rollator och matvaror.

Screenshot_20250514_101819_Facebook.webp

KUNGÄLV 44000 kr
Mångsidig svart PONY4 lastcykel
"Short frame heavy load" med stötdämpare och elassistans!

Bafang BBS02 500 W 48V
TFT 500C display
batteri 17,5 Ah 48 V Li-Ion batteri (inkl laddare) som gått 4624 km och fungerar som den ska!
Elassistans omprogrammerbar till mer än 25 km/h.
Rohloff Speedhub mid drive axel!
Trumbromsar Sturmey Archer 90 mm.
Parkeringsbroms på båda sidor.
Fram och bak lampor med fast eller blinkande sken.
Stänkskärmar fram och bak.
Backspegel
Extra handtag på styre för montering av ex mobiltelefon.
Däck: 4 st punkteringsskyddade Schwalbe Marathon 40-406 i bra skick
Lätt att montera på ett flak eller en låda baktill på cykeln.

Längd: 1900 mm
Bredd: 799 mm
Höjd: ca 1000 mm beroende på sätets vinkel. (Sätesstorlek Large - förare upp till 190 cm)
Vikt: 28,5 kg
Lastkapacitet: 200 kg inkl förare
Markfrigång: 150 mm
Förvarad inomhus i garage. Väldigt lite använd de senaste åren.
Cykeln kan förvaras stående.

Nuvarande nypris inkl tillbehör drygt 100.000 kr.
Nypris 2020 drygt 75000 kr inkl tillbehör och motor/batteri.
Kom och titta på cykeln och provkör före ev prisdiskussion.
FB_IMG_1747210715852.webp
FB_IMG_1747210720251.webp
FB_IMG_1747210744650.webp
FB_IMG_1747210748542.webp
FB_IMG_1747210752091.webp
FB_IMG_1747210755117.webp

I Facebook gruppen Cykla med lastcykel KÖP/SÄLJ finns det ett inlägg där det säljs en begagnad PONY4. Borde vara möjligt att bygga ett flak på den till rollator och matvaror.

Visa bilaga 768933

KUNGÄLV 44000 kr
Mångsidig svart PONY4 lastcykel
"Short frame heavy load" med stötdämpare och elassistans!

Bafang BBS02 500 W 48V
TFT 500C display
batteri 17,5 Ah 48 V Li-Ion batteri (inkl laddare) som gått 4624 km och fungerar som den ska!
Elassistans omprogrammerbar till mer än 25 km/h.
Rohloff Speedhub mid drive axel!
Trumbromsar Sturmey Archer 90 mm.
Parkeringsbroms på båda sidor.
Fram och bak lampor med fast eller blinkande sken.
Stänkskärmar fram och bak.
Backspegel
Extra handtag på styre för montering av ex mobiltelefon.
Däck: 4 st punkteringsskyddade Schwalbe Marathon 40-406 i bra skick
Lätt att montera på ett flak eller en låda baktill på cykeln.

Längd: 1900 mm
Bredd: 799 mm
Höjd: ca 1000 mm beroende på sätets vinkel. (Sätesstorlek Large - förare upp till 190 cm)
Vikt: 28,5 kg
Lastkapacitet: 200 kg inkl förare
Markfrigång: 150 mm
Förvarad inomhus i garage. Väldigt lite använd de senaste åren.
Cykeln kan förvaras stående.

Nuvarande nypris inkl tillbehör drygt 100.000 kr.
Nypris 2020 drygt 75000 kr inkl tillbehör och motor/batteri.
Kom och titta på cykeln och provkör före ev prisdiskussion.
Visa bilaga 768926Visa bilaga 768927Visa bilaga 768928Visa bilaga 768929Visa bilaga 768930Visa bilaga 768931
Tack för tipset men då köper jag hellre en färdig lådcykel med färdigmonterad låda typ en Cargobike Delight. Blir för bökigt att bygga egen låda och montera den på cykeln. Vill ju ha en cykel som är köpt från en stor välkänd butik med egen cykelverkstad.

