Ny Nishiki rush - kedjan hoppar av framme.

Warlock

Medlem
Köpte en ny Nishiki rush för två veckor sedan. 1x12 växlar med Shimano Deore bakväxel, Sunrace kedja och Sunrace klinga. Den växlar hyfsat bra (utom 1an 12an som kan vara kinkiga att få i och ur)

Problemet är att kedjan hoppar av där framme. I början inte så ofta men sista dagarna såpass ofta att det inte är nån idé att använda cykel tills det är ordnat. Det händer alltid när när kedjan är på någon av de mellersta växlarna och i samband med att jag växlar upp eller ner. Om clutchen är i on eller off gör ingen skillnad. Jag cyklar bara i stadstrafik och det är irriterande att behöva sätta på kedjan hela tiden. Har hissat upp cykeln i mekarställ och vevar man ordentligt fort så hoppar kedjan av då också. Vad kan vara fel?

Finns säkert många möjliga orsaker. Jag upplevt liknande problem när framkransen var skadad. Kolla om den ser OK ut (typ rak och kuggarna OK). Kika även om den alltid hoppar ur framkransen på samma ställe.

Ser kedjelängden okej ut?

Förutsatt att allt är helt så är det enda andra jag kan tänka mig att kedjan är kass. Tröga länkar?
Jag har även varit med om kedjor som har varit helt urusla; varken växlat bra eller stannat på framdrevet. Kanske kan vara något liknande... (jag tror att det var för mycket flex i sidled)

Ta gärna en bild på drivlinan uppifrån och från sidan så kanske vi kan se något.

Ser kedjelängden okej ut?

Förutsatt att allt är helt så är det enda andra jag kan tänka mig att kedjan är kass. Tröga länkar?
Jag har även varit med om kedjor som har varit helt urusla; varken växlat bra eller stannat på framdrevet. Kanske kan vara något liknande... (jag tror att det var för mycket flex i sidled)

Ta gärna en bild på drivlinan uppifrån och från sidan så kanske vi kan se något.
Det kan nog vara Sunrace kedjan som är dålig.

Bilagor

• NRA08.webp
    NRA08.webp
    481.6 KB · Besök: 114
  • NRA09.webp
    NRA09.webp
    361.5 KB · Besök: 116
  • NRA11.webp
    NRA11.webp
    316.3 KB · Besök: 123
Problemet löst.
Jag tog cykeln till butiken och efter undersökning kom de på att det var fel klinga framme som gör att kedjan hoppar av. Så det är reklamerat och Nishiki får skicka en ny rätt klinga eller vevparti. Mycket skicklig kille på Cykelkraft i Malmö som kom på vad som var fel.

Fortsätter på samma tråd. En annan ny Nishiki.

Är detta verkligen rätt? Ska inte kabeln till växeln gå i kabelhållaren under navet? Nu glider den mot lacken på två ställen på ramen.

Kabeln är också så kort att det inte finns nån marginal att använda samma kabel och dra den rätt. Vill vara helt säker på att det är fel innan jag går tillbaka och klagar.

Bilagor

• IMG_20251004_160423_hdr~2.webp
    IMG_20251004_160423_hdr~2.webp
    299.1 KB · Besök: 130
Jag vet inte alls, men jag håller med om att det ser lite konstigt ut, oavsett ska den inte glida mot lacken tänker jag.
Jag har dock ingen aning, och är själv nybörjare på cykelmek och omsorg

Fortsätter på samma tråd. En annan ny Nishiki.

Är detta verkligen rätt? Ska inte kabeln till växeln gå i kabelhållaren under navet? Nu glider den mot lacken på två ställen på ramen.

Kabeln är också så kort att det inte finns nån marginal att använda samma kabel och dra den rätt. Vill vara helt säker på att det är fel innan jag går tillbaka och klagar.
Naturligtvis ska vajern löpa i spåret.

Du har en Pro BLT? Så här ser det ut på min Nishiki Pro BLT i samma färg. Min inköptes förra sommaren ppå Sportson. Vad som är rätt och fel överlåter jag
IMG_1273.webp
till folktribunalen att avgöra.

Ja det är samma cykel.

Jag tycker att man kan se att växelvajern går inne i vajerhållaren av plast på din cykel. Sen fortsätter den inne i ramen framåt. Bromsslangen går utanpå hela vägen.

Bild ur samma vinkel (men cykeln upp och ner)

Bilagor

• Nishiki.191820~3.webp
    Nishiki.191820~3.webp
    443.1 KB · Besök: 79
Ang ny Nishiki rush med kedja som hoppade av.

Cykelkraft konstaterar att det troligen är drevet fram som är orsaken och reklamera detta.
Nishiki tror det är kedjan och skickar en Shimano-kedja istället för Sunrace. En Shimano-kedja sitter redan på så det hjälper inte.
Nishiki skickar ett likadant drev som sitter på. Det hjälper inte heller.
Nishiki skickar ett nytt vevparti inkl drev av annat fabrikat.
Nu äntligen fungerar det. Kedjan hoppar inte av och växlarna fungerar perfekt.

Ja det är samma cykel.

Jag tycker att man kan se att växelvajern går inne i vajerhållaren av plast på din cykel. Sen fortsätter den inne i ramen framåt. Bromsslangen går utanpå hela vägen.

Bild ur samma vinkel (men cykeln upp och ner)
Som du redan listat ut ska det absolut inte se ut såhär. Butiken borde utan vidare installera en ny wire, på rätt sätt.

Hoppas det var en praoelev och inte en cykelmekaniker som lyckades med den fadäsen...

Tillbaka
Topp