Ny MTB

HKKV

Ny medlem
Ny MTB
Hej,
Ny här och läst på lite och fastnade för Grand Canyon AL SL 7.0. Beställt den och hoppas att den lever upp till recensionerna? Sist jag köpte en cykel var på cykloteket i Västberga.landsvägs racer från Scott. Men flyttat till landet med en hel del grusvägar och då fungerar den inte på samma sätt. Samt bilister.....är riktiga stopskott här om kring....
Så, hoppas att det nu blev ett bra val?

Ny MTB
Det verkar vara olika uppfattningar om Canyon. Kvaliteten vet jag inget om men om man läser väldigt noga så verkar det inte vara samma ram på 7.0 som på de dyrare. Sånt kan reta mig å andra sidan är det samma med Scott scale.

Ny MTB
Hej,jag har bara bra erfarenhet av canyon ,prisvärda .
Kör canyon neuron och är nöjd,kompisen har grand canyon och är nöjd med sin.
Enda negativa jag kan komma på är leveranstiden för min del

Ny MTB
HKKV sa:
Hej,
Ny här och läst på lite och fastnade för Grand Canyon AL SL 7.0. Beställt den och hoppas att den lever upp till recensionerna? Sist jag köpte en cykel var på cykloteket i Västberga.landsvägs racer från Scott. Men flyttat till landet med en hel del grusvägar och då fungerar den inte på samma sätt. Samt bilister.....är riktiga stopskott här om kring....
Så, hoppas att det nu blev ett bra val?
Du blir nog nöjd. Jag hade själv valt just den modellen om jag varit ute efter en Grand Canyon.
Det är ju exempelvis en annan och bättre (modernare och rejsigare) ram och bättre och lättare framgaffel på 7.0 jämfört med de billigare 6.0 och neråt.

Ny MTB
jonte987 sa:
Det är väl först 8.0 som har boost?
Ja, men endast fram. 142 mm bak enligt Canyons spec.

Ska man ha boost även bak blir det väl 9.0 SL eller 9.0 Trail men då är man ju uppe i ca 20 - 25 tusen kronor vilket inte är prisvärda hojar enligt mig.

Ny MTB
Tack för era synpunkter och det uppskattas.
Först var jag inne på att åka till en butik, men sen googlade på "Bästa MTB för 10 tkr" Hamnade då här och läste kommentarer, det slutade att jag gick upp en modell och fick slanta lite till. Får lite mer för pengarna om man slipper butik som ska ha sitt i mellan. Men, det var min smärtgräns att betala. Med det hoppas jag att man blev nöjd? Är bara en glad motionär och vill träna upp konditionen och inte bara på gym i en spinningsal och tider passar inte alla gånger. Visst gruppträning är kul, men friska luften ute är så mycket bättre.

Ny MTB
Hej igen,
Googlade lite om storleken och vad som passar. Olika märken har sina mått och rekommendationer och vad olika ÅF skriver.
Är 174 cm och det motsvarar M i storlek.(172-182) Samt att det kan variera mellan modeller?
Instegshöjden är 799 och mitt innerlårmått är ca 770 utan skor, Skulle storlek S passa bättre (162-172)? Blir den då kort och mer upprätt sittställning? Har inte haft någon möjlighet att prova. Får ringa dem i morgon och stämma av det.
Blev lite funderingar....

Ny MTB
Brukar inte Canyon ha ett verktyg där man mäter sig till höger och vänster och den spottar ut vad som borde passa beroende på modell?

Ny MTB
HKKV sa:
Hej igen,
Googlade lite om storleken och vad som passar. Olika märken har sina mått och rekommendationer och vad olika ÅF skriver.
Är 174 cm och det motsvarar M i storlek.(172-182) Samt att det kan variera mellan modeller?
Instegshöjden är 799 och mitt innerlårmått är ca 770 utan skor, Skulle storlek S passa bättre (162-172)? Blir den då kort och mer upprätt sittställning? Har inte haft någon möjlighet att prova. Får ringa dem i morgon och stämma av det.

Hej,

Jag är ungefär lika långkort som du är :). Jag är 175 cm men jag har iofs lite längre ben än vad du har . För mig hade M varit det enda alternativet på en Grand canyon. Jag har en Spectral i Storlek M och den är perfekt i storlek (Kankse inte går att jämföra direkt). Jag vet inte riktigt hur stor roll instegshöjden spelar, men personligen skulle jag ha svårt med en cykel med för kort reach och för upprätt sittställning, risken är att S kommer att kännas liten för dig. Jag har provat en Grand Canyon (2015) i S, den kändes i minsta laget för mig. Och S kommer med 27.5 tums-hjul, men det har du kanske noterat?

Hoppas du hittar rätt till slut.

Ny MTB
Dricko sa:
HKKV sa:
Hej igen,

Hej,

Jag är ungefär lika långkort som du är :). Jag är 175 cm men jag har iofs lite längre ben än vad du har . För mig hade M varit det enda alternativet på en Grand canyon. Jag har en Spectral i Storlek M och den är perfekt i storlek (Kankse inte går att jämföra direkt). Jag vet inte riktigt hur stor roll instegshöjden spelar, men personligen skulle jag ha svårt med en cykel med för kort reach och för upprätt sittställning, risken är att S kommer att kännas liten för dig. Jag har provat en Grand Canyon (2015) i S, den kändes i minsta laget för mig. Och S kommer med 27.5 tums-hjul, men det har du kanske noterat?

Hoppas du hittar rätt till slut.

+1

Sen bör man väl mäta innerbenslängden med cykelskor på sig, vilket kan bygga ca 10 - 20 mm extra. Jag har nästan exakt samma längd och benlängd som dig HKKV och jag hade valt storlek M på Grand Canyon. En S kommer nästan garanterat att upplevas för kort, mellan sadel och styre.

Ny MTB
Hej,

Stort tack till era synpunkter, Ringde och pratade med dem idag och om det skulle bli fel så går det att lösa.
För kort reach blir inte optimalt. Provar när den kommer och återkommer med kommentarer. Nu är det bara att hitta rätt skor också. Har bara till racern cykeln.

Tillbaka
Topp