Bilagor

• Cargobike-Delight-2024-3-David-Elg-Moob.webp
    Cargobike-Delight-2024-3-David-Elg-Moob.webp
    104.8 KB · Besök: 34
Om vi pratar köregenskaper, kan 3-hjulingar där man styr genom att svänga hela lådan vara mer svårhanterade, särskilt om du har lite fart. Ett praktiskt exempel är att om du kör på något hinder med något av hjulen får du också ett styrutslag åt det hållet. Cyklar som i stället svänger på bara framhjulen, särskilt om de har Ackermann-geometri på styrningen som de flesta 4-hjuliga motorfordon, är vanligen mer förutsägbara och stabila i alla hastigheter. Exempel på cyklar som har det är danska Nihola - kan vara värd kolla upp.

Sen kan absolut en cykel som svenska Velove Armadillo (kanske en sådan du tänkte på?) så klart vara ett alternativ, om man har råd. Fin förarergonomi med liggcykelposition, och 4-hjulig innebär att den bara lämnar två körspår i stället för tre, något som kan vara bra på till exempel grusväg eller i snö. De kan lasta upp till 200 kg, så tror definitivt det finns lastkapacitet nog.
Funkar inte med 2 hjul bak?, eller kanske för liten lastvolym?

Funkar inte med 2 hjul bak?, eller kanske för liten lastvolym?
För liten lastvolym för rollator samt att cykeln nedan uppfyller inte mina krav.Denna har navmotor och det var inte det jag vill ha.

Bilagor

• TEMP_Tricycle_Pro (1).webp
    TEMP_Tricycle_Pro (1).webp
    79.7 KB · Besök: 40

Det ska vara låda fram med tillräcklig plats för stor rollator även om rollatorn kan vikas ihop. Lådcyklarna nedan är dom som är intressantast för mina behov. Jag har inga barn men det behövs inte för lådcykel. Den 1:a bilden är Cargobike Delight med helgjutna magnesiumfälgar den finns även som Dog-variant med en transparent liten dörr framtill på lådan så att hunden kan hoppa in. Givetvis behöver man inte ha hund för en Delight Dog. Jag har provcyklat Delighten på Sportson Backaplan, ligger bredvid SIBA-huset och dom har egen verkstad också. Jag åker nog dit någon fin dag och provcyklar den igen.

Lådcyklar är tyngre att cykla med och har helt andra egenskaper än en trialcykel t ex. En lådcykel är INTE en tävlingscykel att cykla fort med och personer som tidigare cyklat trialcyklar eller mountainbikes kommer garanterat känna skillnaden att cykla på en stor lastcykel. Dels är den över 2 meter lång, väger mellan 60-80 kg, och är lika bred framtill som 3-4 styck vanliga cyklar i bredd. Alla dessa klarar 230 kg med förare.

Bilagor

• loader-dalig.webp
    loader-dalig.webp
    67.7 KB · Besök: 38
  • bimas-premium-dog-1024x735.webp
    bimas-premium-dog-1024x735.webp
    78.5 KB · Besök: 34
  • seaside-general-lite-marinbla.webp
    seaside-general-lite-marinbla.webp
    73.9 KB · Besök: 30
    104.8 KB · Besök: 37
Senast ändrad:
Monark har en trehjuling, Centro-3, med flak/låda baktill. Kanske är ett alternativ.

Lådor baktill är för små för rollator, lådan ska vara framtill. Cyklar med 2 hjul bak har jag hört är mer instabila i kurvor. En så här lång cykel får inte plats i min förenings cykelhus.

Bilagor

• parts.webp
    parts.webp
    172.7 KB · Besök: 57
Jag har själv en Amladcykel utan motor som jag byggt egen låda till så jag kan bara bidra med en avrådan att sikta på märket Amladcykel 😉

Tycker det låter smart med hundvarianten så att du slipper lyfta rullatorn så högt.

