Ny randocykel

AlbertH

Aktiv medlem
Ny randocykel
Jag vill inte ha en cykel för enbart randonneurcykling, men då det bäst sammanfattar önskemålen får tråden heta så.

Jag började cykla landsväg förra året och fastnade direkt för den tävlingsfria randonneurcyklingen. Det blev 7 randon förra året och 9 i år. Det gick utmärkt att bli Super Randonneur på min första cykel, en Trek Domane AL3 med mekaniska skivbromsar och 2x9 växlar. Nu börjar det bli dags för att köpa en cykel jag vill ha och inte bara en billig testa-på-cykel som min Domane var.

Mina krav verkar dock inte vara riktigt kompatibla med vad som säljs. Jag skulle därför vilja ha tips på cyklar som jag borde kolla eller vilka krav jag borde kompromissa med.

* 700-hjul med skivbromsar och TA.
* Minst 35mm-däck, men helst ännu bredare upp mot 45mm.
* Aero bars. Oftast innebär detta runt styre och det skulle fungera bäst med mina Profile Design men jag kan tänka mig något proprietärt om det krävs.
* 2-delad elektronisk drivlina med möjlighet till växling från aero bars. Gärna trådlös, men jag tror cykeln kommer gå mest med aero bars så även om är det lite jobbigt att byta så är det okej. Jag kan tänka mig 2x11 och 2x12, SRAM och Shimano om kraven i övrigt uppfylls.

Trek Domane och Scott Addict klarar av alla krav, men det är dels lite tråkigt att med en 2.0 av vad jag redan har och önskemålet om bredare däck uppfylls inte.
Trek Checkpoint klarar av däckönskemålet, men säljs numera bara med singelklinga.
Gamla versionen av Canyon Grail med dubbeldäckarstyret klarar allt utom aero bars. Nya versionen har mer traditionellt styre men det är inte kompatibelt med aero bars och dessutom är det även här singelklinga.
Canyons vägcyklar, till exempel Endurace, klarar inte däcksbreddsönskemålet och kanske inte ens kravet.

Generellt så verkar nästan alla gravels säljas med singelklinga numera samtidigt som vägcyklarna inte nått riktigt fram till fullt så breda däck som jag önskar.

Vilka cyklar har jag missat? Är det några av mina krav som jag bör justera eller stryka? Ska jag byta ut någon del på en existerande modell för att matcha önskemålen? Ska jag bygga/låta bygga något specialbeställt? I sådana fall vad?

Ny randocykel
Nya Grail är absolut kompatibel med aero bars. (Canyons egna från tempocykeln passar i den speciella infästningen på styret.) Dessutom finns den med dubbelklinga.

Har funderat på den just som ny randocykel när min Endurace börjar kännas för gammal.

Ny randocykel
jag kör Trek Domane sl6 med framväxel och 12d 105di2.
Jag kör den med ett par hjul med lvg däck och originalhjulen där jag har 40mm maxxis rambler som mäter 42mm. Det får plats utan problem alls, funkar nog lätt med en-två mm mer bredd också.

Edit/ du har också riktiga skärmfästen på Domane. Jag kör 55mm Pelago bak och en lite smalare fram.

Senast ändrad:
Ny randocykel
Är kolfiber ett krav? Eller hade titan eller stål varit roligt?

Domanen är bra vass men man får väl upp med minst 50 papp för att få elektroniskt växling? Och då vill man byta hjulen direkt.
Jag gillar Future shock på Roubaixen men det är samma budget som Trek fast ännu tråkigare hjul verkar det som.

De gravelcyklar jag provat har alla varit lite sega, det kanske känns rätt för rando för dig? Men jag tycker du ska försöka prova en innan du slår till om du går på det spåret.

Ny randocykel
Kan en Fairlight vara ett alternativ, den tar 36 mm däck?
Senaste versionen finns med några Rando-detaljer i standardutbudet t ex navdynamo och installerade lysen med intern kabeldragning.
(vi sågs i Barkarby).

