Ny mtb-led Bogesund

• Trådstartare Trådstartare eh
  • Start datum Start datum

eh

Aktiv medlem
Ny mtb-led Bogesund
Hörde att Täby MTB, WCK, några markägare + någon part till har en nästan klar och godkänd led för MTB i reservatet!
Delar av blå leden bland annat. Flera mil lång. Ska bara märkas upp och förses med varningsskyltar vid ridspår.
Vore ju helt fantastiskt! Någon här som vet något om detta?

Ny mtb-led Bogesund
Dessvärre har Douglas fått nog så den delen av Blå Leden som går över hans marker kommer att tas bort, vilket innebär att blå leden försvinner.

Ny mtb-led Bogesund
Ja fast de delarna av blå leden som ju då stängs var ju ärligt talat inte så mycket att ha. Iaf inte ut mot Bogan. Där blir det ju först bra när de går in på SFVs mark.

Det finns några få guldkort på sträckningen innan Bogan och de kan man ju köra ändå. Det kan ju inte ens Douglas förhindra.

Ny mtb-led Bogesund
Stämmer H. I reservatsföreskrifterna står det att man endast får cykla på markerad cykelstig. Men hittills har det inte funnits någon sådan. Det här projektet handlar om att få till en godkänd sådan.

Ny mtb-led Bogesund
Det som händer är att Douglas inte kommer tillåta en markerad led över sin mark. Den ingår dessutom inte i reservatet så vill man cykla där så är det fritt fram. Synd bara att en sammanhållen markerad led bara försvinner, så det inte direkt går att leda om leden.

Ny mtb-led Bogesund
Ibland blir man ju bara så less

"Enligt Örjan Hallnäs som tittar på ärendet för länsstyrelsens räkning är de eskalerande konflikterna i Bogesund lite av en överraskning.

– Vi visste inte att cykelaktiviteten var så stor som den var där ute. Det hade förstås varit bättre att utreda den här frågan innan reservatet bildades, säger han."

https://mitti.se/nyheter/cyklister-hoppas-bogesund/?omrade=sodraroslagen

Ny mtb-led Bogesund
JLarsson sa:
Ibland blir man ju bara så less

"Enligt Örjan Hallnäs som tittar på ärendet för länsstyrelsens räkning är de eskalerande konflikterna i Bogesund lite av en överraskning.

– Vi visste inte att cykelaktiviteten var så stor som den var där ute. Det hade förstås varit bättre att utreda den här frågan innan reservatet bildades, säger han."

https://mitti.se/nyheter/cyklister-hoppas-bogesund/?omrade=sodraroslagen

Heja Örjan......

Jag har visserligen inte hojat på Bogesund i vinter men jag har varit där ett flertal gånger och fiskat och varje gång har cyklister passerat på stora slottsrundan och ingen jag pratat med verkar bry sig. De där konflikterna kommer nog från den typen av personer som gärna hittar dylika där de har möjlighet. Jag har aldrig stött på någon som visat minsta otrevlighet mot att vi hojat där tidigare (när det var tillåtet alltså).

Ny mtb-led Bogesund
Heja Örjan?

https://happyride.se/forum/read.php/1/2258690/2280225#msg-2280225

"I en mailväxling med föredragande; Örjan Hallnäs, framgick även följande motivering / bakgrund (2013-10-25):

”Vi planerar att i samarbete med cykelklubbarna i Täby och Vaxholm, samt Statens fastighetsverk (markägare och förvaltare) sätta igång med att hitta särskilda stråk av stigar som kan markeras som cykelstigar i terrängen. Avsikten är att se till att olika aktiviteter har sina egna stigar (cyklister, vandrare, ryttare), främst för att undvika olika slags konflikter. Bland annat uppstår lätt körskador på känsliga ställen – gyttjiga hål mitt på vandringslederna och cyklister som ibland passerar väldigt nära i hög fart är klagomål som är bekanta. Hästar kan också lätt bli skrämda av snabba cyklister – idag finns ju redan markerade ridstigar i området.” "

Ny mtb-led Bogesund
JLarsson sa:
Heja Örjan?

"I en mailväxling med föredragande; Örjan Hallnäs, framgick även följande motivering / bakgrund (2013-10-25):

”Vi planerar att i samarbete med cykelklubbarna i Täby och Vaxholm, samt Statens fastighetsverk (markägare och förvaltare) sätta igång med att hitta särskilda stråk av stigar som kan markeras som cykelstigar i terrängen. Avsikten är att se till att olika aktiviteter har sina egna stigar (cyklister, vandrare, ryttare), främst för att undvika olika slags konflikter. Bland annat uppstår lätt körskador på känsliga ställen – gyttjiga hål mitt på vandringslederna och cyklister som ibland passerar väldigt nära i hög fart är klagomål som är bekanta. Hästar kan också lätt bli skrämda av snabba cyklister – idag finns ju redan markerade ridstigar i området.” "

Och så drar de till med hästkortet.... Jag är både ryttare och MTB-cyklist. Det är inget stort problem. Ja, hästarna märker av cyklisten. Men en trafiksäker häst som man håller in är inga problem om man får lite hänsyn visad från cyklisten. Då kan man mötas på väldigt smala stigar. Går hästarna i hage så kan de utan problem dra till andra änden.

