Tips till TS i all välmening och alla andra som måste ha en dedikerad cykel per underlag/aktivitet.
30 km /dag en skaplig pendlarsträcka! Jag har något kortare men vill ändå ha det mest lättrullade som går att uppbringa. TS har en racer och en rutten Cresent. Väljer Cresent. Vilket är sorgligt. Det verkar tyvärr som TS är mer rädd om racercykeln än sig själv.
Om en racercykel ska ge valuta och vara värd sitt höga pris ska den helst köras ner till skrot inom 15-20 år, står den däremot och blänker som ny vid den tiden (och livslängden höjts till 100-150 år) är det ett enormt slöseri på material och pengar. Ingen vill köpa eller köra en så gammal cykel.
Vid 20 år är cykeln förbrukad värdemässigt, oavsett om den är i nyskick eller skrot. Dags för en ny och modern hoj. Börja slita ut din snart omoderna racer nu, sen du får en mycket roligare/modernare hoj år 2030 för dina 6-8tusen, varför köpa en onödig (likvärdig) extracykel nu. Spara givetvis pengarna tills den nuvarande gett upp totalt.
TS kanske förknippar racer = lycra, och vill inte ha lycra till jobbet. Helt förståligt. Men racer går precis lika bra med vanliga pendlarplagg eller jobbarkläder. Tjocka vantar, mössa, skita gärna ner styrlindan. Vevlagret ska ge upp en vacker dag av olika anledningar, är det fullt med salt, grus och smuts kan du gladeligen byta det.
Smala däck, orolig för punkteringar? Jag vet jag har fått en punktering på 1000 mil, kan möjligen varit en till. Inte så ofta alltså. Ett tips är väl att se om sitt bakdäck. Om viktfördelningen är 40% fram 60% bak. 20% högre vikt på bakhjul, mer punkteringsrisk där, mer däckslitage, mer oljekladd att byta slang på bakhjulet. Öka diamertern motsvarande 20% på bakdäcket under grusperioden, t ex 23mm fram -- 28mm gatorskin bak, samma lufttryck i båda typ 6bar, sen är det bara att köra.
TS kanske inte åker bekvämt på racern? Ett tecken på att den används för lite. Kör mer, oftare, varje dag, justera inställningar till perfektion, din fina pendlar/träning/racer/grus/landsvägshoj kommer bli jättebekväm.