Ny medlem och ännu en fråga om köpråd :)

froze

Medlem
Hej!

Jag har hängt över era axlar en tid och sugit in kunskap från er garvade medlemmar i forumet. Jag och sonen har börjat träna MTB på cyklar från tidigt 1800-tal och inser att
vi gillar det men vill lägga in en växel till. Trots dålig kondition så är faktiskt utrustningen ännu sämre, så till saken...
Köpte en Merida till lillen som och det blev ren magi. Uppförsbackar han fick kliva av och gå uppför fixar han nu utan problem. Tror det är en kombination
av vikt och växlar...

Pappan cyklar på en hardtail Crecent från 1998 som viktmässigt motsvarar en tysk stridsvagn från 1945 så jag hoppas lite på samma magi som ovan för egen del.
Vi kommer cykla mest stig varav vissa delar i ganska svår terräng. Även uppför och till viss (mindre del) utför är troligt. Undertecknad väger 86 kg med en längd på 172 cm (sa ju att konditionen inte är på topp ;))

Då vi inte vet om intresset blir varaktigt känns det dumt att slänga 20 kkr på en ny cykel. Har läst och letat en hel del både nytt & begagnat. Fastnade till slut för nedanstående Ghost från 2011.

Tar väldigt gärna emot tips /råd om det är en lämplig / prisvärd cykel för mitt behov
Länk: Ghost RT Lector 9000

Hoppas lite råd från ett väldigt trevlig forum!

Mvh
/Fredde

Gammal och 26 tum. Kommer givetvis att fungera men inte är det nåt bra pris direkt. Gamla grejer som sannolikt kommer kosta en del i underhåll etc. Jag tror du gör ett bättre köp med en ny 29 tummare hardtail. Ligger två aktuella trådar på förstasidan just nu med folk som söker råd om moderna men billig hardtail. Kolla där.

Tack för snabba svar! Har pluggat en hel del men nog inte insett att hjulstorleken har en så avgörande betydelse (iaf inte rent ekonomiskt).

Min tanke var att jämfört med nyinköp av en 27,5 / 29" hardtail med sämre komponenter rakt igenom samt 3-4 kg högre vikt så borde ett begagnat alternativ med bättre spec (utom hjulstorleken då) vara att föredra.

Men som sagt jag är newbee så alternativ tas tacksamt emot och jag har kikat på de andra pågående köpesrådstrådarna men ville säga hej till forumet och få feedback på annonsen då jag var/är nära att klippa till.

Mvh
/Fredrik

Det är en helt ok cykel för att cykla enklare stig. Man ska dock tänka på att det börjar bli svårt att hitta reservdelar till 26”. Vettiga däck börjar också bli svårt att hitta anser jag. Priset tycker jag är alldeles för högt också. Jag tycker (och det är långt ifrån alla som håller med om det) att kanske upp till 7000 kan man få ut för den om den är i bra skick. Ser den sliten ut skulle jag helt klart avstå.

(Jag sålde min heldämpade 26” allebike som låg på 10,5 kg med pedaler och slangar för 8500 förra våren.)

Svaren är eniga så jag är mycket tacksam för responsen!
Inser att man inte kan läsa sig till erfarenhet på ett forum och tro att man kan ämnet på en månad.
Läget känns lite förvirrat men rätt cykel till rätt pris finns nog där runt hörnet :)

Tjena!

1. Bra komponenter? Ja! Klart bättre än en ny 29" hardtail för samma pengar.
2. Fel hjul? Kanske, men inget som gör den ocyklingsbar.
3. Fel pris? Något högt, men som sagt det är bra prylar på den.
4. Kan man ha roligt på den? Garanterat!

Om den är i bra skick kommer den vara jäkligt kvick ute i spåren. Är gaffel/dämpare i behov av underhåll kan det istället snabbt bli dyrt och trist. (Apropå hur långt ett snöre är och så).

Som flera av skribenterna redan varit inne på är hursomhelst 26" mer eller mindre heldött på beg. marknaden. Kommer gissningsvis bli en rätt svårsåld cykel om/när den dagen väl kommer. Själv hade jag definitivt köpt den ändå om skicket motsvarade förväntningarna. (Fast till ett något lägre pris då). 26" är kul!

Man ska dock tänka på att det börjar bli svårt att hitta reservdelar till 26”. Vettiga däck börjar också bli svårt att hitta anser jag.
Den uppfattningen delar inte jag:

Här är en 29", 120mm luftgaffel och schysst geo för stigcykling.
Tyvärr så vill väl inte Evans ändra från engelsk/motorcykel setup på bromsarna till den "vanliga" Fram på vänster, bak på höger. Men det är ju en baggis att ändra själv, eller för en butik att fixa.

Senast ändrad:
Den uppfattningen delar inte jag:

Jag kanske ska förtydliga att det jag upplevde problem med var lätta XC-däck. Jag tänkte att har man en lätt kolfiber XC-raket vill man inte ha grova och tunga traktordäck. Jag vägde också in att för några år sedan var det lätt att hitta dem ganska billigt också. MEN; det var min upplevelse när jag letade dylika däck. Jag har inte tittat på 26” på lite drygt ett år så det kan ha ändrat sig.

Edit
Uppdaterade så det blev lite mer läsbart.

Senast ändrad:
Finns även massor av lätta XC-däck i premiumgummi för 26" fortfarande. Och inte bara hos B-D. ?

Igen tack för svaren!
Det kom lite sportlovssemester emellan letandet så annonsen jag refererade till försvann under resans (bokstavligen) gång. Har bestämt mig för att sikta på begagnatmarknaden med en budget på 8-15 kkr. Begagnat kanske är att chansa lite men jag tänker att en cykel ändå inte kan jämföras med en beg. bil och jag har någorlunda händighet i kroppen (vill jag tro). Även om jag pluggat material och läser artiklar är det svårt att bedöma priserna så dyker ni på några objekt att rekommendera är dörren vidöppen :)
Mvh
/Fredde

Instämmer med pastorn. ?
Förhandla och föreslå snabb och smidig affär så kanske du kan pruta till 10 laxar jämnt.

IMG_9802.jpg

Det blev affär :)
Cykeln verkade väldigt välskött och nu kliar det lite i fötterna att göra en tur.

/Fredde

Väldigt nöjd!
Jag och junior tog en premiärtur och jag blev först misstänksam att du lurat på mig en El-MTB...
Skämt å sido; skillnaden mot den gamla "gjutjärns-besten" är enorm och jag trodde faktiskt inte skillnaden i upplevelse skulle vara riktigt så stor...

Men din nya "ferarri" såg inte ut att kunna göra dig besviken i spåret heller, så jag har en känsla av att du kommer över förlusten :)
/Fredde

Tillbaka
Topp