Ny randocykel
Nya Grail är absolut kompatibel med aero bars. (Canyons egna från tempocykeln passar i den speciella infästningen på styret.) Dessutom finns den med dubbelklinga.

Har funderat på den just som ny randocykel när min Endurace börjar kännas för gammal.
De "vanliga" nya Grail jag tittat på sägs ha fel styre för aero bars. De dyrare kanske har rätt styre...

Ny randocykel
Det verkar som att du vill ta detta på allvar. Kul! Har du hunnit göra en bike fit hittills under din randokarriär? Om inte hade jag börjat där för att få koll på vilken cykel som passar dig, din kropp och dina behov.

Om du redan har fina hjul och ev annat på hyllan kanske det är värt att bygga från en ram så att du kan få till en cykel anpassad för dig.

Det blir gärna dyrt att i efterhand behöva byta ex styre och vevarmar till bredder och längder du behöver. Däck är också relativt dyra. samma med utväxling.

Du kan ta det ett steg längre och beställa en custom ram från Walty eller andra kinesiska rambyggare.

Ny randocykel
Mina krav verkar dock inte vara riktigt kompatibla med vad som säljs. Jag skulle därför vilja ha tips på cyklar som jag borde kolla eller vilka krav jag borde kompromissa med.

* 700-hjul med skivbromsar och TA.
Det borde inte bli några problem, det har "alla" moderna cyklar
* Minst 35mm-däck, men helst ännu bredare upp mot 45mm.
Större däck än 35-38 mm (med skärmar) på 622-hjul på en väg/randonneur-cykel är jag skeptisk till, även om du vill ha en bekväm cykel som inte känns nervös, eller osäker, på något som helst sätt, tror jag att det är stor risk att den geometri som krävs för 45mm däck (och skärmar?) och rotationströgheten av de tunga 45mm däcken (som det blir i praktiken) kan göra att cykeln upplevs onödigt trist och trög. Det finns en anledning till att Jan Heine och andra fransk inspirerade randonneurer använder 584-hjul med feta däck (>42mm)
Men det är du som skall bli nöjd med den cykel och de hjul+däck du vill ha

Trek Domane och Scott Addict klarar av alla krav, men det är dels lite tråkigt att med en 2.0 av vad jag redan har och önskemålet om bredare däck uppfylls inte.
Trek Checkpoint klarar av däckönskemålet, men säljs numera bara med singelklinga.
Gamla versionen av Canyon Grail med dubbeldäckarstyret klarar allt utom aero bars. Nya versionen har mer traditionellt styre men det är inte kompatibelt med aero bars och dessutom är det även här singelklinga.
Canyons vägcyklar, till exempel Endurace, klarar inte däcksbreddsönskemålet och kanske inte ens kravet.
Har du kollat på Specialized Roubaix? De bättre modellerna är löjligt dyra men ngn av de "billigare" kanske kan vara intressanta ändå?

Att börja med en bikefit, som @Froste skriver i #9 tycker jag är en bra rekommendation för att få en sittställning att utgå från, eller du kanske redan vet hur du vill sitta på din cykel?

Ny randocykel
Det verkar som att du vill ta detta på allvar. Kul! Har du hunnit göra en bike fit hittills under din randokarriär? Om inte hade jag börjat där för att få koll på vilken cykel som passar dig, din kropp och dina behov.

Om du redan har fina hjul och ev annat på hyllan kanske det är värt att bygga från en ram så att du kan få till en cykel anpassad för dig.

Det blir gärna dyrt att i efterhand behöva byta ex styre och vevarmar till bredder och längder du behöver. Däck är också relativt dyra. samma med utväxling.

Du kan ta det ett steg längre och beställa en custom ram från Walty eller andra kinesiska rambyggare.

Om han cyklat 9 randon i år och gjort super randonnör så tror jag hen har hittat en rätt bra sittställning. En bikefit kan i såna lägen göra mer skada än nytta. Skulle målet vara att cykla långt och dessutom så fort det bara går, då hade jag varit mer benägen att överväga bikefit för att skruva på aerodynamik vs komfort vs kraftutveckling men kan hen cykla långt utan obehag så ser jag ingen större vits med det.

