Ny på forumet / köpa MTB

misthv

Medlem
Ny på forumet / köpa MTB
Hej!

Ny på forumet efter att ha läst omkring en hel del och bestämt mig för att registrera ett konto. Har idag en road bike (Bianchi Sempre / ultegra 2011) som jag förvisso är nöjd med men som jag funderar på att sälja för att istället köpa en MTB. När jag var ung körde jag en del Enduro och när jag nu närmar mig 30 så tror jag att det ger mig mer nöje att ge mig ut i skogen än att ligga och pressa mil ute på Ekerö (enda stället man kan cykla road i Stockholm...). Bor på Södermalm så ser fram emot att bege mig till Hellas för att utöver längdskidor och löpning även utnyttja faciliteterna till MTB på sommaren. Nedan presenterar jag lite av mina slutsatser gällande mitt inköp, mottager gärna synpunkter på om jag "tänker rätt" (nåväl).

>> HT/FS <<
När jag började kolla runt så trodde jag att HT var mellanvägen för mig, att kunna använda cykeln inte bara i en utmanande terräng, utan även för att ta mig till jobbet på etc. (har låst cykelrum). När jag konsulterade en vän så utmanade han mig och frågade om jag inte köpte en MTB för att ”leka med”, och det har han ju rätt i. Enligt honom inbjuder en heldämpad till lite mer aggressiv åkning med ev. hopp och dyl, vilket jag i alla fall på pappret gillar tanken på. Jag vill ju komma så långt ifrån road som möjligt med maximal ”lekfaktor”. Att den blir lite meckigare att sköta om må vara, men det går alltid att lämna in på service. FS blir ju även snäppet dyrare har jag märkt, men det tror jag att jag är mindre känslig för. Valet är inte helt självklart, men jag tror det har fallit på en FS, om jag inte får en SUPERDEAL på någon HT med top-of-the-line-komponenter för samma pris, då blir det jobbigt igen… Nu har jag bara kollat in Shimano-komponenter (är nöjd med mina ultegra på Bianchin) och inte t.ex. SRAM. Hur stor skillnad är det egentligen för en glad amatör mellan XTR och XT? I.e. om jag köper en FS m XT vs en HT med XTR.

>> Komponenter <<
Jag har som sagt erfarenhet från Shimano, och har ingen anledning att inte vara nöjd. De går som ett Schweiziskt urverk. På de HT-cyklar jag kollat på verkar det vara SLX eller XT-komponenter, och beroende på vilken avvägning jag gör på pris (och hur mycket jag säljer min road bike för) så tänker jag mig att det kommer att bli någon av dessa komponenter. (Om någon nu inte skulle lyckas övertala mig om att en aggressiv HT m XTR-komponenter fås för samma pris som en amatör-FS m SLX.) Är det rimligt att anta att jag kommer bli nöjd med låt säga XT-komponenter för amatörcykling?

>> 26 vs 29 <<
Nästa val verkar vara storlek på däcken. När jag var ung ansågs ju 26” vara stora, och det är något jag tycker än idag tror jag. Jag är inte så lång själv (173cm) och är rädd för att 29:ers blir lite stora (ramarna verkar ju bli lite högre). Vidare tänker jag mig att det är lättare som nybörjare (nåväl) att ta sig runt på 26:er och lära sig tekniken för att svänga och ”trixa” i svåra passager. Cykeln blir ju även lättare med 26:or vad jag förstått. Jag ser nog inte den klara fördelen med 29:or (läste Er långa och lite bråkiga tråd, så vill inte gå in i polemik med någon) när man bara är ute efter en häftig upplevelse. Det må vara så att man tar sig över vissa rötter lite enklare, eller har ett lite vassare grepp i något läge (mer yta mot marken?), men jag är rädd för att jag kommer känna mig som en 12-åring som lånat pappas cykel, och fega ur när det gäller att latja omkring. Valet hamnar nog på 26”, låter det rimligt?

>> Carbon vs Alu <<
När jag köpte road bike var det ett krav med carbon, men här känner jag att det är underordnat många andra parametrar. Finns många grymma cyklar med aluminiumram och jag tror inte ett par kilo, eller lite minskad styvhet förtar särskilt mycket av upplevelsen. Valet blir alu om jag inte hittar en grym deal på en beggad carbon som bara råkar passa in på alla andra krav!

