Ny Pendlare eller cyclocross?

Thomas_

Medlem
Sitter hemma huruvida jag skall investera i en ny cykel och såfall vilken modell.

Jag behöver en ny pendlarhoj men vet inte riktigt vad som är bäst,å ena sidan har jag tittat på en ren pendlarhoj http://www.merida.se/s-presso-i-8-herr.151161.no.html att köra till och från jobbet med ca 7km enkel väg. Å andra sidan är jag lite sugen på att prova på något triathlonlopp under året och har då börjat tänka i banorna att en cyclocross kanske skulle vara en bra lösning att bara köpa EN cykel. Har då tittat på en Planet X uncle john http://www.planet-x-warehouse.co.uk/acatalog/Kaffenback_and_Uncle_John_Drop_Bar_Builds.html

Problemet är att jag pratat med folk som säger olika saker, en del säger köp en CX med cantibromsar och kör som racer, en annan att man definitivt skall köra med skivbromsar när det gäller pendlare och såfall en cx med skivor.

Sedan är det frågan när det gäller mig är om man verkligen kommer att köra så mycket triathlon. Sålde min MTB här för några veckor sedan för att jag inte kom ut och körde något på egen hand. Så då kanske det är bättre att investera i en pendlarhoj som meridan och ev köpa en beg racer även om kostnaden blir högre.

Vad tror ni ;)

Angående att pendla med cantibromsar, det funkar jättebra så länge man har osexiga fälgar och köper bromsgummin på Biltema/Classe. När det är blött och jävligt så föredrar jag helt klart V-broms före canti, men jag vet inte hur mini-V är i jämförelse med canti.

Om man i princip bara använt räser- och cantileverbromsar går det alldeles utmärkt att pendla med cantilever året runt, eftersom man då inte vet om att man har dåliga bromsar.

Låter som ni tycker man bör satsa på en ordentlig pendlarhoj och en separat racer? En Cross med skivbromsar kanske inte är så optimalt att köra konditionsträning på sommartid?

Det beror nog mycket på vad man har för erfarenheter och preferenser. Om du köper en cross som är lik en komfortracer i geometrin får du en cykel som funkar till både och, men om du köper en tävlingscross får du en hoj som i alla fall jag inte föredrar att pressa mil på. Att den har skivbromsar är inget hinder för racercyklande så vida man inte har några weight weenie-ambitioner, då skivbromsar väger mer än canti/v/racer-bromsar.

Det finns ju inget rätt eller fel här utan man får helt enkelt känna lite vad man tror blir roligast (per krona) tycker jag. Och om man tvekar får man lyssna mindre på vad andra säger och mer på sig själv :)

Didde skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter som ni tycker man bör satsa på en
> ordentlig pendlarhoj och en separat racer? En
> Cross med skivbromsar kanske inte är så optimalt
> att köra konditionsträning på sommartid?

Är du ute efter ansträngning eller hastighet? Det kanske inte går lika fort som på en lättare räser, men träning får du.

Tror nog inte att det blir en skivbroms cross, utan om det blir en cross så blir det nog den i första inlägget, är rädd att den inte skall funka så bra bara i regn och snö till och från jobbet. Men finns ju fler på forumet som pendlar på liknande och där verkar det funka. Fälgbromsar är inte lika iögonfallande om man skall tänka så oxå.

Är först och främst ute efter en pendlarhoj som skall gå i ur och skur, men vill även kunna köra ett kortare cykellopp (triathlon), det bästa hade vart en optimal cykel för båda vilket kanske blir svårt.

Didde skrev:
> Är först och främst ute efter en pendlarhoj som
> skall gå i ur och skur, men vill även kunna
> köra ett kortare cykellopp (triathlon), det
> bästa hade vart en optimal cykel för båda
> vilket kanske blir svårt.

Alltså, pratar ju om två väsenskilt olika cyklar.

Detta är en optimal pendlare:

44380.jpg

Och så här ser en optimal triathloncykel ut:

scottplasmaltd.jpg

Didde skrev:

att köra till och från jobbet med ca 7km
> enkel väg.

