Ny MTB. Tips?

Theguden

Ny medlem
Ny MTB. Tips?
Köpte en Giant 27,5 Hardtail för en billig peng för att jag var sugen på att testa på MTB då vi har lite banor och skog här hemma och köra på. Fastna helt för det, men känner att det behövs en FS MTB, och hade tänkt göra något klipp nu när det börjar bli lite rea. jag har 11km till banorna och brukar cykla dit så behövs ju en cykel som ändå går rätt hyfsat på vägen också. Ni som gjort denna resa va har ni för tips på cykel och slaglängd? Om man låser dämparna funkar vilken cykel som helst hyfsat på vägen också? Är sugen på att hitta en cykel man kan ha kul med några år och inte känna att man lär uppgradera sig efter 1år igen.

Senast ändrad:
Ny MTB. Tips?
Tycker väl de flesta funkar på vägen, skapligt iaf. Beror nästan mer på däckval hur enkelt du trampar asfalt.
En Epic eller Spark är väl aldrig fel om du vill in i skogen.

Ny MTB. Tips?
Vad är det för typ av "banor"? Grusväg, stökig stig?

Viktigast tycker jag att du ska utgå från den terrängen du ska köra i istället för att fokusera för mycket på hur vägen dit är, ha kul i skogen istället :)

Jonas

Ny MTB. Tips?
Finns bra många olika banor att köra på har hittills bara kört enkla banor är hyfsat mycket rötter och stenar redan på dom enkla banorna, försökte på skoj köra en svart bana men det var bara att ge upp ? Chansar väl på att man kommer börja lite lätt sen vill man väl såklart ha värre och värre banor ? Man är väl så att man vill hitta en cykel som passar till det mesta redan från början men kanske inte är så lätt?

Detta är en cykel jag fastnat lite för?
http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-slide-130-29-9.0-464005/wg_id-7261

Va kör ni 27,5 eller 29?

Budgeten är väl att jag vill ha en så bra cykel som möjligt som jag kan ha glädje utav i några år förhoppningsvis. Men en siffra skulle vara absolut max 30

Senast ändrad:
Ny MTB. Tips?
Jag kör på MTB banor i närheten där jag bor är lite blandade banor enkel till elit. Elit banan var det ju bara stora stenar överallt. Vill gärna bara kunna hitta någon stick i skogen och bara cykla runt och upptäcka.

Tillbaka
Topp