>> Märke <<
Jag försöker alltid researcha en del innan jag köper något dyrt. Det verkar finnas en hel del märken, och lika många åsikter kring vilket man skall ha. Jag har försökt mig på någon form av gruppering, den på vara helt fel (tillrättavisa mig gärna). Har säkert glömt/utelämnat något viktigt märke…

Cannondale, Trek: Två lite dyrare amerikanska märken som levererar grymma cyklar om man är villig att gå in på en SEK 30,000+, men där man kan diskutera hur det lägre instegssegmentet är, om de inte bara tar betalt för märket och snikar på komponenterna.

Nishiki, Merida, White: Det lite billigare ”Sportson-segmentet”. Säkert helt OK cyklar, men om man uppskattar kvalitet och sätter det högre än nominellt pris kanske man ska hålla sig borta?

Specialized, Scott, Giant: Ett lite ”övre mellansegment”, får för mig att dom har bra kvalitet till OK pris p.g.a. stora volymer, men kanske är lite ”tråkiga” att äga. Antingen för att många har dom, eller för att dom gått någon mellanväg som ska passa alla i utformningen av cyklarna. Specialized verkar kanske vara snäppet värre än Scott och Giant, så det kanske borde vara en egen kategori?

Focus, Canyon: Två tyska och prisvärda märken som passar till en prismedveten (men även kvalitetsmedveten) amatör. Kvalitetsmässigt kanske lite under det övre mellansegmentet ovan.

Här är jag som ni förstår rätt lost! Input uppskattas!

>> Pris <<
Jag är inte väldigt priskänslig. Men vill inte gå all-in innan jag verkligen lärt mig cykla MTB och vet vad jag vill ha. Finns ju inge värre än en nybörjare med supergear som knappt kan ta en sväng eller vågar hoppa. Jag tar gärna en värdeminskning på några tusenlappar över ett par år på en cykel som kostar runt SEK 12,000-19,000, för att sedan (om jag tycker det är kul) gå in på en som egentligen kan kosta upp till SEK 50,000. Så skulle gärna hitta en cykel (ex pedaler och andra tillbehör) för mellan SEK 12,000-19,000. Jag kan tänka mig att köpa beggat, men då ska det vara halva priset av en någorlunda ny cykel.

>> Förslag på cyklar <<
Nedan tänkte jag skriva vilka cyklar jag kollat lite närmare på. Baserat på min diskussion ovan, är det rimliga val? Finns det något jag missar?

- Cannondale RZ One Twenty 3 (SEK 17,000)
- Canyon Nerve XC 7.0 (SEK 15,000) (Ev. 8.0 om någon tycker den spöar skiten ur en 7.0:a)
- Specialized Camber Comp (SEK 16,000)

Beggat kan jag tänka mig att gå upp en nivå i respektive märke, men då om det är rätt exemplar. T.ex. att köpa en Specialized Epic etc.

>> Övrig utrustning <<
Antar att man gör bäst i att köpa nya skor, har platta SPD-SL-skor till Bianchin (såklart), för man vill väl ha lite grepp, öven om man kanske kan sätta på en SPD-adapter på dem?

Vad gäller hjälm så tänkte jag behålla min road helmet ett tag, för det känns lite overkill med en störtloppshjälm just nu, agreed?

Är det någon övrig utrustning jag inte KAN vara utan som jag inte tänkt på?

Sådär, det blev en del att få skriva av sig. Hoppas att någon orkar läsa igenom och diskutera mitt inköp. Jag har lite tid på mig då jag precis opererat mig i skinkan (av alla jävla ställen så var det tvungen att vara där) p.g.a. en inflammation som aldrig gav med sig – så nu vet ni det ☺

/Mikael

Senast ändrad:
Ny på forumet / köpa MTB
misthv skrev:
Är det rimligt att
> anta att jag kommer bli nöjd med låt säga
> XT-komponenter för amatörcykling?

Deffinitivt, SLX och XT fungerar alldeles utmärkt.
XTR är (bara) dyrare och lättare.

> >> 26 vs 29 <<
> Nästa val verkar vara storlek på däcken. När
> jag var ung ansågs ju 26” vara stora, och det
> är något jag tycker än idag tror jag. Jag är
> inte så lång själv (173cm)
Valet hamnar nog på 26”, låter
> det rimligt?

Med tanke på din längd så tror jag att det "räcker" med en 26",
dessutom kommer du få betydligt mer för pengarna om du håller dig till 26"
Ju längre man är dessto bättre sitter man på en 29"
Men det finns kanske nån i din längd som har 29" som kan komma med mer info?

