Ny MTB, Ultimate CF 7.0?

AndreasJ

Ny medlem
Ny MTB, Ultimate CF 7.0?
Hej,

Det börjar bli dags att uppdatera MTB:n. Har kört på en Kona Blast -04 sedan den var ny men vikten runt 15 kg är väl inget att skryta med. Den har fungerat ypperligt och är fullt tillräcklig för att placera sig i toppen på långloppen (Elitmotionär), men den börjar bli lite sliten vid det här laget.

Jag har främst tittat på Canyon Ultimate CF 7.0 på 9kg. Den verkar vara riktigt prisvärd, tyvärr kan jag inte hitta några recensioner eller omdömen om den.

Någon som har fler tips på bra cyklar med takpris runt 20k och en maxvikt på 10kg?

Ny MTB, Ultimate CF 7.0?
Canyon och deras CF-ram börjar bli vanliga på långlopp vilket får ses som ett bra betyg. Själv är jag lite frälst på Giant (kör en NRS Composite) men u får nog mer för pengarna på en tysk hoj.

Ny MTB, Ultimate CF 7.0?
Om du kollar på den tyska hemsidan så hittar du lite recensioner, men eftersom Canyon valde att sätta dem på hemsidan så är de enbart positiva. Fumic bröderna kör ju på Ultimaten, så helt fel kan hojen inte bli. Köper du CF8:an så ligger du runt 9 kg, annars låter CF7 med 9,45 kg inte dumt alls.

Ny MTB, Ultimate CF 7.0?
Undertecknad kör visserligen en Ultimate CF 8.0 FBI men det är väl nära nog.

Det är en jätteskön hoj att köra. Som andra Canyonhojar är ramen neutral och man känner hela tiden var man har hojen. Inga otrevliga och oväntade slängar. Väl avvägda fungerande komponenter, låg vikt och hanterbar. Du har nog svårt att hitta något lika bra och välspecat för så lite pengar. Maguras framdämpare med fjärr-reglage på styret är mycket smidigt. Canyon Sverige är väldigt bra att ha att göra med. Snabba på att svara på epostfrågor är dem dessutom.

Ny MTB, Ultimate CF 7.0?
Tänk på att vikterna är angivna utan pedaler o flaskställ (hojarna säljs ju utan dessa saker). Så man bör nog lägga till 0,3-0,5kg på vikterna beroende på vilka pedaler man väljer.

Men jag tycker att hojarna ser fin-fina ut, och de är riktigt schysst specade. Tror det är svårt att få bättre hoj för under 20000kr. Ett tips är väl att höra med <http://www.s-tec-sports.de> och se vad de kan plocka ihop av en Giant XTC composite ram för samma pengar. Om du vill ha en fullgung, så är ju Anthem ett bra val.

O som du säkert vet så kan leveranstiderna hos Canyon skena iväg om inte cykeln finns som expressbike i din storlek.

Lycka till!

Ny MTB, Ultimate CF 7.0?
Tack för alla svar och synpunkter. Jag har hunnit fundera lite sedan i Maj och just nu lutar det åt en Ultimate CF 8.0MD. Inköpet blir nog inte förrens nästa års modeller lanseras i December, men det kommer garanterat att bli skillnad mot min nuvarande Kona. :)
Vad gäller vikten tror jag nog att den stämmer någorlunda, cykeln är specad inkl. pedaler men utan flaskställ. Oavsett är det inte många gram extra upp från de ursprungliga 9.05kg:na.

Ny MTB, Ultimate CF 7.0?
men tyvärr är ju Canyon inte så bra på att leverera hela cyklar, eller för den delen leverera alls.. räkna med lång väntetid och mycket sjabbel om någonting går fel.. Canyon har noll koll. Recensenten över min spikar exakt vad C är!
Köp C om du är i tyskland annars är det lite roulette... :P

Ny MTB, Ultimate CF 7.0?
När jag tittar på den modellen som du nämner ovan (Ultimate CF8.0MD) så står det "auslieferung ohne" på Canyons hemsida, vilket i min värld är tyska för "levereras utan". Således måste man köpa till pedaler.

Huruvida cykeln är vägd med eller utan pedaler kan ju diskuteras, men jag antar att Canyon är smarta nog att väga den utan pedaler = lägre vikt = upplevs bättre av spekulanter = mer sålda cyklar. Dessutom har man ju då ryggen fri, eftersom man faktiskt anger den korrekta vikten dvs i det utförande som cykeln säljs. Ett annat argument för detta är att man som kund får möjlighet att välja vilket pedalsystem man vill ha.

Puh, blev en lång utläggning om ingenting, men sammanfattningvis: Du får nog räkna med att köpa till pedaler.

Lycka till med köpet! Det är en skitläcker hoj!

Ny MTB, Ultimate CF 7.0?
2009 års modeller kommer i slutat av året, hela programmet kommer presenteras på eurobike enligt Stefan på canyon sverige. Mailade dom och frågade då jag själv är intresserad av nästa år modeller.

Tillbaka
Topp