Ny på landsvägscykling - 105 vs Tiagra

Tjena alla glada cyklister.

Började cykla förra året på en Bianchi via Nirone 7, med 105 komponenter. Trivdes bra med cykeln men fick den dessvärre stulen ur förrådet under vintern. När jag nu skall ta upp cyklingen igen är min fråga om man bör satsa på en cykel med 105 komponenter eller Tiagra (budget ca +-15k). Cyklar som träning och brukar göra turer mellan 2-10 mil.

Vad är era bästa tips. Bör man satsa på en Trek t.ex.. med Tiagra, eller är Bianchis Via Nirone ett bra alternativ? Andra märken/modeller man bör spana in?

Tyvärr verkar ju Canyon inte kunna leverera några cyklar inom min budget innan sommaren.

Allt gott,
Olle

Rose hade också lång leveranstid. Däremot har BD en Radon R1 disc utrustad med 105 i strl 58 i lager, dessvärre med skivor men det verkar många kunna stå ut med ? Har du kollat decathlon? Deras bättre cyklar har ju fått ganska bra omdömen runtom internet.

Fast var du nöjd med förra Bianchin så borde du bli nöjd med en ny.

Hur mycket pengar är en extra växel värd (okej, 2 växlar) ?
Är det inte lite trevligare känsla i 105-reglagen? Jag har visserligen inte 105 men väl Ultegra och Tiagra på mina cyklar och det är rätt stor skillnad på känslan även om funktionen är i princip identisk (båda reglagen är för fälgbroms).

Är det objektivt sett värt prisskillnaden för en motionär? Troligen inte, men det gäller väl kolfiber mm mm i den här hobbyn.

Är det inte lite trevligare känsla i 105-reglagen? Jag har visserligen inte 105 men väl Ultegra och Tiagra på mina cyklar och det är rätt stor skillnad på känslan även om funktionen är i princip identisk (båda reglagen är för fälgbroms).
Jag har inte haft tillfälle att prova mer än klämma lite i butiker men det stämmer säkert. Borde inte vara så stor skillnad mellan 105 och Ultegra (från 105 och uppåt är det väl främst vikten och pris som skiljer?) Så Tiagra-105 kanske är klart märkbart.

Jag har haft både 105 och Tiagra (senaste versionerna) och märker ingen skillnad alls. Tänker inte på att det är 10 respektive 11 växlar heller. Disclaimer: Därmed inte sagt att det inte är skillnad, eller att någon mer "känslig" inte skulle mörka det. Men jag märker inte det.

Jag har inte haft tillfälle att prova mer än klämma lite i butiker men det stämmer säkert. Borde inte vara så stor skillnad mellan 105 och Ultegra (från 105 och uppåt är det väl främst vikten och pris som skiljer?) Så Tiagra-105 kanske är klart märkbart.
Jag har två, nu rätt gamla cyklar, en med Ultegra och en med 105 och Ultegran är känslomässigt mycket mer distinkt och rapp i växlingarna. Kan inte förklara det men det "sitter" mycket bätte med växlingarna. Önskar verkligen att det inte var så :/

/R

Jag tror den dagen man ska sälja cykeln, att det blir lättare med 105. I alla fall för mig ett mer bekant system.

om man ser det i ett längre tidsperspektiv så skulle jag absolut välja 105. Min motivering är att till slut fasas dom lägre grupperna ut och det blir svårare att få tag på reservdelar som funkar tex kassetter

om man ser det i ett längre tidsperspektiv så skulle jag absolut välja 105. Min motivering är att till slut fasas dom lägre grupperna ut och det blir svårare att få tag på reservdelar som funkar tex kassetter
Så är det ju inte riktigt. Gamla 10delade 105/Ultegra kan man ju köpa ap-billiga tiagra-kasetter och kedjor till. Inte heller några problem att köpa 9-delade grejor för den delen.
Enda 10delade jag skulle akta mig för är elektriska grupper, men det är ju bara begagnade cyklar.

Rose hade också lång leveranstid. Däremot har BD en Radon R1 disc utrustad med 105 i strl 58 i lager, dessvärre med skivor men det verkar många kunna stå ut med ? Har du kollat decathlon? Deras bättre cyklar har ju fått ganska bra omdömen runtom internet.

Fast var du nöjd med förra Bianchin så borde du bli nöjd med en ny.
Tack för tipset! Behöver dessvärre strl 61 då man mäter 197cm från top till tå så får leta vidare. Skall definitivt kolla in Decathlon. Har hört gott om Triban 520, men man är ju lite extra svag för Bianchi av någon anledning.

Tack för alla svar, lutar alltså åt att man skall satsa på en 105-komponentgrupp, även om det som alltid är en del tycke och smak som väger in. :)

Så är det ju inte riktigt. Gamla 10delade 105/Ultegra kan man ju köpa ap-billiga tiagra-kasetter och kedjor till. Inte heller några problem att köpa 9-delade grejor för den delen.
Enda 10delade jag skulle akta mig för är elektriska grupper, men det är ju bara begagnade cyklar.