Ny randocykel

Alltid snyggt bör man kan parkera en buss på vardera sida däcket också ;)

Ny randocykel
Om han cyklat 9 randon i år och gjort super randonnör så tror jag hen har hittat en rätt bra sittställning. En bikefit kan i såna lägen göra mer skada än nytta. Skulle målet vara att cykla långt och dessutom så fort det bara går, då hade jag varit mer benägen att överväga bikefit för att skruva på aerodynamik vs komfort vs kraftutveckling men kan hen cykla långt utan obehag så ser jag ingen större vits med det.
Alltså, nä det håller jag inte alls med om. Det kan lätt bli så att man tror att det är rätt. Jag har fått mycket hjälp av de tre Bike fits jag har gjort genom åren som gjort att jag har justerat min position när min kropp har anpassat sig, allteftersom.

Det gäller att hitta en kompetent yrkesperson som har koll på behoven hos en långdistanscyklist. Men visst är det så att man kommer få lite olika rekommendationer beroende på var man går. Den fittern jag gick till först satte mig i en lite for rejsig position. Den andra jag kom till hade bättre förståelse hur det är att cykla ett par dagar i sträck.

Många fitters erbjuder tjänst där man först får råd om vilken geometri som behövs och sedan går man tillbaka när cykeln är köpt och finjuster positionen.

Att inkludera aero bars i ekvationen gör positionen än mer komplicerad då det ska funka där med. Min hälsena tog stryk under en 100 milare för några år sedan pga vad jag tror aningens för låga tempopinnar.

Senast ändrad:
Ny randocykel
Min krav(önske)lista såg exakt ut som din och slutade med att jag köpte en lös ram från Mason,modell Bokeh,och byggde upp själv.
Den tar upp till 45 mm och det finns fästen för skärmar,fästen på gaffeln samt fäste på undersidan downtuben för extra flaska/verktyg/vad du vill.
Har du någon fundering eller vill se bild så hojta till så bistår jag gärna.

Ny randocykel
Tack för alla tankar!

Jag gjorde en bikefit i våras och fick jättebra hjälp. Jag satt innan det för långt ner, det gör nog många nya cyklister. Jag har under året höjt sadeln 2.5cm för att komma upp i målintervallet på sadelhöjd. Dessutom bytte jag till ett 44cm brett styre (CC-mått) vilket eliminerat värk i skuldrorna efter längre cykelturer. I övrigt var min Trek Domane i storlek 56 väldigt nära exakt rätt position för mig. Jag tror alla ändringar jag kunde gjort till andra styrstammar och liknande hade gjort sittpositionen sämre.

Jag var dock både relativt ovan cyklist och ganska stel i våras så om jag blir lite rörligare kanske jag ska ändra sittpositionen efter en bikefituppföljning.

Ny randocykel
Större däck än 35-38 mm (med skärmar) på 622-hjul på en väg/randonneur-cykel är jag skeptisk till, även om du vill ha en bekväm cykel som inte känns nervös, eller osäker, på något som helst sätt, tror jag att det är stor risk att den geometri som krävs för 45mm däck (och skärmar?) och rotationströgheten av de tunga 45mm däcken (som det blir i praktiken) kan göra att cykeln upplevs onödigt trist och trög. Det finns en anledning till att Jan Heine och andra fransk inspirerade randonneurer använder 584-hjul med feta däck (>42mm)
Men det är du som skall bli nöjd med den cykel och de hjul+däck du vill ha

Tack för tankarna kring däcken/hjulen.

Jag har kört det mesta i år på 32mm breda däck och min ram klarar 35mm utan skärmar. Flera av de modeller jag tittat på klarar av samma mått. Om jag nöjer mig med det är mycket lättare att hitta något som kommer passa bra.

Det var precis den sortens kommentar jag önskade, att det här var ett av kraven jag kanske borde fundera på att välja bort.

Ny randocykel
Tack för alla tankar!

