Ny MTB till Uppsala skogarna!

(finns 10% koder på reddit så det blir ännu billigare)

Senast ändrad:
(finns 10% koder på reddit så det blir ännu billigare)

Tack, någon speciell anledning att dessa är bättre lämpade? Tack!

Jag använder Orbea oiz för att cykla Långloppscuppen i mtb. För det är den klockren. Vill du jaga flås på åsen, i Kronparken eller gamla mtb-spåret i Lugnet är Oiz bra. Vill du ut i Nåsten eller Lunsen finns det mer förlåtande cyklar, till exempel YT-Izzo som länkades tidigare (lite mer slaglängd, lite flackare gaffelvinkel).

Är du van att cykla, har hyfsad teknik, och kan jobba med stenar och rötter, är Oiz en riktigt rolig cykel som vill köras fort. Nu har jag flyttat ifrån Uppsala, men skulle troligen köpt en Oiz även om jag bott kvar, eftersom det passar sättet jag gillar att cykla och det finns gott om bra terräng för det runt Uppsala.

Jag använder Orbea oiz för att cykla Långloppscuppen i mtb. För det är den klockren. Vill du jaga flås på åsen, i Kronparken eller gamla mtb-spåret i Lugnet är Oiz bra. Vill du ut i Nåsten eller Lunsen finns det mer förlåtande cyklar, till exempel YT-Izzo som länkades tidigare (lite mer slaglängd, lite flackare gaffelvinkel).

Är du van att cykla, har hyfsad teknik, och kan jobba med stenar och rötter, är Oiz en riktigt rolig cykel som vill köras fort. Nu har jag flyttat ifrån Uppsala, men skulle troligen köpt en Oiz även om jag bott kvar, eftersom det passar sättet jag gillar att cykla och det finns gott om bra terräng för det runt Uppsala.
Tack! Jag är rätt ny och kommer tillbringa 90% i Nåsten då vi bor precis där. Men precis allt det du säger är ungefär det jag har kommit fram till också, men skönt att få det bekräftat. Jag tänker att det kanske kommer bli en del grusväg senare på hösten samt tidig vår och då känns ju Oiz bättre. Men som du säger, på stigarna lär det vara mer förlåtande med mer slaglängd.

Av de två du länkade till skulle jag säga den översta som har bättre gaffel. 34 StepCast före 32 Rythm.

Annars verkar det vara liknande komponenter.

Tillbaka
Topp