Ny mtb (nybörjare)

Erik86

Medlem
Ny mtb (nybörjare)
Hej!

Jag har börjat cykla i skogen en del, mestadels stigar och grus, men är även intresserad av lite mer utmanande terräng. Jag är dock helt novis på detta så det kommer främst vara mer hobbycykling fem-tio ggr i månaden och inte nån tävling.

Ser man på tidigare trådar så verkar Vitus Sentier 29 och Radon Cragger 7.0 (båda 2020) stå högt i kurs. Jag tycker Radonen verkar mest tilltalande sett till vad man verkar få för pengarna men samtidigt är det ju intressant att veta om man köper för mycket och om det blir overkill för ändamålet.

Prismässigt vill jag helst inte lägga 10-15k men om man får betydligt bättre och mer hållbar cykel för 12 än för 10 ser jag ingen anledning att backa. Eller kan jag klara mig på en cykel för 6-8 likväl?

Så undrar följande:

1) Kvarstår rekommendationen om ovanstående cyklar för mitt ändamål eller finns det bättre alternativ?
2) Jag är 183cm lång, ca 84-85 innerbenslängd, kommer Radon funka i Large?
3) Är bike-discount en seriös/vettig sida att beställa en cykel ifrån?
4) Andra tips eller rekommendationer?

Mvh,
Erik

Ny mtb (nybörjare)
Hej!

Rekommendationerna lämnar jag åt sidan, men något att tänka på är att man (generellt) inte köper sig till ökad hållbarhet när man går upp i prisklass. Åtminstone inte i någon omfattning att tala om.

Anledningen till att jag nämner detta är för att många nybörjare verkar fokusera mycket på just hållbarhet. Hållbarhet är i mångt och mycket en chimär. En cykel slits, och en MTB som används till det den är tänkt för slits rejält. Den kommer behöva service och reparationer som vilket annat fordon som helst. Lär man sig inte meka själv kan du räkna med åtminstone några tusenlappar per år för att hålla den rullande. Ibland betydligt mer när det börjar bli dags för t ex storservice av gaffel och byte av drivlinan under ett och samma år.

TLDR; Shimano framför SRAM :-)

Ny mtb (nybörjare)
Tack för råden, förstår vad du skriver. Det är såklart svårt och tror inte heller att den kommer hålla för evigt för att den är dyrare. Tänkte nog mer att om man ändå behöver underhålla den så kanske en dyrare cykel med bättre delar är mer tacksam att serva än en med billiga där underhållskostnaden till slut överstiger va cykeln är värd. Men ska ta det i beaktning som du skriver..

Hej!

Rekommendationerna lämnar jag åt sidan, men något att tänka på är att man (generellt) inte köper sig till ökad hållbarhet när man går upp i prisklass. Åtminstone inte i någon omfattning att tala om.

Anledningen till att jag nämner detta är för att många nybörjare verkar fokusera mycket på just hållbarhet. Hållbarhet är i mångt och mycket en chimär. En cykel slits, och en MTB som används till det den är tänkt för slits rejält. Den kommer behöva service och reparationer som vilket annat fordon som helst. Lär man sig inte meka själv kan du räkna med åtminstone några tusenlappar per år för att hålla den rullande. Ibland betydligt mer när det börjar bli dags för t ex storservice av gaffel och byte av drivlinan under ett och samma år.

TLDR; Shimano framför SRAM :-)

Ny mtb (nybörjare)
Men slits en MTB överlag väldigt hårt av enbart stigcykling där man kanske inte gör hopp i hög fart och droppar från hög höjd? Tänker mer cykling i ett motionsspår..Vad tar mest stryk? Dämparen?

Ny mtb (nybörjare)
En billigare cykel kan ju också bli billigare att serva eftersom ersättningsdelarna kostar mindre. Att gå upp i pris tror jag mer handlar om att få bättre upplevelse. Typ smidigare växling, följsammare gaffel och mer gimmicks/inställningsmöjligheter . Givet att man inte köper det allra billigaste, då kanske prylarna går sönder snabbare.

Ny mtb (nybörjare)
Alltså nu får folk det att låta som om MTBs är superkomplexa läskiga mekaniska under som är mer strul och mek än vad de är kul.
Det är inte helt korrekt och du behöver inte oroa dig för att du kommer sitta hemma hela tiden och meka cykel istället för att cykla.

Du ligger exakt på en prisklass där dropper posts brukar ingå(Vilket den gör i Radonen) så jag skulle ligga kvar där om du vill tackla lite läskigare terräng.

Radonen i Large kommer funka fint för dig!

Ny mtb (nybörjare)
Men slits en MTB överlag väldigt hårt av enbart stigcykling där man kanske inte gör hopp i hög fart och droppar från hög höjd? Tänker mer cykling i ett motionsspår..Vad tar mest stryk? Dämparen?

Hela diskussionen blir lätt av typen "hur långt är ett snöre", så ska vara försiktig med att exemplifiera för mycket. En MTB är som sagt byggd för ett tåla en hel del, men att underhållet och oftast reparationskostnader (eller åtminstone frekvensen av de) är på en helt annan nivå än en landsvägscyklel kommer man inte ifrån. Och visst stämmer det bra att ju enklare terräng desto längre håller det, generellt sett.

Låt hursomhelst inte detta avskräcka dig. Var endast menat att få bort dig från tankarna på hållbarhet och in mot roligare grejer att fokusera på i ditt cykelval. Att välja är nära på halva nöjet :-)

Ny mtb (nybörjare)
En valid poäng att ta i beaktning..

En billigare cykel kan ju också bli billigare att serva eftersom ersättningsdelarna kostar mindre. Att gå upp i pris tror jag mer handlar om att få bättre upplevelse. Typ smidigare växling, följsammare gaffel och mer gimmicks/inställningsmöjligheter . Givet att man inte köper det allra billigaste, då kanske prylarna går sönder snabbare.

Ny mtb (nybörjare)
Nja jag tror jag förstår vart man vill komma och det låter rimligt. Ärligt tänkte jag nog inte så värst mycket på att servicekostnad och underhåll kunde dra iväg så. Dock kan jag tänka mig att många i detta forum nog cyklar betydligt hårdare än vad jag kommer göra.

Ang.dropper, är det något som är värt att gå upp för enligt dig även om det bara är på "amatör" nivå i skog och stigar?

Alltså nu får folk det att låta som om MTBs är superkomplexa läskiga mekaniska under som är mer strul och mek än vad de är kul.
Det är inte helt korrekt och du behöver inte oroa dig för att du kommer sitta hemma hela tiden och meka cykel istället för att cykla.

Du ligger exakt på en prisklass där dropper posts brukar ingå(Vilket den gör i Radonen) så jag skulle ligga kvar där om du vill tackla lite läskigare terräng.

Radonen i Large kommer funka fint för dig!

Ny mtb (nybörjare)
Ang.dropper, är det något som är värt att gå upp för enligt dig även om det bara är på "amatör" nivå i skog och stigar?
Det är en knepig fråga. Jag kan inte cykla på cyklar utan dropper längre. Jag tar hellre en dropper och singlespeed än ingen dropper och växlar.
Men det är upp till var och en. Om du planerar att köra ren XC och gå för KOMs osv så är nog inte droppern värd lika mycket. Men om du ska hoppa, köra lite DH, eller bara jibba så kommer droppern vara guld.

Är det mycket kuperad terräng där du tänker cykla?

Tillbaka
Topp