Ny MTB HT alu, i valet och kvalet.

BLEKINGE BAD ASS

Aktiv medlem
Det lutar åt ett nyköp av mtb, har egentligen inte funderat så mycket över budgeten än. Tänkt användningsområde är stig och grusväg med ambitionen att köra några motionslopp vartefter. Låg vikt, bra komponenter till bra pris osv. Har sneglat lite på scott, crescent och merida men bryr mig egentligen inte om vilket fabrikat bara jag får en bra träningshoj. Funderar en del på begagnat också.
Tror faktiskt jag ska köpa en 29a denna gång.

Senast ändrad:
GustafH sa:
BLEKINGE BAD ASS sa:
Låg vikt, bra komponenter till bra pris ... bryr mig egentligen inte om vilket fabrikat.

Canyon Grand Canyon eller Radon ZR Team (eller Race) så har du vad du är ute efter. Sen väljer du ekipering efter budget.

Frågan är om alu eller kolfiber är vettigast på en XC-hoj ?

tex jämför GRAND CANYON CF 6.9 och GRAND CANYON AL SLX 8.9. XT på båda hojarna , samma vikt men aluhojen betydligt bättre pris. Iofs olika däck men ändå?

Senast ändrad:
GustafH sa:
Canyon Grand Canyon eller Radon ZR Team (eller Race) så har du vad du är ute efter. Sen väljer du ekipering efter budget.

Själv är jag i liknande sits som trådskaparen och har, efter googling och läsning här, bestämt mig för just en av de du nämner. Eftersom jag är nybörjare har jag dock dålig koll.

Hur är skillnaderna gällande ZR Team 5.0/ZR Team 6.0 och Grand Canyon AL 3.9/Grand Canyon AL 4.9? Så klart svårt att svara på, men är det värt med de dyrare modellerna även för en nybörjare som inte kör så mycket? Vet liksom inte hur jag ska komma fram till vilken jag ska välja.

Ju mer du lägger desto nöjdare blir du. Om du nu tänkt att cykla regelbundet så var inte dumsnål. Reba gaffel och xt räcker långt. Uppgradera i efterhand är dyrt.

I mina ögon är radon och grand canyon rätt lika. Kollar just nu på grand canyon slx 9,9 och zr race 10,0. Många verkar nöjda med sina canyoncyklar men hur är det med radon? Radon verkar ligga något billigare i pris med liknande specs? grand canyon är det bara 29 som gäller i mediumram medan radon går att få i 27,5. Eller finns det andra parametrar jag borde ta hänsyn till i valet?

Vad menar du med "fått ordning på sina leveranser"? Läste i officiella tråden, men hittade inget om leveranserna. Är det några problem för tillfället?

Jag har lyckats bena ner kandidaterna till följande modeller, max budget ca 20 lök, gärna mindre. Det jag funderar på är om det är värt dom sista tusenlapparna för bättre hjul och stötdämpare? Det verkar vara i stort sett det enda som skiljer bästa från näst bästa modellen. Ramgeometrin har jag också funderat mycket på. Man hade velat prova samtliga tre märken men det går ju inte. Är det någon av er som haft möjlighet att prova följande cyklar och vad tyckte ni i såfall?

Cube reaction HPA SL alt HPA PRO
Grand canyon AL SLX 8,9 alt 9,9
Radon ZR race 29 8,0 alt 10,0

Har kört på en ZR race i snart 2 år och tycker den funkar kanon. Under den här tiden har jag aldrig känt det som att cykeln har hållit mig tillbaka.

Däremot har jag bytt ut Avid Elexir bromsarna mot ett par Shimano SLX, Sram X9 bakväxeln mot en Typ 2.1 med koppling och styrstammen mot en något kortare.

Tillbaka
Topp