Ny mtb-led Bogesund
AAverdal sa:
JLarsson sa:
Heja Örjan?

Och så drar de till med hästkortet.... Jag är både ryttare och MTB-cyklist. Det är inget stort problem. Ja, hästarna märker av cyklisten. Men en trafiksäker häst som man håller in är inga problem om man får lite hänsyn visad från cyklisten. Då kan man mötas på väldigt smala stigar. Går hästarna i hage så kan de utan problem dra till andra änden.

På Bogesund finns dessutom sedan länge markerade ridstigar, även om hästarna ibland trampar ut på de vanliga vandringsstigarna (där de inte får rida) så känns det inte som ett stort problem. Ridstigarna på bogesund vill man helst inte cykla på eftersom de ser ut som skit i många fall.

Ny mtb-led Bogesund
JLarsson sa:
Inte svar på ditt inlägg, ironiserande över att Örjan mycket väl varit insatt i problematiken och de konflikter som kommit att uppstå.

Aha, då är jag med. Antagligen blev det mer protester från cyklisterna än han hade räknat med och drog en rövare. Det ser väl dåligt ut om man motarbetar en växande grupp där ffa ungdomar ingår.

Ny mtb-led Bogesund
JLarsson sa:
"Tyvärr är nog texten gammal. Reservatet är ju ett faktum nu.

"Bogesundslandet är av riksintresse för friluftslivet och under utredning inför bildande av naturreservat. "
" Ok,får passa på åka där snart o enligt hemsidan verkar den vara uppdaterad så borde det "gälla" än.

Ny mtb-led Bogesund
Det lär finnas 300 naturreservat i Stockholmslän som i huvudsak skall skydda marken mot exploatering. Det finns många med ekonomiska intressen som vill bygga nya bostadsområden i naturreservaten, däribland Bogesundslandet.

Det kanske trots allt är till cyklisternas fördel att naturreservaten finns och att restriktionerna ser ut som de gör. Kanske är det lättare att upphäva naturreservaten om det förekommer lagliga MTB banor? Om en kommun skall välja mellan att sälja mark för bostäder eller hålla några cykelnördar glada, väljer de säkert bostäder.
De skogar jag cyklar i är också naturreservat och det råder lika mycket cykelförbud där som på Bogesundslandet. Har inte hört ett knorr om att det cyklas i dessa skogar, trots flera inofficiella banor som används ganska flitigt. Efterlever vaxholmsborna cykelförbudet?

Några lagliga MTB-banor vore bra för arrangemang och då kanske området runt Ullna-tipen vore passande?

Ny mtb-led Bogesund
DSC_0226.JPG

Ny mtb-led Bogesund
Någon som har varit ute och kikat på banorna? Några förstärkningar eller bara banmarkeringar?

MTB-lederna är lika mycket vandringsleder som tidigare?

Ny mtb-led Bogesund
Ja, men nu är det ju ingen "ny mtb-led", utan existerande leder som återigen blivit tillåtna att cykla på. Inga skyltar. Inga grävda berms.

Ny mtb-led Bogesund
Finns det nån annan sträcka emellan Bogesunds slott-Askrike förutom bilvägen runt Jordbro-dammen? Eftersom Södra delen vid havet är cykelförbud.

Ny mtb-led Bogesund
Brando sa:
Finns det nån annan sträcka emellan Bogesunds slott-Askrike förutom bilvägen runt Jordbro-dammen? Eftersom Södra delen vid havet är cykelförbud.

Det är väl tyvärr så att det är cykelföbud på alla sträckor förutom de som är tillåtna, så ska man hålla sig till riktlinjerna är det nog bilvägen som gäller. Däremot går det en ridstig ett par meter in från vägen och så länge man håller sig väl med hästarna är det säkert okej att köra den fram till slottet. Vi promenerade där för några veckor sen. Kanske inte en geterolig stig att cykla men det är ju ändå en stig och inte asfalt.

Ny mtb-led Bogesund
Luthman Photography sa:
Det är väl tyvärr så att det är cykelföbud på alla sträckor förutom de som är tillåtna, så ska man hålla sig till riktlinjerna är det nog bilvägen som gäller. Däremot går det en ridstig ett par meter in från vägen och så länge man håller sig väl med hästarna är det säkert okej att köra den fram till slottet. Vi promenerade där för några veckor sen. Kanske inte en geterolig stig att cykla men det är ju ändå en stig och inte asfalt.

Ok,får det bli bilvägen tillsvidare,lite snöpligt få ihop en mysig runda liksom mkt hit o dit :)

Ny mtb-led Bogesund
Tror bara jag behöver få skriva av mig lite.Brukar ta en extra runda mot Blåleden o just mellan Sågtorpet o Sandkullen har en skogsmaskin vart där huggit träd o kört precis mitt på stigen, blev liksom helt ocykelbart :/

Tillbaka
Topp