Ny pendlarcykel? Tips!!

Nicolina

Ny medlem
Ny pendlarcykel? Tips!!
Min crescent jag pendlar med börjar ge upp och tänker inte lägga pengar på att fixa den... Tänkte köpa en ny cykel och uppgradera mig lite :)

Cyklar 3 mil varje dag genom stan. Har en racer hemma men bitvis är ju vägarna inte dom bästa... Så vill ha en cykel som är snabb men ändå tål lite olika underlag! Den ska gärna gå att cykla året runt med.

Pris runt max 6-8 tusen helst. Spanat lite på cyklar från nishiki och SPECIALIZED på länna sport.

Tips :)?!

Ny pendlarcykel? Tips!!
För mig blev det en sådan här.
Fick hem den i fredags, så har bara hunnit trampa några km med den.
Monterade stänkskärmar på den igår, beräknad premiärtur till jobbet blir under morgondagen.
Kändes prisvärt.

Ny pendlarcykel? Tips!!
Många crossar tar skärmar och pakethållare. Då får du sittställningen från racern men kan knö i ~40mm breda däck (ink dubbdäck) för komfortens skull. Finns inga nackdelar om man bara trivs med bockstyre.

Ny pendlarcykel? Tips!!
Kona Rove Al finns på Bikester för 6500:- kostar annars drygt 8´000.
(Tyvärr verkar det bara finnas två storlekar kvar där)
Jag kör själl på en sk racerhybrid, dvs smala däck sportig geometri och rakt styre, men ångrar idag att jag inte vågade gå direkt på en CX eftersom jag saknar styret från racern. Då pendlar jag bara mellan 10-15 km/ dag.

Senast ändrad:
Ny pendlarcykel? Tips!!
Köp med Shimano Alfine navväxel. Gärna en cross med discbromsar. Alfine är fullkomligt problemfri i alla tänkbara väder. Min har stått ute, respektive använts i tre år utan att ens ha hostat till.

Ny pendlarcykel? Tips!!
Fabian C skrev:
-------------------------------------------------------
> Vanligt styre, alfine, remdrift och skivbromsar.
> Den här skulle jag slå till på om jag nu
> behövde en ny pendlare...lite osäker med
> remdrift dock aldrig testat..
>
> http://www.erlan.se/2015-ars-cube-hyde-race-med-sh
> imano-alfine-8vaxlat-nav-och-hydraliska-bromsar--p
> -11833-c-1473.aspx

Vanligt styre gör den genast helt ointressant.

Åas förstår jag inte grejen med navväxel heller. Utanpåliggande växlar kräver ändå i stort sett inget underhåll.

Ny pendlarcykel? Tips!!
Rattnalle skrev:
> Fabian C skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vanligt styre, alfine, remdrift och
> skivbromsar.
> > Den här skulle jag slå till på om jag nu
> > behövde en ny pendlare...lite osäker med
> > remdrift dock aldrig testat..
> >
> >
>
> >
>
> > -11833-c-1473.aspx
>
> Vanligt styre gör den genast helt ointressant.
>
> Åas förstår jag inte grejen med navväxel
> heller. Utanpåliggande växlar kräver ändå i
> stort sett inget underhåll.

+1

Ny pendlarcykel? Tips!!
Min pendlarcykel har förresten både tiodelad drivlina och fälgbromsar. Dessutom udda hjul. Fatta vilka låga krav jag har som cyklar runt på ett sånt ök.

Ny pendlarcykel? Tips!!
Rattnalle skrev:
>

Visst, även om jag upplever att utanpåliggande växlar kräver mer underhåll, så ska man inte överdriva skillnaden heller. Jag tänker mig en pendlare som lämnas utomhus periodvis.

Ny pendlarcykel? Tips!!
Rattnalle skrev:
>

Jaha men hur ska vi nånsin kunna bestämma bästa pendlarn när alla tycker olika hela tiden då??
Min pendlare är också ett riktigt ök. Har funderat länge på att uppgradera men fördelarna med att kunna lämna den på stan utan att vara nervös överväger att behålla den.

Ny pendlarcykel? Tips!!
Fabian C skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Vanligt styre gör den genast helt ointressant.
> >
> > Åas förstår jag inte grejen med navväxel
> > heller. Utanpåliggande växlar kräver ändå
> i
> > stort sett inget underhåll.
>
> Jaha men hur ska vi nånsin kunna bestämma bästa
> pendlarn när alla tycker olika hela tiden då??
> Min pendlare är också ett riktigt ök. Har
> funderat länge på att uppgradera men fördelarna
> med att kunna lämna den på stan utan att vara
> nervös överväger att behålla den.