Jag gjorde en bikefit i våras och fick jättebra hjälp. Jag satt innan det för långt ner, det gör nog många nya cyklister. Jag har under året höjt sadeln 2.5cm för att komma upp i målintervallet på sadelhöjd. Dessutom bytte jag till ett 44cm brett styre (CC-mått) vilket eliminerat värk i skuldrorna efter längre cykelturer. I övrigt var min Trek Domane i storlek 56 väldigt nära exakt rätt position för mig. Jag tror alla ändringar jag kunde gjort till andra styrstammar och liknande hade gjort sittpositionen sämre.

Jag var dock både relativt ovan cyklist och ganska stel i våras så om jag blir lite rörligare kanske jag ska ändra sittpositionen efter en bikefituppföljning.

Fint att höra. Då har du troligtvis rätt bra koll på hur du vill sitta på cykeln.

Om Fairlight Strael (länkad ovan) matchar dina krav tycks det vara ett mycket bra alternativ. Ursnygg dessutom!

Vill du kunna ha heltäckande skärmar monterade? I så fall med vilken däcksbredd?

Dynamo är ju annars väldigt trevligt på en randobåge.

Ny randocykel
Om Fairlight Strael (länkad ovan) matchar dina krav tycks det vara ett mycket bra alternativ. Ursnygg dessutom!

Jag byggde en Strael i somras men rando-premiär blir först till våren. Den väger lite mer helt klart, inget som märks när man cyklar tycker jag men jag är tung själv. Men är man känslig så får man ha det i beaktande, landar väl på ~ett kg mer än en motsvarande i kolfiber.

Ny randocykel
Fint att höra. Då har du troligtvis rätt bra koll på hur du vill sitta på cykeln.

Vill du kunna ha heltäckande skärmar monterade? I så fall med vilken däcksbredd?

Dynamo är ju annars väldigt trevligt på en randobåge.
Mitt framhjul har navdynamo. ?

Ny randocykel
Cannondale ett av märkena jag inte kollat på alls, mest för att jag fått för mig att de har/har haft annan dishning på sina hjul.

Men det kan nog vara inaktuella versioner det gällde.
Nä det stämmer, är Ai-offset på den modellen också. Men tycker inte det är något stort problem, tar inte många minuter att disha om och bygger man egna hjul är det bara smidigare.

Ny randocykel
Har kört en massa år på Planet X Tempest (random, grus, touring, bikepack) men oklart om de nya generationens ramar klarar tvådelat fram. De har istället till exempel Holdsworth Helm med AXS-grupper som du lätt fixar Blips och aero bars på. Uppges klara 32 mm däck, men kör du inte stök-grus är det kanske tillräckligt?
Mvh,
Budget.

Edit: Ok, det kryllar ju av ramar som sväljer 32:or så kanske lite irrelevant post. Har heller ingen som helst erfarenhet av ramen ovan ?

Senast ändrad:
Ny randocykel
Jag har egentligen ingen erfarenhet men jag tycker Brother Stroma ser mycket trevlig ut. Tar 35mm däck, 30mm med stänkor. Är väl åt det sportigare hållet kanske i sammanhanget.

IMG_1401.jpeg

Ny randocykel
Tack för tankarna kring däcken/hjulen.

Jag har kört det mesta i år på 32mm breda däck och min ram klarar 35mm utan skärmar. Flera av de modeller jag tittat på klarar av samma mått. Om jag nöjer mig med det är mycket lättare att hitta något som kommer passa bra.

Det var precis den sortens kommentar jag önskade, att det här var ett av kraven jag kanske borde fundera på att välja bort.
Jag tycker inte det om det inte är så att du enbart vll cykla på asfalt, däcken blir bredare för varje säsong och det inte utan anledning.

Ny randocykel
Kommer med mitt standardråd. Välj standardkomponenter som är lätta hitta reservdelar till om de går sönder i fält. Körde sönder ett campabaknav på vägen uppför Tourmalet på en permanent. Det fanns inte reservdelar. Lyckades hitta en cykelmeck som gjorde en fullagning av frihjulet så jag slapp att bryta. Blev dock ett långt stopp. Nästa gång jag körde sönder ett bakhjul i franska berg på en permanent var det ett Shimanobakhjul och då var det bara att byta mot nytt hjul i en liten alpby. Frun har QR och skivbroms på sin cykel vilket har åsamkat oss långt stopp när det bakhjulet gick sönder. Bra tips är mao gå in i en cykelbutik i en liten eller medelstor stad kika in vilka reservdelar som finns där. Välj en cykel som går snabbt att reparera med grejorna som finns där.

