Ny MTB-ägare, några snabba frågor.

Lestr

Aktiv medlem
Hej,

Jag har nyligen hämtat en ny Trek Fuel EX 8 Gen 6.

Just nu trampar jag in den och har en del nybörjarfrågor, blandad kompott.

1. Har ni tips på en bra momentnyckel som täcker spannet 3-17Nm?
2. Jag upplever växlarna som väldigt tröga/tunga Deore XT), distinkta men inte lättväxlat. Är det möjligtvis de billiga vajrarna/höljena som är orsaken?
3. Sadeln glappar lite när man vickar den i sidled, allt annat känns tight. Är det vanligt att en dropper är lite glapp?
4. Dessa små mellanrum mellan ram och ”brickor” under stammen, ska det se ut så?
Se foto.

Tar såklart gärna andra tips på saker att pilla med, service och vilka delar som bör bytas ut först.

Mvh

Bilagor

• IMG_3351.jpeg
    IMG_3351.jpeg
    255.7 KB · Besök: 87
Sadeln kan glappa lite.
Styrlagret ser ut att vara dåligt i pressat från vad vad som syns på bilden.

99% använder vanliga höljen och det funkar att växla i alla fall.

Du får kolla upp växlar och styrlager med butiken

Hej,

Jag har nyligen hämtat en ny Trek Fuel EX 8 Gen 6.

Just nu trampar jag in den och har en del nybörjarfrågor, blandad kompott.

1. Har ni tips på en bra momentnyckel som täcker spannet 3-17Nm?
2. Jag upplever växlarna som väldigt tröga/tunga Deore XT), distinkta men inte lättväxlat. Är det möjligtvis de billiga vajrarna/höljena som är orsaken?
3. Sadeln glappar lite när man vickar den i sidled, allt annat känns tight. Är det vanligt att en dropper är lite glapp?
4. Dessa små mellanrum mellan ram och ”brickor” under stammen, ska det se ut så?
Se foto.

Tar såklart gärna andra tips på saker att pilla med, service och vilka delar som bör bytas ut först.

Mvh
2. Det kan vara clutchmekanismen på bakväxeln som upplevs lite trög om man inte har kört med sånt innan. Prova att slå av vredet och se om du tycker att ”det känns som det ska”.
3. ”Alla” dropperposts vickar lite.
4. Be butiken kolla att lagret är ordentligt monterat.

Tackar för input.

Kastat med en fråga till, har någon en bra mekställning att tipsa om så är även det välkommet.

2. Jag har Xt reglage på min Occam som jag köpte i vintras. Den kändes oxå väldigt trög i växelreglaget jämfört med min 11växlade slx. Jag upplever den som lättare nu så kanske behöver slitas in lite.

Tillbaka
Topp