Jo visst är det så. Min begagnade cross är egentligen inte så dyr att bli av med även om jag förstås gärna behåller den. Den var betydligt billigare än valfri ny cykel med remdrift och Alfine lär vara oavsett form på styret. Men ändå lätt och rolig att cykla på.

Ny pendlarcykel? Tips!!
Rattnalle skrev:
>

Angående styrval så tycker jag att smaken är som baken. Jag klarar inte bockstyre och tycker att rak styre (möjligtvis med barends) eller Mary bar funkar bra för mig.

Hur klarar du dig utan underhåll på din utanpålinggande drivlina? jag har pendlat i 4-5 år med en nexus nav och oljade kedjan på sin höjd 2 gånger per år. Cykeln hade stänkskärmar och en enkel stänkskydd på kedjan. I höstas började jag pendla på en annan cykel med en utanpålinggande drivlina och behövde då smörja kedjan typ en gång i veckan för att få växlarna att växla någorlunda. Denna cykel har också stänkskärmar men ingen kedjeskydd och kedjan blev tjock av brunrost!

Ny pendlarcykel? Tips!!
On One hade en Pompetamine med alfine och grejs förut. Den verkade schysst som pendlarhoj, men av oklara skäl plockade de bort den ur sitt sortiment.

Så det var mitt bidrag till tråden.

Ny pendlarcykel? Tips!!
Jag köpte crossen förra hösten. Sedan dess har jag oljat kedjan då och då samt bytt bromsbelägg ett par gånger. Den har visserligen inte rullat så värst många hundra mil på den tiden.

Ny pendlarcykel? Tips!!

Bilagor

• Genesis-CDA-10-15-440x440.jpg
    Genesis-CDA-10-15-440x440.jpg
    35.8 KB · Besök: 96
Ny pendlarcykel? Tips!!
Mr Orange skrev:
> Den här lite läcker. Pinon 12-växlad låda,
> skivbromsar, belt-drive...

Kostar och väger? :-)

Ny pendlarcykel? Tips!!
Rattnalle skrev:
> Mr Orange skrev:
> -----
> > Den här lite läcker. Pinon 12-växlad låda,
> > skivbromsar, belt-drive...
>
> Kostar och väger? :-)

+1. Ser läcker ut.

Ny pendlarcykel? Tips!!
Rattnalle skrev:
> Mr Orange skrev:
> -----
> > Den här lite läcker. Pinon 12-växlad låda,
> > skivbromsar, belt-drive...
>
> Kostar och väger? :-)

6-8 ksek. Det var ju det TS frågade efter.

Ny pendlarcykel? Tips!!
Bengt-re skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Mr Orange skrev:
> >
>
> > -----
> > > Den här lite läcker. Pinon 12-växlad
> låda,
> > > skivbromsar, belt-drive...
> >
> > Kostar och väger? :-)
>
>
> 6-8 ksek. Det var ju det TS frågade efter.

Till det priset borde man köpa några tusen och sälja vidare växellådorna för 15ksek styck :-)

Ny pendlarcykel? Tips!!
Fabian C skrev:
> Vanligt styre, alfine, remdrift och skivbromsar.
> Den här skulle jag slå till på om jag nu
> behövde en ny pendlare...lite osäker med
> remdrift dock aldrig testat..
>
> -11833-c-1473.aspx

Har nu pendlat ett år med Alfine, skivbromsar och bockstyre, Dock ingen remdrift vilket innebär att man får drälla på lite mer olja då och då.

Jag skulle uppdatera önskelistan med hydraliska skivbromsar. BB7 kräver lite justering emllanåt.

När man tar fram räsern så känns allt sjukt lätt jämfört med pendlaren i stål.

Ny pendlarcykel? Tips!!
Eastway FB2.0 2014 är jäkligt snygg, men finns endast i storlek XS och S, medan FB3.0 finns kvar i alla storlekar. Rätt lika komponenter, så jag hade valt den snyggare 2.0 om storleken passar.

Ny pendlarcykel? Tips!!
Jag funderar också på att beställa en Eastway FB2.0 2014.

