Ny pendlarcykel, Vad?!

Pille

Medlem
Ny pendlarcykel, Vad?!
Hej! Jag är ute efter ny pendlar cykel. Studerar och har som längst 6,5 km enkelväg när jag pendlar. Funderar på att börja träna på cykel. Behöver alltså något som går bra att träna på, cykla på asfalt och grus och kostar runt 7000kr.

Har kollat på den här cylcocrossen:

http://www.merlincycles.com/bike-sh...ensa-bikes/sensa-umbria-cycle-cross-bike.html

Vad tycker folk, vågar jag chansa att köpa den utan att testa? Är nämligen första cykeln jag skaffar.

Hoppas på bra svar!

// Philip

Senast ändrad:
Ny pendlarcykel, Vad?!
Jag tittade lite, o min erfarenhet av dom komponenterna är inte bra, men om du bara ska ha den som pendling så kanske den duger, men om du ska börja träna på ett mer aktivt sätt så avråder jag dej

Ny pendlarcykel, Vad?!
http://www.bike-discount.de/shop/k96/a81739/skill-8-5.html?mfid=52

Med
http://www.bike-discount.de/shop/k1716/a56787/bluemels-set-28-b-45-matte-black.html?mfid=13

Och för att respektera din budget:
http://www.bike-discount.de/shop/k96/a81728/skill-6-5.html?mfid=52

Först:
Lättskött. Viktigt om den skall gå i alla väder
Sedan: fint nav, bra rull
Breda däck för alla vägar utom skog
Alla tillbehör ingår
Navdynamo

Alla cyklar går att träna på, även dessa, men de är främst valda för dagligt pendlngsbruk och prisvärde.
För sex-sju km kan du iofs cykla på en gammal militärhoj.

Skärmarna är sköna för att inte kunna se på cykeln vilket väder man cyklat i.

Senast ändrad:
Ny pendlarcykel, Vad?!
Pendlarcykel

Såg klart prisvärt ut. Jag hade dock valt något med fästen för skärmar på en pendlare. Det går annars att fulmecka fast om man verkligen vill. 6,5 km tar man annars på vilken enpetare som helst, men med den får du en cykel som är rolig att träna på.

Ny pendlarcykel, Vad?!
Jag tycker Sensan är helt OK! Har närmast dagligen kört min hybrid med Shimano 2300 som är två steg minst under Tiagra. Så det duger alldeles utmärkt som första cykel!

Det är bra om du får in skärmar. CX-ramar som är lite mer rejsiga har ofta inga fästen, fast det finns lösningar förstås. Ser inga fästen på bilden på Sensan.

Jag har skivbromsar på min, nödvändigt då jag ofta drar cykelvagn och har barnstol. Många pendlare föredrar dessa.

En cykel som fått bra kritik i test nyligen är denna (Cycling Plus testade modellen över)
http://www.evanscycles.com/products/pinnacle/arkose-one-2013-cyclocross-bike-ec039561
Lite dyrare men du får med utrustning för 100 pund.
Den har lite mer avslappnad geometri, mini-V-bromsar också som kan antas, OBS jag skriver ANTAS, vara lite vassare än Cantis. ;) och fästen för skärmar.

Tobias pendlarcyklar är fina men jag har svårt att tro att det blir en omväg hem bara för att cykeln är så kul.

Ny pendlarcykel, Vad?!
Svårt att råda då det är helt olika typ av cyklar du väljer mellan. Ett äpple och ett päron. :)

Båda cyklarna klarar det du ställt upp i första inlägget.

Jag tror att Focusen är roligare i längden och går att "växa" med, och tycker att den är bättre specad för pengarna. Då det är en CX skall den tåla lättare stigcykling och med ett extra hjulset kan du leka lvg-racer med den också om du vill.

Ny pendlarcykel, Vad?!
Varför inte två cyklar? Med endast 6.5 km enkel väg kan du pendla på nästan vad som helst. Om det är året runt, i snö, slask, grus och salt, så tror jag att det kan slita en hel del på cykeln. Då kan det vara bra att ha en billig pendlarcykel, och istället ha en bättre och dyrare träningscykel.