Jag har själv en Amladcykel utan motor som jag byggt egen låda till så jag kan bara bidra med en avrådan att sikta på märket Amladcykel 😉

Tycker det låter smart med hundvarianten så att du slipper lyfta rullatorn så högt.
Förstod inte riktigt vad du menar med "jag kan bara bidra med avrådan att sikta på märket Amladcykel". Är inte Amladmotorn bra?
Cykeln heter inte Amladcykel, men i Danmark finns ett företag som heter amladcykler.dk, det är bara motorn som heter Amlad. Såg en som hade en lådcykel från amladcykler.dk i Kungälv en gång. Frakten på en sån cykel från amladcykler.dk kostar från Danmark till Göteborg över 3000 kronor i bara frakt förutom priset på cykeln 50 000 kr. Om jag köper en Cargobike från Sverige kan jag ju åka dit och hämta den och cykla hem den så slipper jag den svindyra frakten. Beställer jag från Cargobike i Malmö kostar frakten bara 500 spänn och det är ju överkomligt tycker jag.

Fick höra av en säljare på Cargobike i Malmö att Amlad mittmotorn är den senaste motorn på 2025 modellerna och grymt stark, hela 110 Nm. Den har också trycksensorer inuti motorn som känner av hur hårt man trampar och ger kraft utifrån trampet. Det lutar åt att det blir denna fast Dog.modellen med dörr i fronten på lådan. Delighten finns med olika modeller på lådan, en helt öppen låda till höger, eller dog-modellen med en liten dörr i fronten bild 2, sen finns det en boxmodell med ett lock över hela lådan. Jag kommer senare köpa till regnkapell och bågar bild 3, GPS-tracker och larm och dubbla kättinglås.

Bilagor

104.8 KB · Besök: 39
  • David-Elg-Moob-Cargobike-Delight-Dog-2-2023-S-1.webp
    David-Elg-Moob-Cargobike-Delight-Dog-2-2023-S-1.webp
    61.4 KB · Besök: 43
  • Cargobike-kapell-2.webp
    Cargobike-kapell-2.webp
    244.5 KB · Besök: 33
Senast ändrad:

Rollatorn är ju tung och stor också, lika stor som en barnvagn. Att bygga en låda själv behöver man nog vara utbildad snickare för och man måste nog kunna svetsa ihop massa järnrör och kunna grunderna i elektronik. Jag klarar inget av detta med min funktionsvariation. Jag får ju inte ens köra bil fast jag haft körkort i mer än 25 år.

Senast ändrad:
Förstod inte riktigt vad du menar med "jag kan bara bidra med avrådan att sikta på märket Amladcykel". Är inte Amladmotorn bra?
En sån här har jag:
Har dock bytt ut skivorna i lådan för att göra den högre och satt på ett låsbart lock.
Jag har ingen motor, så den kan jag inte uttala mig om. Dock är kvaliten inget vidare. Allt känns lite glappt och opålitligt.
Därav att jag inte rekommenderar den.

Rollatorn är ju tung och stor också, lika stor som en barnvagn. Att bygga en låda själv behöver man nog vara utbildad snickare för och man måste nog kunna svetsa ihop massa järnrör och kunna grunderna i elektronik. Jag klarar inget av detta med min funktionsvariation. Jag får ju inte ens köra bil fast jag haft körkort i mer än 25 år.
Jag rekommenderar alltså inte dig att bygga en egen låda, utan jag tycker det är bättre att du köper rätt modell från början.

Jag har nog bestämt mig nu vilken lådcykel jag vill ha men jag inväntar beskedet från stiftelsen där jag sökte bidrag och jag fick ett mejl att före 1 Juni kommer jag få besked så beskedet kan komma när som helst i Maj månad. Modellen på lådcykel lutar mycket åt SeaSide General Lite med 9 växlar och mittmotor från Bafang. Den finns i färgerna Champagne/Pärlemor eller Marinblå men vet ännu inte vilken färg jag vill ha. Däcken är bruna men dom kan jag fråga en cykelverkstad om man kan byta till svarta däck istället. Cykeln har även walk-assistans samt GPS som standard, walk-assistans är ytterligare ett krav för mig som har funktionsvariation och cykeln väger ju 70 kg och det blir tungt att leda den utan walk-assistans. GPS är också mycket bra att ha.