> >> Märke <<
> Här är jag som ni förstår rätt lost! Input
> uppskattas!

Nja, jag tycker det verkar som att du har rätt bra koll.
Mitt förslag är att du även kollar på begagnat, det är många som byter upp sig och det finns hur mycket som helst på Köp & Sälj.

> >> Övrig utrustning <<
> Antar att man gör bäst i att köpa nya skor, har
> platta SPD-SL-skor till Bianchin (såklart), för
> man vill väl ha lite grepp, öven om man kanske
> kan sätta på en SPD-adapter på dem?
>
Det är nog bra med ett par skor med vanlig SPD om du ska köra i skogen.

Ny på forumet / köpa MTB
Tack för input Stewe, men att köpa beggat är en liten djungel. Vilka modeller ska man försöka hitta beggade med min spec enligt ovan? Man ska nästan veta vad man ska söka på i köp-o-sälj-forumet för att ha chans att hitta något...

Ny på forumet / köpa MTB
Jo, det är en riktig djungel där ute... ;-)

Här ä ren rolig bushoj:
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=79318

Lite mera race:
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=79284

mitt i mellan:
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=79220
(här kan du nog pruta rätt hårt)

Riktig Race-maskin:
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=79108

Det finns ju massor ;-)
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=79089

det verkar finnas många Scott spark:
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=78645

Sen gäller det så klart att storleken stämmer.
Grundtipset är kanske Medium, men geometrin skiljer en hel del, så det gäller att prova & pruta.

Ny på forumet / köpa MTB
Om den här (small) passar i storlek (specialized brukar upplevas som ganska långa, så den kan funka)
så är den ett superklipp.
aa5045f13216477abf2a0e16a08acd59_XL.jpg

http://www.cykelhuset.com/index.php/cyklar/mountainbike/item/218-specialized-epic-expert-2011

kolfiberram och braindämpning både fram & bak.

Annars har dom säkert massa andra fina hojar där.
Bra personal, fin service.

Senast redigerad av en moderator:
Ny på forumet / köpa MTB
Tack för många fina tips! Det jobbiga är ju att man alltid blir sugen på att gå upp i prisklasser ju mer man läser på! Nyckeln är ju att tänka bang for the buck någonstans... Just i dagsläget känner jag att SEK 20,000 är lite mycket...

Ny på forumet / köpa MTB
Du verkar ha koll, länge sen jag såg en så välstrukturerad "hjälp-att-köpa-cykel"-inlägg;-)
Du och Stewe har väl täckt det mesta med tidigare inlägg.

Mina två cent:
-Kolla på en FS med längre slaglängd än 100mm om du mest ska ut och leka i skogen och inte köra tävling. Runt 120-130 brukar en stigcykel ligga på nu, tex Camber eller Canyon Nerve XC.

- Bland andra märken så brukar Cube o Lapierre vara populära. Ligger mellan Canyon och Giant, typ.

- Knäskydd kan vara bra att handla med.

- Provcykla. Canyon har provcyklar i Knivsta(?), Nordic Cycling (Kungsholmen) och SCS (Sjöstan) har democyklar.

Välkommen till den ljusa sidan förresten:-)

NNNN

Ny på forumet / köpa MTB
Stewe: Ja, man skäms nästan! Jäkla lyxproblem man har egentligen.

Paxel: Tack. Jag vet själv hur det är när man är aktiv på ett forum och hur 1000st nybörjare kommer och ställer samma frågor utan att ha gjort läxan innan. Tänkte att jag skulle ha något att komma med innan jag började ställa dumma frågor!

Jag har min gamla Enduro-utrustning kvar, iofs rätt maffiga skydd, så kanske inte går att återanvända. Men jag hör vad du säger. Man ångrar sig inte när man väl ramlar... Handskar kanske också är vettigt att ha vid närmare eftertanke.

Jag måste provcykla, absolut. Problemet är som jag skriver att jag är nyopererad och får istället (för tillfället) njuta av att betrakta skönheterna på bild och i teorin. Ja, definitivt den ljusa sidan. Jobbar själv rätt mycket och har inte tid att ge mig ut på 3-4h-pressningar på helgerna med road biken. Inbillar mig att jag kan slänga mig ut en timme i skogen och vara lika trött (om inte tröttare i t.ex. axlar, armar och rygg) och nöjd som efter ett 4-timmarspass av monotont trampande! (Inget ont till Er racer-fantaster, bara inte min grej!).