Absolut! Det säljs nya cyklar med 8, 9 och 10 delade drivlinor. Delar kommer att finnas länge än. Rent krasst är det tillräckligt bra för väldigt många och det finns en efterfrågan som inte tar slut i första taget - dessa pengar vill givetvis komponenttillverkarna ha även om de tjänar mer på dyra high end prylar.

Jag kör Tiagra av ekonomiska skäl (tanken var egentligen att köpa en 10-delad 105-grupp när jag byggde min cykel men det dök upp en sprillans ny Tiagra 4700 för ungefär samma pris så det blev det) och det enda som jag har märkt skiljer är att 105-hoodsen är lite mindre (nya, moderna 105 alltså, de gamla 10-delade har jag aldrig provat). Men jag skulle absolut gå på 11-delat om jag hade möjligheten för att kunna ha en än mer tätstegat kassett.

Jag har två, nu rätt gamla cyklar, en med Ultegra och en med 105 och Ultegran är känslomässigt mycket mer distinkt och rapp i växlingarna.
Enl min erfarenhet kan det även skilja mellan Ultegra och Ultegra, liksom även 105 och 105, särskilt med gamla välanvända delar
En stor anledning är troligen vajrar och höljen, men även allmänt slitage och hur ofta och väl underhållna STi-reglagen är kan göra stor skillnad.

Jag kör Tiagra av ekonomiska skäl (tanken var egentligen att köpa en 10-delad 105-grupp när jag byggde min cykel men det dök upp en sprillans ny Tiagra 4700 för ungefär samma pris så det blev det) och det enda som jag har märkt skiljer är att 105-hoodsen är lite mindre (nya, moderna 105 alltså, de gamla 10-delade har jag aldrig provat). Men jag skulle absolut gå på 11-delat om jag hade möjligheten för att kunna ha en än mer tätstegat kassett.

Det där är inte självklart att man lyckas med. Inte helt sällan har man en kassett med en kugg större range och är tillbaka på samma steg där man kör.

På 9-delade pendlaren:
12-13-14-15-17-19-21-23-25

På 11-delade kolracern:
11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28

Givetvis finns det andra kassetter och så vidare, men det roliga i mitt fall att jag har exakt samma steg på min 9-delade och ena 11-delade cykeln.

Det där är inte självklart att man lyckas med. Inte helt sällan har man en kassett med en kugg större range och är tillbaka på samma steg där man kör.

På 9-delade pendlaren:
12-13-14-15-17-19-21-23-25

På 11-delade kolracern:
11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28

Givetvis finns det andra kassetter och så vidare, men det roliga i mitt fall att jag har exakt samma steg på min 9-delade och ena 11-delade cykeln.

Haha, jag körde samma på min gamla Sora och jag har en 10-delad 12-28 med samma utväxling som din 11:a (bortsett från själva 11:an då). Och det jag verkligen saknar är 18-drevet. Aldrig får man vara riktigt nöjd!

Jag har en Tiagra 4700-grupp (reglage, fram- och bakväxel) som jag kört på tre olika cyklar under ungefär 5 års tid. Den är pålitligheten själv och det mesta av tiden har jag kört med Ultegrakassett, 12-30. Jag bedömer att jag saknat 11-drevet ungefär ingen gång på alla dessa mil.

Tycker att Tiagra är Shimanos mest prisvärda grupp om man vill köra standard lvg-uppsättning med 2X och kompakt vevparti. 10-delat är hur bra som helst!!

Köpte en begagnad 10 delad 6770 di2 grupp för en spottstyver. Kör med en 12-28 kassett, och även 12-drevet används sparsamt med 52-36 klingor. 11an är inte saknad. Tiagrakassetten lär inte försvinna från marknaden, och de stora tyskarna verkar ha 10-delade Ultegra och Dura-ace i lager fortsättningsvis. Skulle inte tveka på en Tiagra 4700.
För den som gillar att köpa slitdelar lokalt, så verkar prisskillnaden till tyskarna vara lägre på Tiagra än på 11-delat också

Notera att Tiagra 4700 är lite av ett mellanting mellan Shimano 10 och 11-delat (10-delat men med 11-delad stegning). Så prylarna finns, och det går bra att köpa från andra serier, men man får tänka till och läsa på en gång innan man köper reservdel.

Senast ändrad:
Inte helt ny tråd, jag vet, men såg följande artikel där man jämförde nya 10-delade Tiagra med gamla 10-delade Ultegra. Den senare gruppen var ju verkligen inget att skämmas för men i artikeln tycker man att det är nya Tiagra som vinner jämförelsen och det utan att ta hänsyn till priset.

De jmf iofs Tiagra 4700 mot Ultegra 6700, jag och många andra tycker att Ultegra 6600 har både bättre ergonomi och växlingsfunktion.
Men det gör iofs inte Tiagra 4700 sämre....

Ja, det finns en del att säga om den jämförelsen och jag ser den mest som en bekräftelse på att Tiagra inte är en dålig grupp.
Ergonomi är personligt. För mig är STI-handtagen på R7000 skönare än de 105-5600 och DA-7800 jag har på andra cyklar, men inte alltid helt lätt att jämföra eftersom de sitter på olika styren med lite olika reach och böj.
Har inte provat 6700 men om det är samma problem som med 105-5700 så haltar det kanske lite att jämföra växlingsfunktionen.

Tillbaka
Topp