Jag är dock inte riktigt 100% säker ännu men det lutar lika mycket som lutande tornet i Piza på att det kan bli en SeaSide. SeaSide finns även med remdrift och som automatväxlad, jag kollade deras hemsida, och jag kollade även upp remdrift eller kedja på Nätet och remdrift är mycket renare, tystare, nästan ljudlöst, och mycket mer hållbart samt underhållsfritt, en kedja ska ju smörjas vartannat år men det behövs inte med remdrift. Remdrift börjar väl också bli mer och mer vanligt nu också. Remdrivna elcyklar är några tusenlappar dyrare också men jag tänkte höra med elcykelpunkten om dom kan ta hem en champagne eller marinblå SeaSide med remdrift.

Bimas har ingen butik och ingen cykelverkstad i Göteborg och när cykelverkstan ligger på annan ort kan det bli dyrt att reparera cykeln. Både SeaSide, CargoBike och EcoRide har ju cykelverkstäder i Göteborg. Bilderna visar SeaSide i Champagne/Pärlemor samt Marinblått.

Bilagor

• seaside-general-lite-champange.webp
    seaside-general-lite-champange.webp
    67.6 KB · Besök: 50
  • seaside-general-lite-marinbla (1).webp
    seaside-general-lite-marinbla (1).webp
    73.9 KB · Besök: 46
Senast ändrad:
Jag har nog bestämt mig nu vilken lådcykel jag vill ha men jag inväntar beskedet från stiftelsen där jag sökte bidrag och jag fick ett mejl att före 1 Juni kommer jag få besked så beskedet kan komma när som helst i Maj månad. Modellen på lådcykel lutar mycket åt SeaSide General Lite med 9 växlar och mittmotor från Bafang. Den finns i färgerna Champagne/Pärlemor eller Marinblå men vet ännu inte vilken färg jag vill ha. Däcken är bruna men dom kan jag fråga en cykelverkstad om man kan byta till svarta däck istället. Cykeln har även walk-assistans samt GPS som standard, walk-assistans är ytterligare ett krav för mig som har funktionsvariation och cykeln väger ju 70 kg och det blir tungt att leda den utan walk-assistans. GPS är också mycket bra att ha.

Jag är dock inte riktigt 100% säker ännu men det lutar lika mycket som lutande tornet i Piza på att det kan bli en SeaSide. SeaSide finns även med remdrift och som automatväxlad, jag kollade deras hemsida, och jag kollade även upp remdrift eller kedja på Nätet och remdrift är mycket renare, tystare, nästan ljudlöst, och mycket mer hållbart samt underhållsfritt, en kedja ska ju smörjas vartannat år men det behövs inte med remdrift. Remdrift börjar väl också bli mer och mer vanligt nu också. Remdrivna elcyklar är några tusenlappar dyrare också men jag tänkte höra med elcykelpunkten om dom kan ta hem en champagne eller marinblå SeaSide med remdrift.

Bimas har ingen butik och ingen cykelverkstad i Göteborg och när cykelverkstan ligger på annan ort kan det bli dyrt att reparera cykeln. Både SeaSide, CargoBike och EcoRide har ju cykelverkstäder i Göteborg. Bilderna visar SeaSide i Champagne/Pärlemor samt Marinblått.
Det framgår inte öht vad det är för växel på rem-varianten av cykeln. Det inger inte direkt förtroende.

Jag har frågat och läst på lite om remdrift på Nätet. Remdrivna cyklar är tydligen ovanliga och ca 10 000 kr dyrare än kedja men rem håller betydligt längre och behöver inte smörjas. Det får nog bli med kedja iallafall.

Jag har frågat och läst på lite om remdrift på Nätet. Remdrivna cyklar är tydligen ovanliga och ca 10 000 kr dyrare än kedja men rem håller betydligt längre och behöver inte smörjas. Det får nog bli med kedja iallafall.
10k är en stor överdrift men ja, det är dyrare.
5k verkar det ju vara på de aktuella cyklarna men sen vet man ju inte något om vilka komponenter det är i övrigt så jämförelsen blir ju svår.

Tillbaka
Topp