Ny medlem önskar hjälp med köp av MTB

Seiso

Ny medlem
Hej allesammans.
Läst här en del sen tidigare men bestämde mig idag för att registrera mig för att få lite tips inför stundande cykelköp. Det är en cross country/hardtail jag ska ha (någon skillnad mellan dessa?)

Har en budget på 10 000 +/- en tusing. Har kollat lite på bike-discount och där hittat en del ganska intressanta cyklar av märkena Radon och Cube som tydligen ska vara prisvärda men jag har lite svårt att välja vilken jag ska falla för ordentligt om man säger så. Så först och främst skulle jag vilja ha tips på en cykel för runt 1000€.

Vidare undrar jag hur leveranstiderna ser ut från bike-discount? Har hört att det tydligen kan gå ganska segt ibland, men är detta endast vid varor som inte funnits inne eller händer det även cyklar som finns i lager?

Vidare undrar jag vilken storlek jag ska satsa på när det kommer till ramen. Har för tillfället en Bianchi XC-cykel på 21,3'' som jag tycker känns ganska lagom, men är ändock lite osäker p.g.a. geometri och dyl. Är 22'' lagom för mina mått (193cm lång med grenlängd på 95cm)?

Och, vad kostar frakten för en cykel drygt från bike-discount.de? Är DHL eller UPS att föredra?

Kommer främst cykla på grusvägar, stigar och dylikt.

Både Canyon och Cube är prisvärda alternativ. Jag skulle dock se till att provcykla innan jag beställer från nätet om du inte har cyklat så mycket tidigare och har bra referenser att gå på, storlek och geometri skiljer sig väsentligt mellan olika märken.

Canyon kan bli svårtestat om du inte känner någon som har en, Cube säljs på TCM har jag för mig. Sedan kan man ha åsikter på det moraliska att testcykla på sin lokala bikeshop och sedan beställa på nätet. Det finns ju en hel del fördelar med att handla lokalt även om det blir lite dyrare. Speciellt om man inte kan/gillar att meka själv.

Låter vettigt att gå på hardtails med den budgeten, en fulldämpad för 10,000 har nog rätt kassa komponenter.

Lycka till!

Ja just det, TCM ligger i Tyresö. Trevlig personal.

//Fredrik

Cyklat innan har jag. Och jag gillar geometrin på min befintliga Bianchi så jag tror det inte är några större skillnader om jag försöker hitta en cykel med liknande geometri.

Visst, provcykla innan vore något, men vad jag har märkt så känns priset lite väl högt i butik för att motivera de stora skillnaderna. Meka är kul och något jag kan göra själv.

Har främst intresserad mig för en Cube precis under 1000€ strecket, men såg sedan några intressanta alternativ som va av märket Radon. Hur står sig dessa? Om jag inte missminner mig finns det en del här på forumet som har rekommenderat dem. Så är det något att ha? Canyon ska jag spana in!

Skulle någon vänlig skäl kunna komma med ett konkret förslag på cykel så vore det super :)

Ska ta och kolla måtten/graderna på den befintliga cykeln ikväll så jag vet dem.

Tillbaka
Topp