Ny randocykel
Jag hade nästan bestämt mig för att kompromissa med däcksbredden när jag hittade T3 Exploro och Open U.P. De tickar av alla punkter på listan. Finns det någon mer jag missat då?

Ny randocykel
Nu är inte moderna cyklar med colaburksstora styrrör riktig min grej men mason slr ser ändå jävligt fin ut, tror ramen ligger på runt 25k

1000006642.jpg

Ny randocykel
Jag hade nästan bestämt mig för att kompromissa med däcksbredden när jag hittade T3 Exploro och Open U.P. De tickar av alla punkter på listan. Finns det någon mer jag missat då?
Båda de har väl pressfit vevlager som knappast är happykorrekta längre väl? Kinavarianterna som CFR707'an, och Winspace G2, etc är framtidssäkra i att de har bsa vevlager men de går bara upp i runt 50 mm i däckbredd.

Ett annat exempel på att pressfit blivit helt omodernt är väl Cannondale Synapsen som gått tillbaka till bsa senaste åren. Just den cykeln går väl annars bara upp till 35 m däck (lagom tycker jag) och har inbyggd lampa vilket jag tycker verkar trevligt

Decathlons Riverside Touring 920, om du kan få tag på den tar fetast däck av alla, är typ gratis i jämförelse med kolfibercyklar, kommer med dynamo och laddgrunka från början....

Skulle annars avråda från allt för feta däck. Har kört ett par 20 och en 30 milare på 57 mm vilket var bekvämt men en jätteblåsig 20 milare (randoväska hade jag också) var bland det jobbigaste jag gjort. En kompis på aerohoj kunde ligga breve och fistrampa medans jag gick på max utan att komma någon vart

Ny randocykel
Jag hatar att frysa och vara blöt därför vill jag gärna ha heltäckande skärmar som är fast monterade i ram och gaffel utan att skramla eller med fula plastgrunkor.

Jag vill även ha lite flex i ramen för att göra den mer följsam och bekväm under långa turer. Vissa hävdar att de lättaste kolramarna har mer flex än tyngre typ UPPER, S-works, Advanced SL etc. Men då hade jag varit nervös för hållbarheten.

Av anledningarna ovan har stål och titan blivit materialen för mina senast långdistanscyklar.

Ny randocykel
Kinesis är väl värda att titta på.
Finns ju även i scandium till att mer överkomligt pris.
Om du klarar dig med 35 mm däck bör även RTD gå in.

Jag kör den senare. Svårt förtjust i den!

Ny randocykel
Jag hatar att frysa och vara blöt därför vill jag gärna ha heltäckande skärmar som är fast monterade i ram och gaffel utan att skramla eller med fula plastgrunkor.
+1

Jag vill även ha lite flex i ramen för att göra den mer följsam och bekväm under långa turer. Vissa hävdar att de lättaste kolramarna har mer flex än tyngre typ UPPER, S-works, Advanced SL etc. Men då hade jag varit nervös för hållbarheten.

Av anledningarna ovan har stål och titan blivit materialen för mina senast långdistanscyklar.
Nja, som jag har postat flera ggr tidigare
Att rammaterialet, liksom ramens vridstyvhet, skulle ha stor betydelse för upplevd komfort är en gammal långlivad myt. Det finns tester där man har låtit flera olika cyklister provcykla flera olika exakt likadant utrustade cyklar, där den enda skillnaden var olika rammaterial.
Men ramarna var maskerade för att inte fördomar och förutfattade meningar skulle påverka resultatet. Läs mer här
Läs gärna inte endast tråden utan även hela testet

OBS
Detta betyder inte att olika cyklar inte har olika komfort, åtminstone för mig.
Jag cyklade för några år sedan på tre(3) olika kolfibercyklar under ett par veckor,
det var stor skillnad på den upplevda komforten hos dem. Detta trots att deras ramar o gafflar var i samma material och däcken var av samma modell.