Vad gäller slaglängden så håller jag med dig. Vill inte gå i botten för enkelt, utan ser hellre att det gungar lite extra (antar att det är baksidan) för en skön upplevelse. Är det runt 120 man ska lägga sig? Det är det jag spanat på iaf.

Ny på forumet / köpa MTB
misthv skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har min gamla Enduro-utrustning kvar, iofs
> rätt maffiga skydd, så kanske inte går att
> återanvända. Men jag hör vad du säger. Man
> ångrar sig inte när man väl ramlar... Handskar
> kanske också är vettigt att ha vid närmare
> eftertanke.

Antar att Enduro skydd är som DH-skydd i cykelvärlden, dvs med hårda skal? Isf kan de vara lite otympliga för stigcykling imho. På happyrajder ser man allt från helt utan skydd till hårda ben- och armbågsskydd så det mesta går. Prova med de du har och köp nya lite senare om du otrivs i de du har. Vad gäller skydd så är skalan tpy hjälm->handskar->glasögon->knäsydd->armbågskydd. Alltid på till vänster och sen fallande efter tycke och smak.

> Vad gäller slaglängden så håller jag med dig.
> Vill inte gå i botten för enkelt, utan ser
> hellre att det gungar lite extra (antar att det
> är baksidan) för en skön upplevelse. Är det
> runt 120 man ska lägga sig? Det är det jag
> spanat på iaf.

120mm tror jag är en bra utgångspunkt. Lagom slaglängd utan att det blir för tungt (säger jag som cyklar runt på 150-160mm i skogen). Sen kan du se vad du gillar mest och ta det därifrån.

När du väl kommer ut i skogen så kolla upp tisdagsrajden i Hellas, bra för att lära sig att hitta i Hellas och utvecklas i åkningen. Varje tisdag 18.30 HBB.

NNNN

Ny på forumet / köpa MTB
Från en lycklig ägare till en sökare ...

http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=2564 is da shit!

Frugan gick på 'snyggare färg' och köpte sig en

http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=2559

Jag kan varmt rekommendera både AM och XC modellerna. Dessutom mycket cykel för pengarna.

AM = mycket lek. Massor av fjädringsväg och feta däck som sitter som klistrade på hala rötter.
Känns lite väl tung när rötterna slutar och grusvägen tar vid men absolut inte obekvämt gungig. ProPedal kompenserar upp bra.

XC = schysst avvägning mellan grusvägsrally och problemfria singletrack sessioner. Bekväm i de flesta terränger. Inte lika effektiv som en ren HT men många gånger bekvämare.

Hoppas dina i-landsproblem löser sig och du snart hittar ut i Skogen - det naturliga stället för cykling.

/Jocke

Ny på forumet / köpa MTB
JockeP: Ser mycket fin ut! Rejäl slaglängd. Måste nog prova vad skillnaden i slaglängd egentligen gör för känslan. Trist med lång leveranstid på Canyon på specifika modeller/storlekar... Jag tror jag behöver en S (?), dom såg rätt stora ut i storlekarna. Hur lång är du / vad har du för storlek?

Ny på forumet / köpa MTB
178 cm, kör på en Medium. Det är nog gränsfall för dig, S eller M.
Använd Canyons guide, den funkar bra. Lite smaksak också. S = mera kontroll, mindre fart. M = tvärtom. Ungefär.

Ny på forumet / köpa MTB
Jag kör också en Canyon Nerve XC och är grymt nöjd med kvalitet och känsla, är 188 cm och har rätt långa ben så kör på en large. Känns som 12o mm slagländ räcker till det mesta jag kört iallafall. Så länge man inte ska köra mestadels freeride/nedför kör på en XC..annars en AM men de är dyrare och lite tyngre och köper du en XC får du lite bättre komponenter för pengarna

Ny på forumet / köpa MTB
JockeP, förmodligen har du rätt. Är nog en S jag ska ha.

flierman, det ser ut att vara en grym cykel! Lite osäker på leveranstiden dock...

Ny på forumet / köpa MTB
misthv skrev:
-------------------------------------------------------
> JockeP, förmodligen har du rätt. Är nog en S
> jag ska ha.
>
> flierman, det ser ut att vara en grym cykel! Lite
> osäker på leveranstiden dock...

Som reklamen för Carlsberg...worth waiting for :-)

Ny på forumet / köpa MTB
Då kan jag uppdatera Er alla på att jag köpte en Specialized Epic Expert Carbon av en väldigt trevlig kille från forumet. Ses i spåret!

Tillbaka
Topp