Ny pendlarcykel, Vad?!
Har kollat en massa på blocket och i köp och sälj, men är student utan bil och finns inget i närheten som passar.

Tänkte precis som du säger Kristoffer R. Kollade in Pinnaclen som du länkade men vet inte om den är värd priset då focusen går att få för 7400kr.

Ny pendlarcykel, Vad?!
Med tanke på att det är vinter i Sverige i bland och navväxlar är så mycket bättre då är mitt förslag en Nishiki pro eight. Den har det som är min korta kravlista för vinterkörning Shimanos alfine-växlar (mindre friktion än nexus och ingen broms när man trampar bakåt) och skivbromsar.Samtidigt är den rolig att köra (gissar jag eftersom jag själv inte har någon, har en pro sl och en crescent med alfine och skivbroms och kan tänka mig att en sammanslagning av dem är den ultimata pendlacykeln).

Ny pendlarcykel, Vad?!
Jag är helt kluven. Köper jag focusen måste jag lägga till lite för att köpa tillbehör och jag får inte den där känslan som i butik eller servicen som ingår första året. Köper jag gianten så ingår allt detta men då får jag sämre växlar men hydrauliska istället för mekaniska skivbromsar.

Vad gör jag, dem på veloteket/hjulhuset i Uppsala var ju så tillmötesgående när jag var dit idag för att prata om gianten.

Ny pendlarcykel, Vad?!
Nu är jag verkligen nära mållinjen.

en scott cx comp 2012 för 7100kr, utan alla tillbehör.
eller
Giant escape rx disc, med alla tillbehör och ett par bättre pendlar däck för 7990kr

Hjälp mig nu ni alla experter här ute på forumet!

Ny pendlarcykel, Vad?!
Oj, den här tråden om tips på en cyclocross att köpa som pendlarcykel för c:a 10 000kr ger mig sådana otroligt starka deja vu-känslor. Känns som om jag varit jag läst den förrut, även fast jag vet att jag inte har gjort det.

Märkligt?

Lycka till med köpet föresten!

Senast ändrad:
Ny pendlarcykel, Vad?!
Sorry för särskrivning,men vilken rekomenderas? Ingår ingen service för scotten då jag köper från england. Men för giant ingår det två, en efter 3 månader och en efter 1 år.

Senast ändrad:
Ny pendlarcykel, Vad?!
såg inte så svårt ut att ställa in, tänkte mer på saker som att ta loss kedja och åtdragning av skruvar.

Men priset 8000kr för Alvio känns lite skrämmande. Medan 7100kr för 105 och tiagra känns väldigt bra.

Senast ändrad:
Ny pendlarcykel, Vad?!
Krångla inte till det så mycket.

Hojjen du länkar till via Merlincycles är ju fint specad. Verkar vara vettiga grejer genomgående och ett riktigt bra pris dessutom.

Finns ju flera fina cyklar där, Drössiger-hojarna är ju mäkta prisvärda exempelvis.
Jag har handlat många gånger från Merlin, de är seriösa och bra att ha och göra med.

Ciclib från Radsport Bornmann är schyssta grejer också till bra priser, men de kan vara lite kluriga att ha o göra med och jag *tror* fortfarande inte att de tar kort, utan det är banköverföring som gäller.

En fråga jag tycker du ska ställa dig är om du behöver skivbromsar?
Det väger mer och visst biter det bättre, men så jäkla nödvändigt är det verkligen inte.
Det där snacket om att skivor är snällare mot fälgarna är rätt överdrivet, en bra fälg håller för bra mycket slitage så länge du inte kör cykeln i lera och grus dag efter dag efter dag...

Ny pendlarcykel, Vad?!
Vill du ha en cykel som är rolig att träna på och kan tänka dig att köra lite lugnare och med större framförhållning inne i stan eftersom du kanske inte kan tvärnita på samma sätt i framförallt blött väder så helt klart crossen.

Tillbaka
Topp