Det är ju inte för långt så beroende på underlag så kan du mer eller mindre cykla på vilken typ av cykel som helst. Själv pendlar jag ca 12km varje dag enkel resa till jobb och har kört en FS hela vintern och kör racer på sommaren. Båda har sin charm men nu tror jag att det blir en single pendlare. Vad du än gör så försök inte kombinera för mycket. Som rippa sa det är stor skillnad. Köpte en Nishiki hybrid till tjejen nu som hon ska pendla med. Verkar vettig, hyfsat lätt och lagom smala däck.

Vad beträffar bromsar så är ju trumma något att betänka om du vill ha underhållsfria på din pendlare. Lite tyngre men håller sjukt mycket längre.

/Lebbet

Lebbet skrev:
> Vad beträffar bromsar så är ju trumma något
> att betänka om du vill ha underhållsfria på din
> pendlare. Lite tyngre men håller sjukt mycket
> längre.

Nej, nej, låt trumbromsarna dö ut!!
Att dom håller länge är ju för att det är så låg friktion mellan back och trumma.
Det är inte roligt att laga punktering i fält med en cykel med trumbroms.

/Magnus

Rippa skrev:
> Didde skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är först och främst ute efter en pendlarhoj
> som
> > skall gå i ur och skur, men vill även kunna
> > köra ett kortare cykellopp (triathlon), det
> > bästa hade vart en optimal cykel för båda
> > vilket kanske blir svårt.
>
>
> Alltså, pratar ju om två väsenskilt olika
> cyklar.
>
> Detta är en optimal pendlare:
>

Hmm, va är det för någon? Får det plats med rejäla tänkor och pakethållare? eller ett flak?

Ser grym ut faktiskt och lite vikt.. det kan vara bra på en pendlare, ökar oftast tåligheten. Snygg dessutom. Jo det ser rätt optimalt ut faktiskt.

Johan A skrev:
> Åååh, dags att skaffa en dedikerad pendlare
> tror jag och placera in min CX i ett annat fack.

Verkligen. Vad jag såg fanns det gott om plats för nya fack hos dig :)

Johan A skrev:
> Åååh, dags att skaffa en dedikerad pendlare tror jag

Johan: Nej.

Nu börjar alla ta fram sina cyklar och jag därtill. Har inte alls sett många som kör med skivbromsar när jag vart ute och kört, börjar kännas som att en hybrid med skivor kanske är lite overkill iof skönt med navväxel för att minska underhållet, har aldrig cyklat året om och vet inte om jag kommer göra det heller...vad svårt allt blir hybrid eller cx de är frågan.

Tack, hade nog funkat, börjar även nu tänka på att man kanske vill behålla cykeln ;) Har ingenstans att låsa IN cykeln när jag kör till jobbet så då kanske en cykel med skivbromsar är att utesluta oavsett cx eller hybrid.
Thomas

Vilken utväxling bör man välja om man väljer en cx...eller rättare kassettens utförande. Finns en del att välja på hos planet x
FSA Gossamer Comp 170 MEGXO 5034
FSA Gossamer Comp 172.5 MEGXO 5034
FSA Gossamer Comp 175 MEGXO 5034
FSA Gossamer Pro 170 MEGXO 53-39
FSA Gossamer Pro 172.5 MEGXO 5339
FSA Gossamer Pro 175 MEGXO 53-39
FSA Gossamer Cyclo Cross 170 MEGXO 46-36 OUT OF STOCK
FSA Gossamer Cyclo Cross 172 MEGXO 46-36
FSA Gossamer Cyclo Cross 175 MEGXO 46-36

Tittat på andra cx som ofta ligger på 36-46 rädd att 46 som störst blir lite lätt eller? går det att trycka på på landsväg med 46-12?

Ok Peter, vi pratade lite löst på en skivbromscross förut. Men du förespråkar poison före planet x? Planet x uncle john ligger på 999£ ganska prisvärd tycker jag. Kika på den.

Tillbaka
Topp