Eftersom jag låg precis på gränsen mellan en medium och large skickade jag en fråga till Wiggle.

Blev rekomenderad en medium, är 183 cm lång, grenmått 87 cm.

Ny pendlarcykel? Tips!!
Med 174cm och 76 i innerben så tror jag att Small passar mig.
Dock är jag väldigt kluven om jag ska skaffa en cykel med rakstyre eler bokstyre. Hade FB2:an varit utrustat med bockstyre hade jag nog slagit till direkt ...

Ny pendlarcykel? Tips!!
Nicolina skrev:
> Min crescent jag pendlar med börjar ge upp och
> tänker inte lägga pengar på att fixa den...
> Tänkte köpa en ny cykel och uppgradera mig lite
> :)
>
> Cyklar 3 mil varje dag genom stan. Har en racer
> hemma men bitvis är ju vägarna inte dom
> bästa... Så vill ha en cykel som är snabb men
> ändå tål lite olika underlag! Den ska gärna
> gå att cykla året runt med.
>
>
> Tips :)?!

Ta din racer så klart!
(Vad ska du annars ha den till?)

Den är snabb.

Den tål lite olika underlag! Inte alls så skör, prova. Använd grejorna fullt ut. Vad kan gå sönder? skulle något gå sönder, vad gör det, du har ju massor pengar som du då sparar att köpa delar för, 6-8 tusen kommer man långt på, däck, bromsbelägg...

Den går (nästan) att ha året runt. Grus och dåliga vägar är absolut inget hinder.
Senaste vintern stod min racer still mellan mitten av Dec - mitten Feb. Så totalt två månader inte cykelvänligt. Resten av året är det bara att njuta på en bra cykel.

Ny pendlarcykel? Tips!!
Tips till TS i all välmening och alla andra som måste ha en dedikerad cykel per underlag/aktivitet.

30 km /dag en skaplig pendlarsträcka! Jag har något kortare men vill ändå ha det mest lättrullade som går att uppbringa. TS har en racer och en rutten Cresent. Väljer Cresent. Vilket är sorgligt. Det verkar tyvärr som TS är mer rädd om racercykeln än sig själv.

Om en racercykel ska ge valuta och vara värd sitt höga pris ska den helst köras ner till skrot inom 15-20 år, står den däremot och blänker som ny vid den tiden (och livslängden höjts till 100-150 år) är det ett enormt slöseri på material och pengar. Ingen vill köpa eller köra en så gammal cykel.

Vid 20 år är cykeln förbrukad värdemässigt, oavsett om den är i nyskick eller skrot. Dags för en ny och modern hoj. Börja slita ut din snart omoderna racer nu, sen du får en mycket roligare/modernare hoj år 2030 för dina 6-8tusen, varför köpa en onödig (likvärdig) extracykel nu. Spara givetvis pengarna tills den nuvarande gett upp totalt.

TS kanske förknippar racer = lycra, och vill inte ha lycra till jobbet. Helt förståligt. Men racer går precis lika bra med vanliga pendlarplagg eller jobbarkläder. Tjocka vantar, mössa, skita gärna ner styrlindan. Vevlagret ska ge upp en vacker dag av olika anledningar, är det fullt med salt, grus och smuts kan du gladeligen byta det.

Smala däck, orolig för punkteringar? Jag vet jag har fått en punktering på 1000 mil, kan möjligen varit en till. Inte så ofta alltså. Ett tips är väl att se om sitt bakdäck. Om viktfördelningen är 40% fram 60% bak. 20% högre vikt på bakhjul, mer punkteringsrisk där, mer däckslitage, mer oljekladd att byta slang på bakhjulet. Öka diamertern motsvarande 20% på bakdäcket under grusperioden, t ex 23mm fram -- 28mm gatorskin bak, samma lufttryck i båda typ 6bar, sen är det bara att köra.

TS kanske inte åker bekvämt på racern? Ett tecken på att den används för lite. Kör mer, oftare, varje dag, justera inställningar till perfektion, din fina pendlar/träning/racer/grus/landsvägshoj kommer bli jättebekväm.

Ny pendlarcykel? Tips!!
Har spanat ett tag och velat fram och tillbaka. Hittade nu en begagnad scott cyclocross comp som ser riktigt fräsch ut. Enda som gör mig osäker är att det är vanliga fälgbromsar...
Någon som har erfarenhet från den cykeln?

Tillbaka
Topp