En del på cykeln som kan ha större betydelse for komforten än rammaterialet är sadelstolpen, det är med i testet ovan.
Jag har själv en Syntace P6 Carbon HiFlex på en cykel och blev positivt överraskad av hur stor skillnad den gjorde.

Ny randocykel
Det jag tror (Har svårt att bevisa saken) är att om en kolram ska upplevas på ett liknande sätt som min titanram så behöver kolramen vara så lätt byggd att hållfastheten vid slag eller krash är så dålig att jag inte hade velat ta risken.

På långdistanscyklar gillar jag ett visst flex i vevlagret för att kroppen ska hålla i många timmar. Tycker jag blir tröttare snabbare när vevlagret är för stumt. Få kolramar är byggda på det viset. Men du har nog rätt i att materialet inte spelar stor roll. Design och konstruktion ar styrande.

Ny randocykel
Trots att komforten är nyckelfaktor på rando handlar valet av ram och setup om hur loppen ska köras. Ska det slås rekord blir aero också en faktor. Ska de rullas igenom kan annat prioriteras upp.

Jag frågar mig tex varför så breda däck som >40 mm? Det adderar roterande vikt och luftmotstånd och för grusrandos går det ju att byta.

Jag hade gått för 32-33 mm däck, modern ram, aerokittning och stack så det går att sitta länge i tempoställning. Pressfit är jag lite mer liberal kring.

Open UP börjar väl bli gammal nu?
Rose Backroad ska ha brister i komforten. Mer av stram grusracer?

Ny randocykel
Det kanske har skrivits tidigare men Trek Domane är fantastiskt bekväm med 32 mm däck. Den har upp till 45. Beror såklart på märke eftersom de verkar mäta lite olika.

Ny randocykel
Det jag tror (Har svårt att bevisa saken) är att om en kolram ska upplevas på ett liknande sätt som min titanram så behöver kolramen vara så lätt byggd att hållfastheten vid slag eller krash är så dålig att jag inte hade velat ta risken.
Vi måste ju alla lära oss leva med de fördomar och förutfattade meningar vi har

Men du har nog rätt i att materialet inte spelar stor roll. Design och konstruktion ar styrande.
+1
Förtjänar att upprepas ofta och med eftertryck

Jag frågar mig tex varför så breda däck som >40 mm? Det adderar roterande vikt och luftmotstånd och för grusrandos går det ju att byta.

Jag hade gått för 32-33 mm däck, modern ram, aerokittning och stack så det går att sitta länge i tempoställning.
+1
Vill man ha bredare däck finns det 584-hjul, då blir nackdelarna med feta och tunga däck inte lika framträdande och då ökar chansen att hela cykeln inte skall upplevas som onödigt trög, sävlig och trist

Rose Backroad ska ha brister i komforten. Mer av stram grusracer?
Det har funnits/finns minst ett par ganska olika ramar med namnet Backroad

Det kanske har skrivits tidigare men Trek Domane är fantastiskt bekväm med 32 mm däck. Den har upp till 45. Beror såklart på märke eftersom de verkar mäta lite olika.
Klarar den verkligen 45mm däck? Max 38mm vet jag att jag har läst ngnstans.
Trek Domane tycker jag är en riktigt intressant konstruktion, men tyvärr finns den inte i den strl jag behöver
Alltså både stack och reach. Trek Domanes geo varierar väldigt mkt med strl, ett bra sätt att kolla detta är att jmf STR (Stack-To-Reach) mellan olika strl.
44cm (minsta strl)     Reach:  360mm      STR: 1,42
54cm                   Reach:  374mm      STR: 1,54
62cm (största strl)    Reach:  386mm      STR: 1,7
Geo från: https://geometrygeeks.bike/bike/trek-domane-sl-5-2022/
För mig är även den största strl för kort och onödigt hög. Tyvärr

Tillbaka
Topp