Ny Racer

Ny Racer
Stämmer det verkligen med anatomin? Det jag har hört är att en mindre utsträckt position är mindre ansträngande.

Cykeln (canyon endurace) säljs som en mer bekväm racer, och har mått därefter. Den har bra rykte, och vann precis ett test överlägset i tour för instegsracrar- eller kanske mer korrekt, premium instegsracrar (pro sl var också med) Testet sa också att det var den mest komfortinriktade racern i testet. Motsatsen var radon r1, som var den mest sportiga instegsracern.

Jag kan tycka att det inte är så dumt att börja med en komfortracer. Och fortsätta med en ;-) Varför späka sig i onödan... Om du nu skulle få blodiga tävlingsambitioner så lär du byta cykel i alla fall.

Senast ändrad:
Ny Racer
tobiascyklar sa:
Stämmer det verkligen med anatomin? Det man brukar säga är att en mindre utsträckt position är mindre ansträngande.

Cykeln säljs som en mer bekväm racer, och har mått därefter. Den har bra rykte, och vann precis ett test överlägset i tour för instegsracrar- eller kanske mer korrekt, premium instegsracrar (pro sl var också med) Testet sa också att det var den mest komfortinriktade racern i testet. Motsatsen var radon r1, som var den mest sportiga instegsracern.

Jag kan tycka att det inte är så dumt att börja med en komfortracer. Och fortsätta med en ;-) Varför späka sig i onödan... Om du nu skulle få blodiga tävlingsambitioner så lär du byta cykel i alla fall.

Så du tycker Rosa pro sl är en bra cykel att börja med? Vad tycker du om Canon Endurace al 6?

Ny Racer
Jag har inte cyklat cyklarna. Jag har en radon r1 och trivs med den.

Men om jag skulle köpt skulle jag valt endurace, baserat på testresultat och rykte. Igen, enligt testet, så börjar pro SL bli litet omsprungen, det är en gammal ram. Dessutom tycker jag en bekvämare cykel är bättre. (Inte för att jag lider på min radon)

Men jag tror inte man ska överdriva skillnaderna. Du blir nog nöjd med vad du köper, och eftersom du är nybörjare kommer den ram du väljer bli det du vänjer dig vid. Om du vill justera märker du det efter några hundra mil, och kan byta styrstam tex. Innan du vet vad du vill ha kan du ju köpa vilken som :-) Alla cyklar är rätt likvärdiga i den klassen är mina tio öre.

Ny Racer
Jag cyklar på en pro sl 2000 och tycker som sagt att den är kanon. Jag köpte dock inte en "färdig" cykel utan valde att modifiera den lite. Valde t.ex. till sadelstople i kolfiber för att göra det lite mer bekvämt. När jag kikar på bilderna på canyonen tycker jag att rose ramen är mer estetiskt tilltalande, inga svetsfogar syns t.ex. på min ram. Men hur den står sig mot canyon rent prestandamässigt är för mig svårt att säga då jag bara cyklat på rosen. Tror att man blir nöjd oavsett rose eller canyon, med förbehåll att man tycker geometrin är bekväm

Ny Racer
Pick one, then be a dick about it....

Många är bra och skillnaderna är ofta i praktiken väldigt små så hygg en som verkar rätt i geometrin och som du tycker om. Bli sedan en märkesfanboy.

Tillbaka
Topp