Ny och ska shoppa MTB, men vilken?

memike

Ny medlem
Hej och god fortsättning gott folk.

Går rakt på sak och frågar er som förmodligen kan mer än mig ang detta med MTB.
Jag ska börja köra MTB (Cross Country/ Trails) som motion och kanske några motions lopp framöver.

Har lirat lagsporter i ca 20år innan samt åkt motocross i halva mitt liv men nu när familj tar mer och mer tid så tänkte jag skaffa mig en MTB och köra lite sporadiskt då och då (förhoppningsvis 2ggr/vecka)

Körde lite CC i några år för riktigt länge sedan på en odämpad richtech från staterna, och iomed motocrossåkningen och en hel del BMX i unga år så finns en vis teknik och orädsla :)

Har kollat på några olika alt men skulle vilja ha input vad man bör kolla lite extra på och även tänka på innan ett köp, Då det trots allt är en hel del pengar. Kommer inte köpa någon rolls Royce direkt utan den ska funka för att motionera på men dock inget skräp.

Är 189cm lång och väger 96kg. Ska väga in på 89 1:a Juni är tanken.

Har mest kollat på 29:er hardtails rätt eller fel? dessa är av intresse.

http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-8.0-463503/wg_id-117

http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-ltd-race-2x-blackline-468133/wg_id-117

...bit i det sura och titta på fulldämpat. Du kommer ändå hamna där tillslut, speciellt om du (som jag) kommer från den motoriserade, fulldämpade, sidan...

/J

Husabuse skrev:
-------------------------------------------------------
> ...bit i det sura och titta på fulldämpat. Du
> kommer ändå hamna där tillslut, speciellt om du
> (som jag) kommer från den motoriserade,
> fulldämpade, sidan...
>
> /J

+1

Jag köpte mig en hardtail i april 2015 för ca 10 000:- Insåg ganska snappat fördelarna med en fulldämpad.
Sagt och gjort, så köpte jag mig en FS 6 månader senare för 40 000:-
Lika bra att ta i på en gång.

Finns iofs de som kört HT i alla år och är nöjda med det. Ser lite fånigt ut med folk som kör FS cyklar på ställen där man tar sig fram utmärkt med helstel cross med bockstyre och 35mm däck.... Mötte tillochmed en klunga med FS cyklar på landsvägarna på södertörn för några dagar sedan.

Självklart är en bra FS cykel bättre på att köra snabbt i stökig terräng eller om man lider av något handikapp så att man inte kan stå.

Men men valet är fritt - gillar man att lägg 40ksek på underhållsintensiv cykel för att bränna fett och motionsåka på underlag som kan forceras med en lättare och enklare cykel så är det ju ett val. Dock bör man cykla på svårare underlag för att investeringen i tid, strul, pengar och underhåll skall vara motiverad. Fast folk kör ju 4WD med jättedäck inne i stockholm city också...

Håller mig nog till en HT skulle jag tor, blir nog mest slingor och kanske en del fri åka men tror inte det kommer bli så värst extrema förhållanden. Men visst en fulldämpad hade varit kul men känns som att det springer iväg något sjukt i både inköp och underhåll.

Radonen lutar det emot men vet inte om man kanske ska hoppa upp en nklass så man får full XT kitad hoj direkt.

http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-race-29-7.0-463621/wg_id-117

Kolla lite på begagnat här på happy också, ofta får man mycket för pengarna. Om du är beredd att gå upp till kanske 15.000 kan man få en riktigt fin hardtail begaganat.

Tycker att det övervärderas rätt duktigt på beg marknaden i Sverige rent generellt.

Kollar man på att shoppa ifrån Tyskland eller alt USA så får man ju en hoj för 12-15 000 där som går på ny över 20 här, lika så på beg marknaden folk försöker ju få ut vad hojen kostar ny typ hehe.

Men vem vet man kanske kan hitta några guldkorn nu mitt i vintern antingen beggad eller ny, är öppen för förslag så ska kolla här också givetvis.

Verkar vara bra köp båda två!!! Kommer att bli kanon hur som helst, det viktigaste är att komma igång. Själv har jag haft en liknande cube under endel långlopp som jag har varit jättenöjd med! Tror inte att det blir några problem att sälja hojen om du vill skaffa något annat sen, lycka till!!!

memike skrev:
> Tycker att det övervärderas rätt duktigt på
> beg marknaden i Sverige rent generellt.
>
> Kollar man på att shoppa ifrån Tyskland eller
> alt USA så får man ju en hoj för 12-15 000 där
> som går på ny över 20 här, lika så på beg
> marknaden folk försöker ju få ut vad hojen
> kostar ny typ hehe.
>
> Men vem vet man kanske kan hitta några guldkorn
> nu mitt i vintern antingen beggad eller ny, är
> öppen för förslag så ska kolla här också
> givetvis.

Jag är också helt ny på detta, impuls-klickade hem en sån här igår för €1095, http://www.bunnyhop.de/en/bikes/mountainbike/focus-black-forest-29r-1-0-ltd-20g-magicblackmatt-20153

Valde mellan den och Canyon Grand Canyon 6.9 till slut, hoppas jag inte gjorde bort mig :)

Husabuse skrev:
> fulldämpade, sidan...
>
> /J

+1

Ta det rådet. Köp begagnat om budgeten är tight. En cykel tar inte slut så fort om den är skött. Det hade jag gjort. Eller gjorde. :)

Bengt-re skrev:
> Finns iofs de som kört HT i alla år och är
> nöjda med det. Ser lite fånigt ut med folk som
> kör FS cyklar på ställen där man tar sig fram
> utmärkt med helstel cross med bockstyre och 35mm
> däck.... Mötte tillochmed en klunga med FS
> cyklar på landsvägarna på södertörn för
> några dagar sedan.
>
> Självklart är en bra FS cykel bättre på att
> köra snabbt i stökig terräng eller om man lider
> av något handikapp så att man inte kan stå.
>
> Men men valet är fritt - gillar man att lägg
> 40ksek på underhållsintensiv cykel för att
> bränna fett och motionsåka på underlag som kan
> forceras med en lättare och enklare cykel så är
> det ju ett val. Dock bör man cykla på svårare
> underlag för att investeringen i tid, strul,
> pengar och underhåll skall vara motiverad. Fast
> folk kör ju 4WD med jättedäck inne i stockholm
> city också...

Håller inte med om speciellt mycket i ovanstående.

Husabuse skrev:
> fulldämpade, sidan...
>
> /J

Jag har också kört motocross. När jag slutade köpte jag en fulldämpad cykel och cyklade ett år. Nu när jag 12 år senare återupptagit cyklingen så kör jag absolut mest på min nya HT. Mycket roligare när det svarar när man trampar.

Jag började med en HT i slutet av förra sommaren, köpte en AM FS cykel för 3 veckor sen med 150mm slag, den var inget för mig, sålde rätt snabbt och köpte en FS med 100mm Slag och där satt den, precis lagom för att det ska kännas aktivt men ändå spara lite på kroppen för att inte slösa för mycket energi. Att kunna trampa över stalp rötter och annat medans man sitter ner är väldigt skönt när man börjar bli lite trött.
HT,en är en Trek Superfly 9.6 11.6kg FS,en är en Specialized Epic comp carbon på 11.5kg dock andra hjul än original så känslan kanske sitter där med men min HT kommer säljas för vet med mig att den kommer bara stå gömd framöver.
Har du inte möjlighet att testa att cykla på både en HT och FS? Bor du i skåne så skicka ett pm så styr vi upp ett test om du vill :)

Även jag har kört MX men slutat pga alla skador.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp